Katalysaattori
Katalysaattori
Päästömittaus katsastuksessa saattaa olla hankala paikka, jos katalysaattorin kilometrit ovat täynnä. Otin "neuvoa anatavan mittauksen" CH arvo oli yli 1000 (saa olla 100). Auto toimi muuten normaalisti, mutta pakokaasu haisi bensalle. Katalysaattori rikki. Varaosat: uusi alkuperäinen n.600€ (liian kallis), sopiva tarvikekatti 350€ ja tarvike yleismalli 88€. Halvin ratkaisu; vanhasta katalysaattorista laipat pois, tarvikekattiin Tigillä laipat paikoilleen. Loppu pakoputkea tarvikeosilla. CH arvo katsastuksessa 19.. lamda lievästi koholla. 1.019, johtui siitä, että takavaimentimen karvi ei ollut tiivis. Hmmm.... tarvikeosat. Eli ei katalysaattoria tarvitse pelätä. Yleismalli toimii aivan hyvin. Se vanha katti oli aivan tyhjä, kaikki kennot olivat palaneet pois. Sitä se ajaminen tekee.... Kertokaahan kokemuksianne
RAMPE
RAMPE
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Paljonko on ajettu kun on kat lopussa?Itse käytin 230000KM ajetun
2.3 i -94 katsastuksessa ja Hc(tarkoitat varmaan HC pitoisuus kun kirjoitit
CH)eli hiilivety pitoisuus oli 20.CO pitoisuus oli puhdas 0.Lambda-arvo oli
1,01.O2-pitoisuus0,76 ja yli 2000 kier.min.0,28.Katsastus setä kehui
että kylläpä on puhtaat pakokaasut.Pakoputkisto ja kat näyttäisi olevan alkuperäinen ainakin ulkonäyn perusteella.Itse pelkäsin näitä pakokaasuarvoja etukäteen,mutta turhaan.Tämäkun on ensimäinen Saab jossa on kat ja ostin sen vasta keväällä.Nyt saan ainakin vuoden ajella ilman katsastus huolia.Auto meni muutenkin läpi ilman moitteita.
2.3 i -94 katsastuksessa ja Hc(tarkoitat varmaan HC pitoisuus kun kirjoitit
CH)eli hiilivety pitoisuus oli 20.CO pitoisuus oli puhdas 0.Lambda-arvo oli
1,01.O2-pitoisuus0,76 ja yli 2000 kier.min.0,28.Katsastus setä kehui
että kylläpä on puhtaat pakokaasut.Pakoputkisto ja kat näyttäisi olevan alkuperäinen ainakin ulkonäyn perusteella.Itse pelkäsin näitä pakokaasuarvoja etukäteen,mutta turhaan.Tämäkun on ensimäinen Saab jossa on kat ja ostin sen vasta keväällä.Nyt saan ainakin vuoden ajella ilman katsastus huolia.Auto meni muutenkin läpi ilman moitteita.
Kyllä vika todellinen vika on jossain ihan muualla, jos HC on 1000...
Kuulostaa siltä että käy helkkarin rikkaalla, josta johtuen katti on ylikuormittunut valtavasti kun on joutunut polttamaan kaiken sen putkistoon tulevan bensan.
Etsi hyvä mies se todellinen vika, uusi ehjä katti piilottaa sen vain hetkeksi aikaa kun polttaa kaiken sen ylimääräisen bensan, mutta tämä polttaa sen karrelle todella nopeasti ja uusi kattisi on alta aikayksikön samanlainen kuin vanha


Kuulostaa siltä että käy helkkarin rikkaalla, josta johtuen katti on ylikuormittunut valtavasti kun on joutunut polttamaan kaiken sen putkistoon tulevan bensan.
Etsi hyvä mies se todellinen vika, uusi ehjä katti piilottaa sen vain hetkeksi aikaa kun polttaa kaiken sen ylimääräisen bensan, mutta tämä polttaa sen karrelle todella nopeasti ja uusi kattisi on alta aikayksikön samanlainen kuin vanha


#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Taitaa pakoventtiili olla palanut tai jotain. Satkun koneessa esim. mulla on muistaakseni ollut ihan katittomassa koneessa HC100:n paikkeilla. Eräässä Fiat 127:ssä oli kanssa normaalisti 120-200hc arvoja, kunnes kerran olikin yli 1000! Vika oli juurikin yhden pakoventtiilin palaminen, joka korjattiin hiomalla venttiili pyöröhiomakoneessa (kaveri on työkalunvalmistaja) ja sen jälkeen hiottiin tahnalla se kanteen sopivaksi. Tämän jälkeen HC putosi takaisin tuonne 120-200 välille. en muista tarkkaa lukemaa, mutta kuitenkin kirkkaasti alitti vaatimukset.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sytkä osat tarkastukseen!!
Sytkä puolella häikkää hc nousee heti jos sytkä puolella on häikkää,jos kaikki on kunnossa niin katti kestää auton ijän.
Mutta jos ei oo niin ei kestä kauvaa.
HC palamattomat hiilivedyt,sulla ei pensa pala nyt oikein työntää "raakana" putkistoon.
Sytkä puolella häikkää hc nousee heti jos sytkä puolella on häikkää,jos kaikki on kunnossa niin katti kestää auton ijän.
Mutta jos ei oo niin ei kestä kauvaa.
