automaattiloota (?) jurisee tai kone resonoi *KORJATTU?*

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Henkka #2283 kirjoitti:Vaihdelaatikon alakumin vaihdoin viime syksynä, joten se sai vielä olla. Ylätuet vaihdoin kanssa jokaisen, Speedpartsin ruuvilla se onnistuu helposti, siitä on kuvakin "Jus":n sivuilla.
Noita ulosvetimiähän saa monestakin paikasta, Scan-Tech noita ilmeisesti toimittaa. mm. Tyrkkö on valmistuttanut noita erän ja myi klubilaisille.

http://www.scantechsweden.com/UserContr ... d=10202801
http://www.speedparts.se/prod/verk_verktyg.shtml
http://img.eautopartscatalog.com/live/Y104084597STP.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ulosvedin

Huomatkaa, että Tyrkön versiossa on jatkettu tuotekehitystä, siinä on kuulalaakeri :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

jus kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Vaihdelaatikon alakumin vaihdoin viime syksynä, joten se sai vielä olla. Ylätuet vaihdoin kanssa jokaisen, Speedpartsin ruuvilla se onnistuu helposti, siitä on kuvakin "Jus":n sivuilla.
Noita ulosvetimiähän saa monestakin paikasta, Scan-Tech noita ilmeisesti toimittaa. mm. Tyrkkö on valmistuttanut noita erän ja myi klubilaisille.

http://www.scantechsweden.com/UserContr ... d=10202801
http://www.speedparts.se/prod/verk_verktyg.shtml
http://img.eautopartscatalog.com/live/Y104084597STP.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ulosvedin

Huomatkaa, että Tyrkön versiossa on jatkettu tuotekehitystä, siinä on kuulalaakeri :-)
Pitäski kerätä koko sarja :lol:
Mutta hyvä tietää, että tarjontaa riittää.
EDIT: Scantecin laatikossa se speedpartsin hyrräkin tuli


Wow, kuulalaakeri! SE on jo HighTechiä :idea:
Laakeroinnin idea tuli taas omaakin ruuvia käytettäessä muistutetuksi, heitin sen prossisen prikan sivuun: "Mikä lie roska"-tyyliin. Ja kun aloin vääntämään ni aattelin et joha on tiukas ku kierteet melkee rutisee....Hyvä taas! Ja siinä vaiheessa ei ollut mennyt kuin viikko siitä kun manasin prossilaakerin puuttumista vaihdelaatikosta, näin se kantapään kautta :lol:

On muuten saabbi jo ulos tallista, eilen tuli pihalla vekslattuun ja toimii eteen-/taaksepäin :idea: Tänään jos pääsisi jo lenkille asti
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

MP kirjoitti:Mistäs muten tuosta löytyy öljyn lisäys ja poistoreiät? Tarkoitus olis homma suorittaa, mutta esivalmistelut ja tiedot on vähän niin ja näin. Onko suodin helppo vaihtaa itse ja missä se on??
Tässä vielä kuva laatikon alta, vasemmalla tyhjennysproppu, josta lasket ensin enimmät öljyt pois. Sitten avaat suodattimen kannen, ensin kolme ruuvia pois, minkä jälkeen kansi jää vielä tiivisteen varassa paikalleen, pitäisi lähteä sormilla vetämällä. Tästäkin tulee jälleen vähän öljyä, eli astia alle. Kuvassa oikealla suodattimen kannen paikka kansi avattuna. Suodatin on tiivisteensä varassa kolossaan, tapista kiinni pihdillä ja vedät ulos.
Kuva
Kuva


Tässä kuvassa näkyy suodatin ja sen kansi. Kannen keskellä magneetti, joka pitää pyyhkiä puhtaaksi. Toivottavasti siinä ei ole tuonkaan vertaa hituja kuin kuvassa näkyy.
Kuva

Uuden suodattimen mukana tulee kaksi O-rengasta, toinen suodattimeen, toinen suodattimen kanteen. Jotkut pesee noita suodattimia, mutta varman päälle pelattaessa 25 eur uusi suodatin on aika halpa.
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut jus, Su Helmi 16, 2025 16:43. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Perskuta rallaa...minä poika se olen aina vaihtanut öljyt tuosta
suodattimen reiästä...???
( kansi veks ja suodatin ulos, ja pesuun )
Tämän jälkeen olen aina laittanut ATF Dexron 2 öljyä 3.5L.
Tuleeko tuosta tyhjennys ropusta se sama 3.5L ulos myös..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

9000CD23T kirjoitti:Perskuta rallaa...minä poika se olen aina vaihtanut öljyt tuosta
suodattimen reiästä...???
( kansi veks ja suodatin ulos, ja pesuun )
Tämän jälkeen olen aina laittanut ATF Dexron 2 öljyä 3.5L.
Tuleeko tuosta tyhjennys ropusta se sama 3.5L ulos myös..?
Juu, aika vieretysten ovat nuo laatikon sisäpuolelta katsottuna:

http://thor.prohosting.com/henrih/9000/ ... vattu2.JPG

Kummatkin ovat omassa pienessä kolossaan, joten vain toinen avaamalla saattaa toisen kuoppaan jäädä vähän öljyä jemekseen, ei luulisi olevan ratkaisevaa
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Pienemmästä reiästä ne isoimmat öljymäärät tulevat vähän hallitummin keräysastiaan, luulisin...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Hyvin ne tulee tuosta suodattimenkin reiästä jos laittaa vadin alle.
Ja lisäksi aika rivakasti.

jus mites on tomaatti toiminut..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:Hyvin ne tulee tuosta suodattimenkin reiästä jos laittaa vadin alle. Ja lisäksi aika rivakasti.
Sitä minä tarkoitinkin, ei ole hyvä jos tulee liian rivakasti, olen laskenut öljyt kanisteriin enkä vatiin:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=39257
9000CD23T kirjoitti:jus mites on tomaatti toiminut..?
Kiitos kysymästä, enimmäkseen hyvin, 3500 km koeajettu. Alaspäinvaihdot moottorijarrutuksessa pikkuvaihteilla menee joissain tilanteissa vähän turhan nopeasti tai turhan aikaisen, nyppäisee hiukan, sellaista piirrettä ei ollut ennen. Tosin sekin piirre alkaa mennä ohi tai sitten alan tottua. Mietiskelen onko syytä vielä yrittää tehdä tuolle jotain vaiko antaa olla vaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No minun tonnari toimii kylmänä helskutin nätisti ei paukuta eikä nyöki
ja vaihdot menevät todella hyvin....( kick down vaijeri säädetty 3mm ohje arvoa löysemmälle )
No annas olla kaupungissa pyörittelyä n.1/2h niin jo alkaa paukuttelu ja
tämä tapahtuu ainoastaan 2 --> 3 vaihtaessa.
Ja sitten kun 2:nen on pykälässä niin jotenkin tuntuu niinkui joku paikka
ravistaisi, muilla vaihteilla tätä ei ilmene.
Nyt olen jo siinä määrin kyllästynyt säätämään nykyistä laatikkoa että antaa
olla, uusi laatikko on tilattu.
Luultavasti jo tällä viikolla olen vaihtamassa laatikkoa...
:P :P :P
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

9000CD23T kirjoitti:No minun tonnari toimii kylmänä helskutin nätisti ei paukuta eikä nyöki
ja vaihdot menevät todella hyvin....( kick down vaijeri säädetty 3mm ohje arvoa löysemmälle )
No annas olla kaupungissa pyörittelyä n.1/2h niin jo alkaa paukuttelu ja
tämä tapahtuu ainoastaan 2 --> 3 vaihtaessa.
Ja sitten kun 2:nen on pykälässä niin jotenkin tuntuu niinkui joku paikka
ravistaisi, muilla vaihteilla tätä ei ilmene.
Nyt olen jo siinä määrin kyllästynyt säätämään nykyistä laatikkoa että antaa
olla, uusi laatikko on tilattu.
Luultavasti jo tällä viikolla olen vaihtamassa laatikkoa...
:P :P :P
Simmuttis 8)

Mistä laatikon hommasit :?:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Hernesmaan autosta.
Ilmeisesti toi Ruotsista niitä useamman.
Ja hinta oli 1600,- ( tehtaan paketissa )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

9000CD23T kirjoitti:Hernesmaan autosta.
Ilmeisesti toi Ruotsista niitä useamman.
Ja hinta oli 1600,- ( tehtaan paketissa )
No jopas! Eipä ole paha hinta, kun kyseessä on pakasta vedetty aski, tai ainakin peruskorjattu.
Purkaamoiltakin hommattaessa niistä saa maksaa 700€->
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Noniin, eiköhän näillä ohjeilla ja hyvillä kuvilla luulisi öljyn ja suotimen vaihdon onnistuvan, kiitoksia kaikille. 8)
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Niin, hyvinhän se sitten onnistuikin.

Mutta tuo jurina reilummalla kaasulla. Ilmenee ainakin selvimmin kun runttaa reilusti kaasua ja vaihteisto luistattaa 1 tai 2 vaihteella kierosten ollessa päälle 3000. Voisiko viallinen tukikumi (vaihteiston) olla syypää..? :roll: Tai kenties moottorin tukityyny..? Ei tuo oikein vetoakseliltakaan tuntuisi.. vai.. :?: ..sekavaa :roll:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No jos se moottorin kumityyny on ihan finaalissa, niin kiihdyttäessä
se saattaa ottaa metalliin kiinni ja tästä voi kuulua inhoittava
ääni kabiiniin.

Eikä se moottorin liika liikkuminen tee hyvää pakoputkelle vaikkakin siellä
se metallinen joustinputki on.
Se vaihdelaatikon puoleinen kiinnike oli ainakin omassa tonnarissa aivan
lopussa, sekä molemmat ylimmäiset olivat halki.
Ja etummainen hydraulikumi oli myös rikki.

Nämä + hiukan nykäisevä automaatti laatikko = mieletön rykäisy.
( edelleen toistan itseäni...tämä vaurioitti neljä vetoakselia )

Jurinasta vielä..voihan se olla laakerivikakin, esim oikeanpuoleisen
vetoakselin sisimmäisen akselin laakeri on hyvinkin kuluvaa tavaraa.
( vakiolaakeri löytyy melkein joka kaupan hyllystä )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin