900i -konepesu/käynn.ongelmaa tutkittu lisää:
900i -konepesu/käynn.ongelmaa tutkittu lisää:
Vielä sellaista olisin kysellyt, että tässä 900i -85 combissa on
viimeaikoina tuoksahtanut öljy ajon jälkeen pysähdyttäessä.
Reviirinsä tämä merkkaa tavanomaiseen tapaan, mutta käry
on uutta.
Katselin konetta, niin päältä se on ok, alta öljyinen. Vaikuttaa
siltä, että sen verran takaa öljyä pääsee, että sitä roiskuu
sopivasti joitain tippoja kuuman pakosarjan päälle. Siitä se
haju. Puhdistamatta lienee hankala sanoa, mistä vuoto oikeasti
tulee, mutta toivottavasti tämä ei nyt ole se nk. kampiakselin
stefa...? Jos, niin onko taas auton hintainen korjaus edessä...
t. M
viimeaikoina tuoksahtanut öljy ajon jälkeen pysähdyttäessä.
Reviirinsä tämä merkkaa tavanomaiseen tapaan, mutta käry
on uutta.
Katselin konetta, niin päältä se on ok, alta öljyinen. Vaikuttaa
siltä, että sen verran takaa öljyä pääsee, että sitä roiskuu
sopivasti joitain tippoja kuuman pakosarjan päälle. Siitä se
haju. Puhdistamatta lienee hankala sanoa, mistä vuoto oikeasti
tulee, mutta toivottavasti tämä ei nyt ole se nk. kampiakselin
stefa...? Jos, niin onko taas auton hintainen korjaus edessä...
t. M
Viimeksi muokannut MarkoL, Pe Heinä 15, 2005 10:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Onkos virranjakajan alla sen verran kuivaa että vuoto ei voisi tulla sieltä? Onko pakosarjan ja kannen välissä oleva lämpösuojapelti kuiva vai uiko öljyssä? Mahdolliset vuotopaikat virranjakajan O-rengas (helppo vaihtaa) tai jakajakopan sisällä stefa (vaikea vaihtaa).
Moottorin takapäähän on lähellä satkun keulaa
Moottorin takapäähän on lähellä satkun keulaa

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
yksi käryilyn kiva lisuke on sen ilmanottokanavan ja konepellin välisen tiivisteen fuskaaminen. Konehuoneen kärythän ei kuuluisi normaalisti ajatua sisätiloihin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vuotavat kohdat löytyy painepesurilla eli kunnon pesu ja sitten tsiikaileen mistä tulee.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Itelläkin aikoinaan vuoti pakosarjanpuoleinen sisävetarin kuppi rasvaa ja roiski pakoputken päälle vetarirasvaa. Vaihdelaatikossa oleva vetarin kuppihan on kaksosainen. peltikuori pällä ja itse "runkorakenteen" välissä o-rengas joka luonnollisesti kovettuu pakosarjan tms. lämmöstä ja rupee vuotaan laatikonpuolipäästä vetarirasvaa ja sotkee joka paikan.
Venttiilikopantiiviste ku vuotaa niin valuttaa suoraan öket pakosarjan laipoille ja käryää...
ja kaikki ökevuodothan päätyy johonkin ja joko sotkee tai haittaa muuten vaan , v..uttaa niin ettei veri kierrä...
Venttiilikopantiiviste ku vuotaa niin valuttaa suoraan öket pakosarjan laipoille ja käryää...
ja kaikki ökevuodothan päätyy johonkin ja joko sotkee tai haittaa muuten vaan , v..uttaa niin ettei veri kierrä...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Ei kai taas...kyllä
...dejavu.
Kone pestiin autopesufirmassa ja öljyvuodon lähtökohdaksi löytyi 95% tod. näköisyydellä öljypumpun tiiviste/kampiakselin stefa tai molemmat. Sieltä kun sitä lorotti pesijäukkelin mielestä ihan runsaasti.
Sitten...
Kirjoittelin kerran, kun pesin autoa parkkihallissa Hervannassa. Ruiskusatku.
Ajoin 50 m. pesupaikalle ja sammutin koneen. Se saatiin sitten käyntiin vain tiepalvelun hemmon voimasähköllä ja uusilla tulpilla. Muistaakseni vielä pakoputkestakin roiskasi vettä
No niin, eli kun nyt kävin pesettämässä koneen tästä Saabista, niin alkaa taas tulla samanlainen olo.
Hervanta 2. Ajoin pesupaikalta kotiin noin 10 km. Auto oli yön parkkipaikalla ulkona ja aamulla piti sitten hienosti lähteä Vantaalle eräälle Nesteelle korjauttaan niitä tiivisteitä.
Kokeilen noin 10 kertaa pyörittää moottoria kipinän toivossa - vauhti on kova, mutta ei edes lupaa.
Painan kaasupolkimen pohjaan ja kokeilen käynnistää, mutta sama kuin edellisessä. Pakko lähteä hoitamaan asioita, illlalla kokeillaan taas.
Puodin kautta kotiin tulpat taskussa, uudet tulpat vanhojen tilalle, tarkistus että näkyykö vettä missään tulpankannoissa tms. - ei näy.
Into piukassa starttaamaan uusilla tulpilla. Auto muuten seisoi konepelti raollaan mielettömän kuumassa auringonpaisteessa koko päivän. Melkein paloi kädet kiinni rattiin.
CRC löysi tiensä aika moneen paikkaan, joten tuskin tarvitaan enää.
Hervanta 1 -verrattuna tässä pestiin kone, ei autoa. Tosin oireet suht. samat. Akku jaksaa paremmin kuin Hervannassa.
Montako kertaa pitää vielä kokeilla ennenkun luovuttaa pitää / tehdä jotain konkreettista ehkä = mitä?...
t. M
Kone pestiin autopesufirmassa ja öljyvuodon lähtökohdaksi löytyi 95% tod. näköisyydellä öljypumpun tiiviste/kampiakselin stefa tai molemmat. Sieltä kun sitä lorotti pesijäukkelin mielestä ihan runsaasti.
Sitten...
Kirjoittelin kerran, kun pesin autoa parkkihallissa Hervannassa. Ruiskusatku.
Ajoin 50 m. pesupaikalle ja sammutin koneen. Se saatiin sitten käyntiin vain tiepalvelun hemmon voimasähköllä ja uusilla tulpilla. Muistaakseni vielä pakoputkestakin roiskasi vettä

No niin, eli kun nyt kävin pesettämässä koneen tästä Saabista, niin alkaa taas tulla samanlainen olo.
Hervanta 2. Ajoin pesupaikalta kotiin noin 10 km. Auto oli yön parkkipaikalla ulkona ja aamulla piti sitten hienosti lähteä Vantaalle eräälle Nesteelle korjauttaan niitä tiivisteitä.
Kokeilen noin 10 kertaa pyörittää moottoria kipinän toivossa - vauhti on kova, mutta ei edes lupaa.
Painan kaasupolkimen pohjaan ja kokeilen käynnistää, mutta sama kuin edellisessä. Pakko lähteä hoitamaan asioita, illlalla kokeillaan taas.
Puodin kautta kotiin tulpat taskussa, uudet tulpat vanhojen tilalle, tarkistus että näkyykö vettä missään tulpankannoissa tms. - ei näy.
Into piukassa starttaamaan uusilla tulpilla. Auto muuten seisoi konepelti raollaan mielettömän kuumassa auringonpaisteessa koko päivän. Melkein paloi kädet kiinni rattiin.
CRC löysi tiensä aika moneen paikkaan, joten tuskin tarvitaan enää.
Hervanta 1 -verrattuna tässä pestiin kone, ei autoa. Tosin oireet suht. samat. Akku jaksaa paremmin kuin Hervannassa.
Montako kertaa pitää vielä kokeilla ennenkun luovuttaa pitää / tehdä jotain konkreettista ehkä = mitä?...
t. M
jatkoa...
No nyt on kokeiltu vielä kerran tänä
aamuna. Ihan sama juttu kuin eilen.
MUTTA...sellaisen pistin merkille, että
sellaista tuttua "surahtavaa" ääntä
ei kuulunut, kun laitoin virrat
päälle. Jokin rele kojelaudan luona
napsahtaa, mutta ei se ole sellainen
kun mielestäni aina aamulla on kuulunut.
Voisiko siis olla niin huono tuuri,
että löpöpumppu olisi nukahtanut?
Vaikuttaisiko mahd. kondensoitunut vesi
niin, että se rikkoisi bensapumpun?
Tai muuten vaan huono mäihä?
Sellainen lisätieto tähän, että kyllä -
olen ajanut tästä autosta kerran tankin
liian tyhjäksi.
Sammui ylämäkeen, joten jonkin verran
sielä oli vielä ainetta. Tyhjäksi ei
ilmeisesti järjestelmä päässyt, koskapa
on bentsiiniä saatuaan tähän saakka
kulkenut.
Jos pumppu on risa, voiko sen todeta
vielä jollain muullakeinoin?
t. Marko
aamuna. Ihan sama juttu kuin eilen.
MUTTA...sellaisen pistin merkille, että
sellaista tuttua "surahtavaa" ääntä
ei kuulunut, kun laitoin virrat
päälle. Jokin rele kojelaudan luona
napsahtaa, mutta ei se ole sellainen
kun mielestäni aina aamulla on kuulunut.
