Itelläni oli tapana vaihtaa auto n. vuoden välein. Tonnarin makuun päästyäni ei ole tullut enää mietittyä vaihtoa muunmerkkiseen/malliseen. Hommaat itsellesi lisäksi edukkaan varaosa-auton, jos löytyy säilytystilaa. Säästät pitkän pennin osissa.
Aika hyvän listan olit väsännyt - jotenkin tuttuavaltteri kirjoitti:Kyllä tonnari aika kallis ylläpidettävä on jos ajattelee ostavansa "vähän ajetun"noin 200-250 tkm sillä silloin on edessä aika liuta kalliita remontteja(yleensä)
Jokunen tonnari on ollut aikoinaan ja pojalla juuri noilla km oleva ajossa ja aika hyvin on lista taas kutinsa pitänyt.toni1976 kirjoitti:Aika hyvän listan olit väsännyt - jotenkin tuttuavaltteri kirjoitti:Kyllä tonnari aika kallis ylläpidettävä on jos ajattelee ostavansa "vähän ajetun"noin 200-250 tkm sillä silloin on edessä aika liuta kalliita remontteja(yleensä)Minun tonnari oli 230 tkm ajettu ostaessani sen vajaat 2 vuotta sitten ja luulin tehneeni todella loistavat kaupat ku "vähän ajettukin" sattui kohdalle. Auto oli ollut vanhalla pariskunnalla ennen minua. Sitten seurasi ongelmia ongelmien perään ja suurin osa tuossa listalla on kaatunut myös minun laitettavakseni. Onneksi mulla on mallia "karvalakki", joten ylimääräisiä sähköheebeleitä/hienouksia ei riesanani ole...
Tässäpä vertailun vuoksi minun kontolleni kaatuneet remontit:
- lämppärin kenno+puhaltimen moottori
- vesipumppu
- lohkolämmitin
- vetonivelet oikea+vasen
- oikea alatukivarren takapusla
- jarrulevyt+palat
- öljypumpun o-rengas
- takajouset
- laturi
- kannentiiviste (kannen koneistus, ohjurinkumet ja yläpään tiivisteet)
- automaattilaatikon keskipakosäätimen tiivisteet
- pakoputki pakosarjasta taaksepäin (ei kuitenkaan kattia)
- oikeanpuoleiset pyöränlaakerit (etu+taka)
- akku
Voi olla, että jotain jäi (ja varmasti jäikin) vielä puuttumaan, mutta pääpiirteittäin näissä merkeissä on nämä vajaat 2 vuotta mennyt. Osa remonteista on tehty itse tai ammattitaitoisen kaverin avustuksella ja osa on ajanpuutteen vuoksi teetetty pajalla. Autolla on ajettu nyt 270 tkm, eli 40 tuhatta ja about 1700 euroa pelkkiin osiin. Korjaamon tuntiveloitukset ei vielä sisälly hintaan. KALLISTA - elämä on..., mutta en valita (vaikka kyrsiihän se aina joskus). Elättelen toiveita, että kohta alkais tonnari olemaan siinä iskussa ettei tarvisi aina korjata. Ja saisin minäkin kerrankin nauttia pitkään huolettomista kilometreistä.
Ehkä sitten, kun juuri on kaiken saanut uusittua, tulee se kyllästyminen ja myyn auton pois![]()
Suosittelen omien kokemusteni perusteella ostamaan mielummin yli 300 tkm ajetun kuin noin 250 tkm ajetun. Todennäköisesti siitä yli 300 tkm ajetusta on korjailtu melko paljon kalliita vikoja alta pois.
Valitettavasti pitää liiankin hyvin. Tänään meni toinen tonnareista(210tkm) hinurin lavalla PCS:lle bensapumpun vaihtoon. Taas menee muutama satanen siihenkin. Listaa voi kyllä aika hyvin seurata. Onneksiiskarit ja jouset on uusittu ja lämmityslaitteen moottori löytyy varastosta. Pitää vain pelätä kannen kohtaloa tuossa uudemmassa(210tkm). Toiseen on jo tehty edellisen omistajan toimesta(240tkm).valtteri kirjoitti:Jokunen tonnari on ollut aikoinaan ja pojalla juuri noilla km oleva ajossa ja aika hyvin on lista taas kutinsa pitänyt.toni1976 kirjoitti:Aika hyvän listan olit väsännyt - jotenkin tuttuavaltteri kirjoitti:Kyllä tonnari aika kallis ylläpidettävä on jos ajattelee ostavansa "vähän ajetun"noin 200-250 tkm sillä silloin on edessä aika liuta kalliita remontteja(yleensä)Minun tonnari oli 230 tkm ajettu ostaessani sen vajaat 2 vuotta sitten ja luulin tehneeni todella loistavat kaupat ku "vähän ajettukin" sattui kohdalle. Auto oli ollut vanhalla pariskunnalla ennen minua. Sitten seurasi ongelmia ongelmien perään ja suurin osa tuossa listalla on kaatunut myös minun laitettavakseni. Onneksi mulla on mallia "karvalakki", joten ylimääräisiä sähköheebeleitä/hienouksia ei riesanani ole...
Tässäpä vertailun vuoksi minun kontolleni kaatuneet remontit:
- lämppärin kenno+puhaltimen moottori
- vesipumppu
- lohkolämmitin
- vetonivelet oikea+vasen
- oikea alatukivarren takapusla
- jarrulevyt+palat
- öljypumpun o-rengas
- takajouset
- laturi
- kannentiiviste (kannen koneistus, ohjurinkumet ja yläpään tiivisteet)
- automaattilaatikon keskipakosäätimen tiivisteet
- pakoputki pakosarjasta taaksepäin (ei kuitenkaan kattia)
- oikeanpuoleiset pyöränlaakerit (etu+taka)
- akku
Voi olla, että jotain jäi (ja varmasti jäikin) vielä puuttumaan, mutta pääpiirteittäin näissä merkeissä on nämä vajaat 2 vuotta mennyt. Osa remonteista on tehty itse tai ammattitaitoisen kaverin avustuksella ja osa on ajanpuutteen vuoksi teetetty pajalla. Autolla on ajettu nyt 270 tkm, eli 40 tuhatta ja about 1700 euroa pelkkiin osiin. Korjaamon tuntiveloitukset ei vielä sisälly hintaan. KALLISTA - elämä on..., mutta en valita (vaikka kyrsiihän se aina joskus). Elättelen toiveita, että kohta alkais tonnari olemaan siinä iskussa ettei tarvisi aina korjata. Ja saisin minäkin kerrankin nauttia pitkään huolettomista kilometreistä.
Ehkä sitten, kun juuri on kaiken saanut uusittua, tulee se kyllästyminen ja myyn auton pois![]()
Suosittelen omien kokemusteni perusteella ostamaan mielummin yli 300 tkm ajetun kuin noin 250 tkm ajetun. Todennäköisesti siitä yli 300 tkm ajetusta on korjailtu melko paljon kalliita vikoja alta pois.