99 -71 ja Triumph 1,85 -kesäremonttia
99 -71 ja Triumph 1,85 -kesäremonttia
Avataan ny tällekin oma projektipalsta kaikenlaista avautumista varten. 99 pääsi remonttiin heti Kajaaniin talliin päästyään ja keulan purkamisen (jäähdyttimen irroitus ym. korjailua ja puts puts) jälkeen kohteena oli sylinterikannen irroitus.
Alkuun huom: jakopään rattaan kiristämiseen kiinnityslevylle tarvitaankin sitten mutteri tuumakierteellä, eli ei kannata yrittää kiristää millä tahansa laatikon pohjalta löytyneellä mutterilla. Otimma tarvittavan nokka-akselin kiinnitysmuttereista.
Alempi pulttirivi irtosi keskimmäistä pulttia lukuunottamatta ongelmitta. Keskimmäisessä oli sen verran hapettumaa, että ei meinannut kannesta irrota vaikka pyörittämään pystyi. Irtosi pyörittämällä räikkäavaimella ja nitkuttamalla samalla pulttia ylöspäin sorkkaraudalla.
Vaarnapulteista neljä irtosi laittamalla pulttin kärkeen kaksi mutteria ja prikka niiden väliin. Eka pultti keulan puolelta vaati sitten taas vähän enemmän työstämistä . Virheellisesti tuli yritettyä kannen lyömistä pultin läpi, mutta koska pultti oli nimenomaan hapettunut kanteen kiinni, niin eihän se irronnut. Mm. laitoimme termarikotelon ja kannen väliin teräslevyn, josta kansi ripustettiin viistosti kattoon lisäjännityksen saamiseksi ylöspäin, mutta turhaan..
Ensimmäiset (lähes) puoli kierrosta pultti suostui kääntymään seuraavalla menetelmällä: avain kiinni alempaan mutteriin lenkkipäästä (ettei lipsahda irti tai muuten tuhoa mutteria), päälle prikka ja toinen mutteri, kannen lämmitys toholla (termarikotelo pois, niin voi lämmittää aluetta täsmällisemmin), ja kauhea vääntö kiintoavaimesta jatkovarren kanssa.
Lopullinen ja vaivattomin irroitus saatiin, kun laitettiin mutterit ruuvilukitteella ilman prikkaa niin, että mutterit olivat melkein samassa asennossa niin, että lenkkipään sai nostettua uuteen asentoon aukaisematta ylempää mutteria. Lukite oli joka tapauksessa välttämätön, koska muuten vääntäessä pyörivät molemmat mutterit. Taas lämmitys toholla ja vääntö heti ilman jatkovarren kanssa hosumista.
Nyt kansi pääsee pajalle mitattavaksi ja mahdolliseen tasohiontaan. Jäähdytin on viety tinattavaksi, pitäisi olla valmiina tämän viikon torstaina..
Tänään aloitin vaihtamaan takajouset ja iskarit, tosin homma jäi omalta osalta kahdeksi viikoksi kesken paikkakunnan vaihdon takia ja isä aikoo ilmeisesti hoitaa homman loppuun sillä aikaa . Muutenkin, kansi olisi varmasti vieläkin paikoillaan ilman hänen korvaamatonta apuaan.
Näiden töiden jälkeen alkaa pyöräkoteloiden massausten paikkaus ja ruostekorjailut, tosin pari ajopäivää pitää väliin laittaa .
Alkuun huom: jakopään rattaan kiristämiseen kiinnityslevylle tarvitaankin sitten mutteri tuumakierteellä, eli ei kannata yrittää kiristää millä tahansa laatikon pohjalta löytyneellä mutterilla. Otimma tarvittavan nokka-akselin kiinnitysmuttereista.
