Takapönttö

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Takapönttö

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Alkaa takapönttö olemaan ihan finaalissa, eli uutta tilalle.
Onko kokemuksia kannattaako satsata alkuperäiseen vaiko johonkin
tarvikepönttöön? Jos joku on V6 malliin pönttöä vaihtanut, missä hintahaarukassa liikuttiin...
Ihan "normi" pönttö olisi ok, ei mitään viri-tuuning systeemejä...
paitsi jos ne on halvempia ja parempia :wink:

Ps. Lähteekö muuten pelkkä takapönttö vai pitääkö vaihtaa kerralla
jokin pidempi osuus?

9-5 V6 -99 / 155.000km
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ilmeisesti kutosessa on eri putki, mita näissä nelipyttysissä(eri valm. numerot)

Putki on yhtenäinen kateista taaksepäin, mutta mahd. vaihtaa pelkkä takapönttö klemmari liitoksella.

Täältä Harjavallasta löytyisi ehjä 2.3t:n putki(väistyi haponkestävän tupla putkien tilalta :wink: )
Saab 9-3 TTID Vector 2008
T-urpo
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 16:00
Paikkakunta: Kouvola

Takapönttöä vaihtoon

Viesti Kirjoittaja T-urpo »

Mulla on sama juttu esissä takapönttö happanee ja uutta pitäis saada tilalle ...olen tutkinut esim.pro streetin valikoimia esim.Martelius ja rosteriakin halajaisin, mut mut se päätös on vielä tekemättä et vaihtaako vain takimmaisen pöntön vai katilta taakse koko takaosan esim. rosterilla.. :o
Jussi Juonio # 1996

Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Juu. luultavasti tuollaisen "viri" putken rosterisena saa samaan hintaan ellei halvemmalkin mitä alkuperäisen :roll:

Esim. Speedpartsilla 2.5 tuumaisena alle 400,- katista taaksepäin ja 3" rosteri JT:n putki n.500,- :wink:

Tuo 9-5:n takapönttö on aika möhkö ja joka suuntaan muotoiltu joten en usko olevan aivan ilmainen merkkiliikkeestä :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Muistaakseni maksaa reilu 250 euroa merkkiliikkeessä ja tarvikkeena ~150euroa.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Haksu
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Takapönttö

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Ensiviikolla menee putkisto vaihtoon,Jp.Tuning Siilinjärveltä asentaa Simonsin sarjan.Hinta pyörii noin 450€ tienoilla.Tuossa hinnassa on etu ja taka vaimentimet + tarvittat rensselit.

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
T-urpo
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 16:00
Paikkakunta: Kouvola

Takapönttöä..

Viesti Kirjoittaja T-urpo »

Jep ja tässä ihmeteltäväksi rosteriversiota Lahden suunnalta :
http://www.a-alt-avgassystem.fi/
Esim.toi 2,5"-rosteriversio on sun autoosi vähän kalliimpi kun Simonzi, mutta esim.2,3t:hen lähes samanhintainen, joten varsin varteenotettava vaihtoehto vai mitä ?
Jussi Juonio # 1996

Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Kiitoksia hyvästä linkistä!!! Olen pähkäillyt saman asian parissa, mutta nyt taisi löytyä ratkaisu.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olettekos hitsailleet noita, mulla olis tarvetta vaan harsia kasaan toiselta kyljestään, lähtenyt mätänemään siitä sivusaumasta, muualta olisi vielä hyvä eikä tuokaan vielä vuoda. Mitäs sinne kannattaa laittaa, jotain millin-puolentoista peltiä migillä ja sinkkimaalia päälle?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Itsellä oli kanssa saumat mätiä ja etureunassa alla reikä, mutta otin kunnon repäsyn kun kuulemma siinä pöntössä on tupla vaippa. Ja niin olikin, nyt pönttö näyttää uudelta kun uloin kuori on pois. Merkki liikkeen jätkä sano, että se kestää toisen mokoman kilometrejä.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

WIS:n mukaan siellä pitäisi olla oikein ruostumaton vaippa jossain välissä :roll:

Itse tein kateista taakse päin 3" haponkestävästä 600mm Simonsin pöntöllä :arrow: taka-akseleiden kohdalla haaraantuu molemmin puolin autoa 2.5" putkilla ja sinne myös Simonsin pöntöt päihin ja hyvä tuli. Koko kustannut n. 200,- kiillotetuilla rosterisilla 3.5 ulostuloilla :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

[quote="Frostgrey"]WIS:n mukaan siellä pitäisi olla oikein ruostumaton vaippa jossain välissä :roll:

Itse tein kateista taakse päin 3" haponkestävästä 600mm Simonsin pöntöllä :arrow: taka-akseleiden kohdalla haaraantuu molemmin puolin autoa 2.5" putkilla ja sinne myös Simonsin pöntöt päihin ja hyvä tuli. Koko kustannut n. 200,- kiillotetuilla rosterisilla 3.5 ulostuloilla :wink:[/quote

Mitenkäs teit tuon kolon takahelmaan? Ilmeisesti teit haaran taka-akselin takapuolelle?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Soittelin merkkiliikkeeseen ja kertoivat takapöntön olevan n.390€ asennettuna (ei ehkä vielä neton netto). Joku kertoi markkiliikkeen pöntön olevan 250€ ja varaosana 150€, oliko kyseessä 3.0V6? Jos oli, mistä moinen hinta?

Esim.Walkerin kataloogissa ei ollut mainintaa koko V6 mallista (bensa).

Käykö muuten 2.3:n putkisto vai onko ihan erilaiset?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

peinu kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:WIS:n mukaan siellä pitäisi olla oikein ruostumaton vaippa jossain välissä :roll:

Itse tein kateista taakse päin 3" haponkestävästä 600mm Simonsin pöntöllä :arrow: taka-akseleiden kohdalla haaraantuu molemmin puolin autoa 2.5" putkilla ja sinne myös Simonsin pöntöt päihin ja hyvä tuli. Koko kustannut n. 200,- kiillotetuilla rosterisilla 3.5 ulostuloilla :wink:[/quote

Mitenkäs teit tuon kolon takahelmaan? Ilmeisesti teit haaran taka-akselin takapuolelle?
Teippasin pahvin vasemman puolen kolon päälle, jonka jälkeen piirsin pahviin takapuolelta kolon muodon. Sitten leikkasin viivaa myöten sapluunan jonka laiton oikealle puolelle mittaa hyväksi käyttäen oikeaan kohtaa. Tämän jälkeen piirsin sapluunan mukaan puskuriin viivan. Sitten vain Dremeliin pieni katkasulaikka ja vasemman puolen kanssa identtinen pala pois!

tuolla on jotain kuvia http://www.garaget.org/?car=1392


Kyllä ainakin SP:n mukaan viriputket sopii identtisesti 2.0,2.3 sekä 3.0 turbojen välillä :wink:

Alkuperäisissä kylläkin ilmeisesti jotain eroa(ainkin EPC:N mukaan) :?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Muistaakseni maksaa reilu 250 euroa merkkiliikkeessä ja tarvikkeena ~150euroa.
...oliko kyseessä 3.0V6? Jos oli, mistä moinen hinta?
Vastaa Viestiin