Konepelti kasassa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Konepelti kasassa

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Sattuipa tossa mökkeillessä, että ton jubileen konepelti rupesi mutruilemaan omia aikojaan.
Siis keskellä peltiä (pokkauksien välissä) on 4 halkaisijaltaan 20-30cm monttua alaspain (tosi loivia näkee peilauksesta) ja kuskinpuolen pokkauksessa on noin 30cm etureunasta pieni lunttu ylöspäin. (aivankuin olisi vaihteiton mittatikku ampunut siihen) (on kuitenkin vielä paikallaan eikä äänieristeen pölykerroksessa ollut mitään muutakaan havaittavaa jälkeä. Mikään metsänelävä / tenavat ei näyttäisi olevan syy kun siitepöly / sontakerros on ihan koskematon.
Huomasin montut ensin 3kpl kun auto oli seissyt auringossa ajonjälkeen (ja kuumuutta riitti) yksi lisää monttuja ja tuo vekki tossa taitekohdassa ilmestyi vasta seuraavana päivänä. :?:
Eli siis onko sieltä joku tukirakenne pettänyt ja pelti mutruilee sen tähden vai pitääkö ottaa yhteyttä automaalaamoon.
Pelti ei kyllä viimeaikoina ole mennyt kuskinpuolen lukkoon jos on puottanut 10cm korkeudelta vaan kun puotti 20cm:stä niin on mennyt molempiin lukkoihin. Vaan pellin aukomisella ei ole yhteyttä noihin lunttuihin kun en siihen koskenut ennen lommojen ilmestymistä.
Molemmanpuolen raot on kylläkin ihan tasapaksut edelleekin.
Hitto pitää lopettaa tää mökkeily kun viime kerralla petti etuikkunoiden hissien alapäiden pistehitsit, no ei petä enää. :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Paljonko otit eilen, meinaan 20-30cm:n montut näkee ilman peilaustakin, jos menit illalla ripaskaa päällä :lol:
Tai sitten kateellinen mökkinaapuri iski jälleen.
Ihme homma, eihän peltiä vaan olisi oiottu aiemmin millään smart repair- tsydeemillä tms, järkeenkäypää selitystä en oikein tuolle ilmiölle keksi 8O
Siis tarkoitin, kuten sinäkin, halkaisijaltaan tuollaisia.. :oops:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Niin nuo painaumat on halkasijaltaan luokkaa 20-30cm ja keskeltä painuneena noin 0.2-0,5mm eikä teräviä jälkiä näi missään.
Pelti on muutenkin tuntunut pesussa (käsi) aika löysältä tosta keskeltä (lonksunut ees taas vaan aina palautunut oikeaan muotoonsa).
Nyt en edes mökillä pessyt ja pelti täynnä lunttuja :( Ihan lämmön tai mökkitien takia. Montut on siis tosi loivia ja ei niitä näe jos suoraan katsoo vaan peilaa ikävästi. Epäilenkin siis vahvasti jonkin hitsauksen pettäneen vaan olisi kiva tietää jos jollain on ollut samanlaista ongelmaa.
Autoa ei minuntietääkseni eikä historian mukaan ole elämänsä aikana kolhittu / kolaoitu mihinkään. joten huonoista korjauksista tuskin on kyse.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7796
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Pelti ei muuta olomuotoaan muussa tapauksessa..kuin että se on venynyt
ja tällöin se tekee tämän pussin tai nyppylän.
Ja kun ilmat viilenee niin pelti vetäytyy kasaan niin paljon että tätä pussia
on vaikeampi havaita.
Kannattaa ehkä viedä se auto varjoon ja seurata tilannetta.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos pahenee niin hae käytetty pelti ja vie värjättäväksi, luulisi noita löytyvän, siltikin kyllä aika kumma homma, sieltä saattaa tosiaan olla pettänyt jokin sauma, pokkaus, tms, eikä pysy enää ryhdissään.. mutta tuollaisissa paikoissa 8O
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ei oikene jäähdyttämällä. :(
Auto pesty ja kuivattu 22 asteisessa ilmastoidussa hallissa (käsin) ja viettänyt siellä noin 4 tuntia.
Ja konepelti on vieläkin kuin jatkosodan rintamalinjat. :)
Eli lähteekö nuo äänieristeiden niitit ehjänä irti ja kuinka, jotta pääsisi tutustumaan miksi tuo pelti tuollai oikein käyttäytyy.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Pitääpä huomenissa tutustua asiaan. (noihin vuoraksen niitteihin).
Arvatkaa, että v***aa kun mun ehjäpeltinen laatulaite rupee tollai oireilemaan. :cry:
No jos se ei kotikonstein siitä oikene niin mistä kannattaa kysellä täällä PKS seudulla uutta peltiä (keskiyönsinisenä).
Siis parempi vaihtoehto olisi jos ton vanhan sais tolkkuunsa
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7796
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kerroit tuossa aiemmin että pelti tuntuu irtonaiselta...?
Mutta siellä tuntuu kuitenkin olevan tavaraa vastassa kun peltiä painaa..?
Onkohan ne liimannut sen pellin tehtaalla kiinni niihin tukirautoihin.
Ja nyt se liima olisi antanut periksi..?
Luulenpa että sitä ei ole pistehitsattu kiinni.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

9000CD23T kirjoitti:Kerroit tuossa aiemmin että pelti tuntuu irtonaiselta...?
Mutta siellä tuntuu kuitenkin olevan tavaraa vastassa kun peltiä painaa..?
Onkohan ne liimannut sen pellin tehtaalla kiinni niihin tukirautoihin.
Ja nyt se liima olisi antanut periksi..?
Luulenpa että sitä ei ole pistehitsattu kiinni.
En tiiä kun en oo vielä purkanut.
Ja en tiedä purankokaan.
Siis uusi pelti PKS seudulta ja reilusti alle 1k euron maalattuna keskiyönsinertäväksi.
Tai vanhan korjaus PKS seudulla ja laatu hyvää ja hinta mukiinmrnevä.
Mistä löytyy.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Sun kannattais kokeilla sivellä Nahkissssta siihen pellille, katso turpookos.

:oops: :oops: :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Kurko kirjoitti: Tai vanhan korjaus PKS seudulla ja laatu hyvää ja hinta mukiinmrnevä.
Jos noi jäykisteet in irronneet, eli tuntu pehmeältä, en suosittele entisen korjausta. Olen maalaillut jo 20 vuotta, ja kertaakaan ei ole tollaset yritykset ollet mallikelpoisia. Vaikka kuinka varovasti kittaa ja hioo, tulevat näkyviin uudestaan. Eikun ehjä käytetty tai uusi pelti paikalleen.
Entinen jäsen#2331
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Kurko kirjoitti:
Autoa ei minuntietääkseni eikä historian mukaan ole elämänsä aikana kolhittu / kolaoitu mihinkään. joten huonoista korjauksista tuskin on kyse.
Tulipa vielä mieleen, että tämäkään väite ei välttämättä pidä paikkaansa. Meillekin tulee töihin lähes viikoittain uusia VAG-konsernin tuotteita, joissa on jonkin sortin kuljetus vaurioita korjattavana. Tuskimpa kerrotaan sitten auton ostajalle, että siitä on jo maalattu esim. konepelti, kun siinä oli ruttu valmiina.

Kukapa osaisi ruveta etsimään uudesta autosta, onko sitä maalattu uudelleen mistään.
Entinen jäsen#2331
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Firges9000 kirjoitti:Sun kannattais kokeilla sivellä Nahkissssta siihen pellille, katso turpookos.

:oops: :oops: :lol:
:lol: :lol: :lol:
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

No nyt on vihdoin revitty fylli pois, ja mitä löytyi pölyjä jonkinverran ja muutama liimaus jäykkääjistä on irti. No liimasin ne takaisin samanlailla jännitykseen kun olivat olleet. (liimat oli vielä tallella vaan irti pellistä).
No pelti parani hiukan vaan jäi siihen vielä pari monttua ja löysäksi keskeltä. Auttaisikohan jos repisi pianolangalla kaikki liimaukset irti ja liimaisi uudelleen. Eli siis oikeneeko pelti jos sitä ei mikään vetelisi kun nyt vaikuttaa, jotta jäykkääjien välissä on hiukan liikaa peltiä. :(
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Haa. :) Nyt on pelti lähes suora. :) :( :?
Revin kaikki liimaukset rautasahan terällä auki ja kun 2/3 oli sahattu niin pelti paukahti suoraksi lähes kauttaaltaan. :)
No eikun uudet kitit väliin ja vuoraukset kiinni ja pelti kiinni (auton, ei oma) :D
Pikainen pesu ja vahaus näytti aluksi hyvältä, vaan olihan tuossa etureunassa vielä yksi monttu. :(
No eiköhän sekin siitä häviä kun otan emännän leipäveitsen käyttöön. :D
Vastaa Viestiin