90:ä korjailemassa (kuvia)
90:ä korjailemassa (kuvia)
Kävin näppäämässä muutamia kuvia kärrystä. Ottaisin mieluusti vastaan korjausehdotuksia reikien osalta, ja muutenkin =)
http://vapina.org/gallery/view_album.ph ... ame=saapas
http://vapina.org/gallery/view_album.ph ... ame=saapas
Reikien osalta paras korjausehdotus olisi varmaankin loogisesti niiden hitsaaminen kiinni. Vaihtoehtoisesti voisi myös viedä koko vehkeen kuusakoskelle ja hommata tilalle ruosteettoman Saabin.
Leiman toki saa ruosteiseenkin autoon vaikka kitillä ja massalla.
-soossi-
Leiman toki saa ruosteiseenkin autoon vaikka kitillä ja massalla.
-soossi-
tuon näköistä laitetta ei kuusankoskelle kannata viedä.soossi kirjoitti:Reikien osalta paras korjausehdotus olisi varmaankin loogisesti niiden hitsaaminen kiinni. Vaihtoehtoisesti voisi myös viedä koko vehkeen kuusakoskelle ja hommata tilalle ruosteettoman Saabin.
Leiman toki saa ruosteiseenkin autoon vaikka kitillä ja massalla.
-soossi-

ja mitä noihin kitti-massa virityksiin tullee niin EI kannata. korjaa kerralla kunnolla, eikä tuossa ole ruostetta nimeksikään kun vertaa mitä mun tuplaysissä oli ennen hitsaus urakkaa...

99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Juu peltiä on tarkoitus laittaa että ei tarvitse pelätä minkään kiven sinkoavan kaaresta takaraivoon =) Apparin puolella oli jalkotilasta tuli korjattua melkein vastaavan kokoinen reikä jo aiemmin. Peltiä, saumaa ja massat päälle. Kestää taas kivien kolkutella. Muualta ei noita ruostereikiä ole onneksi löytynyt, että suht pienillä paikkauksilla taitaa saada laiteltua kärryn siihen kuntoon että kestää ainakin peltien puolesta vuosia.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Eipä tuo kovinkaan pitkäaikainen urakka ole jos hitsata osaa...
Omassa -84 99:ssä ainoa paha ongelma on tuo sikaflexi/tiivistystöhnä, jonka alle on tullut ruostetta, vasaraa/ruuvaria ei saanut lyötyä mistään läpi, mutta harjalaikalla rupesi reikää löytymään. Sama homma oli jokaisessa saumassa, jonka päällä tuota sikaflexiä on. Mm. etukaaren yläosat "yllätti", ei ollut edes pintaruostetta sisäpuolella, mutta laikka on armoton. Sisäpuolikin oli niin hyvässä massassa, ettei näkynyt mitään huolestuttavaa, mutta...

Kaksikymmentä vuotta meni ilman hitsauksia, ensimmäiset paikat ko. autoon piti laittaa tämän vuoden keväällä, olisihan tuo varmasti katsastuksesta mennyt läpi ilman hitsauksia, mutta pitäähän sitä tekemistä olla...
EDIT:
On se vaan hyvä 99 mahtava ajaa, 470tkm mittarissa, mutta kaikki puslat(luk.ottamatta etutukivarsien puslia)/nivelet uusittu ja uudet tolpat alla...
Omassa -84 99:ssä ainoa paha ongelma on tuo sikaflexi/tiivistystöhnä, jonka alle on tullut ruostetta, vasaraa/ruuvaria ei saanut lyötyä mistään läpi, mutta harjalaikalla rupesi reikää löytymään. Sama homma oli jokaisessa saumassa, jonka päällä tuota sikaflexiä on. Mm. etukaaren yläosat "yllätti", ei ollut edes pintaruostetta sisäpuolella, mutta laikka on armoton. Sisäpuolikin oli niin hyvässä massassa, ettei näkynyt mitään huolestuttavaa, mutta...

Kaksikymmentä vuotta meni ilman hitsauksia, ensimmäiset paikat ko. autoon piti laittaa tämän vuoden keväällä, olisihan tuo varmasti katsastuksesta mennyt läpi ilman hitsauksia, mutta pitäähän sitä tekemistä olla...
EDIT:
On se vaan hyvä 99 mahtava ajaa, 470tkm mittarissa, mutta kaikki puslat(luk.ottamatta etutukivarsien puslia)/nivelet uusittu ja uudet tolpat alla...

