'83 T8 satkun kansi halki ja uusi pitäisi saada...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

'83 T8 satkun kansi halki ja uusi pitäisi saada...

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Kehveli kun kävi ikävästi, kesä alkoi ja auto päätti mennä lomille :( Paikallisessa merkkikorjaamossa paikansivat savutuksen lähteeksi
haljenneen kannen. Uuden kannen hinta oli niin suolainen että laitoin pelin hetkeksi poikki. Kannattaisiko etsiä käytettyä kantta? Mikä kansi tuohon sitten mahtaisi tulla? Siellä korjaamolla sanoivat että mulla on H-kone. Eli kyseessä on '83 mallinen 8-venttiilinen turbo-kone.

Jos jollain olisi nurkissa tuohon sopivaa EHJÄÄ kantta, niin ilmoitelkaa!!! :D
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: '83 T8 satkun kansi halki ja uusi pitäisi saada...

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Tremolo kirjoitti:Uuden kannen hinta oli niin suolainen
Ihan mielenkiinnosta kysyn, paljonko pyysivät uudesta kannesta?
Oliko aivan iskemätön vai kunnostettu?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

H-koneessa 900i:n ja 900t8:n kansi venttiileineen (natrium täytteiset) ja nokka-akseleineen on sama. Kaasarissa on käsittääkseni joissakin malleissa ahtaammat kanavat, ja erilaiset venttiilit.

Mitä mie tekisin tossa tilanteessa: hommaisin iivarikoneen ehjän kannen, veisin koneistamoon, pyytäisin oikaisun, hiomaan venttiilit ja säätämään venttiilivälykset turbomoottorin arvoihin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Re: '83 T8 satkun kansi halki ja uusi pitäisi saada...

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Ronska kirjoitti:
Tremolo kirjoitti:Uuden kannen hinta oli niin suolainen
Ihan mielenkiinnosta kysyn, paljonko pyysivät uudesta kannesta?
Oliko aivan iskemätön vai kunnostettu?
Kunnostettu suoraan Ruotsinmaalta, hinta 1236 euroa :?
Tuolla hinnalla saisi jo kaksi autoa!
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tai sitten yksi vaihtoehto on ruiskun kansi, kevyt porttaus ei puristusten nostoa ja kaasarikoneen venat. Natriumvenat on aivan sikapaksut verrattuna kaasarin venoihin, jotka kyllä kestää kohtuullisesti lämpöä. Muistelisin joskus käydyn aiheesta keskustelua, joka kyllä jätti siihen uskoon, että ne tavallisetkin venat kestää turbokäytössä, mutta virtaa todella paljon paremmin.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tietääkseni vuodesta -85 eteenpäin on kaikissa samat venttiilit???
vai oliko kaasari vehkeessä loppuun asti samat?

edit: taidanpas käydä tuosta ulkoa katsomassa mitkä tuossa -89 kaasarissa on...
raportoin pian.

ei oikeen selvää eroa ainakaan ollut turbon venttiileihin, ei sinne kyllä kunnolla nähnyt eikä ollut turbon kantta mihin verrata....
Viimeksi muokannut mikkoimp, Pe Heinä 01, 2005 16:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Turboissa on aina eri Pakovenat ! ne tunnistaa siitä että venttiilinlautasessa on keskellä samanlainen kuoppa niinkuin olisi isolla pistepuikolla lyöty kolo ja stelliittivahvisteisissa on sellainen n. 1mm syvennys ø n.10 mm .
Stelliittivenat halkee helposti turbokäytössä ! Lämpörasitukset on ihan eriluokkaa turbossa kuin tavallisissa vapareissa. Jos muut kuin natriumit kestäis niin miksi tehdas sitte tekisi turboihin erillaiset... ?.
Kansi on kanaviltaan samat, paitsi jossain nuhapumppukaasareissa on sellaiset kaulukset imuventtiilin seetirenkaissa. Kannen iän löytää yleensä jojo meistettynä imusarjan tiivistepintaan tai kohovaluna tms. jostain kohti, yleensä jakoketjunpuolipäästä ja imusarjan puolelta ja siinä lulee vain vaikka 87 = 1987. Jossain -85 ja -86 välimaastossa muuttuu seetimateriaali sellaiseksi että kestää lyijytöntä.
Tavallisen ja natriumin venttiileissä ei ole virtauseroja joita oikein huomaisi. On nääs virtauspenkissä testattu. Kanavan muoto ja seetinmuoto on tärkeintä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Mulla olis Tampereella yks T8:n kansi. Pistä YV jos kiinnostaa.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Vastaa Viestiin