Kääntäessä narisee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Kääntäessä narisee

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Nyt on tonnari ruvennu narisemaan. Ääni ei lähde pelkääjän paikalla istuvasta vaimosta eikä takapenkillä istuvasta tytöstä :lol:
Narina ilmenee aina rattia kääntäessä, oli auto käynnissä tai sitten ei. Ulkoapäin äänen voi havaita vain vaivoin, mutta sisään kuuluu selvästi.
Voiko lähteä mahdollisesti jostain auton sisäpuolelta (tulipellin ja ratin väliltä)? Aluksi epäilin hammastankoa, mutta luulisi silloin äänen kuuluvan vähintään yhtä selkeästi myös ulospäin... Pyöränlaakerit, alapallonivelet ja iskarin yläpäät myös tarkistettu - vikaa ei löytynyt :?
Mikäli kuullostaa tutulta, niin kertoisitko myös minulle :D
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Vikaa en ole vieläkään ehtinyt työkiireiden takia tutkimaan, mutta nyt on ilmaantunut etupäähän myös kolahdus. Oikealle kevyesti kääntäessä ja samalla reilummin kaasua polkaistessa joku etupäässä kolahtaa. Kolahdus kantautuu mielestäni kuskin puolelta. En ole saanut kolahdusta kuulumaan suoraan ajaessa enkä vasemmalle kääntäessä :? Olisikohan tällä kolahduksella ja aiemmin alkaneella narinalla jotain tekemistä keskenään :?: Ettei sittenkin olisi se alapallonivel :?: Onko muita ehdotuksia :?: Kohta pitäs tonnaria viedä leimalle ja vikakin pitäisi ensin etsiä ja korjata :x Täytynee kohta kääntyä korjaamopalveluiden puoleen ajanpuutteen vuoksi...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Syytä on lienee helpointa hakea alatukivarren takimmaisesta puslasta tai alapallonivelestä. Tuo kaarretesti viittaisi siihen, että kun paino tulee voimakkaammin vasemmalle tukivarrelle ja samalla kiihdytetään, niin se takapusla joustaa yli ja tukivarsi kolahtaa apurunkoon. Automaatilla nuo puslat voi testata kaverin kanssa seuraavasti: Ulos katsomaan, vaihde päälle ja jarrulla nytkytetään autoa. Mulla tais olla pakki päällä ja kaveri nytkytti jarrulla autoa . Näki selvästi, kun etupyörät elivät eteen-taakse suunnassa, tukivarren puslat oli siis loppu. Pallonivelen varmaan tuntee kun nostaa pyörän ilmaan ja kokeilee onko välystä. Varma en tästä jälkimmäisestä ole, kun ei ole vielä omalle kohdalle sattunut.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Jos tuo kolahdus kuuluu useamman kerran peräkkäin käännettäessä ja samalla kaasua painettaessa, epäilisin vetoniveltä. Pallonivelestä kuuluu nitkahdus töyssyyn ajettaessa.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

makinju2 kirjoitti:Jos tuo kolahdus kuuluu useamman kerran peräkkäin käännettäessä ja samalla kaasua painettaessa, epäilisin vetoniveltä. Pallonivelestä kuuluu nitkahdus töyssyyn ajettaessa.
Vetonivelet on vaihdettu noin 25000 km sitten. Se ei tietenkään tarkoita, että ne ikuisia olisi :) Kolahdus ei mitenkään viittaa vetoniveleen, sillä se kolahtaa vain kerran.
Tuo alatukivarren takapusla voisi olla yksi äänen aiheuttaja, sillä oikealle puolelle se on vaihdettu viime kesänä, vasen puoli voip olla ties vaikka alkuperäinen... Täytyypä tehdä tuo testi ja kattoa antaako pusla periksi.
MUTTA MUTTA, voiko takapuslan välys aiheuttaa tuota narinaa vai onko se sitten taas aivan toinen juttu :?:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Oliskohan sulla joustintuki (tai sen laakeri) mennyt, se voisi aiheuttaa sekä tuon narinan että kolahduksen pyöriä kääntäessä. Varsinkin jos ääni kuuluu auton ollessa paikoillaan.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

