Hetken vinkaus käynnistyksen jälkeen
Hetken vinkaus käynnistyksen jälkeen
Vinkaus kuuluu hetken sen jälkeen kun on auton käynnistänyt. Ääntä ei kuulu (tai en ole sitä selvästi huomannut) kun auton käynnistää kylmänä. Siis vinkaus kuuluu kun kone on lämmin (esim. kaupassa käynnin jälkeen). Ääni ei tosin ole pitkäaikainen. Ilmastointi toimii kyllä.
Voiko vika (tai alkava) olla kompessorissa? Hihna tuntui olevan ihan napakasti, eli ei ole löystynyt. Vai voiko vika olla tuossa aiemmin kirjoittamassani viestissä jossa oli turbon paluuputki öljystä kostea, eli turbon alkavaa vikaa.
Onko muilla ilmennyt samaa vinkausta?
Voiko vika (tai alkava) olla kompessorissa? Hihna tuntui olevan ihan napakasti, eli ei ole löystynyt. Vai voiko vika olla tuossa aiemmin kirjoittamassani viestissä jossa oli turbon paluuputki öljystä kostea, eli turbon alkavaa vikaa.
Onko muilla ilmennyt samaa vinkausta?
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
Sama juttu, hetken "kiljaus" kuuluu, silloin tällöin epäsäännöllisesti, mutta vain jos autolla on jo ajettu, eli kun kone on lämmin. Itse ajattelin, että kyseessä voisi olla juurikin ilmastoinnin hihna+rulla, jotka siis ensin ajettaessa jäähtyis jotenkin, ja sitten sinne kondensoituisi vettä tauon aikana, ja jälleen käynnistettäessa se sitten aiheuttaisi luistoa hihnassa?! Mut en todellakaan tiedä asiasta mitään, mut saman asian olen kyllä myös rekisteröinyt, ja nyt asia alkoi oikein vaivaamaan. Joku nerompi vois hieman tuoda tietoakin peliin, ettei menis ihan vaan musta tuntuu-linjalle 
Niin, offtopic kyllä, mut alla siis ensimmäinen oma Saab, kolme kuukautta omistanu ja DI-kasetti jo vaihdettu, eikä nyt viittis ees epäillä mitään turboon liittyvää, vaikka takuu onkin... Auto on automaatti ja ajettu 105 tkm.

Niin, offtopic kyllä, mut alla siis ensimmäinen oma Saab, kolme kuukautta omistanu ja DI-kasetti jo vaihdettu, eikä nyt viittis ees epäillä mitään turboon liittyvää, vaikka takuu onkin... Auto on automaatti ja ajettu 105 tkm.
9-5 Aero Wagon A -06
-
- "Hölösuu"
Vähän Offtopic tällä osastolla, mutta mulla tonnari piti semmosin peltisen kiljahduksen, kun starttimoottori oli väärässä asennossa hammaskehään nähden. Enpä sille mitään tehnyt niin lopulta starttikehä irtosi ja kolisi valtoimenaan.
Ei välttämättä tässä tapuksessa mene lähellekään.
Ei välttämättä tässä tapuksessa mene lähellekään.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Mulla ääni tulee noin luokkaa 2-4 sekuntia koneen käynnistyksen jälkeen, eli kun kone jo käy. Millonkas se ilmastoinnin kompura lähtee käyntiin startin jälkeen, startissa se ei vissiin vielä pyöri? Täytyypä kuunnella tuota nyt tarkemmin ja kiinnittää aikaan myös huomiota. Huomasin myös, että muutamasta kohtaa oli ilmastoinnin letkujen/putkien eristykset hapertuneet ja tippuneet pois, mikä niitä siellä syö, lämpö sitten kai...
Mun pitää hyökätä myös tuonne auton alle ja katsoa, ettei 5-9baasin mainitsemaa kosteutta löydy turbolta. Kaasuläppäkotelolta sen muovisen turbon putken jo avoin ja tarkistin, ja kyllä siellä pientä kosteutta ja sellasta pinttymää oli, mut ei pahempaa. Tuo ei kai vielä tarkoita yhtään mitään, vai?! Eikös ne koneen huohotuksen kaasut mee sinne turbolle kovemmilla konekuormilla, vai pitääkö siinä vaiheessa jo roskaloukun olla tukossa?! Pistää kyllä pikkusen varpailleen nämä koneremonttijutut täällä palstalla, ja noi mun kilometrit vois kyllä mahdollistaa tuon turbon eläköitymisenkin, mut mut... Öljyt on vaihdettu 20 tkm välein (10-30-50-70-90) 90 tkm asti, itse vaihdan kyllä kympin välein, ja kaikki huoltoleimat Saab-liikkeestä löytyy konetakuuta silmällä pitäen, mut silti se ei ois kiva
Mun pitää hyökätä myös tuonne auton alle ja katsoa, ettei 5-9baasin mainitsemaa kosteutta löydy turbolta. Kaasuläppäkotelolta sen muovisen turbon putken jo avoin ja tarkistin, ja kyllä siellä pientä kosteutta ja sellasta pinttymää oli, mut ei pahempaa. Tuo ei kai vielä tarkoita yhtään mitään, vai?! Eikös ne koneen huohotuksen kaasut mee sinne turbolle kovemmilla konekuormilla, vai pitääkö siinä vaiheessa jo roskaloukun olla tukossa?! Pistää kyllä pikkusen varpailleen nämä koneremonttijutut täällä palstalla, ja noi mun kilometrit vois kyllä mahdollistaa tuon turbon eläköitymisenkin, mut mut... Öljyt on vaihdettu 20 tkm välein (10-30-50-70-90) 90 tkm asti, itse vaihdan kyllä kympin välein, ja kaikki huoltoleimat Saab-liikkeestä löytyy konetakuuta silmällä pitäen, mut silti se ei ois kiva

9-5 Aero Wagon A -06
Ne antavat tehtaalla korjaamansa alakerran, eivät valitettavasti uutta, ja vanha lähtee vaihtoyksikkönä Ruotsiin.. koetin ostella liikkestä kajahtanutta alakertaa, eivät saa myydä
Kait ne poraavat lohkot ylikokoon ja pistävät ylikokolaakerit.

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
No joo Eski, noin kun sen muotoilee
Mutta tarkoitin siis etten halua ehdoin tahdoin takuiden ja muiden vaihtojen/korjausten kanssa alkaa pelailemaan, kaikista mieluiten ajelisin kuitenkin huolettomia kilometrejä ilman korjauksia! Oisko kellään noihin muihin ongelmiin mitään sanomista, alkuperäistä ongelmaa/kysymystä unohtamatta?

9-5 Aero Wagon A -06