Pitkävälitteinen loota..?
Sehän riippuu autossa olevan lootan kunnosta täysin. Ite tossa laskelmoin, että vaihtaisinko 99 GLS:ään 4-loviseen tiheeperäiseen askiin (G34401) 4:n enskan tilalle 6:n? Tuolla saisi maantiellä melutasoa hieman alas, mutta toisaalta menettäisi hieman tiheevälitteisen askin urheilullisuutta ja tietysti kiihtyvyydessä aina häviää, jos on harvempi välitteinen laatikko...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tossa Tomaatin kanssa vaihdettiin pari yksityisviestiä ja aloin laskelmoimaan tarkemmin välityksiä.
Tossa mun 99:ssä 4-lovinen aski, jossa on 3,89 perä ja 4 enska. 80-luvulla kuitenkin tehtiin 3,67 perällä ja 5:n enskalla 99:n ja 900:n nelilovista. Kun tosta kattoo noita vaihtoehtoja, niin tuo 3,89 perä ja 6 enska vastaa kokonaisvälityksiltään melkein samaa, kuin 3,67 perä ja 5:n enska.
perä enska kok. välitys
3,89 0,97 3,77
3,89 0,9 3,50
3,89 0,84 3,27
3,67 0,97 3,56
3,67 0,9 3,30
Kokonaisvälitys vaan tosiaan ei yksistään ratkaise. Itellä on kokemusta 5-lovisesta 7:n enskalla ja kun katsoin lukemia, niin toi 4-lovinen 6:lla menee muuten vielä hurjemmaksi välityksiltään kaikilla neljällä vaihteella, kuin toi 5-lovinen ensimmäisillä neljällä vaihteella.
Tuo 5-lovinen+7 enska on oikeesti pitkävälitteinen ja ei kovinkaan sporttinen. Ykkönen on jo hiukan pitkähkö. Esim. peräkärrin kanssa touhutessa se on tuskastuttavan pitkä verrattuna 6:n enskalla varustettuun askiin. Eipä uskois, mutta totta se on. Lisäksi jotenkin tuntuu, että kakkosen ja kolmosen ero on vähän turhan suuri.
Kyllä se tosiaan näyttäisi siltä, että 5:n enska olisi parempi vaihtoehto tuohon mun 99:n 4-loviseen askiin. Vertailin eri laatikoita tuolla http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
Jos haluaisi oikeasti lähtevän auton tehdä, niin viislovinen 5:n enskalla voisi olla tosi hauska tuttavuus. Tuo esim. porukoiden 900S -92:ssa oleva 3,89 perällä ja 6:n enskalla varustettu aski on myös ihan kivassa balanssissa.
Tossa mun 99:ssä 4-lovinen aski, jossa on 3,89 perä ja 4 enska. 80-luvulla kuitenkin tehtiin 3,67 perällä ja 5:n enskalla 99:n ja 900:n nelilovista. Kun tosta kattoo noita vaihtoehtoja, niin tuo 3,89 perä ja 6 enska vastaa kokonaisvälityksiltään melkein samaa, kuin 3,67 perä ja 5:n enska.
perä enska kok. välitys
3,89 0,97 3,77
3,89 0,9 3,50
3,89 0,84 3,27
3,67 0,97 3,56
3,67 0,9 3,30
Kokonaisvälitys vaan tosiaan ei yksistään ratkaise. Itellä on kokemusta 5-lovisesta 7:n enskalla ja kun katsoin lukemia, niin toi 4-lovinen 6:lla menee muuten vielä hurjemmaksi välityksiltään kaikilla neljällä vaihteella, kuin toi 5-lovinen ensimmäisillä neljällä vaihteella.
Tuo 5-lovinen+7 enska on oikeesti pitkävälitteinen ja ei kovinkaan sporttinen. Ykkönen on jo hiukan pitkähkö. Esim. peräkärrin kanssa touhutessa se on tuskastuttavan pitkä verrattuna 6:n enskalla varustettuun askiin. Eipä uskois, mutta totta se on. Lisäksi jotenkin tuntuu, että kakkosen ja kolmosen ero on vähän turhan suuri.
Kyllä se tosiaan näyttäisi siltä, että 5:n enska olisi parempi vaihtoehto tuohon mun 99:n 4-loviseen askiin. Vertailin eri laatikoita tuolla http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
Jos haluaisi oikeasti lähtevän auton tehdä, niin viislovinen 5:n enskalla voisi olla tosi hauska tuttavuus. Tuo esim. porukoiden 900S -92:ssa oleva 3,89 perällä ja 6:n enskalla varustettu aski on myös ihan kivassa balanssissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Niin niin, mutta laatikkohan on siis hyvässä kunnossa, vaihdettu vuosi sitten. Mutta sen takia vaihtaisin tuon enskan sitten, koska kaikki mun mielestä viittaa siihen että -84:ssakin (T16) kuuluu olla tuo 7. Ja silloin kun Aerolla talvella ajoin niin häriinnyin myös tuosta, että aivan liian lyhyet välitykset mielestäni!Mertmi kirjoitti:Sehän riippuu autossa olevan lootan kunnosta täysin. Ite tossa laskelmoin, että vaihtaisinko 99 GLS:ään 4-loviseen tiheeperäiseen askiin (G34401) 4:n enskan tilalle 6:n? Tuolla saisi maantiellä melutasoa hieman alas, mutta toisaalta menettäisi hieman tiheevälitteisen askin urheilullisuutta ja tietysti kiihtyvyydessä aina häviää, jos on harvempi välitteinen laatikko...
Älä korjaa jos se ei ole rikki. Turha on vaihtaa askia, jos se toimii. Enskahommelissa voi tosiaan käydä Tomaatin kertoman mukaan, että tulee pettymys pitkävälitteisten vaihteiden kanssa. Ero ei numeroina näytä isolta, mutta omalla perstuntumalla ja kokemuksesta voin sanoa, että kyllähän siinä urheilullisuudesta tinkii. Ajomukavuus maantiellä on toki parempi, eikä sitkeydessä ole mitään ongelmaa ollut 900i:ssä 6->7:n enskan muutoksen kanssa. Samat mäet menee ylös edelleenkin vitosella. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01