Kyllä taas tunnen itseni tyhmäksi...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ke Touko 04, 2005 18:15
Kyllä taas tunnen itseni tyhmäksi...
Eli vein auton korjaamolle insinöörin antaman vikalistan kanssa, ja kustannusarvio oli se 378€.
Vaihdettavaa oli molemmat etupyörän laakerit sekä molemmat raidetangonpäät "sisemmät" sekä yksi alapallonivel.
No tänään hain auton korjaamolta ja se maksoikin 428€.
Oli kuulema ollut aika paljon hommia vaihtojen kanssa!
Iskareitten alapään kierteet olivat rikki, joten ne piti korjata?
Ja yläpää oli kuulema sen verran hapan että ei voitu käyttää "palikkaa" apuna vaan jouset piti puristimilla supistaa, jotta päästiin vaihto hommiin?
No minä kiltisti kuuntelin mitä herrat korjaajat selostivat ja maksoin kaiken jotta sain auton. (pakko jotta pääsen huomenna katsomaan mahdollisesti uutta taloani keskisuomeen)
Kotimatkalla en oikein osannut nauttia mukavan rullaavasta ja hiljaisesta kyydistä, kun mieltäni edelleen askarrutti se mitä minulle oli kerrottu.
Mietin että miksi katsastus insinööri ei kysestä vikaa ollut muka huomannut, jos siellä niin happamia osia kuulema oli?
En oikein jaksa pohtia tätä fiaksoa enempää, on niin P... mäinen olo.
Taasko tyhmää kusetettiin?
Mitä siellä etu/yläpäässä on sellaista mitä nyt sitten joudu tulevaisuudessa vaihtamaan?
Mistä osat ja mihin hintaan?
Sekä missä sen homman teetän?
Eli tietääkö kukaan täältä lohjan seudulta jotain asiallista saabi korjaajaa?
Tästä hommasta jäi vähän P... maku suuhun.
Kertokaa nyt hyvät hyssykät mulle jotain mikä vähän valaisin tätä mun sekametelisoppaa...
Kaikesta huolimatta hyvää kesää kaikille.
Vaihdettavaa oli molemmat etupyörän laakerit sekä molemmat raidetangonpäät "sisemmät" sekä yksi alapallonivel.
No tänään hain auton korjaamolta ja se maksoikin 428€.
Oli kuulema ollut aika paljon hommia vaihtojen kanssa!
Iskareitten alapään kierteet olivat rikki, joten ne piti korjata?
Ja yläpää oli kuulema sen verran hapan että ei voitu käyttää "palikkaa" apuna vaan jouset piti puristimilla supistaa, jotta päästiin vaihto hommiin?
No minä kiltisti kuuntelin mitä herrat korjaajat selostivat ja maksoin kaiken jotta sain auton. (pakko jotta pääsen huomenna katsomaan mahdollisesti uutta taloani keskisuomeen)
Kotimatkalla en oikein osannut nauttia mukavan rullaavasta ja hiljaisesta kyydistä, kun mieltäni edelleen askarrutti se mitä minulle oli kerrottu.
Mietin että miksi katsastus insinööri ei kysestä vikaa ollut muka huomannut, jos siellä niin happamia osia kuulema oli?
En oikein jaksa pohtia tätä fiaksoa enempää, on niin P... mäinen olo.
Taasko tyhmää kusetettiin?
Mitä siellä etu/yläpäässä on sellaista mitä nyt sitten joudu tulevaisuudessa vaihtamaan?
Mistä osat ja mihin hintaan?
Sekä missä sen homman teetän?
Eli tietääkö kukaan täältä lohjan seudulta jotain asiallista saabi korjaajaa?
Tästä hommasta jäi vähän P... maku suuhun.
Kertokaa nyt hyvät hyssykät mulle jotain mikä vähän valaisin tätä mun sekametelisoppaa...
Kaikesta huolimatta hyvää kesää kaikille.
Re: Kyllä taas tunnen itseni tyhmäksi...
Jousipuristimien käyttö on suositeltavaa jos on pienintäkään epäilystä ylätukivarren alla olevan kannakkeen kestävyyden suhteen, korikorjauksesta voi aiheutua yllättävän iso lisälasku. Tuskin se jousipuristinten ruuvaaminen on kovin paljon laskua voinut kasvattaa. Tuota kannaketta vasten ei normaalisti kohdistu mitään voimia iskarin ja pyörännavan ollessa asennettuna paikalleen. Ei siis välttämättä ole mitään tarvetta epäillä autossa olevan isommin vikaa, mikä estäisi esim. seuraavan katsastuksen.900i 16v 1989 kirjoitti:Ja yläpää oli kuulema sen verran hapan että ei voitu käyttää "palikkaa" apuna vaan jouset piti puristimilla supistaa, jotta päästiin vaihto hommiin?
