Apuaa! Konepelti ei aukeaa.....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mart96
"Viggen"

Apuaa! Konepelti ei aukeaa.....

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Niin hei kaverit. Nyt olen pienessä(toivottavasti) pulassa-konepellin vaieri tuli ilmeisesti irti satkussa-. Kattelin aamulla toisesta satkusta, että miten pääsis aukaisemaan, mutta aika toivottomalta näytää-vinkkejä?????

:(
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

meisselillä painaa sieltä säeikön välistä sitä vipua... vai pitikö vetää hitto ku ei muista kyl sen sieltä saa itsekkin jouduin muutama vuos sitten murtautumaan konehuoneeseen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
toni1976
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Mulla aikoinaan katkesi vaijeri sisältä. Vaijerinpää löytyi pienen etsiskelyn jälkeen ja pihdillä vetämällä sai pellin avattua.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
tomaatti
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tuttua juttua...mulla jäi kerran niin jumiin että ei auttanut kuin pistää maski paskaksi ja avata vastakappeleen pultit.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Oon itse joskus myös ollut samanlaisessa tilanteessa, ja maskin raosta meisselillä ronkkimalla sain auki.
tetammi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jos haluu maskia varoa niin helppo tapa on päästä käsiksi irroittamalla puskuri, tosin viistokeulassa joutuu hieman enempi askarteleen jos on spoikka.

Puskuri tuli kerran irrotettua -30 asteessa kun vaijeri pamahti poikki ja akku tyhjä ja keulilla ehjä vanhanmallin maski jota ei paljoo uskaltanu tuossa kelissä taivutella.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
okaalto
"Aero"

Viesti Kirjoittaja okaalto »

nalleolut kirjoitti:meisselillä painaa sieltä säeikön välistä sitä vipua... vai pitikö vetää hitto ku ei muista kyl sen sieltä saa itsekkin jouduin muutama vuos sitten murtautumaan konehuoneeseen.
Se vaijerihan vetää sitä lukon vipua kutakuinkin suoraan vasemmalle, joten saiskohan siitä vivusta just meisselillä tms sen verran otetta maskin raosta, että avaus onnistuisi. Tai sitten vois tehdä metallilangasta jonkun koukkupatentin, jonka saisi ronkittua siihen vivun reikään, mihin vaijerikin tulee.
stara
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja stara »

tein kerran koukun oikein sovittamalla ko tarkoitukseen noin 2,5 mm teräslangasta. kyllä aukesi maskin raosta mutta aika ronkkiminen siinä oli kun liki sokkopelillä pitää homma hoitaa. puskurin alta en hokannu katsoa olisko sieltä nähny mitään, tuskin ? lanka on oltava sopivan ohutta ja riittävän jäykkää.
stara
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

mun satkusta hajosi se mekanismi yhen kerran niin pahasti, että purkamalla piti avata pelti. Siinä kääntyvässä palassa, johon vaijeri kiinnittyy on kaksi liipotinta, jotka levittävät konepellistä tulevan tapin ympärille tarttuvaa jousilankaa. Jousilanka on semmonen u-mallinen. Toinen liipotin katkesi pistehitsauksesta ja hävisi. Pitkään mie sitä mekanismia purin ja kasasin, ennenkuin tajusin, että tästähän puuttuu osa! :) Sitten vaan pellinpalasta viilaamaan samanlaista liipotinta, kuin se jäljellä oleva ja hitsillä kiinni. Hyvin on jekkassut sen jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mart96
"Viggen"

Kiitos kaverit!

Rupean tänään kokeilemaan:-)
Ainaskin on se hyvä puoli, että kun ostettiin vaimoni sisarellekin 900, niin ajaa vierekkäin ja katsoo, mistä sitä pitäis onkia.

Nyt kun pitäis suorittaa öljyvaihto, niin on pakko saada auki

Tiedysti yks konsti olis leikata rälläkkällä uusi aukko konepeltiin :D
mart96
"Viggen"

no täähän oli helppoa-heti kun heittäydyin auton alle, niin taskulampulla näkyi hyvin tuo vastakappale-sitten vaan pitkällä ruuvimeisselillä työntämään

täytyy sanno, että kovasti piti työntää:-)
mutt nyt on auki.

säleikön läpi ei kyllä olis onnistunu lainkaan
Miten se mulla on niin paljon vapaa tilaa säleikön takan-ilmeisesti kun ei oo ilmastointia ja sen jäähdytintä-tai puuttuko nyt sieltä jotain:-)

no vaikkapa öljyn jäähdytin...
Vastaa Viestiin