9000 2.0i-91 jätti tielle Vesannolla->27.7. TOIMII :)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

9000 2.0i-91 jätti tielle Vesannolla->27.7. TOIMII :)

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Keskiviikkona 27.7. eli juuri äsken vaihdettiin Hall-anturi. Testilenkin jälkeen auto näyttäisi toimivan moitteettomasti. Osa loppujen lopuksi löytyi eräältä saab-tutultamme. Osan nopean vaihdon hoiti Vesannon paikallinen korjaamo (Jorkin korjaamo).

Kiitoksia kaikille vinkeistä ja hengessä mukana olosta!

Alla vanha tarina:
-------------------------------
Vinkkejä kaivataan...

Isäni 9000 cd 2.0i-91 (ajettu n. 360tkm) on nyt jättänyt kaksi kertaa viikon aikana samalla tavalla tielle. Viimeisin kerta kävi tänään mökillä (n. 400km päässä kotoa :). Tässä laitteessa ei ole DI-poksia koneen päällä eikä mielestäni siirtopumppua bensapumppuun liittyen.

Oireet:
-auto sammuu kesken ajon varoittamatta (Boschin alkuperäisellä ja uudella tarvikevaraosa sytysboksilla)
-aina ei käynnisty heti, joskus käynnistyminen kestää tunnin
-jos ei käynnisty, niin ei anna kipinääkään
-mittaristoon syttyy valot
-rele naksahtaa hansikaslokeron takana
-startti pyörittää
-ajossa kulkee normaalisti muuten paitsi, että välillä kierrokset putoavat muutaman sata kierrosta 1-2 sekunnin ajaksi ja palautuvat sitten normaaleiksi

Tehdyt toimenpiteet:
- vaihdettu sytytyksen ohjausboksi (tarvikeosa merkki: Unipoint varaosanumero: 7001-9004, tunnus 12U UNI0502 B09)
- sytytyksen pyörijä on uusittu ja testattu
- puola on testattu (testattu eri puolilla-> ei vaikutusta toimintaan)
- tulpat pitäisi olla ehjät
- bensapumppu vaihdettu n. 100tkm sitten
- tilattu uusi hall-anturi->kaksi firmaa toimittanut väärät hall-anturit (pyörijä-mallisen ja lambda-anturin, prkl)
- hankittu uusi virtalukon pohja (ei vielä asennettu, lähetys mennyt pe perille)

Onkos tällaisessa iivarissa jotain muita bokseja tai antureita, jotka voisi aiheuttaa vastaavanlaisen vian?

Löysin tällaisia vikamahdollisuuksia haulla:
1) ruiskunohjausboksi
2) ilmamäärämittari
3) bensapumpun rele (ei vedä kunnolla kiinni,kun vika ilmenee)
4 )maadoitukset
5) virtalukko (esim. naksahtaako hanskikaslokeron takana oleva rele laitettaessa virrat päälle?)
6) kampiakselin asentoanturi:
7 ) Lämpöanturi
8 ) bensansuodatin
9) siirtopumppu
10) sytytyksen pääteaste ja/tai -ohjausboksi (EZK-sytytys)
11) Hall-anturi
12 Puola
13) tulpanjohdot

Auto yritettiin ajaa maanantaina 25.7. Vesannolta Nurmijärvelle, mutta eipä tuo onnistunut, joten isä jatkaa osien odottelua, jotka saapuvat keskiviikkona :)

Vinkeistä etukäteen kiittäen!

-Make-
0405798584
Espoo
Viimeksi muokannut mjpelkon, Ke Heinä 27, 2005 12:53. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 892
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

9000

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

moikka,veikkaisin hyvin pitkälti että vika virtalukon pohjassa.pohjan voi purkaa ja puhdistaa pinnat.sieltä nimittäin kiertää kaikki sähkö lähestulkoon.huom.kerran korjattu kun ei merkkikorjaamo löytänyt vikaa mutta osasi laskuttaa.eikä uusi pohja maksa kun noin 40e.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos valot syttyy ja startti pyörittää, niin tuntuisi siltä että virtaa kuitenkin tulee virtalukon läpi?

Ja jos on varmistettu että ongelma on nimenomaan kipinän puute, niin seuraavia asioita epäilisin ensinnä: Puolan- ja tulpanjohdot (näitä ei ollut mainittu testatuks/vaihdetuksi) ja kampiakselin asentoanturi.

Tuossahan on EZK-sytytys, joten sytytysennakkoa ohjaa EZK-boksi. Ilmeisesti vaihtamasi osa on kuitenkin pelkkä pääteaste, 7-pinninen lätyskä? Itse EZK-ohjausboksia ei taida tarvikeosana nimittäin löytyä. Tosin vian sijaitseminen siinä on kohtalaisen epätodennäköistä, mutta ei kai se liene mahdotontakaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Kiitos tähän astisista vinkeistä!

Tänään tuli hankittu virtalukon pohja, joka lähtee postilla torstaina Keski-Suomeen. Perjantaina tietänee, että auttoiko tuo asiaan.

Uutta puolaa ei ole ostettu, mutta toimivalla ja uudella puolalla tonnaria testattiin, eikä eri puolalla ollut merkitystä auton toimivuuteen.

Tiedustelen torstaina, että vaihdettiinko EZK-sytysboksi vai päätevaste. Hinnasta 24 euroa, voisin veikata, että päätevaste.

-Make
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:Pumpun toiminnan pystyy kuulemaan kontista korvaamalla polttoainepumpun releen hyppylenkillä.
Tonnarissa helpoin tapa varmistaa että pumppu saa sähköä on irrottaa bensapumpun sulake ja varoitusvilkun sulake ja kytkeä varoitusvilkun sulakekannasta jatkuva jännite bensapumpun sulakekannan pumpulle menevään nastaan. Hyppylangassa on hyvä olla sulake.

Bensapumpun releet niin kuin muutkin releet on hanskalokeron takana, vähän turhan vaikeasti saatavilla nopeaa vianhakua ajatellen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Koeta haku toimintoa ja laita sanaksi vaikka HALL ja foorumiksi 9000. Antaa jotain osviittaa tuokin. Itsellä vuosia takaperin vastaavanlaisia ongelmia, vika oli juuri tuossa HALL -anturissa. Siis virranjakajan sisällä oleva "reikälevy", joka antaa kipinän reiän ollessa kohdillaan tjs... :oops:
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sytytyksen vianetsinnästä vielä:
http://townsendimports.com/Web/electric ... cttest.htm
http://townsendimports.com/Web/electric ... kindex.htm

Turbottomassa autossa ei muuten ole ylipainekytkintä, joten senkin viakamahdollisuuden voi poistaa listalta.

Noista sulaketaulun hyppylangoista: sähkö kulkee taulussa oikealta vasemmalle, eli hyppylanka hätävilkkusulakkeen vasemmanpuoleisesta nastasta bensapumppusulakeen oikeanpuoleiseen nastaan pitäisi pakottaa pumppu toimimaan aina. Ja voihan tuon vielä varmistaa testilampulla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moikka,

Kiitos taas aktiivisuudesta!

Hall ja 9000-foorumi tuotti melko samanlaisia vikadiagnooseja, kuin isäni autossa on. Täytyy yrittää metsästää Hall-anturi jostakin.

Onko hall-anturia myytävänä tarvikeosana? Ainakaan motonetin sivuilta ei -91 malliin tuota löytänyt. Haun perusteella -89-> hall-anturi sijaitsee öljypumpun kyljessä eikä virranjakajassa.

Hall-anturi lienee sama asia kuin yläkuolokohdan tunnistin (tai kampiakselin asentoanturi).

Nykyinen tarvike pääteaste täytynee jossakin välissä vaihtaa boschiin (jos alkuperäinen ei toimi, oikean vikapaikan löydyttyä).
Motonetissä myydään boschin pääteastetta. Onkohan tuo toimiva tarvikeosa vai joutuuko hankkimaan jostakin alkuperäisen?

-Make
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tarvike <-->alkuperäis HALL-anturi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Onko kenelläkään antaa vinkkejä, että onko hall-anturia saatavana tarvikeosana vai joutuuko ostamaan alkuperäisen tai käytetyn (jos jostakin löytää)?

Alkuperäinen maksaa länsiautossa 310 euroa ja Keski-Suomessakin tuo oli 295 euroa. Eli osa on melkoisen kallis...

Mallihan oli Saab 9000 2.0i-91.

Isäni on nyt saanut kaksi kertaa väärän osan liikkeiden kautta, joten hän ei jaksa enää jäädä odottamaan oikeaa osaa Keski-Suomeen, vaan yrittää ajaa auton tänään Nurmijärvelle.

Ei kenelläkään sattuisi olemaan tänään (ma 25.7.05, lähtö Vesannolta klo 14-15) ylimääräistä kohtuuhintaista Hall-anturia (ja mahdollisesti työkaluja) reitillä:

Vesanto-Suonenjoki-Rautalammi-Toivakka
-4-tie-Heinola-Lahti-Hyvinkää-Nurmijärvi

Kiitoksia taas etukäteen avusta!

-Make
040-5798584
Espoo
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Hall-anturi vaihdettu->auto toimii

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

moi,

Tänään sitten vaihdettiin Hall-anturi isäni tonnariin ja ongelma näyttäisi pienen testilenkin perusteella poistuneen.

Jotain positiivistakin tässä auto-ongelmassa oli:
-pidentyneen kesäloman johdosta isäni sai muurattua mökin takan lähes tulkoon valmiiksi ,-)

Kiitoksia kaikille vinkeistä ja mukavaa kesän jatkoa! :)

-Make
Vastaa Viestiin