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 13500.html
Iskarin alapään mutterit jumittuvat alatukivarsissa oleviin kiinnikkeisiin, on ihan tyypillistä että hajoavat irrottaessa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 474#137474
Kyllähän laskua maksaessa aina jokainen euro harmittaa, mutta eikö pääasia ole, että auto on nyt kunnossa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Soita seuraavalla kerralla Karkkilaan Stigellin Reimalle p. 09-225 6505. Sehän laittaa uusiin puihin puolet sun autosta tolla hinnalla
Kaverilla on kokemusta saabeista, mutta tahtoo olla vaikea saada langan päähän välillä... On niitä korjattavia sen verran rutkasti.
Äläkä säikähdä, voi olla vähän "teräväkielinen kaveri" huonona päivänä, mutta saabit se tuntee...

Kaverilla on kokemusta saabeista, mutta tahtoo olla vaikea saada langan päähän välillä... On niitä korjattavia sen verran rutkasti.
Äläkä säikähdä, voi olla vähän "teräväkielinen kaveri" huonona päivänä, mutta saabit se tuntee...
Re: Kyllä taas tunnen itseni tyhmäksi...
Tuonkokoinen kustannusarvion ylitys lienee täysin normaalia sen perusteella mitä olen juttuja kuullut, itse en korjaamojen palveluja juurikaan käytä900i 16v 1989 kirjoitti:
Mietin että miksi katsastus insinööri ei kysestä vikaa ollut muka huomannut, jos siellä niin happamia osia kuulema oli?

Katsastuksessa ei yleensä huomata läheskään kaikkia pehmeitä kohtia, selviin reikiin sentään yleensä puututaan. Autostasi on mitä ilmeisimmin vetaritunnelin yläosan ja ylätukivarren välissä oleva ohuehko kaistale lahonnut. Kun pyöräntuennan osia irroitetaan, laitetaan ko. kohdan ja ylätukivarren väliin yleensä ennen auton etupään nostoa puunpala tms., joka pitää jousessa sen verran puristusta, ettei alatukivarren ja alapallonivelen liitoksessa ole enää puristusta, joka vaikeuttaisi irrotusta ja asennusta. Mikäli mainittu kaistale on mätä, se ei enää kestä jousen puristusvoimaa vaan painuu kasaan. Tällöin ainoa järkevä vaihtoehto on juurikin jousen puristaminen kasaan puristuksen poistamiseksi.
Kyseinen kaistale kuuluu satkun tyypillisiin ruostumiskohtiin, ja hitsarille on hommia tiedossa


edit: Nopeat syövät hitaat, joku muu olikin jo vastannut sillä aikaa kun mä vielä muotoilin viestiäni.
#1970
Kyllä se vaan on niin, että korjaamojen "kustannusarvioihin" pitää aina suhtautua skeptisesti. Totta on myös se, että yllätyksiä saattaa tulla. Oma esimerkki. Vastaava Saab viety oikein Saab korjaajalle etupyöränlaakerin vaihtoon. Kustannusarvio 250 mk. menee n. tunti. Lasku pikkuisen yli 500 mk. Pyörän napa tuhoutunut, purkuosa 100 mk. + muuta. Eipä siinä auttanut, kuin maksaa pois. Tietysti olisi ollut hienoa, jos olisi ilmoittanut kustannusarvion roimasta ylityksestä. Tätä samaa tapahtuu muillakin aloilla ei pelkästään autoalalla. Joillakin aloilla käytetään "edullista hinta-arviota" myös tapana päästä työhön kiinni ja sitten laitetaan maksamaan. Se on yleinen syy kuluttajasuojariidoissa. Rakentaminen, autoala ja veneet ovat aika kärjessä toimialoista. Tätä vain tapahtuu eikä sille oikein voi mitään. Jos se yhtään lohduttaa, niin et ole ensimmäinen etkä viimeinen, jolle käy näin. Vielä yksi esimerkki. Asiakas tilasi pesukoneen korjaajan kotiinsa. Korjaaja tutki koneen ja teki kustannusarvion. Korjaus olisi tullut niin kalliiksi, että uuden koneen hankinta oli molempien osapuolien mielestä järkevämpää. Jonkin ajan kuluttua tuli lasku yli 100€. Asiakas valitti kuluttajaviranomaisille, koska ei oltu tehty mitään. Tuomio oli selvä. Asiakas maksaa, koska oli tilannut ja kuluttanut korjaajan aikaa. Ei ollut huoltomiehen vika, että konetta ei kannatanut enää korjata. Niin se menee.
Se mitä rampe sanoi on kyllä valitettavan usein totta. Homma otetaan sisään muka halvalla hinnalla ja sitten laskutetaan jotain aivan muuta.
Tässä tapauksessa ei kuitenkaan mielestäni tuo kustannusarvio ylittynyt juurikaan, joten eipä tuota kannata murehtia. Melkeinpä enemmän sääntö kun poikkeus tuo kustannusarviosta lipsuminen. Monilla pajoilla kustannusarvio on vähän kuin veroton hinta
Toki asiasta kannattaa aina huomauttaa ja isommissa ylityksissä nostaa pieni metelikin.
Jos tuota hintaa lähtee miettimään, niin osiin meni varmaankin n. 150e (tarvike), eli töiden osuudeksi jää n. 250e ja aika monissa paikoissa laskuttavat 40-50e/tunti. Hommia on siis ilmeisesti tehty 5-6 tuntia auton kanssa. Varmaankin ihan mahdollista, vai mitä sanovat Saabeja enemmän rassanneet?
Tässä tapauksessa ei kuitenkaan mielestäni tuo kustannusarvio ylittynyt juurikaan, joten eipä tuota kannata murehtia. Melkeinpä enemmän sääntö kun poikkeus tuo kustannusarviosta lipsuminen. Monilla pajoilla kustannusarvio on vähän kuin veroton hinta

Jos tuota hintaa lähtee miettimään, niin osiin meni varmaankin n. 150e (tarvike), eli töiden osuudeksi jää n. 250e ja aika monissa paikoissa laskuttavat 40-50e/tunti. Hommia on siis ilmeisesti tehty 5-6 tuntia auton kanssa. Varmaankin ihan mahdollista, vai mitä sanovat Saabeja enemmän rassanneet?
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Olin juuri suunnittelemassa tarkennusta ja lievennystä, mutta karspa ehti ensin. Piti sanoa samaa, että osineen tämä 428€ ei välttämättä ole mikään hirmu hinta. Paljon rahaa se on silti (2500 vanhaa markkaa). Kustannusarvion ylitys 50€ ei sekään ole mikään tolkuton n. 13,5%. 20%.n ylitys kustannusarviossa on tietääkseni sallittu (usein myös yleistä), kauppa-alan ihmiset tietävät tämän lain kohdan tarkemmin. Merkkikorjaamojen tuntiveloitukset ovat aivan omaa luokkaansa 70€/h. sähkötyö 75€/h(+osat). Tunnen muutaman autokojaamoyrittäjän ja täytyy kyllä heidän puolestaan sanoa, että ovat asiallista ja avuliasta väkeä. Eikä ihmisten autoja voi korjata ilmatteeks. Tuli tuossa mieleen vähän päinvastainen tapaus ihan perhepiiristä. Lankomiehen 180000 ajettuun pakettiautoon tuli nokkahihnan vaihto ajankohtaiseksi. Sitä tarjottiin kaikille tutuille korjaamoille eikä sitä huolinut oikein kukaan, kunnes yksi Raisiolainen puoliksi väkisin suostuteltiin työhön. Mkäs siinä, hihna vaihdettiin ja maksoihan se paljon, jonka hän kyllä ilmoitti etukäteen, mutta pääasia oli, että saatiin tehtyä. Se hihna on äärimmäisen hankalassa paikassa ja v-mäinen vaihtaa. Ei autoa hakiessa voinut oikein kirota kallista hintaakaan. Tämä samainen tuttu korjaaja kertoi vielä hankalammasta tapauksesta erään ranskalaismerkin tiimoilta. Asiakas tuli Ranskalaisella pihaan ja kertoi murheensa lisäten siihen vielä, että kaikilla näyttää olevan kovin kiire eikä ehdi millään, että miten olisi.....No hän sitä katsoi ja totesi, että kauhea homma eikä siitä voi millään veloittaa sitä mitä tarvitsisi. No nyt ei jouda, mutta katsotaan 3:n viikon päästä.Hänen sanojaan vapaasti lainatakseni "eikös se p....le tullut kolmen viikon päästä ja sanoo, että tässä tämä nyt on, niin kuin sovittiin. Ei sitä voinut oikein kieltääkään." Että sillä tavalla molemmin päin.
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Kyllä näissä korjaamohommissa on kullanarvoista se, että on pitkä ja antoisa asiakassuhde, jossa kumpikin osapuoli luottaa toiseen. Itse olen niin onnellisessa tilanteessa, että samat ammattitaitoiset miehet ovat korjanneet autojani jo yli kymmenen vuotta. Kustannusarviot pitävät ja kaikenlaiset pikkudiagnoosit sun muut menevät kädenheilautuksella. Takuu pelaa, jos tekevät virheen (mitä vielä eivät ole tehneet), homma tehdään uusiksi samaan hintaan ja sitä rataa. Voi aika luottavaisin mielin olla kaikin puolin. Halpaahan tuo ei ole, kuten ei tänä päivänä missään, mutta hyvästä työstä maksan mielelläni käyvän hinnan.
Kauhistuttaa ajatus, että pitäisi viedä hopat jollekin tuiki tuntemattomalle. Sitten sais taas itse purkaa samat hommat perässä ja tarkistaa, että kaikki on varmasti tehty. Toivottavasti topicin aloittaja löytää alueeltaan luotettavan ja osaavan pajan, silloin on yksi huoli vähemmän.
Kauhistuttaa ajatus, että pitäisi viedä hopat jollekin tuiki tuntemattomalle. Sitten sais taas itse purkaa samat hommat perässä ja tarkistaa, että kaikki on varmasti tehty. Toivottavasti topicin aloittaja löytää alueeltaan luotettavan ja osaavan pajan, silloin on yksi huoli vähemmän.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713