Epäilen että bensapumppu vetelee viimeisiään kun pari kertaa käynyt tankki kuivilla ja rupesi rykimään. Bensaa tankkiin ja lähtenyt menemään.
Nyt ruvennut pätkimään kesken ajon ja jättänyt pari kertaa tielle.
Satunnaisesti toimii ja lähtee käyntiin, mutta sammuu kuitenkin suhkot äkkiä.
Mikähän olisi helpoin tapa todeta pumpun toimivuus. Pumput ( ilmeisesti siirto- ja korkeapainepumppu) ovat ilmeisesti takapenkin alta löydettävissä? Sieltä esille ja letku irti ja starttaamaan. Vai olisiko helpompi nykäistä letku konehuoneesta irti?
Kiitos vinkeistä! Pitää tänään ruveta repimään paikkoja auki kun vaan helle ja terassit eivät toppuuttele
Helpoimmalla saattas päästä lisäämällä t-kappaleen avulla painemittari bensalinjaan ja vetämällä pitkän letkun avulla mittari esim. lasinpyyhkijän tuntumaan. Näin voit seurata ajossa bensanpaineita ja diagnosoida mahdollisen pumpun antautumisen.
Ajattelin katsoa jos tulee pumpulta pieni liru tai ei ollenkaan niin silloin vika pumpu(i)ssa.. Onkohan ne miten helposti "kaivettavissa" sieltä takapenkin alta.. Näkisi sitten suoraan kumpi pumppu rykii, jos sitten kumpikaan?
Di-kasetti tietenkin voisi myös olla kyseessä, mutta bensan loppumiset ja rykimiset ajoittuvat niin samoihin hetkiin niin usko. Mutta kukapa tietää.
Penkit nurin (cd:ssä ei taida kääntyä), takakontin pohjalevy pois..penkin takaa paljastuu suojapelti, mikä on kiinni kahdella kuusiokolopalikalla. Siitä se pumppuhässäkkä paljastuukin. Ainakin CC:ssä melko nopea homma.
Voi myös avata bensafiltterin pumpun päädyn banjon, sitten vaan letkun pää astiaan, virtaskaa pumpulle ja katsomaan tuleeko liruna vai Niagarana...Olikos tämän ikäisessäkin tonnarissa bensafiltteri siellä auton alla, taka-akselin tietämillä?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ajattelin juuri itsekin että aloitan helpoimmasta päästä eli bensansuodattimesta. Ei vain viimeksi heti ottanut konehuoneesta silmään joten voisiko olla juuri tuolla mainitsemasi taka-akselin takana?
bensapumpun voi tarkistaa, äänen perusteella. Syöttää virtaa pumpulle ja siirtopumpulle erikseen. Pumpun kotelon kansi irti lattiasta ja liittiminen irroitus vuorotellen.
Viereisestä sulakkeesta saa jatkuvaa virtaa pensapumpulle.
Mulla oli just hiljattain tuo siirtopumppu mykkänä. Viallinen siirtopumppu piti viimeisen elinaikansa aikana julmaa rutinaa.
Jos ääntelevät,siis surisevat, hae vikaa muualta, suodatin yms.
Pumpun tehon voi mitata, irroittamalla letkun painelinjasta ja katsoa pumpun tuotto. Tähän vikaan törmää harvoin.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
jarno692 kirjoitti:Ei ollut ämpärissä kuin yksi pumppu-Walbro.
Käsittääkseni näissä on sekä Boschin 2-pumppujärjestelmiä että Walbroon 1-pumppujärjestelmiä.
Aika pieni jötikkä kun karsi ämpärin ja kannen vermeineen pois.
Motonetissä olikohan 88€. Pitää kysäistä sieltä ja lähikaupoista Jkl:stä jos löytyisi.
Jos on kiire saada auto kuntoon, niin kysy PCS:ltä. Oma tonnari -96 on vielä siellä pihassa bensapumppu vaihdettuna. pumppu pelkästään maksoi pikkuisen yli satasen , mutta sitä en muista onko vanhemmissa sama malli.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Tarkasta letkuliittimen koko. Vanhemmissa se on 6mm, uudemmissa 8mm. PCS:ltä saat Speedpartsin pumppusetin kokonaisuudessaan, jossa on uudet letkut ym. Motonetista saat vain pelkän pumpun. Eli soitto Rikulle ja kerrot, että tarviit kaikki pumpun vaihtoon kuuluvat osat(mm pienen pätkän letkua ja klemmarit), niin saat varmasti oikeat tavarat.
Ai niin, voihan sinne varmaan päivittää sen uudemman mallin, eli 8mm liitännällä. Ei pitäis ahistaa bensapuolelta niin paljoa, kuin 6mm liitännällä. Varmista asia kuitenkin.
Omastani sippasi pumppu eilen. Vuosimalli on -97, ja Walbron pumppu kyseessä. Tarkoittaakos tarkkaan sanoen nuo 6 ja 8 mm letkun paksuutta, vaiko liittimen? Omassani on liitin 6 mm, mutta letkun päältä 8 mm. Pitäisi osata oikea pumppu tilata. Toisaalta uudemmassa pitäisi kai olla 8 mm, ja eikös -97 ole sieltä uudemmasta päästä.
Aero97 kirjoitti:Omastani sippasi pumppu eilen. Vuosimalli on -97, ja Walbron pumppu kyseessä. Tarkoittaakos tarkkaan sanoen nuo 6 ja 8 mm letkun paksuutta, vaiko liittimen? Omassani on liitin 6 mm, mutta letkun päältä 8 mm. Pitäisi osata oikea pumppu tilata. Toisaalta uudemmassa pitäisi kai olla 8 mm, ja eikös -97 ole sieltä uudemmasta päästä.
Sulla pitäis olla kyllä se uudempi eli 8mm liitännällä oleva pumppu. Paksuus on siis letkun liittimen paksuus. Helpoimmalla pääset, kun tilaat/haet sen Speedpartsin pumppusarjan PCS:ltä ja pyydät mukaan hieman sopivaa letkua. Riku kyllä tietää, mistä on kyse. Ovat muuten vielä tämän viikon töissä, sitten 2 viikkoa lomalla.
Oli loppu juuri PCS:ltä ja kuulema menisi ruotsinpään lomien takia hollin aikaa. Tilasin Motonetiltä, 88€. Pelkkä pumppu.
Omassa oli letkut 8mm, merkitty letkuun.
Jännä juttu sinänsä kun soittelin paikkoja läpi niin kuulema mennyt paljon pumppuja ja kaikki ovat kyselleet Sitä on näköjään liikkeellä enemmänkin.. Tosin itse särin pumpun ajamalla liian "höyryillä"..