Ahdot hukassa kannen vaihdon jälkeen.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Ahdot hukassa kannen vaihdon jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

k-jet T8 Saabiini vaihdettiin uusi kansi kun vanha pääsi halkeamaan. Työ tehtiin merkkihuollossa, mutta autosta hävisi ahtopaineita. Nyt ei jaksa enää nostaa kuin 0,3-0,4 bar 3-5 vaihteella. Ahdot nousee kyllä aivan normaalisti 0,7 bar tienoille 2-vaihteella, mutta korkeammilla kierroksilla viisari tipahtaa aivan kuin apc-laatikko puuttuisi peliin. Sen jälkeen paineet vain aaltoilee. Mikä mahtaa olla vikana? Kaikki letkut on tiiviisti paikoillaa ja magneettiventtiilinkin johto on hyvin kiinni. Voisiko seokset tai sytytys olla vinksallaan? Eikö niillä ole aika suuri merkitys ahtojen kanssa?
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Varmista vielä, että imusarjan alla olevan nakutusanturin liitin on kunnolla kiinni. Kymmeniä muitakin tarkistettavia asioita, mutta tuosta on ainakin helppo lähteä. Minulta oli ko. liittimen lukitusmekanismi murtunut ja aina kun liitin ei enää ottanut kontaktia ollenkaan asettelin sen vaan sitten takaisin ja sain jälleen täydet paineet käyttöön. (jos siis autossa on APC??)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

siihen on ilmeisesti cooleri lisätty? ei varmasti näillä keleillä ilman cooleria ahda..
sitten vaan syttyä säätelemään jos on cooleri ja nakun liitos kunnossa!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Lämpimämpää ilmaa koneeseen --> nakuttaa (herkemmin) --> apc laskee ahtoja. Vakio ahdoilla ei kyllä pitäisi nakuttaa, vaikka olisi kuumatkin kelit. Tehtaan säädöt ovat siis sellaiset, ettei APC normaalitilanteessa laske ahtoja käytännössä koskaan.

Nakutusanturin kokonaan katki oleva liitos ei saa tuota ahtojen aaltoilua mielestäni mitenkään aikaan, pätkivä liitos ehkä. Tuo paineiden sahaaminen ylös alas liittyy omien kokemuksien mukaan usein nakutukseen (apc luulee/kuulee nakutusta). Viisaammat varmaankin osaavat sanoa mikä muu tuon ahtojen sahaamisen voisi aiheuttaa.

Olisikohan sytkän ajoitus mennyt pieleen, sopisi hyvin kansirempan yhteyteen. Merkkiliikkeessä pitäisi kyllä tarkistaa ajoitus kuten myös seokset tuollaisen rempan jälkeen. Magneettiventtiilin vierestä menevä sytytyskaapeli voi myöskin aiheuttaa häiriöitä.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Lämpimät ilmat eivät aiheuttaneet ahtojen sahaamista ennen remppaa, vaikka välijäähyä ei olekaan. Joten ilmaston lämpeneminen ei luultavasti vaikuta asiaan.

Täytyy mennä vissiin tarkistelemaan noita johtojen liittimiä jos niistä joku olisi vähän irrallaan. Aika hassua vain että huono kontakti pudottaisi ahdot aina kun kuorma kasvaa. Jospa jokin sytkäjohto olisi liian lähellä nakujohtoa...

Kiitos neuvoista!
Vastaa Viestiin