Ikkunaremonttia...

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8098
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Ikkunaremonttia...

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tere,

kesäloma tunnetusti on otollisinta talonlaittoaikaa, nyt on työn alla ikkunapokien peruskunnostus. Ajattelin duunata homman kunnolla, ei hotsita tehdä kahden vuoden päästä samaa hommaa uudestaan.

Ongelma: ikkunalasit on Wanhat, arviolta jostain 1900 luvun alkupuolelta, ja ovat semmoista "väreilevää" lasia, jota ei saa enään mistään. Noh, lasit pitäisi siis saada ehjänä irti pokista, että saa pokat kunnolla putsattua ja uudet sauma-aineet ja maalit pysymään. On vaan hivenen hankalaa rapsutella vanhoja lasien ulkosaumoja irti niin, että ei mene ruutu rikki. Yhden jo sain halki, parisuhde ei toista enää kestä (vähän tuli kommenttia) :roll: Vanhat sauma-aineet on osittain ihan hyvässä kunnossa (eli pelkästään ylimaalauksella OK), osittain lohkeilee irti hipaisusta. Itselläni ei ole mitään hajua, mitä tököttiä tossa saumassa on käytetty, ja millä tuon saisi irti sekä puukarmista että lasista parhaiten...Lastalla yms. olen tuota irti kammennut, mutta riski lasin rikkoutumiseen on iso (yksi ikkuna onnistui, toinen halkesi).

Alla kuvia saumasta, josta siis pala lohjennut. Joistain kohti tuo sauma on siis OK, tuntuu jopa olevan hieman elastinen, jostain kohti täysin "kivettynyttä" ja irtoaa tosiaan hipaisusta. Kaikki vinkit hommaan tervetulleita...

Kuva

Kuva
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8098
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hyvä linkki, ja pitääpä selailla tuota RATU tietokantaa uusia rojekteja aloitellessa. Mutta itse asiassa tuo ei tuonut ratkaisu nimenomaan käsillä olevaan ongelmaan, kitin poistoon:

25 Kitinpoisto
Lasillisista ikkunapuitteista poistetaan huonokuntoiset lasilistat ja lasituskitti lastaa, talttaa, puukkoa, vasaraa ja pihtejä apuna käyttäen.


Ja juuri noilla metodeilla tuota yritin, tuloksena yksi haljennut ikkunaruutu...Ilmeisesti kuumailmapuhaltimella saattais saada tuon kitin (ilmeisesti pellavaöljykittiä?) pehmenemään sen verran, että saattaa lähteä irti vähemmällä väkivallalla? Ongelma on oikeasti tuo ikivanha lasi, se kun tuppaa halkeemaan hiukan helpommin kuin nykylasit...Saattaa pelkästään sohottamalla tolla puhaltimella huolimattomasti nasahtaa ruutu halki. No, katsellaan huomenna miten homma etenee.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Oikein arvattu. Vedetty lasi on haurasta, valmistusmenetelmänsä takia ja myös ohutta, sekä paksuudeltaan vaihtelevaa. Sempä takia ne ruudut tuppaavat napsahtamaan useimmiten kitinpoiston aikana halki.
Kuumailmapuhallin saattaa pehmittää tosiaan kittiä, mutta lasin halkeaminen on vaarana :lol:
Tuota vedettyä lasia kannattaa kysellä sitten vaikka keltaisen pörssin kautta rikkoutuneiden tilalle. Nykyään osa rakentajista heivaa tuontyyliset ikkunat roskalavalle. (Hulluja on nimittäin monenlaisia...)
Onnea ikkunaremontin kanssa. Sitä rapsuttamista riittää noissa vanhoissa puitteissa... :D
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Tuttua huttua, "sukutilan" työleirillä on tullut noita ikkunoita tänä kesänä rempattua. Sellanen 20-30-vuotias ikkunakitti ropisee jo ihan mukavasti irti, mutta tuoreena tuo on aika ikävää. Ei sitä oikein muuten saa kuin puukolla hitaasti nylkyttämällä, eli maltti on valttia. Tuloksena meillä on tällä hetkellä kuudesta ruudusta kaks rikki. Molemmista halkesi aivan kulmasta pieni pala, joten niillä tienoin kannattaa ilmeisesti olla tarkkana. Lisäksi kitin alle oli jätetty varmistusnauloja ylläreiksi ja mielen piristykseksi. Ja jos projektinjohtaja alkaa kovin kiivaasti kommentoimaan, niin ei muuta kuin itse kokeilemaan hommaa.

Onneksi meillä on vintillä vanhoja karmeja, joista saa korvaavia laseja, mutta uuden lasinkaan pistämistä ei ole tyrmätty. Mahtaakohan muuten mikään firma enää valmistaa tuollaista vedettyä lasia?
KTM SD
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Heh... "sukutilan työleiri", kuvaava termi, ymmärrän mitä tarkoittanet :D

Uutta tuolla tekniikalla valmistettua lasia tehdään nykyisin Puolassa, josta sitä tuodaan entisöijien tarpeisiin.
Mikäli budjetti sallii, yksi keino on irroitella vanhat lasit puitteista voimalla ja ruudut, jotka rikkoutuvat, niin rikkoutuvat. Säästä ehjät, jos jää ehjäksi!
Sitten lev x kork.mitta vanhoista laseista, (jotta kuviosuunta säilyy samana) ja soitto Nummelaan Lasi-Turunen Oy:lle ja pyydät Aria puhelimeen. Puh.09-2222646. Tuolta löytyy varastotavarana.

Hinta on noin tuplaten nykyaikaiseen float-lasiin verrattuna, mutta kerrohan Haikaralta terveisiä, niin eiköhän hinta pyöristy alaspäin jonkin verran... :wink:
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ei sitä vanhaa ikkunakittiä tarvitse poistaa muualta kuin niiltä kohdin mistä se suosiolla lähtee... voi olla jokseenkin tikkunen urakka irrottaa kaikki kitti kaikista ruuduista. Lasihan tuollasissa puitteissa istutetaan ensin pienen kittimäärän kanssa uraansa, sitten naulataan pienillä nauloilla puitteeseen ja sen jälkeen kitataan... eli kitin seassa on parhammillaan naula parin sentin välein.

Kitti on pellavaöljyä ja liitujauhoa sekotettuna sellaisessa suhteessa että niistä muodostuu tahdas jota voi käsissä leipoa kuin muovailuvahaa. Tavaraa saa ostettua valmiina, mutta perinnemaaliliikkeistä saa pelkät ainekset huomattavan edullisesti.

Ammattilainen laappii kitin kittilastalla paikalleen, mutta amatööriltä homma hoituu helpoiten niin että leipoo kitistä käsissään pitkän sopivan pötkön joka paineitaan lasin ja puitteen saumaan ja sitten vedetään pötkö oikeaan muotoon kittilastalla. Jos kitin sekoittaa hieman löysemmäksi sillä on helppo paikkailla vanhoissa kittauksissa olevat kolot. Sekoitussuhteen kanssa pitää olla vain tarkkana koska kitti ei varsinaisesti kuivu, liian löysä tahdas ei ikinä kovetu niin että se olisi hyvä maalata.

Ulkopuolelle kannattaa valita maaliksi pellavaöljymaali ja pohjamaaliksi samaa maalia pellavaöljyllä sopivasti lantattuna. Maalit mitä rautakaupoissa myydän nimellä ikkunamaali eivät kestä läheskään yhtä hyvin. Sisäpuitteisiin maalarin valkolakka. Maalauksessa tärkeintä on saada kaikki nukkaantunut harmaa pinta puhtaalle puulle... nukkaantuneeseen pintaan ei tartu mikään maali. Sellaisen vanhan maalin, joka ei mekaanisesti raapimalla irtoa, poistaminen on vain ulkonäköseikka... jos se on pysynyt puussa edelliset 30-40v niin se pysyy seuraavatkin.

Maalinpoistossa kannattaa panostaa menetelmä tutkimukseen ja kehitykseen. Koko talon ikkunoita käsitellessä maalinpoistoaine ei ole hyvä ratkaisu... maksaa liikaa, on liian epävarmaa ja hidasta. Kannattaa hankkia muutama erikokoinen maalinpoistokaavin joissa on kovametalliteräpalat, riittävästi teräpaloja ja öljykivi jolla niitä on hyvä teroittaa välillä. Puutaltat, ruuvimeisselit yms on myös käteviä apureita. Kuumailmapuhallin ja IR-lämmitin auttavat maalinpoitossa kummasti. Itse olen tykästynyt IR-lämmittimeen, sillä voi rauhassa lämmittää aina seuraavaa aluetta kun työstää yhtä. Kuumailmapuhaltimella homma hoituu parhaiten pari työskentelynä... toinen pohottaa ja toinen raapii.

Sitten kun maalaat ulkopuitteita niin älä teippaa laseja vaan maalaa reilusti 5mm lasin päälle ja poista maali sen kuvuttua raapalla niin että lasin päälle ja 1 mm ehjää maalikalvoa... näin kitin ja lasin väli on varmasti tiivis ja vesi pääse muhimaan sinne.

Jos leikkaat lasia itse niin vanhanaikainen vedetty lasi on varsin kinkkistä leikattavaa... en tiedä miten ammattilainen homman tekee, mutta itse olen vetänyt lasiin lasiveitsellä viillon ja puristanut sitten lasin jäykän pöytälevyn ja alumiiniprofiilin väliin heti viillon takaa ja sitten vasta taittanut. Jos näin ei tee leikkaus lähtee joka kerta omille teilleen jostakin kohdasta. Jos reuna ei tule siistiksi niin paras tapa siistiä on Dremel ja timanttiterä tai laatottajan pihdit.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin