Hetken vinkaus käynnistyksen jälkeen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

Hetken vinkaus käynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

Vinkaus kuuluu hetken sen jälkeen kun on auton käynnistänyt. Ääntä ei kuulu (tai en ole sitä selvästi huomannut) kun auton käynnistää kylmänä. Siis vinkaus kuuluu kun kone on lämmin (esim. kaupassa käynnin jälkeen). Ääni ei tosin ole pitkäaikainen. Ilmastointi toimii kyllä.

Voiko vika (tai alkava) olla kompessorissa? Hihna tuntui olevan ihan napakasti, eli ei ole löystynyt. Vai voiko vika olla tuossa aiemmin kirjoittamassani viestissä jossa oli turbon paluuputki öljystä kostea, eli turbon alkavaa vikaa.

Onko muilla ilmennyt samaa vinkausta?
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
temet
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2005 12:28
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja temet »

Sama juttu, hetken "kiljaus" kuuluu, silloin tällöin epäsäännöllisesti, mutta vain jos autolla on jo ajettu, eli kun kone on lämmin. Itse ajattelin, että kyseessä voisi olla juurikin ilmastoinnin hihna+rulla, jotka siis ensin ajettaessa jäähtyis jotenkin, ja sitten sinne kondensoituisi vettä tauon aikana, ja jälleen käynnistettäessa se sitten aiheuttaisi luistoa hihnassa?! Mut en todellakaan tiedä asiasta mitään, mut saman asian olen kyllä myös rekisteröinyt, ja nyt asia alkoi oikein vaivaamaan. Joku nerompi vois hieman tuoda tietoakin peliin, ettei menis ihan vaan musta tuntuu-linjalle :)

Niin, offtopic kyllä, mut alla siis ensimmäinen oma Saab, kolme kuukautta omistanu ja DI-kasetti jo vaihdettu, eikä nyt viittis ees epäillä mitään turboon liittyvää, vaikka takuu onkin... Auto on automaatti ja ajettu 105 tkm.
9-5 Aero Wagon A -06
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Vähän Offtopic tällä osastolla, mutta mulla tonnari piti semmosin peltisen kiljahduksen, kun starttimoottori oli väärässä asennossa hammaskehään nähden. Enpä sille mitään tehnyt niin lopulta starttikehä irtosi ja kolisi valtoimenaan.

Ei välttämättä tässä tapuksessa mene lähellekään.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
temet
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2005 12:28
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja temet »

Mulla ääni tulee noin luokkaa 2-4 sekuntia koneen käynnistyksen jälkeen, eli kun kone jo käy. Millonkas se ilmastoinnin kompura lähtee käyntiin startin jälkeen, startissa se ei vissiin vielä pyöri? Täytyypä kuunnella tuota nyt tarkemmin ja kiinnittää aikaan myös huomiota. Huomasin myös, että muutamasta kohtaa oli ilmastoinnin letkujen/putkien eristykset hapertuneet ja tippuneet pois, mikä niitä siellä syö, lämpö sitten kai...

Mun pitää hyökätä myös tuonne auton alle ja katsoa, ettei 5-9baasin mainitsemaa kosteutta löydy turbolta. Kaasuläppäkotelolta sen muovisen turbon putken jo avoin ja tarkistin, ja kyllä siellä pientä kosteutta ja sellasta pinttymää oli, mut ei pahempaa. Tuo ei kai vielä tarkoita yhtään mitään, vai?! Eikös ne koneen huohotuksen kaasut mee sinne turbolle kovemmilla konekuormilla, vai pitääkö siinä vaiheessa jo roskaloukun olla tukossa?! Pistää kyllä pikkusen varpailleen nämä koneremonttijutut täällä palstalla, ja noi mun kilometrit vois kyllä mahdollistaa tuon turbon eläköitymisenkin, mut mut... Öljyt on vaihdettu 20 tkm välein (10-30-50-70-90) 90 tkm asti, itse vaihdan kyllä kympin välein, ja kaikki huoltoleimat Saab-liikkeestä löytyy konetakuuta silmällä pitäen, mut silti se ei ois kiva :?
9-5 Aero Wagon A -06
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulle kyllä kelpaisi uusi puolimoottori eli alakerta takuuseen.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ne antavat tehtaalla korjaamansa alakerran, eivät valitettavasti uutta, ja vanha lähtee vaihtoyksikkönä Ruotsiin.. koetin ostella liikkestä kajahtanutta alakertaa, eivät saa myydä :( Kait ne poraavat lohkot ylikokoon ja pistävät ylikokolaakerit.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
temet
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2005 12:28
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja temet »

No joo Eski, noin kun sen muotoilee :) Mutta tarkoitin siis etten halua ehdoin tahdoin takuiden ja muiden vaihtojen/korjausten kanssa alkaa pelailemaan, kaikista mieluiten ajelisin kuitenkin huolettomia kilometrejä ilman korjauksia! Oisko kellään noihin muihin ongelmiin mitään sanomista, alkuperäistä ongelmaa/kysymystä unohtamatta?
9-5 Aero Wagon A -06
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ex-ng900 kanssa päästi sellaisen "parkaisun", ihan kuin kompressori olisi jotenkin jäämässä jumiin tms, vaikea sanoa mikä sen aiheutti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin