Raidetangon suojakumin vaihto
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Raidetangon suojakumin vaihto
Eipä oikein innostaisi ko. toimenpide, mutta tehtävähän sen on. Kuskin puoleinen kumi katkesi ulomman kiristysklemmarin juuresta. Mitenkä "persiin oloinen" tuo vaihtotoimenpide on? Pääseekö ylä/alakautta käsiksi tuohon sisempään kiinnitykseen. Pelotelkaa nyt oikein urakalla...
BÖÖÖÖ, pelästy.
jos ei heti voi korjata niin yrittäisin panna sen revenneen reunan uudelleen isommalla lemmarilla kiinni tms.. suojausta, vaikka muovia sähkökaapelikiinnittimillä.
jos tehostamaton, niin ei saane sisäniveltä paikoillaan auki ( porattu sokka), tehostetun saattaa saada., koska se on kierteellä.
tehostamaton on helppo ottaa kokonaankin pois piilistä, koska ei tarvitse nesteiden kaa läträtä., ja mahtuu paremmin tulemaan ulos.
Jos poistaa raidentangon pään nivelen, niin merkittävä hyvin ja silti aurauskulmat on tarkistettava koska ei sitä riittävän tarkkaan takaisin saa kuin tuurilla. siinä tarvii 2 kpl 22 mm kiintoavainta, ja voipi olla tiukassa, jos ei ole koskaan availtu, pahimmillaan lämmitettävä, mutta ei yleensä.
Jos siis vaihtaa ulkopään kautta niin varsi on likainen, eli se on hyvin putsatttava ja öljyttävä, jotta kumi liukuu siinä hyvin.
Jos paikat on kovin likaiset, niin väliaikainen suojaus ja pesu paikkalisesti.
Puhtaus on tärkeää, sillä hiekka hieroo hampaissa nopeasti välystä.
Lemmareita ei kantsii kiristää mielettömästi, koska liikaa kiristetty reuna saattaa väsyä ja revetä ennen aikojaan.
tehostetun kurtun sisäreuna on minulla pysynyt mustalla nippusiteellä ihan hyvin kiinni, koska kumin alla on ura.
stara
jos ei heti voi korjata niin yrittäisin panna sen revenneen reunan uudelleen isommalla lemmarilla kiinni tms.. suojausta, vaikka muovia sähkökaapelikiinnittimillä.
jos tehostamaton, niin ei saane sisäniveltä paikoillaan auki ( porattu sokka), tehostetun saattaa saada., koska se on kierteellä.
tehostamaton on helppo ottaa kokonaankin pois piilistä, koska ei tarvitse nesteiden kaa läträtä., ja mahtuu paremmin tulemaan ulos.
Jos poistaa raidentangon pään nivelen, niin merkittävä hyvin ja silti aurauskulmat on tarkistettava koska ei sitä riittävän tarkkaan takaisin saa kuin tuurilla. siinä tarvii 2 kpl 22 mm kiintoavainta, ja voipi olla tiukassa, jos ei ole koskaan availtu, pahimmillaan lämmitettävä, mutta ei yleensä.
Jos siis vaihtaa ulkopään kautta niin varsi on likainen, eli se on hyvin putsatttava ja öljyttävä, jotta kumi liukuu siinä hyvin.
Jos paikat on kovin likaiset, niin väliaikainen suojaus ja pesu paikkalisesti.
Puhtaus on tärkeää, sillä hiekka hieroo hampaissa nopeasti välystä.
Lemmareita ei kantsii kiristää mielettömästi, koska liikaa kiristetty reuna saattaa väsyä ja revetä ennen aikojaan.
tehostetun kurtun sisäreuna on minulla pysynyt mustalla nippusiteellä ihan hyvin kiinni, koska kumin alla on ura.
stara
BÖÖÖÖ, pelästy...
nyt pääset hommiin, sillä tosimiehet yllättää aina alakautta.
jos ei heti voi korjata niin yrittäisin panna sen revenneen reunan uudelleen isommalla lemmarilla kiinni tms.. suojausta, vaikka muovia sähkökaapelikiinnittimillä.
jos tehostamaton, niin ei saane sisäniveltä paikoillaan auki ( porattu sokka), tehostetun saattaa saada., koska se on kierteellä.
tehostamaton on helppo ottaa kokonaankin pois piilistä, koska ei tarvitse nesteiden kaa läträtä., ja mahtuu paremmin tulemaan ulos.
Jos poistaa raidentangon pään nivelen, niin merkittävä hyvin ja silti aurauskulmat on tarkistettava koska ei sitä riittävän tarkkaan takaisin saa kuin tuurilla. siinä tarvii 2 kpl 22 mm kiintoavainta, ja voipi olla tiukassa, jos ei ole koskaan availtu, pahimmillaan lämmitettävä, mutta ei yleensä.
Jos siis vaihtaa ulkopään kautta niin varsi on likainen, eli se on hyvin putsatttava ja öljyttävä, jotta kumi liukuu siinä hyvin.
Jos paikat on kovin likaiset, niin väliaikainen suojaus ja pesu paikkalisesti.
Puhtaus on tärkeää, sillä hiekka hieroo hampaissa nopeasti välystä.
Lemmareita ei kantsii kiristää mielettömästi, koska liikaa kiristetty reuna saattaa väsyä ja revetä ennen aikojaan.
tehostetun kurtun sisäreuna on minulla pysynyt mustalla nippusiteellä ihan hyvin kiinni, koska kumin alla on ura.
stara
nyt pääset hommiin, sillä tosimiehet yllättää aina alakautta.
jos ei heti voi korjata niin yrittäisin panna sen revenneen reunan uudelleen isommalla lemmarilla kiinni tms.. suojausta, vaikka muovia sähkökaapelikiinnittimillä.
jos tehostamaton, niin ei saane sisäniveltä paikoillaan auki ( porattu sokka), tehostetun saattaa saada., koska se on kierteellä.
tehostamaton on helppo ottaa kokonaankin pois piilistä, koska ei tarvitse nesteiden kaa läträtä., ja mahtuu paremmin tulemaan ulos.
Jos poistaa raidentangon pään nivelen, niin merkittävä hyvin ja silti aurauskulmat on tarkistettava koska ei sitä riittävän tarkkaan takaisin saa kuin tuurilla. siinä tarvii 2 kpl 22 mm kiintoavainta, ja voipi olla tiukassa, jos ei ole koskaan availtu, pahimmillaan lämmitettävä, mutta ei yleensä.
Jos siis vaihtaa ulkopään kautta niin varsi on likainen, eli se on hyvin putsatttava ja öljyttävä, jotta kumi liukuu siinä hyvin.
Jos paikat on kovin likaiset, niin väliaikainen suojaus ja pesu paikkalisesti.
Puhtaus on tärkeää, sillä hiekka hieroo hampaissa nopeasti välystä.
Lemmareita ei kantsii kiristää mielettömästi, koska liikaa kiristetty reuna saattaa väsyä ja revetä ennen aikojaan.
tehostetun kurtun sisäreuna on minulla pysynyt mustalla nippusiteellä ihan hyvin kiinni, koska kumin alla on ura.
stara
Älkää hyvät miehet vääntäkö sisäpäätä auki sitte suoraan että tanko ottaa voimat vastaan ! Varsinkin tehostetussa rupee kohta tuleen ongelmia . Kaikki voimat menee matopyörää vasten ja ehän tietää mitä tekee. Eikä putkipihteillä, tulee jälkiä hammastankoon ja varsinkin vänkärinpuolella on joka naarmulle arka. Hammastanko on "hydraulisylinterinvarren" tiivistepintana, Rupee taatusti vuotaan jos tekee jälkiä . Sisäpään nivelen vieressä on avainkolo mihin sopii sopiva kavennettu/ erikoisavain.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Toms törisee totta, mekin duunattiin se erikoiskapea kita- avain itse laikkaamalla jostain vanhasta joutilaasta vähän kapeammasta kita- avaimesta. siten jotta laikan kaareva pinta söi pääasiassa sitä kitaa kapeaksi, ulkoreuna jäi siten paksummaksi ja vahvemmaksi. hitsasin vielä sen avaimen litattuun putkenpätkään kiinni, ainakin varsi riittää.toms kirjoitti:Älkää hyvät miehet vääntäkö sisäpäätä auki sitte suoraan että tanko ottaa voimat vastaan ! Varsinkin tehostetussa rupee kohta tuleen ongelmia . Kaikki voimat menee matopyörää vasten ja ehän tietää mitä tekee. Eikä putkipihteillä, tulee jälkiä hammastankoon ja varsinkin vänkärinpuolella on joka naarmulle arka. Hammastanko on "hydraulisylinterinvarren" tiivistepintana, Rupee taatusti vuotaan jos tekee jälkiä . Sisäpään nivelen vieressä on avainkolo mihin sopii sopiva kavennettu/ erikoisavain.
Jos tanko on autossa kiinni, niin luulen että ei ole tilaa käyttää kita- avaimia, pitäisi olla joku hylsyn neliövääntiö hitsattuna pelkkään kitaan kiinni tms erikoisavain, että pääsee räikällä kiertämään,
eli hankalaa voipi olla kun autossa kiinni.
muistikuva - ARVAUS, että se noin 3--4 mm kapea kita on 21 mm tai 13/ 16 tuumaa eli 20.6 mm.
Eli hankalaksi on tehty ti- miehelle kaikenkaikkiaan.
Jos merkkikorjaamo pystyy tekemään sen sutjakasti autossa kiinni jollain erikoistyökaluilla ja itse joutuisi irroittamaan , niin oman puurtamisen TUNTIansio jää kovin vähäiseksi.
Eli minä kysyisin korjaamosta miten sen tekevät/ HINTA ja saako erikoisleluja lainaksi / osaako itse ne tehdä näkemisen perusteella jne..., jne. sillä perusteella sitten ratkaisu. Tässä hommassa ei yleiskorjaamoilla lie kilpailumahkuja, takuun ja erikoisavaimet huomioiden.
Itse olen samaa hommaa pelkääjän puolella pelännyt jo pitkään, pieni välys on mennyt katsarilla jo 2--3 kertaa läpi. Ens kerralla siihen varmaan pääsee lopultakin perehtymään.
stara
Kysymykseen vastaus. Ota ulompi raidetangon pään pallonivel muttereineen irti (mittaa suurinpiirtein vanha asema). Puhdista raidetanko kaikesta törky nimisestä aineesta. Poista vanha kumi esim puukolla tms. . Pyyhi ja puhdista kaikki hiekka pois. Voitele nivelen nkyvät osat grafiittivaseliinilla. Asenna uusi kumi paikoilleen siten, että kumissa oleva olkapää menee raidetangon rungon olakkeen taakse ja asenna sisempi kiristin. Nämä kaksi viimeistä, ovat ne pahat hommat. Jos käsi ei taivu, hanki solukuminen ranneproteesi tai käytä kolmikätistä ufomiestoveria apuna. Minä käytän apuna, yhtä Teemua hänen kätensä taipuu ilmiömäisesti moiseen suoritukseen. Hän laittoi sisemmän kumin juuren paikoilleen (katsastuksessa havaittu puute). Iso metallinen nippuside on varsin käyttökelpoinen kiristin tässä kohdassa. Ulompi onkin letkunkiristin, jota ei asenneta kovin tiukkaan. Pallonivel paikoilleen vanhaan paikkaan ja ajetaan aamulla auto pyöränkulmien säätöön. Meillä pyöränkulmat säätää tämä samainen Teemu. Joillakin ihmisillä on sellainen maaginen kosketus, että sen haitarikumin asennus on leikintekoa. (Vai lieneekö kokemusta mitä häh...?) Ei tämä työ mikään pelottelun kohde ole. Vanha pois ja uusi tilalle.. niin se menee.
Mie taisin tintata sen hammastangon ruuvipenkkiin tai käytin kiintoavainta hammastangosta kiinnipitämiseen. En ite ainakaan voisi kuvitella vaihtavani sisäpään niveltä hammastangon olleesaa autossa paikoillaan. Oli se niittauksen hiominen ja uudelleen niittaus muunmuassa senverran hankalia hommia tehdä irtaallaankin, saati sitten autossa paikoillaan.toms kirjoitti:Älkää hyvät miehet vääntäkö sisäpäätä auki sitte suoraan että tanko ottaa voimat vastaan ! Varsinkin tehostetussa rupee kohta tuleen ongelmia . Kaikki voimat menee matopyörää vasten ja ehän tietää mitä tekee. Eikä putkipihteillä, tulee jälkiä hammastankoon ja varsinkin vänkärinpuolella on joka naarmulle arka. Hammastanko on "hydraulisylinterinvarren" tiivistepintana, Rupee taatusti vuotaan jos tekee jälkiä . Sisäpään nivelen vieressä on avainkolo mihin sopii sopiva kavennettu/ erikoisavain.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tarkoitin autossa paikallaan vaihto- HAAVEILLA tehostetun sisänivelen hommia eli sitä KIERTEELLÄ kiinniolevaa versiota. sokitettu versio ilman muuta irrallaan.
Minusta se sisemmän kurtun nippusiteen laitto tehostetussa kävi yläkautta aika kätsysti. kun sen kurtun reiän näki paremmin panna siihen metallitankoon ja eihän varise mössöt silmille.
PELKÄN kurtun vaihto ulkopäästä kuten rampe_58 sanoo, merkkaisin mutterin paikan kierretankoon teipillä ihan millilleen. Ja ottaisin jollain keppimittavirityksellä aurauksen mitan talteen, siihen samaan sen säätäisin. Siltä varalta jos ei tule mentyä sinne auraussäätöön.
stara
Minusta se sisemmän kurtun nippusiteen laitto tehostetussa kävi yläkautta aika kätsysti. kun sen kurtun reiän näki paremmin panna siihen metallitankoon ja eihän varise mössöt silmille.
PELKÄN kurtun vaihto ulkopäästä kuten rampe_58 sanoo, merkkaisin mutterin paikan kierretankoon teipillä ihan millilleen. Ja ottaisin jollain keppimittavirityksellä aurauksen mitan talteen, siihen samaan sen säätäisin. Siltä varalta jos ei tule mentyä sinne auraussäätöön.
stara
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Taidanpa yrittää vaihtaa irroittamatta sisempää niveltä... Tuo raidetangonpään irroittaminen ei ole mikään ongelma, kun ei ole auraukset muutenkaan täysin kohdillaan, eli joudun ne sää(dät)tämään jokatapauksessa...
Tuo kumi murtui poikki siitä ulkopäästä klemmarin juuresta, melko tiiviiksi jäi ja pyörittelin varmuudeksi teippiä ympärille, joka ainakin toistaiseksi on pitänyt....
Saa nähdä milloin jaksan vaihtaa...
Tuo kumi murtui poikki siitä ulkopäästä klemmarin juuresta, melko tiiviiksi jäi ja pyörittelin varmuudeksi teippiä ympärille, joka ainakin toistaiseksi on pitänyt....
Saa nähdä milloin jaksan vaihtaa...
Niin, se mun vaihtama nivel oli -90 vuosimalliseen tankoon. Piti hioa niittaukset auki, ja lopuksi niitata alasimen päällä avustajan kera uudestaan. (siis lukinta) Kierteellähän se toki on kiinni, mutta lukitus tehty aika rajulla niittauksella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01