Alempi pulttirivi irtosi keskimmäistä pulttia lukuunottamatta ongelmitta. Keskimmäisessä oli sen verran hapettumaa, että ei meinannut kannesta irrota vaikka pyörittämään pystyi. Irtosi pyörittämällä räikkäavaimella ja nitkuttamalla samalla pulttia ylöspäin sorkkaraudalla.
Vaarnapulteista neljä irtosi laittamalla pulttin kärkeen kaksi mutteria ja prikka niiden väliin. Eka pultti keulan puolelta vaati sitten taas vähän enemmän työstämistä . Virheellisesti tuli yritettyä kannen lyömistä pultin läpi, mutta koska pultti oli nimenomaan hapettunut kanteen kiinni, niin eihän se irronnut. Mm. laitoimme termarikotelon ja kannen väliin teräslevyn, josta kansi ripustettiin viistosti kattoon lisäjännityksen saamiseksi ylöspäin, mutta turhaan..
Ensimmäiset (lähes) puoli kierrosta pultti suostui kääntymään seuraavalla menetelmällä: avain kiinni alempaan mutteriin lenkkipäästä (ettei lipsahda irti tai muuten tuhoa mutteria), päälle prikka ja toinen mutteri, kannen lämmitys toholla (termarikotelo pois, niin voi lämmittää aluetta täsmällisemmin), ja kauhea vääntö kiintoavaimesta jatkovarren kanssa.
Lopullinen ja vaivattomin irroitus saatiin, kun laitettiin mutterit ruuvilukitteella ilman prikkaa niin, että mutterit olivat melkein samassa asennossa niin, että lenkkipään sai nostettua uuteen asentoon aukaisematta ylempää mutteria. Lukite oli joka tapauksessa välttämätön, koska muuten vääntäessä pyörivät molemmat mutterit. Taas lämmitys toholla ja vääntö heti ilman jatkovarren kanssa hosumista.
Nyt kansi pääsee pajalle mitattavaksi ja mahdolliseen tasohiontaan. Jäähdytin on viety tinattavaksi, pitäisi olla valmiina tämän viikon torstaina..
Tänään aloitin vaihtamaan takajouset ja iskarit, tosin homma jäi omalta osalta kahdeksi viikoksi kesken paikkakunnan vaihdon takia ja isä aikoo ilmeisesti hoitaa homman loppuun sillä aikaa . Muutenkin, kansi olisi varmasti vieläkin paikoillaan ilman hänen korvaamatonta apuaan.
Näiden töiden jälkeen alkaa pyöräkoteloiden massausten paikkaus ja ruostekorjailut, tosin pari ajopäivää pitää väliin laittaa .
Viimeksi muokannut Tizumo, La Heinä 22, 2006 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
hienoa lukea että auto on hyvissä ja yritteliäissä käsissä! meillä on näköjään vanhukset samanaikaisesti telakalla, omani odottaa edelleen uutta vesipumppua.
miten meinaat noi pyöränkotelot käsitellä, onko strategia mietittynä?
miten meinaat noi pyöränkotelot käsitellä, onko strategia mietittynä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Mietin seuraavaa strategiaa:
Kun massaukset on koteloissa noin suurimmaksi osaksi paikoillaan, niin ei kannata kaikkea vanhaa lähteä repimään pois vaan avoimien kohtien ympäriltä jonkun verran, että saa alueen putsattua ja näkee, minkä verran vettä on päässyt massauksen alle. Ruosteen (onneksi vain pintaruostetta tiedossa) hionta, ja sitten joko sinkkispraylla tai jollain happolitkulla pohjakäsittely. Sitten pohjamaali ja päälle massa. Näin kai se menee, tietty neuvoja otetaan vastaan..
Kuskin penkkiin taiteiltiin korjaussarja (tai siis G-mies sen paikoilleen väänsi) Kokkolassa ja sekin on nyt ryhdissään . Keulaan tulee korjailtua etukehikkoa ym. pientä tyyliin hionta, liuotinpuhdistus, sinkkispray, pohjamaali ja tirolinvihreä . Tirolinvihreää (sävy gn7) ei muuten enää löydy valmiina hyllystä, joten senkin joutui teettämään. Vaan niin taisi olla sinunkin -71:n kanssa?
Muutama päivähän me noita vaarnapulttien irroitustaktiikoita mietittiin, ja lähtihän se siitä kun oikeat menetelmät oli käytössä. Moukariakin tuli yhdessä vaiheessa heiluteltua, täysin turhaan .
Heh, tilanne näytti aluksi "vähän" toivottomalta, kun yritettiin ensin vain jumittanutta vaarnapulttia. Aateltiin, että näitäkö viisi kappaletta ...
Kun massaukset on koteloissa noin suurimmaksi osaksi paikoillaan, niin ei kannata kaikkea vanhaa lähteä repimään pois vaan avoimien kohtien ympäriltä jonkun verran, että saa alueen putsattua ja näkee, minkä verran vettä on päässyt massauksen alle. Ruosteen (onneksi vain pintaruostetta tiedossa) hionta, ja sitten joko sinkkispraylla tai jollain happolitkulla pohjakäsittely. Sitten pohjamaali ja päälle massa. Näin kai se menee, tietty neuvoja otetaan vastaan..
Kuskin penkkiin taiteiltiin korjaussarja (tai siis G-mies sen paikoilleen väänsi) Kokkolassa ja sekin on nyt ryhdissään . Keulaan tulee korjailtua etukehikkoa ym. pientä tyyliin hionta, liuotinpuhdistus, sinkkispray, pohjamaali ja tirolinvihreä . Tirolinvihreää (sävy gn7) ei muuten enää löydy valmiina hyllystä, joten senkin joutui teettämään. Vaan niin taisi olla sinunkin -71:n kanssa?
Muutama päivähän me noita vaarnapulttien irroitustaktiikoita mietittiin, ja lähtihän se siitä kun oikeat menetelmät oli käytössä. Moukariakin tuli yhdessä vaiheessa heiluteltua, täysin turhaan .
Heh, tilanne näytti aluksi "vähän" toivottomalta, kun yritettiin ensin vain jumittanutta vaarnapulttia. Aateltiin, että näitäkö viisi kappaletta ...
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
teetin värikoodin mukaan sp-automaalit oy liikkeessä. ei tosin tullut precis oikeata sävyä, aika lähelle sentään.Tizumo kirjoitti:Tirolinvihreää (sävy gn7) ei muuten enää löydy valmiina hyllystä, joten senkin joutui teettämään. Vaan niin taisi olla sinunkin -71:n kanssa?
mulle joku vinkkasi että sekoittaa alustamassaan moottoriöljyä. kokeilin, tuli aika hyvää mössöä mun mielestä. vähän sellaista kaurapuuroa siitä meinaa tulla jos liikaa öljyä laittaa. ja sottaa enemmän kun pensselillä sutii sitä, mutta vaistoni sanoi että se oli jees juttu
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ja tizumon auto sen kun paranee.Ai että on ilo lukea tälläisiä juttuja.Ps.mä en vieläkään jaksa lakata ihmettelemästä sun auton pehmeätä käyntiä.Oma 1.85 trumppa on kuin traktori siihen verrattuna.No ihte oon jo suunnitellut trumpan tilalle h-ruiskua ja vakiota laatikkoa.Pitäis keretä liikenne valoista niillä välityksillä.
Vähän ajettu . Paljonko on sun trumpalla kilometrejä takana? Kuvaa jos löytyy, niin hienoa!
Käynti vielä tasoittui jonkun verran, kun loppukeväästä vaihdoin kaasuttimen neulaventtiilin..
Edelleen vaan harmittaa bensan tihkuminen tyhjäkäynnin säätöruuvista. Pitää tarkemmin perehtyä siihen kun pääsee taas räpläämään.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
tyhjäkäynnin säätöruuvista? et siis tarkoita suuttimen säätöruuvia siellä kaasuttimen pohjassa? jos tihkuu suuttimen säätöruuvista, niin eikös sitä tulisi vain hieman kiristää.Tizumo kirjoitti: Edelleen vaan harmittaa bensan tihkuminen tyhjäkäynnin säätöruuvista. Pitää tarkemmin perehtyä siihen kun pääsee taas räpläämään.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Just se suuttimen ruuvi. Oon kokeillu kiristää, mutta siitä huolimatta ruuvi on ajon jälkeen aina kostea.lucaf kirjoitti:]
tyhjäkäynnin säätöruuvista? et siis tarkoita suuttimen säätöruuvia siellä kaasuttimen pohjassa? jos tihkuu suuttimen säätöruuvista, niin eikös sitä tulisi vain hieman kiristää.
Viimeksi kun starttasin reilun rikastimen kera noin viikon seisonnan jälkeen, sisään pelmahti sellainen bensan tuoksu, että jotain vuotoa siellä on. Haju kyllä lähti kun laittoi rikastimen (on kyllä ruuvit kiristetty) pois päältä, eikä ajaessa tullut enää enempää tuoksuja..Jotain arpaa asiaan voi olla mahdollisesti huonosti kiinni olleella ilmanputsarilla.
edit: On hieno 99, tomaatti! Jos tuon saa pidettyä ajossa niin a vot!
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
30.6.
Jäähdytin haettu korjaamolta
1.7.
Kansi haettu liikkeestä, jossa tehty tasohionta ja venttiilit putsattu karstasta (työn hinta 92 €). Eli tallissa odottaa auto kasausta . Muut osat on paria maalaushommaa vaille valmiita kiinniruuvattavaksi.
Ja lopuksi ostoslista, kenellä sattuu olemaan seuraavia osia, tarjotkoon.
kuskin harmaa kumimatto
takapenkin lukituksen vetonuppi (oikealla edessä 4-ovisessa mallissa)
pölykapseli(t) vanhalla logolla, jossa korkeat, kaarevat kirjaimet
Takapenkin suojaksi kun vielä jostain löytäisi Saab-viltin..
Jäähdytin haettu korjaamolta
1.7.
Kansi haettu liikkeestä, jossa tehty tasohionta ja venttiilit putsattu karstasta (työn hinta 92 €). Eli tallissa odottaa auto kasausta . Muut osat on paria maalaushommaa vaille valmiita kiinniruuvattavaksi.
Ja lopuksi ostoslista, kenellä sattuu olemaan seuraavia osia, tarjotkoon.
kuskin harmaa kumimatto
takapenkin lukituksen vetonuppi (oikealla edessä 4-ovisessa mallissa)
pölykapseli(t) vanhalla logolla, jossa korkeat, kaarevat kirjaimet
Takapenkin suojaksi kun vielä jostain löytäisi Saab-viltin..
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
uusi sinne o-rengas, maksanee varmaan euron tms. en muista tarkkaaan miten operaatio meni kun suoritin sen pari vuotta sitten, olikos niin että se koko suutin on ruuvattavissa sieltä kaasarin pohjasta veke, joo niin se on. ja siinä suuttimen ympärillä on kuminen o-rengas jonka voi uusia.Tizumo kirjoitti: Just se suuttimen ruuvi. Oon kokeillu kiristää, mutta siitä huolimatta ruuvi on ajon jälkeen aina kostea.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jep eli nro 28 o-rengasta tarkoitin. irroitin omastani ja menin autosportin hyllylle näyttämään että yks tällainen. kaveri hetken pyöritteli kädessään ja otti hyllystä samanlaisen uuden.900T16 kirjoitti:Tosta näkyy, missä pitää olla tiivisteet:
http://www.triumphspitfire.com/images/carbs/zs1.jpg
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)