Hieman lisää kuvia aiemmista tallipäivistä. Tuli tarjous ilmeisesti täsmälleen samanikäisestä ja värisestä 90:stä jota en voinut ohittaa. Auto on pientä laittoa vaille katsastuskuntoinen, mutta hankin sen varaosiksi ja mökille postinhakua varten =) Siitä lisää kuvia kunhan auto löytää tiensä pihaan.
Ei noita pikkuruosteiden takia kannata hylätä. Pikkurei'issä puskusaumalla uutta peltiä ja isommissa operaatioissa uutta peltiosaa. Tuon puskusaumalla laitetun pellinkin saa näyttämään hitsaamattomalta hiomalla sauma sileäksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tuosta tuli mieleeni... mitenkä kullakin on yleensä tapana paikkailla reikiä?dimebak kirjoitti:Ei noita pikkuruosteiden takia kannata hylätä. Pikkurei'issä puskusaumalla uutta peltiä ja isommissa operaatioissa uutta peltiosaa. Tuon puskusaumalla laitetun pellinkin saa näyttämään hitsaamattomalta hiomalla sauma sileäksi.
Itse olen tehnyt paikkalaput aina kun vain mahdollista nimenomaan puskusaumalla, mutta jätän alustassa ym viimeisen sauman kuitenkin aina hiomatta. Kun palko näkyy niin sen näkee ensisilmäyksellä että paikka on kunnolla tehty.
Mielestäni reiän päälle lätkäisty lappu, vaikka ruosteet olisi alta poistettu kuinka hyvin, on hieman kyseenalainen korjaus. Ruostuminen alkaa uudestaan ja nopeasti alueilla joissa pellit ovat limittäin.
Katselin joskus saksalaisia TÜV-ohjeita ruostevaurioiden korjauksesta autoissa. Yksi vaatimus oli että saumoja ei hiota, mikä on järkeenkäypää, mutta toinen mieleenjäänyt seikka oli että paikkalaput pitää aina laittaa päälle - ei puskuun. Ilmeisesti toisenkin jutun voinee perustella lujuudella ja sillä että kunnollinen sauma on helpompi saada aikaan.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Alustassa nuo saumat voi jättää ihan huoletta hiomatta, kun ne ei sieltä näy ja jos niitä joku katsoo niin se ei varmaan valita juuri siitä alle jäätyään. Entisöintiä tehdessä olisi kiva saumat ajaa sileäksi ja maalilla ja massalla luoda alkuperäinen fiilis. Tosin harvoinpa entisöitäviin laitetaan paikkoja, pääasiassa uusia peltiosia.
Eikä sauman limityskään mikään paha ole, jos laittaa paikan alle sekä paikkaan että paikattavaan kohtaan kunnolla ruosteenestopohjamaalia. Mulla on 99:ssä paikattu sekä pusku- että limisaumalla molemmat on kestäny. Että ei oo tarttenu paikata kahta kertaa samasta kohtaa.
Kova tarkoitus olis alkaa treenaamaan hitsausta eli purkaan 99 osiksi ja vaihtaan paikattuja kohtia peltiosiin ja viimeistelemään jo aiemmin tehtyjä paikkoja. Sitten vaan peltipinnalle pohja ja uutta "kulutuspintaa".
Eikä sauman limityskään mikään paha ole, jos laittaa paikan alle sekä paikkaan että paikattavaan kohtaan kunnolla ruosteenestopohjamaalia. Mulla on 99:ssä paikattu sekä pusku- että limisaumalla molemmat on kestäny. Että ei oo tarttenu paikata kahta kertaa samasta kohtaa.
Kova tarkoitus olis alkaa treenaamaan hitsausta eli purkaan 99 osiksi ja vaihtaan paikattuja kohtia peltiosiin ja viimeistelemään jo aiemmin tehtyjä paikkoja. Sitten vaan peltipinnalle pohja ja uutta "kulutuspintaa".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ei voi sanoa, kuin että siisti peli päältä, tekniikkakin lienee kunnossa. Pientä ruostetta helmaan päässyt jossain vaiheessa tulemaan. Sanoisin, että peltiä pahimpiin paikkoihin alle 0,5 neliömetriä. Muuhun kittiä, maalia ja kovaa ajoa. Loput menee auton iän. Jos aiot entisöidä ajokkisi, niin sitten purku, hiekkapuhallus, peltiremontti.... jne.... 2vuotta. Molemmat mahdolliset vaihtoehdot.. ovat omassa harkinnassasi.
Iltapuhteina tuli irrotettua koko kontin sisustus ja hiottua ruosteet pois reikien kohdalta. Taidot ja kalusto ei riitä kaikkien reikien paikkailuun, niin pitää etsiä kaveripiiristä autoharrastajat näyttämään hitsaustaitoja että reiät saadaan umpeen. Kuvia lisää kunhan kamera saapuu mökiltä perässä. Samalla uusimmasta pihaan ajetusta löydöstä kuvia, eli Saab 900i '86 Combi Sedan.
Remontti jatkuu bensapumpun osalta, ja alapään tiiviste on vaihdossa. Alue tuntuu olevan ympäriinsä öljyssä ja bensakin käryää välillä kabiiniin asti. Tiiviste näytti aika kuluneelta, mutta purkaessa huomasin että öljyä ruikkii kuvassa olevasta reiästä pitkin pitäjää. Liekkö tuo laitos ihan kunnossa?
Korjausoppaan kuvan perusteella tuo pumppu purkaantuisi päässä olevasta ruuvista, mutta eipä tuossa ruuvia näyttänyt olevan. Kiertämällä kai irronnee. En vielä ehtinyt aukoa siinä pelossa että se ei pidä sitä vähää että pääsisi huomenna ostamaan uusia tiivisteitä.
Mutta niin, onko tuo normaalia että öljyä ruikkii tuolta reiästä kun ravistelee?
Ja mikä mahdollisesti rikki? Eihän tuolla kovin montaa osaa ole sisällä..
http://vapina.org/gallery/view_photo.ph ... d=IMG_3250
Alapään tiiviste on vaihettu ja näyttäs pitävän. Huomenna selvinnee vuotaako vielä mistä muualta kun tulee kilometrejä muutama sata mittariin.
Korjausoppaan kuvan perusteella tuo pumppu purkaantuisi päässä olevasta ruuvista, mutta eipä tuossa ruuvia näyttänyt olevan. Kiertämällä kai irronnee. En vielä ehtinyt aukoa siinä pelossa että se ei pidä sitä vähää että pääsisi huomenna ostamaan uusia tiivisteitä.
Mutta niin, onko tuo normaalia että öljyä ruikkii tuolta reiästä kun ravistelee?
Ja mikä mahdollisesti rikki? Eihän tuolla kovin montaa osaa ole sisällä..
http://vapina.org/gallery/view_photo.ph ... d=IMG_3250
Alapään tiiviste on vaihettu ja näyttäs pitävän. Huomenna selvinnee vuotaako vielä mistä muualta kun tulee kilometrejä muutama sata mittariin.