Check Engine: Kone käy laihalla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Check Engine: Kone käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tänään tuo vikavalo sitten syttyi jo kolmannen kerran, kahdessa edellisessä TECH2-syynissä viaksi on ilmennyt toistuva ilma/polttoaineseoksen pääsy liian matalalle. Syytä tuohon ei pikahuollossa ole löytynyt.

Ennenkuin hämmennän soppaa omilla spekulaatioilla, niin annan kokeneenpien kavereiden ottaa asiaan kantaa :roll:

Kone on 2,3t vuosimallia -98 (170hv), softa Maptun Stege 1.
Uusi vakio bypass, uudet Maptunin suosittelemat tulpat ja freessi ilmanputsari on menossa mukana.

2 tuoreinta ajotilannetta kun vikavalo syttyi, on ollut tasakaasulla satasen vauhdissa. Ekan nollauksen jälkeen päästiin n. 250 km ja toisen n.150 km ilman vikavalon loimotusta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Hakuammuntaa, mutta mulla teki samaa tonnarissa kun imuilman lämpötilatunnistimen liitin oli huonossa hapessa, mutta siihen löytyi kyllä koneesta lopulta tarkka vikakoodikin.

Toisaalta vähän tuon jälkeen antoi toisen vikakoodin myös lambdalle saattoi johtua myös siitä satunnainen laihalla käynti.

Lambdan vaihdon jälkeen tuota ei enää ilmaantunut.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Uusi antura vaan kehiin, tuskin muuta vikaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Ilmamassamittari voisi olla yhtenä syypäänä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Aerossa joskus herjasi laihasta, pesu CRC industrial decreaserilla ja kuumalla vedellä sekä suojaverkon oikominen neulalla (oli joskus saanut kipeetä ilmeisesti edellisen omistajan huollossa :evil: ) sai oireet pois.
Yleensä valo syttyi ajettaessa n.90-110 kmh.

Virifiltteri kannattaa heivata ongelmajätteisiin tai naapurin sierraan, aina siitä irtosi hieman öljyä joka ei kertynyt muualle kuin ilmamassamittariin.
96 M75 i12 5-speed ;)
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Viesti Kirjoittaja Vector »

Ansis kirjoitti:Virifiltteri kannattaa heivata ongelmajätteisiin tai naapurin sierraan, aina siitä irtosi hieman öljyä joka ei kertynyt muualle kuin ilmamassamittariin.
Joo, samansuuntaista olen kuullut, että virifiltterin kanssa saa ilmamassamittarin helposti rikki.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Enpä sitten viitsinyt alkaa vaihtelemaan osia summanmutikassa, kun huoltokin alkaa olemaan ajankohtainen, tutkikoot asiaa siellä.
Imuilman lämpöanturi (jota varaosatiskin tietokannan mukaan ei edes ole -98 ja -99 vuosimalleissa :roll: ) ois kustantanut reilu 60e ja mankkuvena 65e (Motonetissä 28e).

Kiinnostaa kyllä tietää vian perimmäinen syy, pitää yrittää sitten huollosta sitä urkkia, jos saavat vekottimen kuntoon.

Edit: Niin ja mitään virifiltteriä tuossa ei ole eikä tule, freessillä viittasin viikko sitten vaihdettuun alkuperäiseen :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jäi vielä vaivaamaan tuo imuilman lämpötila-anturi. Tosiaan, tuota osaa ei paikallisen merkkihuollon mukaan pitäisi olla -98 2,3t koneessa, eivätkä kyllä sitä löytäneetkään vuosimallin perusteella. Hmm, olenkohan nyt missannut jotain?

WIS: http://www.saunalahti.fi/~voas1267/Kuva ... anturi.jpg

Kyseisen kulkineen konehuoneessa: http://www.saunalahti.fi/~voas1267/Kuva ... Mylly2.jpg
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mimmi kirjoitti:Sama osa molemmissa kuvissa.
Niinpä. Onko mulla tuossa tuoreempi kone kiinni, vai olisikos merkkihuollon tietokannassa korjaamista? Kävin tiskin takana pyynnöstä tsekkaamassa ko. osan sijainnin, oikean osan liikkeen henkilö oli koneen "komponenttikaaviosta" löytänyt, mutta vasta -00 vuosimallista?

Ei tuossa mun autossa heidän speksien mukaan pitäisi tuota murkulaa olla putkeen asennettuna.

Sattuuhan näitä, mutta kummasti tällaiset sattumat hannaavat vastaan silloin, jos autosta pitäisi selvittää joku hankalampi vika :cry:

No kaikesta huolimatta palvelu on ollut kohdallaan, 2 vikavalon kuittausta + vikakoodien tarkastus + yleistä tutkimista asian suhteen on tullut maksamaan tasan 0 euroa. Eiköhän se tästä...

Tuolla "ecopowerin" vaikutusalueella valtuutetun Saab-huollon henkilö ei tiennyt missä 9-5:n ilmanpuhdistaja sijaitsee ja miten se vaihdetaan. Että siltä pohjalta näiden huoltojen kanssa :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mimmi kirjoitti:Oikea kone sinulla on pellin alla, merkkihuollossa taasen ei osata lukea ohjelmaa.
Juu, kyssärissä oli sarkasmin siemen, mutta unohdin hymiön :oops:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

No nyt tuo penteleen vikavalo otti ja sammui, justiinsa ennen huoltoa :?

Pitää koittaa saada se syttymään uudelleen, että huoltomies muistaa varmasti tutkia asiaa :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mimmi kirjoitti:Mainitse huoltotilausta tehdessäsi vikakoodien luvusta ja vaadi samalla ne (vikakoodit) itsellesi.
On kerrottu huoltoa varattaessa, itse asiassa varasin huollon juurikin vikakoodin luvun yhteydessä. Itse koodia en ole (vielä) saanut, mutta selkokielisen diagnoosin olen lukenut pariinkin otteeseen TECH2:n näytöltä asentajien olkapään yli.

Mites, uskooko huolto, jos kiellän tekemästä joitain huolto-ohjelmaan kuuluvia töitä? Kun olen itse vaihtanut hiljattain tuohon Stege ykköseen suositellut tulpat ja moottorin + kabiinin ilmansuodattimet.

Nimim. kortti vuodesta -85 ja ekaa kertaa viemässä autoa vieraiden ihmisten huollettavaksi :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

En ole aikeissa maksaa 8). Kallein pompsi taitaa olla tuo raitisilmafiltterin vaihto.
Harmittaahan se tietysti, jos paiskaavat ne vajaa 1000km ajetut tulpat roskiin ja joudun hommaamaan taas uudet, mutta se ei sentään käy kukkaron päälle.

Tuo oli taas uusi havainto mulle, että ECU sammuttaa itse tuon vikavalon, jos kaikki toiminnot ovat toleranssien sisällä tarpeeksi kauan. Luulin että se valo loimottaa siinä maailman tappiin saakka, ellei sitä nollata :oops:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jaaha, eipä ois tarvinnut tätäkään hommaa ihmetellä, jos ois ollut kunnon ahtopainemittari eikä AutoGauge:n romu. Huolto oli mitannut, että ahtopaineet piikkaa 1.7 bariin ja kohtuullisen lievälläkin kaasunkäytöllä 1.4 bar. Eipä ihme, ettei seokset pysy toleranssissa.
AutoGaugen viisari ei ole tainnut kertaakaan nousta yli 1.1 barin viivan, heitän kuikkaa tuolla romulla prkl :evil:

Edit: Mainitaan nyt vielä, että mittari on kytketty täältä löytyneiden ohjeiden mukaan imusarjasta rintapellin mokkulaan menevään letkuun, eikä esim. bypass venttiilin letkuun.
Tavallaan koko ongelman voi summata tuohon peruspaineen säätöön (http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=21682), vaikka olenkin löysännyt tangon kierroksen päähän alkuperäisestä asennosta. Ilmeisesti peruspaineet olivat alun-alkaenkin yläkanttiin, mutta kun tuo mittari näytti mitä sattuu :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

No niin, nyt kun kämppäremontti ja muuttokiireet helpottivat, voinkin kaivaa tämän ketjun naftaliinista :wink:

Eihän ongelma ole mihinkään hävinnyt. Uusittu mankkuvena, peruspainetta laskettu edelleen, liittimiä putsailtu, letkujen kuntoa tutkittu yms. Turhaan.

Autolla voi ajaa viikkokausia kaupunkipyörityksessä <60km/h eikä vikavalo syty (poikkeuksena 1 kerta, kun vikavalo syttyi startatessa!). Vaan annas olla kun maantielle mennään, hyvä jos 50 kilsaa tasakaasulla menee ilman lampun loimotusta.

Kärry kyllä käy ja kulkee ihan nätisti, vikavalolla ja ilman. Tosin vikavalon syttyessä boksi heittää kehiin jonkun "vikasietokartan", motti tuntuu nykivän alakierroksilla silloin enemmän, eikä vastaa kaasuun oikein terävästi.

Mitäs keksisi lääkkeeksi, huolto syyttää kuitenkin viriboksia, kun eivät aikaisemminkaan löytäneet syytä loimotukselle :cry:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin