ostovinkkejä ?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

ostovinkkejä ?

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

moi,

tuli tuossa myytyä 9-5:n pois (nyyh, nyyh) ja nyt on kiire saada uusi tilalle. Olen katellut sekä uutta että 2-3 vuotta vanhaa 2,3 lpt:tä max 50 tkm ajettuja. Hintaero uuden ja käytetyn välillä on karkeesti 10 tuhatta eeroa, mistä syystä taidan kallistua käytetyn puolelle.
Mitä kannattaa tarkistaa lähinnä nyt sen riskin pienentämiseksi että kone ei heti laukee:
- merkki hk on selvä homma
- käynnistyspölläytykset
- rallatus
- läppäkotelo ja imukanava auki (venttiilikoppaa ei viitti ainakaan liikkeessä irroittaa)

Vectoreissa, mitä olen kokeillut, kuulu useista melkoisia rasahduksia alustasta, jos ajelee vähänkin isompaa painaumaan tms. Taitaa olla jokin tyyppivika

9-5 Nordic
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Varmin (ja varmaankin miellyttävin) keino on hankkia kutoskoneellinen :wink:
Mutta tuossapa ne yleisimmät hommat taisivat ollakin, eipä niistä 100% varmuutta saa oikein millään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

onks toi metron auto wagon
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

ng900aero kirjoitti:Varmin (ja varmaankin miellyttävin) keino on hankkia kutoskoneellinen :wink:
Mutta tuossapa ne yleisimmät hommat taisivat ollakin, eipä niistä 100% varmuutta saa oikein millään.
Samaa olen arvellut, mutta löytyykös kuutoskonetta 2002 tai uudemmista? Ainakaan mobile.de haku ei tuottanut tulosta.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuo oli pelkkä heitto, noita kutosia on senverta vähän että tiedä mitä ihmeellisiä vikoja niistä sitten löytyykään 8O Ja ainakin mua vierastuttaa se epäsymmetrinen ahtaminen.
Luulisi että alle 50tkm ajettu kärry on täysin kunnossa kaikin puolin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minusta kannattaa enemmin ostaa 9-5 aidolla 2.3-litraisella Saab-moottorilla sen moottoritakuun vuoksi. Esimerkiksi 2002 vuosimallissa on vuoteen 2010 saakka takuu. Koko moottoriongelma vaikuttaa siltä, että se on käytöstä ja ylläpidosta kiinni. Pitkillä öljynvaihtoväleillä ja rauhallisella köröttelyllä/kaupunkiajolla koneeseen muodostuu karstaa ja öljylietettä joka tukkii huohottimen jolloin öljyt ei kierrä koneessa. Jos autoon on vaihdettu öljyt 10K välein tai edes pidetty huolta että koneessa on öljyä ja ajettu maantieajoa ja kierrätetty konetta, ei koko moottoriongelmaa ole olemassa. Tasapainoketjuongelma on huomattavasti pienempi murhe, kun sen voi poistaa kokonaan, jos ei halua tehdä kallista remonttia...

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ke Heinä 20, 2005 08:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Niin ja vielä piti sanoa, että JKL Laakkosella on tuliterä metallisininen 2.3t Wagon aika asiallisilla varusteilla (mm. xenon-valot ja sport-paketti). Väittivät, että se 2.3t-moottoritarjous on loppunut, mutta tuohon autoon sen vielä saa. Esittelyautona löytyy myös 4K ajettu 2.0t Vector Wagon.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

En henkilökohtaisesti menisi poistamaan tasapainoketjua muutaman vuoden ikäisestä autosta, remonttina kun ei ole mikään mahdottoman kalliskaan, ja takuun piikkiin sekin menee. Vaikuttaa sitten taas jälleenmyyntiarvoon kaikki tuollaiset tehdyt muutokset, niistä kun olisi suotavaa kertoa seuraavalle omistajalle.

Eskin kommentti on aika pätevä, avainsana lienee kuitenkin se öljyloukko joka ei taida sietää ollenkaan huonoksi päässyttä öljyä, ja kondensiovesi muodostaa sinne lietettä jos ajetaan lyhyttä pätkää puolikylmällä koneella. Pänikän ja putkien eristys voi auttaa tätä hommaa. Joka tapauksessa arvioisin että ensiarvoisen tärkeää on varmistaa että huohotuspuoli pysyy auki, öljyt vaihdetaan ajotavasta riippuen ajoissa, ja että konetta poljetaan reippaasti välillä :D
Sitä karstaa muodostunee koneen sisälle pääasiassa vasta kun huohotus on tukossa.
Tasapainoketjun kestävyyteen on vaikea sanoa mitään, olen kuullut että muuten ehjiin ja hyväkuntoisiin koneisiin on niitä jouduttu vaihtamaan jo reilussa 100tkm:ssä, jos noissa ketjuissa on ollut laatueroja tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti:En henkilökohtaisesti menisi poistamaan tasapainoketjua muutaman vuoden ikäisestä autosta, remonttina kun ei ole mikään mahdottoman kalliskaan, ja takuun piikkiin sekin menee. Vaikuttaa sitten taas jälleenmyyntiarvoon kaikki tuollaiset tehdyt muutokset, niistä kun olisi suotavaa kertoa seuraavalle omistajalle.
Tottakai korjataan, jos takuuseen menee, mutta Laakkosella sanoivat, että tasapainoketjuremontin osat maksaa noin 2000 euroa ja hommaan menee noin 15 tuntia töitä, eli kyllä kustannukset on noin 3000 euron luokkaa... Tekevät myös merkkihuollossa ketjun poiston, jos asiakas niin haluaa.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Osat maksavat 197 euroa (sisältäen tasapaino- ja jakopään kaikki kuluvat osat, tarvittavat tiivisteet ja tiivisteliiman), paketissa on mm. uusi kampiakselin stefa, venakopan tiiviste, öljypumpun o-rengas, öljynjäähdyttäjän o-renkaat, ketjut, rattaat, ohjurit, tasapainoketjun kiristin, jakoketjun kiristimen tiiviste, jne jne.

Tottakait haluavat tehdä remontin ottamalla kone pois paikaltaan jotta saavat kunnolla laskutettavaa :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

No vähän meni sitten pojilla osien hinta pieleen. Joku taisi mainitakin, että osien hinta on tullut äskettäin reippaasti alas, joten ehkä 2000 euroa oli se vanha hinta... Väittivät myös Laakkosella, että kone on purettava, kun ketju vaihdetaan.

Eski
Griffin#01
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
Paikkakunta: Kuopio

Saabismi on seikkailu.

Viesti Kirjoittaja Griffin#01 »

ng900aero kirjoitti:Varmin (ja varmaankin miellyttävin) keino on hankkia kutoskoneellinen :wink:
Mutta tuossapa ne yleisimmät hommat taisivat ollakin, eipä niistä 100% varmuutta saa oikein millään.
Tuo oli pelkkä heitto, noita kutosia on senverta vähän että tiedä mitä ihmeellisiä vikoja niistä sitten löytyykään Ja ainakin mua vierastuttaa se epäsymmetrinen ahtaminen.
Luulisi että alle 50tkm ajettu kärry on täysin kunnossa kaikin puolin.
Niinpä, vähän se tuntui hypyltä pimeään kun hiljan ostin vähän ajetun MY2001 Griffinin. Auto vaan tuntuu ja näyttää hyvältä. Toivon että vaikutelma säilyy, eikä suurempaa "asiaankuulumatonta" remppaa tule eteen. Toisaalta, mahdollinen remontti ei tunnu etukäteen ajateltuna edes kirvelevän, auto on sen väärti. Saabismi on paitsi sairaus myös seikkailu.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:No vähän meni sitten pojilla osien hinta pieleen. Joku taisi mainitakin, että osien hinta on tullut äskettäin reippaasti alas, joten ehkä 2000 euroa oli se vanha hinta... Väittivät myös Laakkosella, että kone on purettava, kun ketju vaihdetaan.

Eski
Kaiken kertomasi pohjalta suosittelisin välttämään Laakkosta ja kääntymään asiantuntevan huollon puoleen :D
Pitäisköhän niille ostaa WIS sinne korjamolle :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saabismi on seikkailu.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

pulkkane kirjoitti:
Niinpä, vähän se tuntui hypyltä pimeään kun hiljan ostin vähän ajetun MY2001 Griffinin. Auto vaan tuntuu ja näyttää hyvältä. Toivon että vaikutelma säilyy, eikä suurempaa "asiaankuulumatonta" remppaa tule eteen. Toisaalta, mahdollinen remontti ei tunnu etukäteen ajateltuna edes kirvelevän, auto on sen väärti. Saabismi on paitsi sairaus myös seikkailu.
Niin onhan tuo opelin kutonen iankaikkisen vanha konstruktio, eli saattaa olla kestävä, eikös se ole ihan hyvän koneen maineessa Opel-piireissä?

Onko konehuoneessa tosiaan niin vähän tilaa ettei olisi mahdollista rakentaa 6->1 pakosarjaa tai sitten laittaa tuplaturboa?

Mitenkä mahtaa vaikuttaa tuo toisen puolen kovempi pakovastus koneen kestävyyteen, ja kun tuolla pienellä turbolla on ilmeisesti haettu vain isompaa vääntöä niin onko tuossa edes laskettu puristuksia verrattuna vapariin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eikös sen virallisen tiedotteen mukaan takuu koske myös M2003. 2004-mallissa on tehty joku muutos huohotinjärjestelmään ja näin ollen koko ongelmaa ei ole M2004 eteenpäin. Näin ainakin väittävät...

Eski
Vastaa Viestiin