9k 2.3 TA ahdot karkaa käsistä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

9k 2.3 TA ahdot karkaa käsistä

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

nyt meinaa olla ongelmia veljen tontussa...

tällä kertaa tehot eivät ole hukassa... pikemminkin päinvastoin.
autossa on speedpartsin lastu, ja bleed valve, joka on jo jouduttu ruuvaamaan kiinni asti, ja silti ahdot tahtoo hetkellisesti karata yli 1.5 ja muuten aika räväkästi.
mistä lähdetään etsimään vikaa, kun ahdot kyllä palautuu takaisin sinne 1.2 barin paikkeille, kun kovin vääntöhuippu on takana, mutta jotenki tuntuu hiukan rajulta, siis ilman bleediä...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hukkaportti tai mankkuvena jumittaa, tai W-letkussa (mankkuvenalta hukkaportille) halkeama/huonosti kiinni. Siinä mitä nyt ensteks tulee mieleen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Itellä juurikin samat ongelmat, heilahtaa hetkellisesti reilusti yli 1.5 barin (väännöt kyllä tasaiset eli ei mitään nykäisyjä)

Eli neuvot kelpaa mullekkin :)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9k 2.3 TA ahdot karkaa käsistä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

turkkaki kirjoitti:nyt meinaa olla ongelmia veljen tontussa...

tällä kertaa tehot eivät ole hukassa... pikemminkin päinvastoin.
autossa on speedpartsin lastu, ja bleed valve, joka on jo jouduttu ruuvaamaan kiinni asti, ja silti ahdot tahtoo hetkellisesti karata yli 1.5 ja muuten aika räväkästi.
mistä lähdetään etsimään vikaa, kun ahdot kyllä palautuu takaisin sinne 1.2 barin paikkeille, kun kovin vääntöhuippu on takana, mutta jotenki tuntuu hiukan rajulta, siis ilman bleediä...
Toivottavasti Speedpartsin softassa ei ole disabloitu pressure guardia, sillä muutoin maksimiahdot voi karata 2,2 bariin, ja se tekee tosi pahaa kansipaffille ja kannelle (ja muillekin moottorin osille).

Selitystä niille, jotka eivät tiedä, mikä "pressure guard" on: se on ahtopaineen rajoitin (Trionicin softassa, ainakin Trionic 5:ssa), joka rajoittaa ahtopainetta, mikäli esim. magneettiventtiilin letku menisi halki, lähtisi irti tai sitten hukkaportin aktuaattori ei aukenisi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

niin siis, pitäisikö tästä sitten päätellä, että on normaalia...
ja kyseessähän on sitten lh-jetronic...

onko siinä millainen ahtopaineen tarkkailu, koska semmosta ei k.o. yksilössä ainakaan enää ole. talvella nosti paineet 2bariin, mutta vika löyty sillon, ja paikallistettiin hall- anturiin.
ja kumiletkut laitetaan nyt ainaki alkuun vaihtoon.

sitten vielä semmonen, että miten tuota hukkaporttia sitten korjaa, jos vika on siinä, vai suosistako uutta palikkaa paikalleen...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

lisätään nyt tähän ettei tule liikoja...

mitenkä se nyt sitten on tuon -90 mallin Lhjetronicin kanssa, kun on asennettuna se speedpartsin steg 1 ja ahdot karkailee jatkuvasti 1,5 kiloon... tarttis varmaan tehdä jotain.. tuskinpa se lastu niitä nyt ainakaan noin korkeelle nostaa...

kertokee nyt nololle...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
tertsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 08:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tertsi »

Tere,

Näyttää sitä muillakin olevan ongelmia...
Kun painan kerralla kaasun pohjaan niin ahtopaine tekee tuollaisen 1,6bar piikin jonka jälkeen laskee ilman lämmöstä riippuen 1,0-1,4bar tasolle. Tämä siis silloin kun ollaan parhaalla vääntöalueella. Toki ahtopaine pysähtyy siihen 1,6 bariin koska fuel cut off on säädetty siihen. Mietin vain tuossa et jos kerta vakion paineet on luokkaa 0,7bar niin silloin myös hukkaportti on mitoitettu sen mukaan. Hukkaportin pitää olla suunniteltu kyseisille paineille, muutenhan käy juuri näin et vaikka softa ja mankkuvena pysyy mukana (jos pysyy) niin hkello ei välttämättä pysy. Muistaakseni jotku viripajat tarjoavat hkelloa steg:eihin mukaan...
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Itellä kans piikittää 1,5baria kiihdyttäessä. Syy on actuaattorin jonka min sääätö on 0,7bar. Softa luulee että paikallaan on 0,4bar acu. Odottelen tässä edelleen maptunin soittoa milloin se modattu softa tulee takuuseen, koska menivät laittamaan liian kiriän jousen vaikka puhuttiin 0,5bar jousesta :? toivottavasti laatikko ja turpo kestää siihen asti ... 8O
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

kertokaahan nyt sitten, että kuinka tämä hkello ja mankkuventtiili hässäkkä kaikkineen toimii...
ilmeisesti mankkuventtiili rajottaa jotenkin hkellolle menevää painetta...?? miten?? eli onko siinä oikein säätö, vai ihan vain on off? anyway
ajattelin vain, kun nuo ahdot pysyivät kyllä aisoissa vielä puoli vuotta sitten, ennen hall-anturin lopullista hajoamista... ihmettelee vain, että mikä tuon nyt oikein tekee... ja vielä ennen lämpimiä ilmoja painetta nostettiin oiken bleedillä... riippuuko tämä sitten lämpötilasta??
ja näyttää tuo laatikko kestävän, kun pikkusen katsoo että kuinka kiihdyttelee...

ja asiasta moottorisahaan vähän ot, mutta
kuinka tuo megasquirtin ohjainyksikkö istahtaa tonnarin LH-jetin abc/di boksin paikalle... onko joku tehnyt heittämällä vaihdettavaa??
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

eli mistä lähdetään etsimään vikaa, kun paine vaan nousee ja nousee... pulssi tulee ilmeisesti apc:ltä jos tuo mangneettiventtiili olis viallinen... mahtaisko johtua siitä koko hässäkkä...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos paineet nousee yli ahtopainemittarin, niin itse arvelisin hukkaportin jumia. Vaikka magneettiventtiili olisi viallinen, niin hukkaportti antaa normaalisti periksi jossain vaiheessa, ellei tietysti siihen ole asennettu kireämpää aktuaattoria.





aktuaattori = hukkaportin avaava painekello, mitä magneettiventtiili ohjaa auki/kiinni.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin