99/-84 startin vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
JoeCool
"Kaasari"

99/-84 startin vaihto

Viesti Kirjoittaja JoeCool »

Olen ropellellut vain B-moottoreita, nyt tuli tenkkapoo: kärry hyytyi (kosteutta ja outoutta sytkässä, alipainesäädin ainakin ok ja myös alipaineletkut ok) kesken matkan eikä lähtenyt käyntiin, startti rupesi pitämään kummaa ääntä eikä pyöritä nyt normaalisti. Vetämällä käyntiin helposti, kotona akku ladattunakaan ei startannut, moottori pyörii mutta ikäänkuin sytyttäisi väärässä kohdassa eikä pyöritä kunnolla, sit pimeni koko startti (ylikuormitusta ja solenoidi hyytyi?) => iri + korjaus/vaihto. Ongelmana on tuo H-moottorin ahtaus, en saa pakosarjaa suosiolla irti enkä siis näe starttia, miten se piru on kiinni?
Olen irroittanut johdot (2 johtoa saman mutskun takana ja 1 kpl vetoliittimiä, muistaakseni ihan kuin B-moottorissakin. ) Lisäksi 2 kiinnitysmutteria edestä, onko jossain jemmassa vielä kiinnikkeitä kun ei suostu hievahtamaankaan? startin ympärillä on jokin suojapelti mutta ei tuntuisi sillä olevan moottorissa kiinni.
Apuva, pyydän...
Ronska
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Ronska »

En nyt suoralta kädeltä muista oliko se suojapelti jotenkin kiinni lohkossa tai jotain vastaavaa
mutta pakosarjan saa pois kun irrotat sen kannessa kiinni olevan moottorin tukiraudan, moottorin vääntötuen siis.
Tunkilla konetta hiukan ylös, ettei se rauta ole niin kovan jännityksen alla ja sitten nyppäät sen pois.
Jo pitäisi pakosarjan mahtua pois pinnapulteilta.

Vääntötuen takaisin laittaminen vaati minulla ainakin kaverin joka väänsi rautakangella konetta sivulle ja tunkin koneen alle, että tuki mahtui paikoilleen.

Tässä huono kuva, vääntötuki ympyröity:
Kuva
gls
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja gls »

on sellainen mielikuva että H-koneessa startti on samanlailla kiinni kuin B-koneessa..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
okaalto
"Aero"

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Missaanko mä nyt jotakin, mut eikö H-koneen startti ole imusarjan alla? Vai onko tämä erilailla satkussa ja tuplaysissä?
JoeCool
"Kaasari"

Kiitos Ronska ja gls

Viesti Kirjoittaja JoeCool »

Kiitti vinkistä tuon vinotuen suhteen, sain pakosarjan irti kun löysäsin vinotuen mutskuja (mutten irti asti), sitten sorkkarauta tuen ja moottorin väliin, tuli just sen verran tilaa että sain pakosarjan pudotettua alas ja ONGELMAN YDIN paljastui: Startti on myös takapäästään kiinni moottorissa tukevalla raudalla, siis kyse ei ole siitä peltisestä (lämpö?)suojasta vaan erillisestä pidikkeestä.
Nyt muistankin että aiemmissa 99(B-moott.) joita remppasin ei ollut tätä takatukea,mutta jossain myöhemmässä jo sitten oli.
Koko häsis olisi ollut helppoa, jos olisi muistanut että tuon tuen 2 kpl mutskuja irtoavat lohkosta helposti jos vaan löytää ne sokkona. Luulisin että myös startin olisi saanut pujoteltua pois (?) ilman pakosarjan irroittamista ellei lohkolämmitin olisi ollut tiellä.
Kiitoksia osallisille ja tuelle, teen uuden kysymyksen uudella otsikolla josko tulee jatkokysymyksiä.

Mikä piru sielä vastustaa, paina enemmän sitä kaasua.
lintta go go
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

okaalto kirjoitti:Missaanko mä nyt jotakin, mut eikö H-koneen startti ole imusarjan alla? Vai onko tämä erilailla satkussa ja tuplaysissä?
Siirtyy imusarjan alle -85, sitä ennen saa kaivella startin alta
lintta go go
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Ite en kallistanu konetta, enkä muutakaan. Tein tälleen
1.Akusta piuhat irti ja solenoidilta
2.Startin takapäästä 2xm6 mutterit irti (avain 10mm)
3.Auto tunkilla ylös
4.Alakautta startin takakannake irti 2xm8 pultit (alempaan räikkä+2x jatkovarsi 13mm hylsy, ylempään käytin murrosniveltä hylsyn ja jatkon välissä.)
5.lämpösuoja pois startin päältä.
6.Kytkimen suojakoppa pois.
7.Startin etupultit irti (8mm kuusio+15mm lenkki)
8.Startti taaksepäin, sitten etukautta ulos (tulee siitä vaikka ahdasta on)
Tossa mun vanhat ohjeet
okaalto
"Aero"

Viesti Kirjoittaja okaalto »

lintta go go kirjoitti:
okaalto kirjoitti:Missaanko mä nyt jotakin, mut eikö H-koneen startti ole imusarjan alla? Vai onko tämä erilailla satkussa ja tuplaysissä?
Siirtyy imusarjan alle -85, sitä ennen saa kaivella startin alta
Jeps, no taas sitä oppi jotain uutta. :wink:
Vastaa Viestiin