Onko tonnari kallis auto pitää?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Onko tonnari kallis auto pitää?

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Näin tonnariin siirtymistä suunnittelevana kyselisin, minkälaista huoltoa nuo 9000:set yleensä tarvitsevat, ja tulevatko kalliiksi?

Kauhistuin vain, kun motonetkin pyytää takavaloumpiosta n.125e!
maksavatko kaikki tonnarin osat noin kamalasti?

Kun vanhempaa kärryä etsii, niin niissä on aina joku paikka rikki, mutta jos korjaukset maksavat jo pelkiltä osiltaan noin hirveästi, niin opiskelijabudjetilla ei paljon saabia korjailla...
"SaabAna"
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tonnari kallis auto pitää?

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

ajakaa kirjoitti:Näin tonnariin siirtymistä suunnittelevana kyselisin, minkälaista huoltoa nuo 9000:set yleensä tarvitsevat, ja tulevatko kalliiksi?

Kauhistuin vain, kun motonetkin pyytää takavaloumpiosta n.125e!
maksavatko kaikki tonnarin osat noin kamalasti?

Kun vanhempaa kärryä etsii, niin niissä on aina joku paikka rikki, mutta jos korjaukset maksavat jo pelkiltä osiltaan noin hirveästi, niin opiskelijabudjetilla ei paljon saabia korjailla...
Yleisesti ottaen eivät ominaisuuksiinsa nähden ole kalliita pitää. Tosin itse olen tehnyt isoja remontteja ja rahaa on palanut. Motonetista löytyy paljon varaosia, huomattavasti saabin tiskiä edukkaammin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Re: Onko tonnari kallis auto pitää?

Viesti Kirjoittaja Defeat »

ajakaa kirjoitti: Kauhistuin vain, kun motonetkin pyytää takavaloumpiosta n.125e!
maksavatko kaikki tonnarin osat noin kamalasti?
Ei noita takavaloumpioita onneksi tarvi kovin usein vaihtaa.
Itse tein jarruremontin pari viikkoa sitten. Jarrulevyt ja Ferodon jarrupalat maksoivat jonkin verran yli 100€ ja uskoisin, että ne ainakin pari vuotta kestävät.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ja vielä se, ettei noita ei-kulutusosiakaan kovin usein tarvitse uusia ostella. Käytettynä saa pilkkahintaan, foorumilaistekin ovat purkaneet isot määrät tonnareita.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Kaikki on suhteellista. Jos auto on kallis uutena, niin on varaosatkin kalliita uutena vielä vuosienkin päästä. Purkuosat ovat tietty kahden kauppa. Eli jos ostat ns. premium - auton ,käytettynäkin, niin varaudu premium-huoltolaskuihin.
Eniten minua kirpaisi vakutusmaksut siirtyessäni tonnariin.
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Onko tonnari kallis auto pitää?

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Osat ei maksa mitään verrattuna työhön. Työ maksaa 30€/tunti. Säästää pitkän pennnin, jos remontteja tekee itse.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Normaalit kulutusosat ei mielestäni ole kalliita. Kohtuu hintaan niitä saa tarvikkeesta. Vanhaa ostaessa saa varautua remontteihin ja omalla kohdalla aika tuskaista on ollut tuo tonnarilla ajo. Rahaa on mennyt luvattoman paljon. Minkäs teet kun kulutusosille tulee kilometrit täyteen :?: Nyt alkaa kuitenkin olemaan voiton puolella tämä remontointi (toivottavasti)... Silti uskallan suositella tonnaria muillekin - loistava auto kaikenkaikkiaan :!:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

On se aika kallis vehjes ylläpitää, jos budjetti on niukka niin suosittelisin valitsemaan jonkin mahdollisimman yksinkertaisen version, iman turboa, ilmastointia, sähköikkunoita, ym. heebeleitä ja manuaalilaatikolla. Tuollaisia "karvahattumalleja" saattaisi jopa löytääkin kohtuullisilla kilometreillä joltain peräkylän ukolta :D
Kaikki lisävarusteet, turbot, ym, tietävät melko suurella todennäköisyydellä kohtuuttoman suuria lisämenoja, etenkin jos kysymyksessä on jokin 1980-luvun kärry, ja miksei uudemmissakin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

En pitäisi Tonnariani vm/86, kalliina.
Vuosittain uppoaa "tohelluskorjauksineen" n. 500 Ecua, sis öljyt ja tulpat.




Peruskorjaus, siis kokoruosteisenpaskan hitsauskulut saattavat olla liikaa, jos ei ole tekijöitä omasta takaa.

Kiitos vielä Jani & Jaape, maalauksesta , alustan ja rungon täyshitsauksesta .
Antsaa unohtamatta, takakontin ja peräosan uudelleen rakentelusta.

kiitos itselleni, että maltoin odottaa valmista :oops: :oops: :lol: :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

No eipä tuo nyt ole kovin kallis auto ollut ylläpitää vaikka on turbo, automaatti, ACC, cruise ja kattoluukku. Sattui kyllä sen verran hyvin pidetty kori ettei ole tarvinnut hitsata muuta kuin kotelot takapyörien takaa ja muutenkin suht' hyvin pidetty kun on entinen ministeripirssi.
Jonkin verran oli paikat jumissa kun ostaessa autolla oli ajettu viimeisen kolmen vuoden aikana reilu 3000 km joten alussa meni pikkuremontteihin melko reilusti euroja(puslia, niveliä, keskuslukon moottoreita, vaihteistoon jousia ym.ym.).

Polttoainekulutkin on kohtuulliset kun malttaa ajaa nätisti. Pienin matka-ajokulutus on ollut 7.2l/100km ja kaupungissa 10-12 talvellakin.

Ja vakuutuksetkin on minusta aika halvat kun samanikäisen sunnyn vakuutus on melkein 40 vuodessa kalliimpi.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Kyllä tonnari aika kallis ylläpidettävä on jos ajattelee ostavansa "vähän ajetun"noin 200-250 tkm sillä silloin on edessä aika liuta kalliita remontteja(yleensä):
-Bensapumppu
-Läm.laitteen kenno
- " moottori
-Jarrut ympäriinsä
-Iskarit ja jouset
-Startti
-Laturi
-Tuulilasi
-Sähköherkut alkaa yleensä noilla kilometreillä "pottuilla"
-Aika usein kannentiiviste menee jos on mennäkseen noilla kilometreillä
-Turboja usein vaihdettu juuri noilla kilometreillä jos on ilmoituksiin uskomista
-Pakosarjanpultit usein katkeilee
-2.3 :sen tasapainoakselin ketju+rattaat
-Nokkaketju
-Hihnapyörät
Itse olisin sitä mieltä että jos ostaa 300 tkm ajetun niin alkaa kaikki kulutusosat olla vaihdettu ja jos kori on hyvä niin aika huolettomia kilometrejä on edessä.
Paljon parjattua di-kasettia ei kannata etukäteen murehtia sillä se hajoaa niin eri kilometreillä eri autoissa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

vakuutus maksu

Viesti Kirjoittaja iita »

rälläkkä kirjoitti:No eipä tuo nyt ole kovin kallis auto ollut ylläpitää vaikka on turbo, automaatti, ACC, cruise ja kattoluukku. Sattui kyllä sen verran hyvin pidetty kori ettei ole tarvinnut hitsata muuta kuin kotelot takapyörien takaa ja muutenkin suht' hyvin pidetty kun on entinen ministeripirssi.
Jonkin verran oli paikat jumissa kun ostaessa autolla oli ajettu viimeisen kolmen vuoden aikana reilu 3000 km joten alussa meni pikkuremontteihin melko reilusti euroja(puslia, niveliä, keskuslukon moottoreita, vaihteistoon jousia ym.ym.).

Polttoainekulutkin on kohtuulliset kun malttaa ajaa nätisti. Pienin matka-ajokulutus on ollut 7.2l/100km ja kaupungissa 10-12 talvellakin.

Ja vakuutuksetkin on minusta aika halvat kun samanikäisen sunnyn vakuutus on melkein 40 vuodessa kalliimpi.
itselläni on sunny -87 vakuutus(tapiola) 0 bonuksella 440€, saab 9000-89 samassa yhtiössä 640€
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Ja laadulla on aina oma hintansa. Tottakai näihin maksaa osat enemmän kun japseihin ym. mitä on tehty miljoonia ja jotka uutenakin maksoivat neljänneksen tonnarin hinnasta. Kyllähän sekin kertoo jotain. Itselläni on ollut tässä seitsämän vuoden aikana toista kymmentä autoa ja kun ostin ensimmäisen tonnarin niin enpä vaihtaisi merkkiä ihan helposti. Eli hinta/laatusuhde on mielestäni kaikin puolin kohdallaan.
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Tuo lienee totta, että jo yli 300tkm ajetut tontut on korjattu niiltäosin, kun Valtteri tuossa aiemmin luetteli.
Itsellä 9000CS -92, jolla oli ostettaessa ajettu 335 tkm, nyt 20tkm enemmän ja tähänmennessä huolto-osien lisäksi korjausta on vaatinut/ osat uusittu:

-sähkötuulettajan anturi
-pakoputki katista taaksepäin
-valonvaihtorele
-tyhjäkäyntimoottorin perusteellinen puhdistus

Lisäksi öljyä tippuu lattialle parkkihallissa pari-kolme tippaa työpäivän aikana, ei aiheuta toimenpiteitä tässävaiheessa.
Hintaansa nähden edullisia ja laadukkaita kilometrejä, eikä kulutuskaan ole mikään hirmuinen koko ja ikä huomioiden n. 9l/100km.
En pidä kokonaisuutena kalliina autoiluna.
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kulutus 6,2- 7.2 ihan uskomaton.

Menee kohta mittarissa 500 000 rikki.
Todellisuudessa + 200 000

Ja aina kulkee
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin