Turbotekniikka 99:iin hankittu! (KOEAJO TUNTUMIA)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Turbotekniikka 99:iin hankittu! (KOEAJO TUNTUMIA)

Viesti Kirjoittaja gls »

niin eli tänään sain hankittua tuohon 99 projektiin B-turbotekniikan!
hakureissu oli pitkä mutta kannatti, matkaa kertyi isännän diisseli n*ssanin kyydillä n.700 kilometriä, kyllä oli luupää välillä kovilla ylämäissä täydessä osalastissa..

kotiin viemisinä tuotiin siis `80 99 turbon täydellinen B-moottori kaikkine apulaitteineen ja härpäkkeineen, johtosarjat, jouset, pakoputkiston alkuosa, syyläri, vihreät sävylasit avattavilla takasivulaseilla ja muuta pientä tavaraa..

kotiin päästyäni näytin koneelle hieman painepesuria ja liuotin ainetta, ja nostin sen talliin odottelemaan huomisaamua..

tavoitteena olisi saada kone hyrisemään 99:n nokalla kuukauden sisään, ainoa puute on sopiva bensapumppu..

höpisen tästä varmaankin lähiaikoina tuonne projekti sivulle, kunhan saan homman jotenkin alulle (ehkä huomenna).
et semmottii tällä kertaa.. :wink:

niin ja suuret kiitokset "tn" tekniikan irroittamisesta ja muusta avusta. ja "jara" reiluista, hyvistä kaupoista. :D
Viimeksi muokannut gls, Ke Elo 17, 2005 20:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

esim golffeissa on k-jetti jossa on vasta konehuoneessa painepumppu.
onko tuossa paikka normaalille kaasarin pa pumpulle? käyttäisi sitä imupumppuna ja ostaisi vaikka tuon golffin painepumpun.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Tai laita K-jetin oma pumppu tankin ulkopuolelle vaikkapa vasemman eturenkaan etupuolelle. Avo-99:ssäni toimii hyvin ilman erillistä siirtopumppuakin. Käy vaikka vilkaisemassa, kun kerta niinkin lähellä asut.

edit: Yhteystiedot laitettu s-postiin.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

tuota suunnittelinkin.. olis kyllä yks ylimääräinen b*marin sähköinen pumppu joka tulee tankin ulkopuolelle, tiiä toimisko sillä sitten..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Jos tuo Bemarin pumppu on sähköruiskusta niin ei varmaankaan oikein sovi.

K-jet kun on semmoinen kapistus toimintaperiaatteestaan johtuen että se vaatii aivan poskettoman toimintapaineen, normi saabin k-jetissä tämä on luokkaa 6 bar, ja ei ole montaa tuohon pystyvää pumppua muita kun alunperin k-jetillä varustettuihin autoihin tarkoitetut. Että nyysimään vaan jostain jonkun k-jet auton pumppu niin sillä pitäisi pelata

-Ville
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

gls kirjoitti:tuota suunnittelinkin.. olis kyllä yks ylimääräinen b*marin sähköinen pumppu joka tulee tankin ulkopuolelle, tiiä toimisko sillä sitten..
On aika helppo laittaa kuitenkin se pumppu sinne oikeaan paikkaan tankkiin. Voihan sen muuallekin sijoittaa, mutta pitää melkoista surinaa, esim konetilassa - kokeiltu on. 99 on aika helppo turbottaa, kun kaikki menee heittämällä paikalleen :)
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37

Viesti Kirjoittaja jara »

Kiva kun tavarat oli mieleisiä!! ja hinta kohdillaan?
Laitahan sävylasit, niin jopa ilme muuttuu...
Onnea projektiin!!!
Oma menee ensi kuussa hiekkapuhallukseen alustan osalta ym. siinä samalla....
Jos vaikka sais maalin ja sitten todenteolla sisustan kimppuun.... :wink: Jos tarvetta vielä jostakin, niin tiedät mistä voi löytyä!!!!

