Bob kirjoitti:
Aikamoisen vähän ovat tarjonneet - ellei sitten ole kilsoja aivan hirmuisesti mittarissasi. Nuo pyynnit ovat netissäkin muutamaa 150tkm ajettua poikkeusta lukuun ottamatta sitten aivan muuta kuin mitä sinulle kerrotusta hyvityshinnasta voisi päätellä.
Mittarissa 58 tkm.
Kyllä ne pojat sitä hintaa katsovat taulukosta ja sen jälkeen selaavat autotalli.com:ia (kuten Pitäjänmäen Vehossa eilen). Eipä tuossa autoa itseään katsottu eikä varusteitakaan.
Suoralla kaupalla tollaiset näyttävät maksavan sen 25 - 26 t€. Ylläoleva oli siis vaihdettaessa maksettava hyvityshinta Hgin seudulla.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
kimmop kirjoitti:
On muuten hinta pudonnut kevään aikana näillä aika rajusti, kysäisin parista liikkeestä ja tuosta näkyis vaihdossa saavan sen 22 t€. Veholla vähän vähemmän
Veholla on ainakin pitäjänmäellä piha enemmän kuin täynnä. Sinne ei nyt Saabia kannata tarjota, eikä varmaan mitään muutakaan. Kyllä leuka meinasi pudota, kun kuulin heidän ehdotuksen minun auton hinnasta. Hyvä että maltti säilyi, kun pokalla kehtaavat mennä sellaista ehdottamaan. Aikansa puristelin tuota paremmin jobbariksi soveltuvaa häiskää ja sain lopulta ulos, että piha on täynnä ja uusia vaihdokkeja otetaan pääsääntöisesti vain hintaan, jolla ne voi myydä jobbareille. Uuden auton kaupassa tilanne on sitten eri.
vesil kirjoitti:
Eivät siis Veholla osaa myydä vaihdokkejaan!
Voi olla muutenkin aika vaikee myydä vaihdokkeja, kun saksan ja muidenkin maiden tuonteja saa niin paljon halvemmalla, vieläpä liikkeiltä, jotka myöntävät takuunkin tuomilleen autoille
Autoliikkeiden pelastajia ovat aitoihin "suomi-autoihin" uskovat
Konalassa Subarun työn vastaanottaja joka tuuraa Saab-kavereita kävi eilen ajamassa ja totesi että ohjaus on vakiona noin epämääräisesti tehostettu ja paukkuu toisinaan käännettäessä. Vaikea uskoa mutta tämä on ns. virallinen totuus.
Naksunta tuntuu näillä keleillä tulevan ja menevän, eilen saatiin pientä kilinää aikaan mutta auto käy vielä loppuviikosta tai maanantaina diagnoosissa ja jos ei kilinää paikallisteta niin luovutan ja vien ton omaan piikkiini Länsi-Autoon. Työnjohtaja totesi että jos vikaa ei löydy niin "ei sitä aleta purkamaan kun ei tiedetä missä se vika on, se voi olla vaikka irronnut pistehitsaus tms."
Hieno tuote.
Ohjausakseli kiristetään molemmista päistä (ja ehkä myös taidettiin rasvat vaihtaa?) ja jos naksuu edelleen, menee akseli vaihtoon. Tuo kiristys ei ollut suuri homma ja ainakin mulla tuli ohjaus kuntoon. Korjaukseen meni n. 30 min aikaa.
Keke72 kirjoitti:
Ohjausakseli kiristetään molemmista päistä (ja ehkä myös taidettiin rasvat vaihtaa?) ja jos naksuu edelleen, menee akseli vaihtoon. Tuo kiristys ei ollut suuri homma ja ainakin mulla tuli ohjaus kuntoon. Korjaukseen meni n. 30 min aikaa.
Niin siis tuo naksunta ei tule ohjauksesta vaan kyseessä on kaksi selkeästi eri asiaa. Kiitos vinkistä kuitenkin, jospa jollekulle muulle on tuosta tiedosta joskus hyötyä.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Ohjauksessa oli jonkin verran väljää, se naksui ja paukkui aina tietyssä kohtaa käännettäessä.
Samalla kertaa korjattiin myös kuljettajan istuimen valuva korkeussäätö kiristämällä mekanismia ja sekin tuli kuntoon.
Näistä molemmista ongelmista on ollut kirjoituksia tällä foorumilla ja toivottavasti tästä on apua, jos jollakulla on samoja ongelmia.
En ihan heti löytänyt haulla tuota ekaa paukkumisen korjausta, pitää vielä haeskella mutta saa tyhmälle kertoakin oikean threadin.
Noh, sitten tää varsinainen asia: nyt Olinin Reino ajoi vaihteeksi autoa ja saatiin se ääni esille. Kojelautaa yms puretaan sitten keskiviikkona, saa nähdä kuinka tässä käy mutta nyt ilmeisesti päästiin Konalassakin ns. eteenpäin tässä asiassa.
Keskiviikkona viimeinkin auto saatiin autokirurgille ja onneksi sattui olemaan vanha tuttu tilapäistyövoimana Laakkosella niin hän sitten vielä vei minut juttelemaan työn tehneelle asentajalle. Työmääräys oli nimittäin sen verran ylimalkainen että asentaja ei sen perusteella olisi tiennyt asiaa korjata.
Kumminkin, asentaja totesi koeajolta tultuaan että ohjauksessa on vikaa ja se korjattiin suht hyväksyttävälle tasolle. Rutina loppui mutta mielestäni siellä on vielä hieman väljää mutta on se oleellisesti parempi kuin ennen. Ilmeisesti sinne tehtiin juuri tuo mitä Keke72 ylempänä arveli, akselissa oli kuulemma kuivat spoorit jotka keskenään eläessään äänsivät. Eli asentaja oli fiksumpi kuin työn vastaanottajat, mikä lieneekin ihan oikea järjestys.
Varsinainen kilinä korjailtiin avaamalla kojelauta kuskin puolelta ja virittämällä useita paikkoja, mm. tilkkimällä pari ruuvi-prikkayhdistelmää tiukemmaksi, siirtämällä yksi johtosarja kauemmas ilmastointirööristä ja fiksaamalla ilmastoinnin putkistoa muutenkin.
Lisäbonarina tuli korjattua aiemmin jo täälläkin mainitsemani saranan naksunta (joka ei siis alkuperäisten arvelujeni mukaan ollut se mikä ajossa kilisi): oven avauksessa viimeiseen tappiin asti sarana venytti kiinnityskohdassaan kahdesta päällekkäisestä pellistä sitä viimeistä sen verran että se äänsi, joten asentaja oli korjannut tämän, ilmeisesti virittämällä erilaisen pultti-mutteriyhdistelmän paikalle.
Toistaiseksi näyttäisi olevan auto hiljempaa mutta katsellaan tätä nyt vielä jonkin aikaa. Laskun maksaja ilmeisesti loppujen lopuksi on kuin onkin Tampereen Laakkonen, tosin tästä en vielä ole satavarma.
Suorituspisteet Konalan Laakkoselle lopulta varsin hyvät, tosin jos en olisi päässyt selittämään asentajalle varsinaista ongelmaa niin luultavasti tuo kilinäongelma ei olisi tullut varmaankaan kuntoon.
Tampereen Laakkoselle reilusti huonommat pisteet koska näin selvästä asiasta joutui jopa ns. keskustelemaan heidän kanssaan. Lopulliset pisteet vasta sitten kun tiedän aletaanko siellä vielä marisemaan tuosta laskusta vai meneekö tuo nyt lopultakin heidän piikkiinsä kuten kuuluisikin.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Mulla oli 2003 ss TiD:ssä jyrkän käännöksen jälkeen jos ajoin esim. pieneen töyssyyn,kuului kolahdus keulapäästä..vika löytyi etujousen yläpäästä,josta puuttui kumi jousen ja sen lautasen välistä
laseri kirjoitti:Mulla oli 2003 ss TiD:ssä jyrkän käännöksen jälkeen jos ajoin esim. pieneen töyssyyn,kuului kolahdus keulapäästä..vika löytyi etujousen yläpäästä,josta puuttui kumi jousen ja sen lautasen välistä
No tämä lienee se "takuuasia", josta aiemminkin ollut puhetta. Ei se kumi sieltä puutu mutta sinne se takuuna asennetaan jos asiakas sitä valittaa.
Muuten update tähän threadiin: ohjauksen klappi on taas ilmaantunut, jopa pahempana kuin ennen ja kun auto meni tänään 60 tkm huoltoon ilmoitin Laakkoselle että aloitetaan uusi kierros ton korjauksessa. Menee ilmeisesti osien vaihdoksi tällä kertaa. Tänään sitä ei kumminkaan tehdä kun tämä rahallinen puoli taas menee jonkun muun pussista joten katsotaan miten kauan tämä kestää tällä kertaa
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
kimmop kirjoitti:
Muuten update tähän threadiin: ohjauksen klappi on taas ilmaantunut, jopa pahempana kuin ennen ja kun auto meni tänään 60 tkm huoltoon ilmoitin Laakkoselle että aloitetaan uusi kierros ton korjauksessa. Menee ilmeisesti osien vaihdoksi tällä kertaa. Tänään sitä ei kumminkaan tehdä kun tämä rahallinen puoli taas menee jonkun muun pussista joten katsotaan miten kauan tämä kestää tällä kertaa
No niin, koko ohjausakselihan siitä menee vaihtoon. Osat on vielä ilmeisesti partakoneenteriä kun toimitusaika on "useita viikkoja". Ongelma ilmeisesti ei ole tuntematon, sillä "näitä on kuulemma jokunen ollut".
Samassa yhteydessä tulivat uudet ovenkahvat. Vaihto GM:n mielestä muka minun piikkiini, katsotaan kunhan saan GM:n kaverin kiinni että miten mielipide siellä muuttuu kun siteerataan lakia.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
No niin, akselin vaihto sovittu kuun puoliväliin ja samalla vaihdetaan ne kahvatkin. Lisäbonuksena kahvojen asennus menee myös Laakkosen piikkiin, ilmeisesti Konalan yksikön.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
No niin, nyt tässä episodissa on päästy taas yhteen vaiheeseen ja toistaiseksi on hymy kuskin naamalla.
Ohjausakseli siis meni vaihtoon ja ohjaus tiukkeni nyt sellaiseksi kuin se tuon hintaisessa ja ikäisessä autossa pitääkin olla. Kahvat menivät myös siinä samalla vaihtoon ja kolmantena katsottiin vielä taas tuota etuoven saranan naksuntaa joka taas lämpimillä keleillä alkoi ilmoittamaan itsestään kuopissa.
Otsikon aiheeseen taas voidaan sanoa että tällä kertaa pienen tappelun jälkeen tämä meni juuri niinkuin pitääkin eli Laakkonen Tre maksoi tämän rempan työkustannukset, osathan Konalan Laakkonen puhui Saabilta takuuseen. Konalan Laakkoselle vielä tästä erikseen täydet pisteet.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --