Raitisilmasuodatin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Skraba
"Kaasari"

Raitisilmasuodatin

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Huomenta päivää.

Tuli tuossa taloon hankituksi vuoden 94 9000 CDE saappi 2.3 koneella.

Lueskelin tuossa foorumia läpi ja törmäsin viesteihin, joissa puhuttiin ikkunoiden huurtumisesta käynnistyksen yhteydessä. Luultavimmin siis tässäkin tapauksessa ensiapu/korjaus olisi raitisilmasuodattimen vaihtaminen. Autossa on ACC.

Elikkäs, kertokaapahan nyt noviisille, että mistä päin autoa sitä suodinta pitää alkaa etsimään, liekkö esim repsikan jalkatilasta sisäkautta tms?

No, kiitoksia ja kiva nähdä, että täällä riittää aktiivisia Saabisteja. Auto on kyllä ihan oiva peli!
- Skraba
G-mies
"Ukkomies"

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Konetilasta akvaariokannen alta apukuskin puolelta. Eli, pelti ylös, akvaarion kansi auki(siis se musta kansi, joka on konetilan ja tuulilasin välissä), ja sitten raitisilmasuodattimen kansi onkin jo näkyvillä. Yksi ruuvi päästä auki ja suodatin ulos, uusi sisään.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Skraba
"Kaasari"

G-mies kirjoitti:Konetilasta akvaariokannen alta apukuskin puolelta. Eli, pelti ylös, akvaarion kansi auki(siis se musta kansi, joka on konetilan ja tuulilasin välissä), ja sitten raitisilmasuodattimen kansi onkin jo näkyvillä. Yksi ruuvi päästä auki ja suodatin ulos, uusi sisään.
No sittenhän homma on selvä.

Perjantaille onkin sitten tosin jo varattu ilmastoinnin huollolle aika. Kylmäaineen täyttö ja kanavien desinfiointi. Ei oikein jaksa kovilla helteillä kylmentää, kuin heti moottorin käynnistyksen jälkeen.

Tiettävästi auttaa, ei ainakaan pahenna asiaa. Hintakaan ei ollut hirmu tähtitieteellinen - 140e kantturoilla töineen.
- Skraba
hasha
"Aero"

Viesti Kirjoittaja hasha »

Kannattaa samalla tarkastaa että "viemäri"-aukot eivät ole tukossa siellä akvaariossa.

Siinä laatikossa johon suodatin tulee pitäisi olla yksi, ja akvaarion pohjalla kaksi aukkoa.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
suapas
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja suapas »

hasha kirjoitti:Kannattaa samalla tarkastaa että "viemäri"-aukot eivät ole tukossa siellä akvaariossa.

Siinä laatikossa johon suodatin tulee pitäisi olla yksi, ja akvaarion pohjalla kaksi aukkoa.
Kun laitan ACC.n ekon asentoon välillä, niin ikkunat huurtuu lähes välittömästi ! Liekö ne vedenoistoreiät tukossa vai ominaisuus.Siis näin lämpimällä kelillä.Talvella ei onkelmia.Kun laitta taas ilmastoinnin päälle,niin huurteet häviää nopeasti.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Skraba
"Kaasari"

Mimmi kirjoitti:Huurtuminen johtuu kennon pintaan tiivistyvän kosteuden (ja jään) kulkeutumisesta ilmakanavaa pitkin auton sisälle. Kosteus sitten tiivistyy huuruksi kylmässä pinnassa (ikkuna).
Itse pidän ACC:n aina AUTO-asennossa.
Onko niissä asennoissa (Auto vs Eco) mitään muuta eroa, kuin se, että silloin kompura ei ole pelissä mukana?
- Skraba
Skraba
"Kaasari"

Ainiin. Mitenkäs niiden uusien suodattimien kanssa... Onko esim. motonetin kahdesta vaihtoehdosta mihinkään? Siellä olisi tyrkyllä parilla kympillä paperinen ja olisko ollut 25 aktiivihiili-versio.

Paikallisessa saabi-kaupassa maksaa alkuperäinen suodin jotain 65ecua.

Mistä itse olette ostaneet, ja onko ollut ongelmia tarvikesuotimien kanssa jne?
- Skraba
suapas
"Hölösuu"

Mimmi kirjoitti:Huurtuminen johtuu kennon pintaan tiivistyvän kosteuden (ja jään) kulkeutumisesta ilmakanavaa pitkin auton sisälle. Kosteus sitten tiivistyy huuruksi kylmässä pinnassa (ikkuna).
Itse pidän ACC:n aina AUTO-asennossa.
Kerroppas Mimmi tai joku muu,kun AUTO-asennossa sisäilmankierto on päällä koko ajan,jos ei sitä napista poista.Kuuluuko asiaan vai ei ?Näin siis silloin kun jäähdytys on päällä l. lämpimällä kelillä .Vai ottaaks se jostain raitista ilmaa "sekaan".
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
HanskiV
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja HanskiV »

Kerroppas Mimmi tai joku muu,kun AUTO-asennossa sisäilmankierto on päällä koko ajan,jos ei sitä napista poista.Kuuluuko asiaan vai ei ?Näin siis silloin kun jäähdytys on päällä l. lämpimällä kelillä .Vai ottaaks se jostain raitista ilmaa "sekaan".

Nii, kyse on varmaankin siitä ettei kylmyyttä riitä pitämään koko maakuntaa vilposena. Eli kun on tarpeeksi kuuma niin jäähdytetään vain sisäilmaa. Kun sisäkierto on päällä, ei korvausilmaa käsittääkseni tule muualta kuin ulkoilmanoton läpän tiivisteiden välistä :P ja tietty mistä muutenkin suhisee sisälle normaali nelivedossa.. -H-
MacTurbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mimmi kirjoitti:ECON ja AUTO-asennoisa on erona tuon kompuran mukanaolo.

Nykyinen Motonetistä hankittu paperinen suodatin tuli ScanTechin paketissa ja oli orkkis. Aktiivihiilisestä ei ole kokemusta.
Minulla on tuo Motonetin aktiivihiilinen suodatin. Tuntuu olevan ihan hyvä peli, ei tule autoon sisälle juuri minkäänlaisia hajuja. Ei sen enempää maalla kun kaupungissakaan. Jos on "herkkä nenä" niin suosittelen. :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
suapas
"Hölösuu"

HanskiV kirjoitti:Kerroppas Mimmi tai joku muu,kun AUTO-asennossa sisäilmankierto on päällä koko ajan,jos ei sitä napista poista.Kuuluuko asiaan vai ei ?Näin siis silloin kun jäähdytys on päällä l. lämpimällä kelillä .Vai ottaaks se jostain raitista ilmaa "sekaan".

Nii, kyse on varmaankin siitä ettei kylmyyttä riitä pitämään koko maakuntaa vilposena. Eli kun on tarpeeksi kuuma niin jäähdytetään vain sisäilmaa. Kun sisäkierto on päällä, ei korvausilmaa käsittääkseni tule muualta kuin ulkoilmanoton läpän tiivisteiden välistä :P ja tietty mistä muutenkin suhisee sisälle normaali nelivedossa.. -H-
No ei kait se auton ulkopuolista ilmaa jäähdytä missään asennossa ? Sisäilmankierrolla saadaan auto nopeemmin viileeksi ja sit kun se on sopivan lämpöinen,vois tuo automatiikka kääntää sen läpän taas raitis-asentoon,mitä se minulla ainakaan tee.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Kurko
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mimmi kirjoitti:Ainakin minulla ACC3 ohjaa automaattisesti sisäkierron päälle ulkoilman ollessa 10´C yli halutun sisälämpötilan.
Jos taas käytät LO-asentoa, ACC käyttää ensin noin 30s ulkoilmaa ja sitten kierrättää sisäilmaa (eikä käännä takaisin ulkoilmanotolle).

Jos ACC viilentää ulkoatulevaa ilmaa, myös se ulospuhallettava ilma (takapuskurin tienoilta) on viileämpää kuin ympäröivä ilma ja minun järkeni mukaan silloin jäähdytetään piirikuntaa.
Eik tuo oo ACC3:ssa kiertopäälle ulkolämpö yli +32C ja takaisin ulkoilmaan alle +30C. CS Ainakin mulla on toimunut noin jo parissa tonnarissa.
Ja ihan hyvin on toiminut. Japskeilla myös olen ajanut. :(
suapas
"Hölösuu"

Mimmi kirjoitti:Ainakin minulla ACC3 ohjaa automaattisesti sisäkierron päälle ulkoilman ollessa 10´C yli halutun sisälämpötilan.
Jos taas käytät LO-asentoa, ACC käyttää ensin noin 30s ulkoilmaa ja sitten kierrättää sisäilmaa (eikä käännä takaisin ulkoilmanotolle).

Jos ACC viilentää ulkoatulevaa ilmaa, myös se ulospuhallettava ilma (takapuskurin tienoilta) on viileämpää kuin ympäröivä ilma ja minun järkeni mukaan silloin jäähdytetään piirikuntaa.
Eikös se myös jäähdytä matkalla sinne takapuskurin alle myös auton sisätilat... Ja ulos tullessaan on aika lämmintä 8)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Skraba
"Kaasari"

MacTurbo kirjoitti:Minulla on tuo Motonetin aktiivihiilinen suodatin. Tuntuu olevan ihan hyvä peli, ei tule autoon sisälle juuri minkäänlaisia hajuja. Ei sen enempää maalla kun kaupungissakaan. Jos on "herkkä nenä" niin suosittelen. :lol:
No mikäs sen mukavempaa, jos paska haisee.

Ei siinä tietty aktiivihiilet auta, jos haju tulee kabiinin sisäpuolelta :P
- Skraba
MacTurbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Skraba kirjoitti:
No mikäs sen mukavempaa, jos paska haisee.

Ei siinä tietty aktiivihiilet auta, jos haju tulee kabiinin sisäpuolelta :P
Tähän tilanteeseen pitäisi rakennella aktiivihiilisuodin myös sisäkiertoon :lol: :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin