Runkolaakeri, vakio?
Runkolaakeri, vakio?
Tere,
Purin runko- ja kiertokangenlaakerit eilen. Tietysti kampiakseli kannattaa mitata, ja sen perusteella hankkia uudet lakrut, mutta ajattelin silti kysäistä kun haku-nappi ei tuottanut tulosta.
Eli kiertokangenlaakereissa luki STD eli vakio, mutta runkolaakereissa oli kaksi eri numerosarjaa. EPC kertoi että yksi niistä tarkoittaa PUNAISTA laakeria ja toinen SINISTÄ, tiedän että värit ovat eri kokoja, mutta mitä tarkoittaa PUNAINEN ja SININEN yhdessä? Yksi saabin jälleenmyyjän varaosamyyjä ei tiennyt mitä tuo tarkoittaa, paitsi että pun. ja sin. eivät ole alikokoja.
Mahtaako nämä olla saman kokoisia kuin m-netin vakiokoko runkolaakerit?
Jos kiertokangen mittaa, niin miten tietää mikä "väri" vastaa mitäkin mittaustulosta?
Purin runko- ja kiertokangenlaakerit eilen. Tietysti kampiakseli kannattaa mitata, ja sen perusteella hankkia uudet lakrut, mutta ajattelin silti kysäistä kun haku-nappi ei tuottanut tulosta.
Eli kiertokangenlaakereissa luki STD eli vakio, mutta runkolaakereissa oli kaksi eri numerosarjaa. EPC kertoi että yksi niistä tarkoittaa PUNAISTA laakeria ja toinen SINISTÄ, tiedän että värit ovat eri kokoja, mutta mitä tarkoittaa PUNAINEN ja SININEN yhdessä? Yksi saabin jälleenmyyjän varaosamyyjä ei tiennyt mitä tuo tarkoittaa, paitsi että pun. ja sin. eivät ole alikokoja.
Mahtaako nämä olla saman kokoisia kuin m-netin vakiokoko runkolaakerit?
Jos kiertokangen mittaa, niin miten tietää mikä "väri" vastaa mitäkin mittaustulosta?
Viimeksi muokannut hasha, Ti Heinä 19, 2005 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
WIS:n mukaan:
punainen = STD
keltainen = STD + 5 mikrometriä
sininen = STD + 10 mikrometriä
Samainen opus sanoo että Saabilta varaosana ei ole saatavilla muuta kuin keltaista. Itse hankin tarvikelaakerisatsin (Federal-Mogulin pakkaama AE, paketissa taisi olla Glyco:n valmistamat laakerit) ja niissä ainakin oli värimerkintänä punainen.
Runkolaakeritapin halkaisija kampiakselissa pitäisi olla vakiokoolle 57.981 - 58.000 millimetriä ja välys laakerin kanssa 0.014 - 0.062 mm.
punainen = STD
keltainen = STD + 5 mikrometriä
sininen = STD + 10 mikrometriä
Samainen opus sanoo että Saabilta varaosana ei ole saatavilla muuta kuin keltaista. Itse hankin tarvikelaakerisatsin (Federal-Mogulin pakkaama AE, paketissa taisi olla Glyco:n valmistamat laakerit) ja niissä ainakin oli värimerkintänä punainen.
Runkolaakeritapin halkaisija kampiakselissa pitäisi olla vakiokoolle 57.981 - 58.000 millimetriä ja välys laakerin kanssa 0.014 - 0.062 mm.
