Mistä kone turbokone tonnarii?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jorkki
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 22:42
Paikkakunta: Lahti

Mistä kone turbokone tonnarii?

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Vuoden 95-mallisesta 9000 CDE 2.3t hajosi mystisesti kone. Nyt tarvitsen muuten hyväkuntoiseen menopeliin uuden vauhdinantajan. Onko vinkkejä, mistä normaalien kanavien lisäksi lähden etsimään?
Kiitokset jo etukäteen vinkeistä.
Jorkki Lahdesta
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mistä kone turbokone tonnarii?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

jorkki kirjoitti:Vuoden 95-mallisesta 9000 CDE 2.3t hajosi mystisesti kone. Nyt tarvitsen muuten hyväkuntoiseen menopeliin uuden vauhdinantajan. Onko vinkkejä, mistä normaalien kanavien lisäksi lähden etsimään?
Kiitokset jo etukäteen vinkeistä.
Jorkki Lahdesta
Kuinka hajos? ei saa korjattua?
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Saako arvata: kolisee perhanasti -> kakkos- tai kolmospytyn kiertokangen laakeri murusina öljypohjassa ja kakkos ja kolmos runkolaakerit matkalla laakerien taivaaseen. Ja tietenkin kampiakseli kaput.

Näitä on tullut viime aikoina nähtyä ja kuultua sellainen läjä että mun seuraava tonttu on B202 koneellinen. Ainoa lohtu (?) on että vieläkin huonompi kone on kuulemma olemassa, siis susivitosessa.

Nimim. B234 koneistamossa parasta aikaa.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Onko näitä kojahtaneita B234:a tosiaankin näin paljon :x

Nimim. juuri koneremontti tehty. (vm -96)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

MacTurbo kirjoitti:Onko näitä kojahtaneita B234:a tosiaankin näin paljon :x

Nimim. juuri koneremontti tehty. (vm -96)
ilmeisesti, nimim kone remppa tehty (vm -91) tosin vika oli tavallaan oma (petti kesken matkan yks öljyletkuista ja kerkes painevalo vilkahtaa ennen pysäytystä).....
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

vtp9k kirjoitti:Saako arvata: kolisee perhanasti -> kakkos- tai kolmospytyn kiertokangen laakeri murusina öljypohjassa ja kakkos ja kolmos runkolaakerit matkalla laakerien taivaaseen. Ja tietenkin kampiakseli kaput.

Näitä on tullut viime aikoina nähtyä ja kuultua sellainen läjä että mun seuraava tonttu on B202 koneellinen. Ainoa lohtu (?) on että vieläkin huonompi kone on kuulemma olemassa, siis susivitosessa.

Nimim. B234 koneistamossa parasta aikaa.
Näin kävi myös minulle ihan B202:n kanssa. Kolmospytystä kiertokangen laakeri murusiksi, runkolaakeritkin lähti pyörimään mukana. Mäntä paukahti kanteen. Roskiin menivät lohko, kampura, 1 kpl mäntiä kiertokankineen, kaikki laakerit ihan tohjona. Kansi onneksi säilyi ehjänä (arvokkain osa..)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Okei, mulla on vasta kansi vaihdettu :) Oli ainakin kahden tulpan kohdasta halki.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Heps, täälläkin b234 remontti menossa, kansi oli halki, runkolaakerit loppu, tasapainoakselin toisen rattaan hampaat kadonneet kokonaan täysin mystisesti, jakopää oli loppu, sylinterit skraaduilla, ynnä muuta pientä huollontarvetta oli :D

Musta alkaa tuntumaan että ysivitosen kone on näitä vanhoja romuja parempi eikä päinvastoin :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuntuu vähän siltä että tärkeimpänä syypäänä näihin konerikkoihin on (jonkin omistajan) huono pito. Uskomattoman olemattomilla huolloilla ihmiset autojaan pitää. Suunnilleen jokaisessa vanhassa ei-saabistin pitämässä saabissa jonka olen nähnyt ei ole ikinä vaihdeltu mm. jarrunesteitä ja jäähdytinnesteitä. Öljynvaihtojenkin kanssa vähän niin ja näin. Puhumattakaan muista huoltotoimenpiteistä. Siinä valossa ei ihmetytä miten paljon menee jarruja, kytkimiä, kansipahveja ja alakertoja pilalle..

Sitten taas kun vertaa yli 300t ajetun turbosatkun lohkoa 200t ajettuun japsin lohkoon niin saabin sylintereissä näkyy hoonijäljet vielä mutta japsin lohkossa on jo yläkuolokohdassa selvää pykälää..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Toi mun kone oli huollettu aina saab-merkkihuollossa ja aina ajallaan. Noi saabien koneet näyttävät kestävän juuri ja juuri sen 200-250tkm, eli saman kuin kuupan kone varovasti ajettuna :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Mistä kone turbokone tonnarii?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

jorkki kirjoitti:Vuoden 95-mallisesta 9000 CDE 2.3t hajosi mystisesti kone. Nyt tarvitsen muuten hyväkuntoiseen menopeliin uuden vauhdinantajan. Onko vinkkejä, mistä normaalien kanavien lisäksi lähden etsimään?
Kiitokset jo etukäteen vinkeistä.
Jorkki Lahdesta
Kokeile seuraavia.
-M.Niemi paneliassa purkaa aika paljon Saabbeja.
-http://www.varaosahaku.fi/


Mites muuten noi hajonneet koneet. Onko suurin osa tuonti tonnareista vai löytyykö myös paljon ns. Suomi autoja.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mistä kone turbokone tonnarii?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

9000LPT kirjoitti:
Mites muuten noi hajonneet koneet. Onko suurin osa tuonti tonnareista vai löytyykö myös paljon ns. Suomi autoja.
Mullakin on tuontikiesi, 212tkm mittarissa, koneelle ei oo tehty mitää, ympäriltä tosin kaikenlaista pientä on joutunu korjaileen. Pitäskö tässä nyt ymmärtää kuuluvansa riskiryhmään? Öljyt vaihtuu 8-9tkm välein ja suodatin joka toinen kerta. Epäilyttää tosin että edellinen omistaja olis ajellu 50tkm samoilla litkuilla :cry: . Pitää toivoa parasta ja pelätä pahinta.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mistä kone turbokone tonnarii?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

9000LPT kirjoitti:
Mites muuten noi hajonneet koneet. Onko suurin osa tuonti tonnareista vai löytyykö myös paljon ns. Suomi autoja.
Minulla ainakin on tuontiauto. :?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mulla oli tuosta saksan tuonnista korkannut 136tkm kohdalla ja lappujen mukaan oli öljyt vaihdettu/huollettu 125tkm kohdalla. Kanki kyljestä ulos, eli alakerta totaalisen loppu, kansi ehyt mutta pari venaa vääntyny. Turbo loppu. Eli kyllä tuo viittaa siihen että jostain syystä öljyt oli kadonneet ja eikä ollu juuri viititty katella kone huoneen puolelle. Nykyisessä koneessa ei näytä öljyt vajuvan yhtään ja on hyvän näköisetkin vielä ~8tkm kohdalla, pitää tuo suodatin avata ja tarkistaa mitä sieltä löytyy.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Mistä kone turbokone tonnarii?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

JouniCSE kirjoitti:Öljyt vaihtuu 8-9tkm välein ja suodatin joka toinen kerta. Epäilyttää tosin että edellinen omistaja olis ajellu 50tkm samoilla litkuilla :cry: . Pitää toivoa parasta ja pelätä pahinta.
:!: :!: :!: 8O

Kuulostaapa typerältä. Miksi vaihdat suodattimen vain joka toisessa öljynvaihdossa? oo eipä se varmaan hirveästi likastu, mutta eipä se hirveästi maksakaan. Mutta silti! Voitelusta EI kannata, tai siis EI SAA tinkiä.

Jos on epäilys että aiemman öljynvaihdot jätetty väliin niin sitten suosittelen forte-käsittelyä ja usempaa öljynvaihtoa peräkkäin (eli öljyt kuumaksi ja pihalle) että saa pikeentyneen öljyn veke koneesta. Tällöin ei ehkä joka valutuksessa suodatinta vaihtaa. Näin ainakin itse tekisin, toivottavasti joku fiksumpi korjaa perusteluineen jos näin ei saakaan tehdä.

Turboautoissa ei tekisi öljynvaihto pahaa edes 5tkm välein. Enpä ihmettele miksi näitä koneita laukeaa tähän tahtiin, se on niinkuin jcarlson sanoi...
Vastaa Viestiin