Voisiko siis olla niin huono tuuri,
että löpöpumppu olisi nukahtanut?
Vaikuttaisiko mahd. kondensoitunut vesi
niin, että se rikkoisi bensapumpun?
Tai muuten vaan huono mäihä?
Sellainen lisätieto tähän, että kyllä -
olen ajanut tästä autosta kerran tankin
liian tyhjäksi.
Sammui ylämäkeen, joten jonkin verran
sielä oli vielä ainetta. Tyhjäksi ei
ilmeisesti järjestelmä päässyt, koskapa
on bentsiiniä saatuaan tähän saakka
kulkenut.
Jos pumppu on risa, voiko sen todeta
vielä jollain muullakeinoin?
t. Marko
Kolauta vaikka tankin pohjaan jollain kättä pitemmällä ,vaikka samalla kun kaveri starttaa.
Pa pumpun releen ohituskytkentä poistaa releen mahdollisuuden.
Pa pumpun releen ohituskytkentä poistaa releen mahdollisuuden.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Poissulkutekniikkaa
Ensinnäkin kiitokset Manulle joka forwardoi viestini
Napelle ja suurkiitokset jälkimmäiselle, kun ehti eilen
tulla katsomaan ongelmasaabia. Kiitokset myös
tähän ketjuun vastanneille.
Näin testattiin:
- polttoainepumpun rele vaihdettiin toiseen autoon ja se
todettiin toimivaksi
- puolan johto antoi kipinää reilusti
- sytytystulppa antoi kipinää reilusti
- bensapumpun luota takakontista mitattiin virtaa, eli
sille tulee voltteja (mittaria ei ollut käytössä, vaan
valokynä, joten määrästä ei ole tietoa)
- lopuksi vielä irroitettiin suikutusputkipari ja katsottiin
tuleeko startatessa niistä bentsiiniä - ei tullut pisaraakaan.
Sulakkeekin tarkistettiin kaikki.
Napella ei ollut enempää aikaa jatkotutkimuksiin, mutta eiköhän
tämäkin nyt ainakin joitain asioita poissulje?
Mitäs nyt kannattaisi sitten tehdä?
Minulla on toimivana autosta irrotettu (en ole itse irroittanut)
samanlainen pumppu takakontissa. Emme kokeilleet kuivana tuleeko
12 v pumpulle kytkemällä sitä kuivana, jotta ei tulisi turhia
vaurioita.
Tuttua surahtavaa ääntä ei kuitenkaan takakontista kuulu,
eikä järjestelmässä varmaan kai ole hirmuisesti paineita,
jos ei pisaraakaan tipu? Voisiko bensansuodatin muuten ollakaan
niin tukossa, ettei päästäisi mitään läpi?
Voiko bensapumpun vaihtaa "nätisti" parkkipaikalla, vai onko
siinä jotain hankaluuksia? Napen mukaan pumpussa on hankala
kauluri, joka saattaa olla todella jumissa.
t. M
Napelle ja suurkiitokset jälkimmäiselle, kun ehti eilen
tulla katsomaan ongelmasaabia. Kiitokset myös
tähän ketjuun vastanneille.
Näin testattiin:
- polttoainepumpun rele vaihdettiin toiseen autoon ja se
todettiin toimivaksi
- puolan johto antoi kipinää reilusti
- sytytystulppa antoi kipinää reilusti
- bensapumpun luota takakontista mitattiin virtaa, eli
sille tulee voltteja (mittaria ei ollut käytössä, vaan
valokynä, joten määrästä ei ole tietoa)
- lopuksi vielä irroitettiin suikutusputkipari ja katsottiin
tuleeko startatessa niistä bentsiiniä - ei tullut pisaraakaan.
Sulakkeekin tarkistettiin kaikki.
Napella ei ollut enempää aikaa jatkotutkimuksiin, mutta eiköhän
tämäkin nyt ainakin joitain asioita poissulje?
Mitäs nyt kannattaisi sitten tehdä?
Minulla on toimivana autosta irrotettu (en ole itse irroittanut)
samanlainen pumppu takakontissa. Emme kokeilleet kuivana tuleeko
12 v pumpulle kytkemällä sitä kuivana, jotta ei tulisi turhia
vaurioita.
Tuttua surahtavaa ääntä ei kuitenkaan takakontista kuulu,
eikä järjestelmässä varmaan kai ole hirmuisesti paineita,
jos ei pisaraakaan tipu? Voisiko bensansuodatin muuten ollakaan
niin tukossa, ettei päästäisi mitään läpi?
Voiko bensapumpun vaihtaa "nätisti" parkkipaikalla, vai onko
siinä jotain hankaluuksia? Napen mukaan pumpussa on hankala
kauluri, joka saattaa olla todella jumissa.
t. M