Mistä kone turbokone tonnarii?
Mistä kone turbokone tonnarii?
Vuoden 95-mallisesta 9000 CDE 2.3t hajosi mystisesti kone. Nyt tarvitsen muuten hyväkuntoiseen menopeliin uuden vauhdinantajan. Onko vinkkejä, mistä normaalien kanavien lisäksi lähden etsimään?
Kiitokset jo etukäteen vinkeistä.
Jorkki Lahdesta
Kiitokset jo etukäteen vinkeistä.
Jorkki Lahdesta
Re: Mistä kone turbokone tonnarii?
Kuinka hajos? ei saa korjattua?jorkki kirjoitti:Vuoden 95-mallisesta 9000 CDE 2.3t hajosi mystisesti kone. Nyt tarvitsen muuten hyväkuntoiseen menopeliin uuden vauhdinantajan. Onko vinkkejä, mistä normaalien kanavien lisäksi lähden etsimään?
Kiitokset jo etukäteen vinkeistä.
Jorkki Lahdesta
Saako arvata: kolisee perhanasti -> kakkos- tai kolmospytyn kiertokangen laakeri murusina öljypohjassa ja kakkos ja kolmos runkolaakerit matkalla laakerien taivaaseen. Ja tietenkin kampiakseli kaput.
Näitä on tullut viime aikoina nähtyä ja kuultua sellainen läjä että mun seuraava tonttu on B202 koneellinen. Ainoa lohtu (?) on että vieläkin huonompi kone on kuulemma olemassa, siis susivitosessa.
Nimim. B234 koneistamossa parasta aikaa.
Näitä on tullut viime aikoina nähtyä ja kuultua sellainen läjä että mun seuraava tonttu on B202 koneellinen. Ainoa lohtu (?) on että vieläkin huonompi kone on kuulemma olemassa, siis susivitosessa.
Nimim. B234 koneistamossa parasta aikaa.
ilmeisesti, nimim kone remppa tehty (vm -91) tosin vika oli tavallaan oma (petti kesken matkan yks öljyletkuista ja kerkes painevalo vilkahtaa ennen pysäytystä).....MacTurbo kirjoitti:Onko näitä kojahtaneita B234:a tosiaankin näin paljon![]()
Nimim. juuri koneremontti tehty. (vm -96)
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla 

Näin kävi myös minulle ihan B202:n kanssa. Kolmospytystä kiertokangen laakeri murusiksi, runkolaakeritkin lähti pyörimään mukana. Mäntä paukahti kanteen. Roskiin menivät lohko, kampura, 1 kpl mäntiä kiertokankineen, kaikki laakerit ihan tohjona. Kansi onneksi säilyi ehjänä (arvokkain osa..)vtp9k kirjoitti:Saako arvata: kolisee perhanasti -> kakkos- tai kolmospytyn kiertokangen laakeri murusina öljypohjassa ja kakkos ja kolmos runkolaakerit matkalla laakerien taivaaseen. Ja tietenkin kampiakseli kaput.
Näitä on tullut viime aikoina nähtyä ja kuultua sellainen läjä että mun seuraava tonttu on B202 koneellinen. Ainoa lohtu (?) on että vieläkin huonompi kone on kuulemma olemassa, siis susivitosessa.
Nimim. B234 koneistamossa parasta aikaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Heps, täälläkin b234 remontti menossa, kansi oli halki, runkolaakerit loppu, tasapainoakselin toisen rattaan hampaat kadonneet kokonaan täysin mystisesti, jakopää oli loppu, sylinterit skraaduilla, ynnä muuta pientä huollontarvetta oli
Musta alkaa tuntumaan että ysivitosen kone on näitä vanhoja romuja parempi eikä päinvastoin

Musta alkaa tuntumaan että ysivitosen kone on näitä vanhoja romuja parempi eikä päinvastoin

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuntuu vähän siltä että tärkeimpänä syypäänä näihin konerikkoihin on (jonkin omistajan) huono pito. Uskomattoman olemattomilla huolloilla ihmiset autojaan pitää. Suunnilleen jokaisessa vanhassa ei-saabistin pitämässä saabissa jonka olen nähnyt ei ole ikinä vaihdeltu mm. jarrunesteitä ja jäähdytinnesteitä. Öljynvaihtojenkin kanssa vähän niin ja näin. Puhumattakaan muista huoltotoimenpiteistä. Siinä valossa ei ihmetytä miten paljon menee jarruja, kytkimiä, kansipahveja ja alakertoja pilalle..
Sitten taas kun vertaa yli 300t ajetun turbosatkun lohkoa 200t ajettuun japsin lohkoon niin saabin sylintereissä näkyy hoonijäljet vielä mutta japsin lohkossa on jo yläkuolokohdassa selvää pykälää..
Sitten taas kun vertaa yli 300t ajetun turbosatkun lohkoa 200t ajettuun japsin lohkoon niin saabin sylintereissä näkyy hoonijäljet vielä mutta japsin lohkossa on jo yläkuolokohdassa selvää pykälää..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mistä kone turbokone tonnarii?
Kokeile seuraavia.jorkki kirjoitti:Vuoden 95-mallisesta 9000 CDE 2.3t hajosi mystisesti kone. Nyt tarvitsen muuten hyväkuntoiseen menopeliin uuden vauhdinantajan. Onko vinkkejä, mistä normaalien kanavien lisäksi lähden etsimään?
Kiitokset jo etukäteen vinkeistä.
Jorkki Lahdesta
-M.Niemi paneliassa purkaa aika paljon Saabbeja.
-http://www.varaosahaku.fi/
Mites muuten noi hajonneet koneet. Onko suurin osa tuonti tonnareista vai löytyykö myös paljon ns. Suomi autoja.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Mistä kone turbokone tonnarii?
Mullakin on tuontikiesi, 212tkm mittarissa, koneelle ei oo tehty mitää, ympäriltä tosin kaikenlaista pientä on joutunu korjaileen. Pitäskö tässä nyt ymmärtää kuuluvansa riskiryhmään? Öljyt vaihtuu 8-9tkm välein ja suodatin joka toinen kerta. Epäilyttää tosin että edellinen omistaja olis ajellu 50tkm samoilla litkuilla9000LPT kirjoitti:
Mites muuten noi hajonneet koneet. Onko suurin osa tuonti tonnareista vai löytyykö myös paljon ns. Suomi autoja.

Re: Mistä kone turbokone tonnarii?
Minulla ainakin on tuontiauto.9000LPT kirjoitti:
Mites muuten noi hajonneet koneet. Onko suurin osa tuonti tonnareista vai löytyykö myös paljon ns. Suomi autoja.

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Mulla oli tuosta saksan tuonnista korkannut 136tkm kohdalla ja lappujen mukaan oli öljyt vaihdettu/huollettu 125tkm kohdalla. Kanki kyljestä ulos, eli alakerta totaalisen loppu, kansi ehyt mutta pari venaa vääntyny. Turbo loppu. Eli kyllä tuo viittaa siihen että jostain syystä öljyt oli kadonneet ja eikä ollu juuri viititty katella kone huoneen puolelle. Nykyisessä koneessa ei näytä öljyt vajuvan yhtään ja on hyvän näköisetkin vielä ~8tkm kohdalla, pitää tuo suodatin avata ja tarkistaa mitä sieltä löytyy.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Mistä kone turbokone tonnarii?
JouniCSE kirjoitti:Öljyt vaihtuu 8-9tkm välein ja suodatin joka toinen kerta. Epäilyttää tosin että edellinen omistaja olis ajellu 50tkm samoilla litkuilla. Pitää toivoa parasta ja pelätä pahinta.




Kuulostaapa typerältä. Miksi vaihdat suodattimen vain joka toisessa öljynvaihdossa? oo eipä se varmaan hirveästi likastu, mutta eipä se hirveästi maksakaan. Mutta silti! Voitelusta EI kannata, tai siis EI SAA tinkiä.
Jos on epäilys että aiemman öljynvaihdot jätetty väliin niin sitten suosittelen forte-käsittelyä ja usempaa öljynvaihtoa peräkkäin (eli öljyt kuumaksi ja pihalle) että saa pikeentyneen öljyn veke koneesta. Tällöin ei ehkä joka valutuksessa suodatinta vaihtaa. Näin ainakin itse tekisin, toivottavasti joku fiksumpi korjaa perusteluineen jos näin ei saakaan tehdä.
Turboautoissa ei tekisi öljynvaihto pahaa edes 5tkm välein. Enpä ihmettele miksi näitä koneita laukeaa tähän tahtiin, se on niinkuin jcarlson sanoi...