Vielä poiminta tonnarin korjaamokäsikirjasta 2: Moottori 85-:
Kampiakseli:
Suoruus, suurin poikkeama 0,10 mm
Päittäisvälys 0,08 - 0,28 mm
Kaulojen sallittu soikeus 0,05 mm
Runkolaakerivälys 0,020 - 0,062 mm
Runko- ja kampilaakeriliuskojen värimerkinnät
------------, ohut, paksu
Vakio-----, punainen, sininen
1. alikoko, keltainen, vihreä
2. alikoko, valkoinen, ruskea
Kampilaakerikaulan läpimitta
Vakio 51,981 - 52,000 mm
1. alikoko 51,731 - 51,750 mm
2. alikoko 51,481 - 51,500 mm
Kampilaakerin välys 0,026 - 0,062 mm
Runkolaakerikaulan läpimitta
Vakio 57,981 - 58,000 mm
1. alikoko 57,731 - 57,750 mm
2. alikoko 57,481 - 57,500 mm
Kampiakseli:
Suoruus, suurin poikkeama 0,10 mm
Päittäisvälys 0,08 - 0,28 mm
Kaulojen sallittu soikeus 0,05 mm
Runkolaakerivälys 0,020 - 0,062 mm
Runko- ja kampilaakeriliuskojen värimerkinnät
------------, ohut, paksu
Vakio-----, punainen, sininen
1. alikoko, keltainen, vihreä
2. alikoko, valkoinen, ruskea
Kampilaakerikaulan läpimitta
Vakio 51,981 - 52,000 mm
1. alikoko 51,731 - 51,750 mm
2. alikoko 51,481 - 51,500 mm
Kampilaakerin välys 0,026 - 0,062 mm
Runkolaakerikaulan läpimitta
Vakio 57,981 - 58,000 mm
1. alikoko 57,731 - 57,750 mm
2. alikoko 57,481 - 57,500 mm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kannattaa varmaan mitata muoviliuskojen kanssa. Jos ahdistusta poistaa liikaa niin kampiakseli saattaa takoa ne laakeriliuskat entistä ohuemmiksi...Minkäskokoiset kannattaisi laittaa 230tkm ajettuun 2.3T:hen, kampiakselin kauloille ei tarvitse tehdä mitään, eikä pukeille myöskään, olisko vakiokokoiset varmin valinta ettei jää ahdistamaan?
Jossakin saapin opuksessa kerrottiin että käytettävän muoviliuskan väri olisi vihreä. Itse en noita muoviliuskoja ole käyttänyt koska tuo mun rakenteilla oleva kone on koneistamon jäljiltä ja pitäisi olla mitoissaan. Pitäisi varmaan kuitenkin mitata itsekin eikä uskoa kaikkea mitä tyrkytetään...
Tuo muoviliuskamittahan toimii siten että kuivien runkolaakereiden ja pukkien väliin pistetään muoviliuskan pätkä ja sen jälkeen laakeripukki vedetään momenttiin, irroitetaan ja mitataan syntyneen lätyskän halkaisija paketissa olevalla mitalla. Kaipa noita mittaussatseja kaupasta saa kun lähtee kyselemään.
Toinen mittausvaihtoehto on katsoa kampiakselin runkolaakeritapin halkaisia mikrometrillä muutamasta kohtaa ja mitata momenttiin kiinnitetyn runkolaakeripukin sisähalkaisija. Ensimmäinen helppo homma jos omistaa mikrometrin tuolle alueelle (50...75 mm) ja toinen vaikea ilman kelvollista kelloa. Sisähalkaisijan pitäisi olla 62.000 ... 62.020 mm jos nyt oikein muistan.
Jos kyseessä on kiinni leikannut kone niin myös runkolaakerilinjan suhteelliset paikat toisiinsa olisi mitattava. Jos esim. joku laakeripesä on vaikka 150 mikrometriä pielessä toisiinsa nähden niin edessä on laakerilinjan aarporaus. Kampiakselin on hieman vaikea pyöriä jos laakerilinja on mutkalla...
Kiitokset neuvoista, sain Saabin huollosta sellaisen liuskamittarin, sen käyttötapa oli vain epäselvä, tulihan sekin nyt selville. Taidan joka tapauksessa laittaa aivan standardit laakeriliuskat sinne, kaulat kun ovat ihan virheettömät. Alkuperäisistä liuskoista oli kulunut sitä pinnoitetta pois, eli uudet ovat kuitenkin tiiviimmät kuin vanhat. Kone ei ole leikannut kiinni, eli kampiakseli on ok.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Juu, samaisessa kirjassa neuvotaan käyttämään Plastigage PG 1 -lankaa.vtp9k kirjoitti:Jossakin saapin opuksessa kerrottiin että käytettävän muoviliuskan väri olisi vihreä.
Tässä vielä kuvallinen esitys (vääränmerkkisen) mittaamisesta:
http://www.fast351.com/enginerebuild/index4.htm
Ja Federal Mogulin tarinaa aiheesta:
http://www.federal-mogul.com/cda/conten ... 52,00.html
Ja Saabin 900:n 16-venttiilisen korjaamokäsikirjasta:
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... e56?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... e57?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... e58?full=1
Tuossa viimeisessä selitetään lisää noista värikoodauksista.
Viimeksi muokannut jus, Ti Heinä 19, 2005 14:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00