HC palamattomat hiilivedyt,sulla ei pensa pala nyt oikein työntää "raakana" putkistoon.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
mun ässässä oli yksi huono tulpanjohto joka aiheutti hurjat hc-lukemat. auto toimi muuten normaalisti mutta tyhjäkäynnilla "yskähteli" ajoittain kipinän puutteesta. autolla on ajettu 350tkm, katin iästä ei ole tietoa.
hc 52/45
lambda 0,997/0,996
tbon paineita on nostettu ja ruiskuboksissa on virilastu; eivät näemmä vaikuta päästöihin vaikka itse olin alkuun vähän huolissani.
hc 52/45
lambda 0,997/0,996
tbon paineita on nostettu ja ruiskuboksissa on virilastu; eivät näemmä vaikuta päästöihin vaikka itse olin alkuun vähän huolissani.
Turbo ja virilastu eivät tosiaan vaikuta normaaliajoon millään tavalla. Bensanpaineiden nosto sen sijaan vaikuttaa, jos lastussa ei ole sitä otettu huomioon. Lambda pystyy tätä tosin kompensoimaan tietyissä rajoissa, jos sellainen löytyy.
Yksi yleinen syy rikkaalla käymiseen on lh-jetronicilla lämpöanturin pätkiminen. Tätä pätkimistä ei näe välttämättä yleismittarilla, vaan anturi saattaa näyttää toimivalta. Se kuitenkin saattaa pätkiä nopeaan tahtiin ja ruisku lyö kylmäkäyntirikastusta päälle vaikkei sitä tarvittaisi -> käy pirun rikkaalla.. Kokemusta on.
Yksi yleinen syy rikkaalla käymiseen on lh-jetronicilla lämpöanturin pätkiminen. Tätä pätkimistä ei näe välttämättä yleismittarilla, vaan anturi saattaa näyttää toimivalta. Se kuitenkin saattaa pätkiä nopeaan tahtiin ja ruisku lyö kylmäkäyntirikastusta päälle vaikkei sitä tarvittaisi -> käy pirun rikkaalla.. Kokemusta on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kyllä tämä Katin lopullisen tuhoutumisen syy on selvillä. 23.12.2004 rikkoutui ilmamassamittari (harmittavaisesti juuri Joulunpyhiksi). Kävi varsin rikkaalla.
Sitten helmikuussa rikkoutui se purkuosa 240000 ajetusta otettu. Laitettiin tilalle uusi BOSCH ja toimii. Päästöt olivat mitä olivat. Katalysaattorin vaihdon jälkeen päästöt ovat kohtalaiset. Eihän vanhasta 360000 ajetusta moottorista enää voi saada uuden moottorin arvoja, mutta hyvät "käytetyt" kyllä. Googlettamalla hakusanalla "katalysaattori" tulee aika paljon tietoa mm. se, että katalysaattori kestää 6-7 vuotta. Tyhjäkäyntipiirin toiminnan tarkistus on varmaan seuraava toimenpide. Se kyllä toimii jollakin lailla, koska tyhjäkäynti on tasainen eikä vaella (tyhjäkäyntimoottorin pesu ja puhdistus). Tarkkailemme tilannetta. No joka tapauksessa ei katalysaattorissa mitään mystiikkaa ole, mutta viat hankalia hakea. Mitä tähän suoritukykyyn tulee, niin en ole huomannut mitään eroa normaaliajossa. Tämä on, kuin Rolls Royce, suorituskyky "RIITÄVÄ". Tämä on tätä LH jetronic 2.4 mallia ei mitään säätöjä missään.
Hyvää kesää ja -lomaa kaikille JA TIETYSTI TURVALLISTA MATKAA!!
Ps. kyllä nimenomaan tarkoitin palamattomia HIILIvetyjä Hc arvoja. Enkä VETY hiiliä (Samaa tavaraa....)
Sitten helmikuussa rikkoutui se purkuosa 240000 ajetusta otettu. Laitettiin tilalle uusi BOSCH ja toimii. Päästöt olivat mitä olivat. Katalysaattorin vaihdon jälkeen päästöt ovat kohtalaiset. Eihän vanhasta 360000 ajetusta moottorista enää voi saada uuden moottorin arvoja, mutta hyvät "käytetyt" kyllä. Googlettamalla hakusanalla "katalysaattori" tulee aika paljon tietoa mm. se, että katalysaattori kestää 6-7 vuotta. Tyhjäkäyntipiirin toiminnan tarkistus on varmaan seuraava toimenpide. Se kyllä toimii jollakin lailla, koska tyhjäkäynti on tasainen eikä vaella (tyhjäkäyntimoottorin pesu ja puhdistus). Tarkkailemme tilannetta. No joka tapauksessa ei katalysaattorissa mitään mystiikkaa ole, mutta viat hankalia hakea. Mitä tähän suoritukykyyn tulee, niin en ole huomannut mitään eroa normaaliajossa. Tämä on, kuin Rolls Royce, suorituskyky "RIITÄVÄ". Tämä on tätä LH jetronic 2.4 mallia ei mitään säätöjä missään.
Hyvää kesää ja -lomaa kaikille JA TIETYSTI TURVALLISTA MATKAA!!
Ps. kyllä nimenomaan tarkoitin palamattomia HIILIvetyjä Hc arvoja. Enkä VETY hiiliä (Samaa tavaraa....)
Viimeksi muokannut rampe_58, Ti Heinä 05, 2005 00:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JT 3" sportkatilla menee tilaukseen kohta, että saan elokuun alkuun. Silloin tulee lisäinfoa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
No niin vähän huumorimielessä lisään tähän, että "pakko" ajaa taas yksi vuosi ja 35000- 40000 km, näiden pohjalla olevien 700000: kilometrin lisäksi SAAB:illa, kun meni taas läpi katsastuksesta ja korroosio on pysynyt siedettävällä tasolla. Ensi kesänä katsotaan taas uudestaan, että pitääkö minun vielä sietää tätä vanhaa "romua" pihalla. Vaimo jo sanoi, että eikös jo meillekin olisi mukava saada uusi auto. Minä hänelle siihen, että näitä OG 900:ia ei enää tehdä.