900:sen -86 käsijarrun säätöohjeita kaivataan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
VuK
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 16:00
Paikkakunta: OULU

900:sen -86 käsijarrun säätöohjeita kaivataan

Viesti Kirjoittaja VuK »

Nyt on taas aika katsastaa auto ja käsijarru ei ole toiminut reiluun puoleen vuoteen.
Yritin haulla hakea jotain tietoa, muttei tärpännyt.
Vinkkejä korjaajalle että miten säätö tapahtuu ja miten siitä saa pitävän ,kuin vaan katsastuksen ajaksi.
Tässä mallissa käsijarru ottaa eteen.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

uudet palat hommaat ensinksi! sit paska auki putsausta ja putsausta! se mäntä liikkuu rälläkän avaimella sisään. kaveri avuksi polkemaan poljin´ta ku itse pitää esim sorkkaraudalla sylkkyä vasten painaen ja työntää sisään.... uudet palat ja kasaus! käsijarrun pitäisi säätyä itsestään eli ei muuta ku käkkäriä tempomaan.........
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Vaijereista säädetään ensin löysät pois, löytyvät keskikonsolin sisältä. Sitten muutama rivakka nykäisy kahvasta, niin säätyvät itsestään. Ainakin 99/90:ssä vaijerit ovat ristissä siten, että vasemmanpuoleinen vaikuttaa oikeanpuoleiseen satulaan, en tiedä onko satkussa sama juttu.
NG 900S 3d 2.3i -98
VuK
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 16:00
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja VuK »

Taitaa olla sama juttu satkussa. (Olen kuullut)
Nallella oli aika rajut korjausvinkit :)
Minkähän takia tuo edellisen säädön jälkeen ei sitten pitänyt muutamaa kuukautta kauempaa?
Valo vilkku kojetaulussa kun ajoi vähänkin isompaan kuoppaa.
Joku sitten sääti käsijarrun niin ettei valo häirinnyt ajoa...
ruusp-2g
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Maalis 19, 2005 18:39
Paikkakunta: Juankoski

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

Niitä kässärin vaijereita ei pidä säätää liian tiukalle sieltä käsijarruvivun juuresta.Käsijarrun automaatti kehintä perustuu siihen että käsijarru vivuilla on riittävän pitkä liike.Itellä oli satkussa(-vm87 pystykeula) ,kanssa ongelmia saada käsijarru pitämään,eikä pitoa tullu muuten kuin purkamalla jarrusatula ja vaihtamalla osia sinne,käsijarrun vivustoon,joka työntää jarrupaloja jarrulevyä vasten.Olivat kuluneet,eikä liikettä tullut tarpeeksi.Pitoa saattaa tulla myös,kun purat satulat aivan alkutekiöihin ja irroittelet mahdollisesti jumissa olevat satulan osat ja putsaat huolella.On nimittäin kokemusta näistä kässäri ongelmista.
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79

Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mistäs muuten saa noita O-renkaita siihen käsijarrumekanismiin? Se vipu, kun menee sisään satulaan, on kahden O-renkaan avulla siis tiivistetty.
Mistään en löytänyt kun jarrusatuloita laitoin. Länsiautosta jouduin sitten lopulta ostamaan hintaan 20e/pari ja molemmin puolin tietysti. Tuli neljä halkaisijaltaan sentin O-rengasta sitten kalliimmaksi kuin uudet palat ja satuloiden tiivisteet/suojakumit..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

akyttala kirjoitti:Mistäs muuten saa noita O-renkaita siihen käsijarrumekanismiin?
Esim. Motonetistä:
900 78--8.87 Käsijarruvivun O-renkaat. . . . . . . . . . . 23-6082 2.52

Viimeksi nuo pikkutiivisteet oli mukana myös tiivistesarjassa
900 78--8.87 Ø54 Eteen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-6033 7.40
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ja niitä vaijereita ei säädellä sieltä keskikonsolista, ellei ole ehdotonta tarvetta. Korjataan se vika eikä etsitä muutaman viikon toimivaa väliaikaisratkaisua!


Kerta toisensa jälkeen jaksan edelleen ihmetellä, että miksi se saabin käsijarru on niin huonossa maineessa, jos sen ottaa ja aukaisee kun se alkaa hieman takerrella.. ehkä käy laakeriliikkeestä puolta milliä isommat kuulat alkuperäisten ruosteen syömien tilalle.. putsaa ja kasaa..


Resepti toiminut kerta toisensa jälkeen.. ja itsehän auon jarruja keskimäärin kerran kolmeen-neljään vuoteen jollei palojen vaihtoa lasketa...


Huollettuna tehokkaampi käsijarru kuin joissain japsiritsoissa, joissa se kuulemma toimii kuin junan vessa..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Myrkky kirjoitti:Ja niitä vaijereita ei säädellä sieltä keskikonsolista, ellei ole ehdotonta tarvetta. Korjataan se vika eikä etsitä muutaman viikon toimivaa väliaikaisratkaisua!
Aivan. Jos on jarrupalat loppu tai satulassa mekanismi jumissa/rikki, niin ei silloin paljon auta vaijerien kiristely.
NG 900S 3d 2.3i -98
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Paska käkkäri säädetään niin että ruuvataan ne männät niin lähelle levyä että palat justinnsa saa mahtumaan, pidon voi tarkistaa siinä samalla, kädellä painaa käkkärin vivusta ja samalla vääntää rengasraudalla navasta, jos ei lukitu niin silloin menee purkuhommiksi tai jos ei jaksa niin ostaa uudet.
VuK
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 16:00
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja VuK »

Kiitos neuvoista, eiköhän näillä korjaaja jo pärjäile.
Vastaa Viestiin