Ahtopaine seilaa, By pass ja DI-kasetti vaihdettu. Kunnossa!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Ahtopaine seilaa, By pass ja DI-kasetti vaihdettu. Kunnossa!

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ongelmana on ahtopaineen heittely.
Alkoi siten että eilen kiihdyttäessä punaisen rajalle pudotti painetta noin 1/4 osan verran keltaiselle ja nosti välittömästi takisin,pudotti uudelleen ja nosti takaisin, viisari seilasi aivan kuin olisi painanut kaasun pohjaan ja nostanut taas ylös ja persdyno vahvisti että vika ei suinkaan ollut mittarissa. Tänään sitten heitteli tuon 1/4 osan verran jo keltaisen puolessa välissäkin, ei kuitenkaan joka kerran kiihdyttäessä.
Tuosta oireesta on juttua "viriosastolla" jotta hukkaportin jousi olisi kuoleentunut, mutta en oikein usko tuota kun heittely ei liity välttämättä huippupaineeseen ja auto on vakio.
Autohan on 2,3T ja koneremppa tehty vajaa 2000 km sitten.
Alkaa usko mennä tähän Saabiin, on ollut vajaassa vuodessa enemmän harmia kuin muissa Saabeissa 20:een vuoteen.
:cry:
Viimeksi muokannut MacTurbo, Pe Heinä 29, 2005 19:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Magneettiventtiili ja/tai By-pass.

By-passin saat 30€:lla saabin tiskiltä(Viggen-mallisen, muita ei enää taideta myydä).

Mankuvena maksaa jotain alle 200€, joten se on pikkusen kallis. Lainaa kaverilta toimiva ja kokeile.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jos kovin lämpimät ilmat niin voisi nakuttaakkin ja laskee ahtoja, hyvin tuttua ainakin näissä apc vehkeissä...

isoneeko pakoäänet silloin kun laskee paineita? ts. aukeaako hukkaportti?

ime by-passin alipaine letkusta, jos tulee ilmaa niin varmasti sökö.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

By-pass ei vuoda eli on ehjä, koneen äänet ei mielestäni muutu eli ei oikein tunnu hukkaportiltakaan, myöskin magn.venttiilin resistanssi on rajoissa.:x
Voisiko DI-kasetti oireilla mainitulla tavalla?
Jotenkin tuntuu että voisi olla tuo mankkuvena, on vaan aika hintava kokeilla. Mikkelissä ei Karikolla ollut koko venttiiliä, mutta ei ollut kyllä DI-kesettiakaan.
Oliskohan kellään ehjää magneettiventtiliä/DI-kasettia akselilla Tampere - Ylöjärvi jotta voisi kokeilla, olen meinaan autoineni Ylöjärvellä tänään ja huomenna.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

DI-kasetti vaihdettu, vika ei ole ainakaan siinä. :)
Täytyy hommata jostain mankkuvena.

PS. multa löytyy sitten ehjä ylimääräinen DI-kasetti (punainen), jos joltain sattuu hajoamaan oma Mikkelin lähistöllä. :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Vielä ehdotan kokeilemaan sitä By-passia. Mulla oli myös pientä ailahtelua ahdoissa ja veto poissa. By-pass ei vuotanut kun sitä koneesta irrotettuna testailin, mutta ajossa se oli vaan tullut tiensä päähän ja yksinkertaisesti vuoti ahdot pihalle. Eron huomasi heti. Tietty, jos sulla on hiljan vaihdettu by-passi, niin eihän tämä sitten auta asiaa. Sitten vaan teet niinkuin aioitkin, eli mankuvenaa kokeiluun. Magn. venttiilikin on kuluva osa, joten joskus sekin tulee tiensä päähän.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

G-mies kirjoitti:Vielä ehdotan kokeilemaan sitä By-passia. Mulla oli myös pientä ailahtelua ahdoissa ja veto poissa. By-pass ei vuotanut kun sitä koneesta irrotettuna testailin, mutta ajossa se oli vaan tullut tiensä päähän ja yksinkertaisesti vuoti ahdot pihalle. Eron huomasi heti. Tietty, jos sulla on hiljan vaihdettu by-passi, niin eihän tämä sitten auta asiaa. Sitten vaan teet niinkuin aioitkin, eli mankuvenaa kokeiluun. Magn. venttiilikin on kuluva osa, joten joskus sekin tulee tiensä pähän.
Joo, täytyy kokeilla tuota By-passia kun saa tän lomareissun loppuun. :)
Nyt on vain pitänyt yrittää turvata matkan jatkuminen, siksi tuo "hätäinen" DI-kasetin vaihto.
Tuli tuossa vietettyä 3½ tuntia kiertelemässä Turun linnassa. Aamulla ohjelmassa Suomen Joutsen. :wink:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Dam it, nyt on vaihdettu DI-kasetti sekä By pass, rahaa palaa mutta vika ei anna periksi.
Onko muita mahdollisuuksia kuin mankkuveja ja hukkaportti?
Kaikki liitokset on kiristelty ja päällisin puolin OK. :(
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

eli siis kun ottaa magneettiventtiilin johdon irti, niin se jää auki?? siis päästää paineen suoraan hukkaportille?? eli siis ymmärsinkö oikein, että mventtiilin joto irti, niin peruspaineet saa säädetttyä tangosta...
mitä ne sitte oikein pitäisi olla -91 LH-jetissä
paljonkohan tuo hukkaportin kalvoventtiili maksaa?
kun epäilys on, että siinä on jotain vikaa,vikaa,vikaa. voiko testata???
ja sitten vielä... mikä helvata voi aiheuttaa sitä paineen nousua keskenkaiken...?
ja ohittaako tuo LH-jettiin laitettu speedpartsin lastu cut-offin?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

noni... ny on sitte peruspaineet testattu 0,5??? ei jumalauta eihän tuo kulje mihinkään...
eli mikä vikana, kun magneettiventtiili nostaa paineet yli 1.5 kilon ihan jatkuvasti... ilmeisesti sitä ohjaa boksi... missä sen paineanturi on?? olisko siinä jotain...
nojoono anyway... kertoilkaa toki jos jotain fiksua tulee mieleen...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Mimmi kirjoitti:Mankkuvenan pääset kokeilemaan irrottamalla W-letkun (keskimmäinen), jolloin saavutat max. 2,2bar paineet (kokeile siis varovasti ja omalla vastuulla). Tämän avulla testaat samalla hukkiksen toiminnan (noin 1,5...1,6bar). Makkuvenan johdon irrotuksella pääset testaamaan peruspaineet ja mahdollisen hukkiksen vuotamisen.
eli :idea: jos lataa "täysillä" vaikka mangneettiventtilin piuha irti niin hukkis rikki ? ei myöskään jarrun painaminen lopeta ahtamista ??
Sieltä voisi löytyä pojan tonnarin ongelmiin ratkaisu :idea: se kun lataa aivan hel...ti mutta ei koko ajan ?? ja nykii välillä ja check enegine palaa aina silloin tällöin.
Vikakoodit LH puolella;


1. 42450 pysyvä

2. 42452 pysyvä

3. 58371 pysyvä

DI puolella ei löytynyt pysyviäkoodeja
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Mimmi kirjoitti:Jep. Silloin vikaa voisi lähteä hakemaan hukkiksesta tai sen tangosta.
OK,,,mutta miten tuo voi vaikuttaa nykimiseeen normaalissa ajossa ??? ja vikakoodien tuloon LH-puolelle ??
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Nyt on autoa kokeiltu mankkuvenan johto irroitettuna.
Pihasta lähtiessä meinasi jäädä viivaa asfalttiin, kun traktori tuli oikealta ja painoin pedaalia kun "luulin" että johto irroitettuna auto on " normaali vapari" :D
No ahtopainehan pamahti punaiselle saman tien, 5-6 kiihdytystä myöhemmin alkoi paineet jäädä "vain" puoleenväliin keltaista. :)
Onko tästä sitten vedettävä johtopäätös että mankkuvena on kaputt/jumissa, jos mylly kiertää noin hyvin "peruspaineilla" taidan heivata koko turbon mäjelle, turhaa painoa :D :D :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

MacTurbo kirjoitti:Nyt on autoa kokeiltu mankkuvenan johto irroitettuna.
Pihasta lähtiessä meinasi jäädä viivaa asfalttiin, kun traktori tuli oikealta ja painoin pedaalia kun "luulin" että johto irroitettuna auto on " normaali vapari" :D
No ahtopainehan pamahti punaiselle saman tien, 5-6 kiihdytystä myöhemmin alkoi paineet jäädä "vain" puoleenväliin keltaista. :)
Onko tästä sitten vedettävä johtopäätös että mankkuvena on kaputt/jumissa, jos mylly kiertää noin hyvin "peruspaineilla" taidan heivata koko turbon mäjelle, turhaa painoa :D :D :D
Käyttäytyy justiin samalla tavalla tuo juniorin oma , ja samalla koneella eli 2.3 T
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

valtteri kirjoitti:Käyttäytyy justiin samalla tavalla tuo juniorin oma , ja samalla koneella eli 2.3 T
Onko toi DI-tontun mankkuvena vaihtokelpoinen satkun mankun kanssa?

Toi "Valtterin" tonttuhan on kai DI+APC, ei DI/APC?

Jos menee päittäin niin tota mun venaa vois tyyppiä. Tuun huomenna Vaasaan pidemmäksi aikaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Vastaa Viestiin