9/2000 rekisteröity Griffin aivan huippuvarustein (mm. ilmastoidut istuimet ja parkkitutka vielä muutenkin runsaan varustelun lisäksi) on muutaman päivän koeajossa. Kilometrejä on aiemmalla (yhdellä) omistajalla kertynyt 43 tkm! Lisäksi auto on pirun siistissä kunnossa.
Pari vuotta sitten omistin 9-5 Aeron, sitten on ollut turbo-GTS Vectra, jonka heti viritin ja ei siitä pahaa sanottavaa ole ollut.
Tällä Griffinillä tulee kyllä TOSI Saab-fiilikset. Automaatti vaikuttaa hyvältä. Ainoa puute on että ESPiä ei ole, mutta eiköhän se ole hyväksyttävissä. TCS luonnollisesti on. Jakopään hihnan vaihtohan on nyt edessä - sehän on 90 tkm tai 6 vuoden kohdalla, kumpi ensin tulee täyteen. Liike on luvannut vaihdon kaupan päälle.
Aluksi vierastin ajatusta jakopään hihnalla varustetusta moottorista, mutta ei näissä ole tainnut tosiaan murheita olla. Opelin perujahan se konehan on, mutta olen suvaitsevainen...
Itse olen ajanut Saabeilla kaikkiaan 15 vuotta. Nyt kun 6-koneisella 9-5 Wagonilla olen muutaman vuoden ajellut, en enää 4-koneiseen vaihda. Kiihdytyksissä kabiiniin kuuluu sopivan vaimea murina ja vauhtia kertyy mukavasti ilman koneen huudattamista. Toki sport-asennolla nilkka suorana kiihdytys saa koneen äänensävyn teräväksi, mutta silloin kyllä autokin poistuu horisonttiin ripeästi.
No, 3-litrainen automaattikone on tietysti kaupunkiajossa aika janoinen, moottoritienopeuksissa auto liikkuu kuin unelma. Ohitukset sujuvat pienellä kaasun polkaisulla ja nopeus nousee helposti kortinlähtölukemille.
Kaiken kaikkiaan moottorin luonne ja käyntiääni on paljon miellyttävämpi kuin nelikoissa (subjektiivinen mielipide).
Nokkahihnakin kestää oikein hoidettuna siinä missä ketjukin, eikä sen vaihtaminen huollon hintaa hirmuisesti nosta, kun tietää missä autonsa huollattaa.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut) Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man) Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Ks. postaus yllä ("vakavasti harkinnassa"). Pakko se oli ostaa - once in the lifetime opportunity. Kyllä Saab on meikäläisen auto ja tämä on NIIN hieno. Varustus on ylenpalttinen, kori ja sisutus ovat aivan kuin uutena ja mikään ei nitise eikä natise. V6 turbon ääni on mehukkaan muriseva ja vaikka se ei aivan Aeron räväkkyyteen ylläkään niin puhtia riittää. Automaatti on erinomainen: liikkeelle voi lähteä arvokkaan tasaisesti lipumalla tai sitten kuin hauki kaislikosta. Koekilometrejä kertyi 800 kun teimme viikonloppureissun. Ripeän maltillisella ajotyylillä keskikulutus oli 7,9 l/100 km, kaupunkiajoa siitä vajaat 300 km.
Viritystäkin selvitin. Rolf Uhr mailasi, että ovat virittäneet Griffiniä vuodesta 1998, eikä ongelmia ole ollut. Kehui moottoria mainioksi.
Anteeksi nyt tämä ylitse vuotava tyytyväisyys, mutta kun en muuta voi!