MacTurbo kirjoitti:Oliskohan sulla joustintuki (tai sen laakeri) mennyt, se voisi aiheuttaa sekä tuon narinan että kolahduksen pyöriä kääntäessä. Varsinkin jos ääni kuuluu auton ollessa paikoillaan.
Narina kuuluu sekä paikallaan, että ajossa rattia punoessa. Pienistä ratin liikkeistä ääntä ei lähde, mutta heti kun aletaan vääntämään reilummasti kierroksia niin rupeaa narisemaan.
Kolahdus taas ilmenee kevyesti oikealle käännettäessä ja samalla äkäisesti kaasua painauttamalla.
Vieläkään en ole auton kimppuun ehtinyt. Ehkä nyt viikonloppuna joutaisi sitä vilkaisemaan.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Nyt on suappia tutkittu oikein ajan kanssa. Katsastukseen pitäis viedä, joten oli korkea aika ruveta tekemään autolle jotain. Oikea takajarru ei ottanut kiinni ku oli mäntä juminut. Sen sain ainakin nyt toimimaan. Toivottavasti toimii vielä konttorilla :lol:
Myös narinan ja kolahduksen syy taisi selvitä. Autolla on ajettu näistä äänistä huolimatta ja ne ei ole ajossa muuttuneet pahempaan suuntaan. Tunkkasin auton keulan ylös ja vika löytyi välittömästi - PYÖRÄNLAAKERI!!! Kesäkuun alulla vikaa haettiin eikä laakereissa tuntunut välystä.
Vähän samalla tavalla meni toiseltakin puolelta etupyöränlaakeri viime kesänä. Mitään jurinoita ei kuulunut, kääntäessä joskus narisi, mutta vikaa ei löydetty. Sitten se ykskaks korkkasi ja ratas pääsi elämään sivusuunnassa melkoisesti. Tämä ei onneks vielä niin paha.
Olishan tuo pitänyt arvata tutkimattakin :oops: Nyt pitää vaan marssia pyöränlaakeria ostamaan, että saa auton leimalle. Houkuttelis nuo Bilteman myymät laakerit ku ovat niin halpoja. Eikös se ole samanlainen "täydellinen" napa kuin se kalliimpikin? Totta se saman asian ajaa vaikka puolet halvempi onkin :?:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Narinan syy on edelleen epäselvä 8O Eipä ollutkaan pyöränlaakeri aiheuttajana vaikka viallinen olikin! Äkäisesti rattia heiluttaessa kuuluu kolinaa. Käänsin rattaan linkkuun ja kaveri heiluttaan ohjauspyörää - sillähän kolinan syy löytyi :!: Raidetangon päästä kiinni pitäessä ja ohjauspyörää heiluttaessa tuntuu selvä välys. Liekö raidetangon pää tullut tiensä päähän :?:
Voikos tuo viallinen raidetangonpää aiheuttaa tuota narinaa vai jääköhän narinan lähde vieläkin epäselväksi?
Viimeksi muokannut toni1976, Ke Elo 24, 2005 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

toni1976 kirjoitti:Narinan syy on edelleen epäselvä 8O Eipä ollutkaan pyöränlaakeri aiheuttajana vaikka viallinen olikin! Äkäisesti rattia heiluttaessa kuuluu kolinaa. Rattaan linkkuun ja joku heiluttaan ohjauspyörää ja sillähän kolinan syy löytyi :!: Raidetangon päästä kiinni pitäessä ja ohjauspyörää heiluttaessa tuntuu selvä välys. Liekö raidetangon pää tullut tiensä päähän :?:
Voikos tuo viallinen raidetangonpää aiheuttaa tuota narinaa vai jääköhän narinan lähde vieläkin epäselväksi?
Kuskin puolella tuo välys siis tuntuu. Narina kuullostaisi tulevan huomattavasti voimakkaimpana juuri vasemmalle rattia pyörittäessä. Oikealle kääntäessä ääni on lähes olematon.
Lisäyksenä vielä sen verran, että narina kuuluu juuri tuolta kuskin puolelta. Sen verran voimakkaammaksi tuo ääni on tullut, että sen jo selkeästi havaitsee.
Viimeksi muokannut toni1976, Ke Elo 24, 2005 14:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

toni1976 kirjoitti:Raidetangon päästä kiinni pitäessä ja ohjauspyörää heiluttaessa tuntuu selvä välys. Liekö raidetangon pää tullut tiensä päähän :?:
Voikos tuo viallinen raidetangonpää aiheuttaa tuota narinaa vai jääköhän narinan lähde vieläkin epäselväksi?
Jos tuossa tuntuu välystä niin enempiä ihmettelemättä vaihtoon vaan jos narina jatkuu niin sitten lisää ihmettelyä.

Katsastuksessahan noille ei enää sallita ollenkaan välystä. Haulla saattais löytyy se aken tarkistuslista...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

tetammi kirjoitti: Jos tuossa tuntuu välystä niin enempiä ihmettelemättä vaihtoon vaan jos narina jatkuu niin sitten lisää ihmettelyä.
Kyllä. Ehdottomasti laitetaan hetimiten noilta osin auto kuntoon, mutta mielenkiinnosta vaan kyselen että voiko viallinen raidetangon pää aiheuttaa tuota "mystistä" narinaa? Onko muilla koskaan ollut vastaavaa ongelmaa tonnarissaan?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Vastaa Viestiin