Vaihdekepin pallonivelen korjaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Vaihdekepin pallonivelen korjaus

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Täytyypä vielä mainostaa täälläkin tätä bolt-on korjausta, kun en asiasta mitään vanhoja viestejä perkaamalla löytänyt. Ongelma oli siis vaihdekepin pallonivelen kuluneisuus ja väljyys, keppi pääsi lopulta kääntyilemään pituusakselinsa ympäri miten sattuu. Leimalle piti päästä ja inssi tuskin tuota olisi enää kelpuuttanut. Kyselin kokeeksi Laakkoselta, ja varaosana löytyi se vaihdekepin alapään nylonpallo-osa plus sen vastakappale, hinta vähän alle 27 eur. Ei paha verrattuna 30-40 euron purkuosavaihdekeppeihin, ja itse kepissä ei mulla muuta vikaa ollutkaan, joten mitäs sitä turhaan kokonaan vaihtamaan. Alkuperäisyyshän siinä kärsisi... :wink:

Lopputuloksena tuo on niin paljon parempi kuin ennen, että harmittaa ettei tullut aiemmin vaihdettua. Vaihteetkin menee napakammin päälle, kun ei voima katoa ylimääräisiin väljyyksin matkalla. Nyt kun joku vielä myis mulle vaihdelaatikollisen Nesteen hypoidia, niin siitä ei >350tkm ajettu laatikko paljoa parane. 8)
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Pyöriminen loppui?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Loppuiko pitkittäisakselin suuntainen pyöriminen tähän? Liikkuuko keppi enää lainkaan ns. ylimääräisesti? Ei muuten, mutta jos olisi pienikään parannus saavutettavissa, niin mikä ettei. Onhan sitä turhempaankin rahaa poltettu, ja aivan riittävästi 8)

Itse ostin 4/5 täyden pöntön hypoidia, pienemmät erät eivät ole välttämättä halpoja kuin klubitovereilta, ja eikä koskaan ole ketään sopivan lähellä. Eli tilaus Nesteelle, jää tavaraa tuleviinkin saabeihin..?
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pyöriminen loppui?

Viesti Kirjoittaja okaalto »

petteri75 kirjoitti:Loppuiko pitkittäisakselin suuntainen pyöriminen tähän? Liikkuuko keppi enää lainkaan ns. ylimääräisesti? Ei muuten, mutta jos olisi pienikään parannus saavutettavissa, niin mikä ettei. Onhan sitä turhempaankin rahaa poltettu, ja aivan riittävästi 8)
Mulla keppi pääsi kääntymään vaikka kokonaisia kierroksia, koska kepin pallonivelpuoliskossa oleva tappi oli kulunut sileäksi. Nyt ei siis pyöri enää, ja mun mielestä ainoa pieni jäljelle jäänyt klappi pitkittäisakselin ympäri johtuu vain tuon pallonivelosan ja vaihdekepin metalliputken välisestä kiinnityksestä, joka on mallia reikä&sokka. Laittamalla paksumman sokan, vois tuokin väljyys poistua. Muutenkin keppi tuntuu jämäkämmältä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Laitan tähän väliin, että jossain 90-luvulla tuo kepin nylonpallo muuttui rautaiseksi. Näin ainakin veljen -91 satkussa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

mulla on metallipallo -92

-91 ei kaikissa vielä ole...
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Joo. Tuossa mun Turbossa on kans metallipallolla ja vuosimalli -92. Veljen -91 satku on S-malli mutta en tiä vaikuttaako se mitenkään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

dimebak kirjoitti:Laitan tähän väliin, että jossain 90-luvulla tuo kepin nylonpallo muuttui rautaiseksi. Näin ainakin veljen -91 satkussa.
Jeps. Tuo mun kulkupeli on 80-luvun loppupuolen tuotantoa.
Vastaa Viestiin