Pyrin pitämään oma 99 turbon täysin orkkiksena. Sain jopa etsittyä uudelleen alkup.kankaalla verhoillut penkit....
Tietääkö kukaan on yhtään 99 turboa MR-katsastettu :?:
Ajattelin josko kokeilis... :wink:
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

noniin nyt pääsin hieman tutkimaan tuota konetta, vaihelaatikosta oli pakkipyörän pusla menny ja syöny yhden hammasrattaan pilalle, tuo aski joko remontoidaan tai sitten siihen istutetaan `77 laatikko..
onko muuten tuo turbon laatikon pitempi välitys hoidettu ensiövälityksellä?

ja asiasta viidenteen, kuuluuko noissa `80 turboissa olla kärkisytytys? tuossa on kärkijakaja ja mekaaninen bensapumppukin löytyi koneen kyljestä??
Kiva kun tavarat oli mieleisiä!! ja hinta kohdillaan?
Laitahan sävylasit, niin jopa ilme muuttuu...
kyllä hinta-laatusuhde oli kohdillaan! :) sävylasit laitan paikalleen kunhan kone hyrisee keulilla..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Turboissa pitäisi olla k-jetronic ja sähköinen pumppu tankissa, sekä kärjetön sytytys. Kaikissa. Ettei olisi joku jälkiturbotettu kone?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

K-jettivehkeissä ei nimenomaan tunneta mekaanista polttoainepumppua, vaan sähköinen hoitaa homman. Mekaaninen kalvopumppu kyllä takuulla torpedoi kunnossa olevankin k-jetronicin takkuavaksi paskaksi, jos se välissä on...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ei tuo ainakaan lohkon tunnuksen mukaan mikään jälkiturbotettu ole, tunnus alkaa kirjaimilla BSI.. :?

mitenköhän tuo sitten toimisi kärkisytkällä??
nuo kärjettömät kamppeet voi löytyä hyllystä kun on noita petro vehkeitä tullu purettua useampi..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hmm, joko siihen on sitten jostain syystä laitettu mekaaninen bensapumppu jälkeenpäin, tai ettethän vaan sekoita k-jetronicin ohjauspaineensäädintä bensapumppuun? Nehän on about samoissa kohdissa ainakin H-koneessa sijaitsevia vähän samannäköisiä möttejä, erona vaan että ohjauspaineensäätimessä kiertää alipaineputket, eikä bensaletkut.

Jos kärjettömän sytkän rojut löytyy, niin laittaisin sen ehdottomasti. On se kärkisytkä sen verran onneton kampe varsinkin tehokkaammassa pelissä, IMO. Ei Saab sitä turhanpäiten turbomalleihinsa laittanut samalla kun peruskaasareissa vielä oli kärjellinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pystyyköhän H-koneen kärjettömän sytkän tunkemaan B-koneen jakajaan sisälle? :) Tuota voisi kyllä harkita, kun löytyy tarvittavat rojutkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mua kanssa kiinnostaisi väkertää kärjetön sytkä ysiysiin, mutta onnistuukos d-jetronicin kanssa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

jcarlson kirjoitti:Hmm, joko siihen on sitten jostain syystä laitettu mekaaninen bensapumppu jälkeenpäin, tai ettethän vaan sekoita k-jetronicin ohjauspaineensäädintä bensapumppuun? Nehän on about samoissa kohdissa ainakin H-koneessa sijaitsevia vähän samannäköisiä möttejä, erona vaan että ohjauspaineensäätimessä kiertää alipaineputket, eikä bensaletkut.

Jos kärjettömän sytkän rojut löytyy, niin laittaisin sen ehdottomasti. On se kärkisytkä sen verran onneton kampe varsinkin tehokkaammassa pelissä, IMO. Ei Saab sitä turhanpäiten turbomalleihinsa laittanut samalla kun peruskaasareissa vielä oli kärjellinen.
en sekoita ohjauspainesäätimeen.. :)

tänään pitäisi vielä saada käytettyä konetta jotenkin hollilla ja kuunnella käyntiä. huomenna sitten kone taas irti ja vaihdelaatikkoa laittamaan..

jos tuo käynti kuulostaa hyvältä niin kantta en ala irroittelemaan, vaihdeloota vaan irti ja tarkastaa sylinterien ja kiertokangen laakerien kunto...

niin ja se sytkä homma pitäis saada toimimaan ja bensansaanti..mutta eiköhän tuo onnistu..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin