ABS vika

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kantti
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Touko 26, 2005 14:14
Paikkakunta: Lappeenranta

ABS vika

Viesti Kirjoittaja kantti »

Nyt ottaa pattiin!

Tonnari on muutaman kerran väläyttänyt ABS -varoitusvaloa (palaa <10 sek ja sammuu). Nyt huomasin ihan kaupunkiajossa pari kertaa päivän aikana, että ihan normaalissa jarrutuksessa ABS rupesi rallattamaan. En voi uskoa, että joku pyörä olisi osunut hiekalle yms. keskellä kaupunkia saman päivän aikana useasti.

Mistäs voisi vikaa etsiä?? Joku anturi???
Kävin paikalliselta Saappimyyjältä kyselemässä, eivät uskaltaneet lähteä arvioimaan ennen vikakoodien lukemista. Samaan syssyyn kyselen, voiko koodeja luettaa muualla kuin valtuutetussa liikkeessä, löytyykö vehkeitä muistakin korjaamoista?
9000 CD 2,0 -95
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mulla on vastaava vika. Kovemmassa kiihdytyksessä valo vilahtaa ja lisäksi pieni jatkuva naputus kuuluu yli 30km/h vauhdissa. Valon vilkahtelu ei vaikuta naputukseen, Naputus on samanlainen, kun ABS reagoisi liukkauteen eli joku rele tai solenoidi ääntää. Jarrutettaessa ääni vahvistuu.

Jarrunesteet, levyt ja palat on juuri vaihdettu ja kaikki liikkeet herkistelty. Nestemäärä on oikea. :?:
900C -86
khi
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 16:48
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja khi »

Jep täällä kanssa sama ongelma... silloin tällöin ABS roklattaa kevyessä jarrutuksessa. Myös ABS-valo välähtää joskus (esim. monttuun ajaessa).

Aika ei ole vielä riittäny tarkempaan tutkimiseen, mutta arvelisin että mun tapauksessa ongelma löytyy vasemman etupyörän abs-anturista. Ajattelin aluksi puhdistaa sen ja tarkastaa ettei johdossa ole vaurioita, jotka voisi monttuun ajaessa vetää maihin ja aiheuttaa häiriö-valon syttymisen.

Mutta kerrohan jos löydät korjauksen. Ja vielä olis hyvä jos vika ei vaatis abs-anturin uusimista... ihanan kallista :)
#1966
9-5 Aero wagon Aut.
ex: 9000CSE jubilee 2.3T Aut.
ex: 9-3 2.0lpt
kantti
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Touko 26, 2005 14:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja kantti »

Joo. Olen kuullu et maksaa uusi anturi jonkin verran. Vaan aattelin silti käydä luetuttamassa vikakoodit, jos vaikka löytyis tarkempaa tietoa viasta.

Ja totta kai ilmottelen mitä saan selville...
9000 CD 2,0 -95
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Itselläni aivan sama vika.
silloin tällöin kun jarruttaa, varsinkin kaupungissa höyhenjarrutuksissa rupeaa rallataan, eli polkimessa tuntuu että absittaa.
abs valo sammuu aina hetken kun ajelee rauhallisesti. Tosin jos polttaa nakkia, niin silloin ABS valo jää päälle, ja sammuu vain jos käynistää koneen udelleen.

-89 CD T16
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

DIggItaLLr kirjoitti:Itselläni aivan sama vika.
silloin tällöin kun jarruttaa, varsinkin kaupungissa höyhenjarrutuksissa rupeaa rallataan, eli polkimessa tuntuu että absittaa.
abs valo sammuu aina hetken kun ajelee rauhallisesti. Tosin jos polttaa nakkia, niin silloin ABS valo jää päälle, ja sammuu vain jos käynistää koneen udelleen.

-89 CD T16
Tyyppivika taitaa olla. Samaa tekee mun auto. Vika voisi olla antureiden likaisuus, se on yleisin noissa vehkeissä. Niitä ei missään nimessä pidä mennä irroittamaan...ehjänä ne ei irti lähde ja hinnan tiedämme jokainen. Paras keino on puhdistaa ne purkamalla napa kerrallaan, töitähän se teettää.
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

9000T CD kirjoitti:
DIggItaLLr kirjoitti:Itselläni aivan sama vika.
silloin tällöin kun jarruttaa, varsinkin kaupungissa höyhenjarrutuksissa rupeaa rallataan, eli polkimessa tuntuu että absittaa.
abs valo sammuu aina hetken kun ajelee rauhallisesti. Tosin jos polttaa nakkia, niin silloin ABS valo jää päälle, ja sammuu vain jos käynistää koneen udelleen.

-89 CD T16
Tyyppivika taitaa olla. Samaa tekee mun auto. Vika voisi olla antureiden likaisuus, se on yleisin noissa vehkeissä. Niitä ei missään nimessä pidä mennä irroittamaan...ehjänä ne ei irti lähde ja hinnan tiedämme jokainen. Paras keino on puhdistaa ne purkamalla napa kerrallaan, töitähän se teettää.
HMM :roll: Miksiköhän ei lähde irti, muistaakseni ainakin omasta vm-88 turbosta lähti ihan helposti ainakin etupäästä, kun myös ABS valo paloi aina eikä ne toiminut. Anturit pystyvät mittaamaan sieltä ABS- boksin päästä, napoja en kyllä muista, mutta vastusta pitäisi löytyä muistaakseni n.1000ohmia :roll: . Johdot voivat myös kärsiä ajan saatossa, itselläni juuri muistaakseni jompi kumpi etupään antureiiden piuhoista oli viouttunut.

Voin kyllä kattoa nuo nastat kotona, kun saan tonnarin sähkökaaviot käsiini :wink: Taitaa kyllä olla eri systeemit noissa uudemmissa tonnareissa :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
kantti
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Touko 26, 2005 14:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja kantti »

Paljonkos ABS -anturin hinta on suunnilleen??? Ei oo tietoo...
Tietää vaan mihin pitää varautua, jos anturi paskana. En nimittäin jaksa
hirveen kauan pelleillä jarrujen kanssa. On aika olennainen osa autolla ajoa.

Samoja tunnusmerkkejä ilmenee, valo syttyy kun pyörä sutii.
Kokeilin muiden kokemusten perusteella, kiitos vaan tarkennuksista!
9000 CD 2,0 -95
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Frostgrey kirjoitti:
Miksiköhän ei lähde irti, muistaakseni ainakin omasta vm-88 turbosta lähti ihan helposti ainakin etupäästä, kun myös ABS valo paloi aina eikä ne toiminut.
No tiedon antoi paikallinen saab specialisti jolla on korjaamo joka on erikoistunut saab merkkisiin autoihin. Soita ja kysy miksi ei kannata välttämättä irroitella.

Antureiden hinnat Motonetilla:

ABS-ANTURIT SAAB 9000 --98
9000 Nopeustunnistin eteen vasen --12.95. . . . . . . . . . 23-1628 138.90
9000 Nopeustunnistin eteen oikea --12.95. . . . . . . . . . 23-1629 138.90
9000 Nopeustunnistin taakse vasen --12.95. . . . . . . . . 23-1630 134.90
9000 Nopeustunnistin taakse oikea --12.95. . . . . . . . . 23-1631 134.90
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Aimo Haipakka
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 20:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka »

MInä yhden vaihdoin tuossa talvella (-89 turbo)...irti ei saanut kuin millin paloina, hyvä kun niinkään :)
*** Miksi KELA ei korvaa saabismin aiheuttamia kuluja ?***
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Hei, ei kai kaikki muutkin tee niinkuin minä eli odottaa, että joku ratkaisisi nämä ongelmat? :) Onko siis uutta rintamalta?
900C -86
khi
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 16:48
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja khi »

Jep, ootetaan kaikki että kellä menee ekana tuo vika niin pahaksi että on pakko korjata :lol:

Jotain huoltoo ois tarkotus tehä nyt kesälomien aikaan mutta saapa nähä ehtiikö tarttua tuohon abs-vikaan... vai jääkö huolto pelkkään tulppien ja suodattimien vaihtoon.
#1966
9-5 Aero wagon Aut.
ex: 9000CSE jubilee 2.3T Aut.
ex: 9-3 2.0lpt
khi
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 16:48
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja khi »

Päätin sitten tänä aamuna katsoa minkälainen peli toi abs-anturi oikein on.

Otin irti tuon kuskinpuolen etuanturin, kun mulla vika on luultavasti ollu just siellä. Irrotus oli tosi helppo homma... pelkästään rengas pois ja yksi pultti. Anturi oli aika tukevasti vuorautunut p*skalla (ruosteensuoja-ainetta ja muuta ryönää). Putsasin ne pois ja laitoin takas paikalleen. Ja sitten hiekkatielle testiajoon - Kertaakaan en saanu vikaa enää tulemaan esiin ja muutenkin abs:t toimi moitteetta. Mutta toisaalta mulla vika on ollu aikaisemminkin niin satunnainen ettei toi vielä kerro mitään.

Mutta kuulostellaan nyt hetki... tuntuis että toi likasuus vois hyvinkin aiheuttaa ton nopeustiedon katoamisen, mikä sitten näkyis abs:n vikatoimintona.
#1966
9-5 Aero wagon Aut.
ex: 9000CSE jubilee 2.3T Aut.
ex: 9-3 2.0lpt
kantti
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Touko 26, 2005 14:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja kantti »

No huomenna selviää ehkä jotain...
Vien auton merkkikorjaamolle testeriin,
luulisi jotain tietoa irtoavan. Kerron sitte mikä on tuomio.
9000 CD 2,0 -95
kantti
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Touko 26, 2005 14:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja kantti »

No niin! Nyt on auto käytetty huollossa ja vika selvillä:
Vasemman etupyörän anturi antoi vikakoodia ja on paskana.
En antanu siellä anturia vaihtaa, on tod.näk. kallista touhua.

Mites, oisko jollain tietoa 95- vuoden CD:stä, onko anturin vaihto kuinka
kiperä juttu ja onko esim. Motonetin osat päteviä Saabin osalta???
9000 CD 2,0 -95
Vastaa Viestiin