paisuntasäiliö tulvii

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sakari Satku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
Paikkakunta: Turku

paisuntasäiliö tulvii

Viesti Kirjoittaja Sakari Satku »

Olisikohan kannentiiviste vaihtokunnossa? Mikä muu voisi aiheuttaa seuraavanlaisen "vuorovesi-ilmiön"?

Moottorin lämmittyä jäähdyttimen paisuntasäiliö täyttyy täysin ja jäähdytinnestettä alkaa valua korkin alta. Moottorin jäähdyttyä paisuntasäiliö on melkein tyhjä.

Ja autohan oli 900i vm -89
"Hey ladies, it's a Saab 900!"
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Tuntuuko auto käynän ihan normaalisti ja pysyykö moottori normaalilämmöissä? Vuotava kansipahvi oireilee kyllä yleensä tavalla tai toisella...

Jumittava termostaatti mulla tulis noista oireista ekana mieleen, jos auto muuten toimii normaalisti..
#1970
Sakari Satku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sakari Satku »

Kiitos ensimmäisestä vastauksesta!

Auto toimii muuten ihan normaalisti ja moottorin lämpömittarin osoitin yleensä mittarin puolivälissä. Moottoritieajossa ehkä 2/3. Sen olen huomannut, että moottoritilan tuuletin käynnistyy usein.

Ostin eilen uuden termostaatin, mutta en ole vielä asentanut sitä paikoilleen.
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Itelläni on samankaltaisia onkelmia....mahdollisia aiheuttajia:

1) Jäähdytys systeemi haukannu ilmaa
2) Termari
3) Joidenkin SAAB-yksilöiden ominaisuus (jos vettä yli min=>pihalle)
4) Kansi halki
5) Kansipahvi menossa/mennyt


itteäni tuosta ei oo ollu mitään haittaa ja nyt näyttää vettä olevan hieman alle minimin,niin eipä työnnä enää vettä pois...


edit: Paisuntasäiliönkorkki voipi olla risa....
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kannattaa tuota paisarin korkkia kokeilla vaihtaa jos vaikka jollakin tutulla olisi varmasti toimiva ja kunnon ilmaus!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Syyläri tukossa eikä jäähdytä konetta kunnolla. Jos paisarin täyttää maxiin niin sieltä varsinkin kesäkelillä normaalisti tulee ulos sen verran että taso laskeen maxin ja minimin puoliväliin.

Normaalia se ei ole että puhaltaa vedet minimiin tai sen alle, eikä veden taso saisi koskaan olla sen minimin alle!

Joko syyläri on tukossa mikä ei ole kovinkaan epätavallista, varsinkaan autossa jossa ei ole huolehdittu nesteistä. Toinen vaihtoehto voi olla että vedenkierrossa on muuta estettä. Kolmas... ja se kunnon ilmaus...

Pitäkee ne suappinne kunnolla kunnossa elekeekä keksikö mittee harakirikorjauksia kuten veden tason pitäminen alle minimin!!

8O :wink:
Viimeksi muokannut HM, Su Heinä 17, 2005 13:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#2274
Sakari Satku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sakari Satku »

mikkoimp kirjoitti:kannattaa tuota paisarin korkkia kokeilla vaihtaa jos vaikka jollakin tutulla olisi varmasti toimiva ja kunnon ilmaus!

Ajattelin viime viikolla varmuudeksi ostaa uuden korkin, mutta olivat päässet loppumaan tilapäisesti Motonetistä. Täytyypä kokeilla ainakin. Ilmaa järjestelmässä tuntuu olevan liikaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mun satkussa säiliötä ei kannata laittaa täyteen, kun se pukkaa liiat nesteet pois. Min ja max puoliväliin täytettynä nestetaso pysyy vakiona.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sakari Satku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sakari Satku »

Samat ongelmat jatkuvat vaikka:

1) Termostaatti vaihdettu €
2) Kannentiiviste vaihdettu korjaamolla €€€€

"Dyrt, dyrt, dyrt" sanoisi Bosse Bildoktorn. Sääli, että hänen ohjelmansa lopetettiin.

Edelleen kaikki minimitason ylittävä jäähdytinneste tulvii ulos siinä vaiheessa, kun auton sammuttaa ja tuuletin lähtee käyntiin. Näyttää kiehuvan oikein kunnolla :cry:
Lämpömittari näytää useimmiten vain vähän yli puoltaväliä. Onkohan anturi viallinen? Mitä tässä seuraavaksi kannattaisi kokeilla? Syylärin vaihtoa? Tonnarin ostoa?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Keittääkös se ajossa? Kuinka kuumaksi kone menee todellisuudessa, kun flekti lähtee pyörimään? Kiehuuko vesi/sylki jos klimppaa konetta? Syyläriä? Onko termostaatti originaali? Minkä lämpöarvon termostaatti? Onko vesipumpussa pelti vai valurautasiivet (jos peltisiipinen pumppu, sen voi heittää romurautaan ihan suorilta)?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko järjestelmä nyt ilmattu kunnolla moneen kertaan?!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

eikä pidä unhoittaa vuotokorjauslitkujen tukkimia kanavia
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Djjules kirjoitti:eikä pidä unhoittaa vuotokorjauslitkujen tukkimia kanavia
ovat kyllä yksiä perkeleen syyläri sementtejä ne aineet!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Sakari Satku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sakari Satku »

Kiitoksia kaikille neuvoja antaneille!

Vika on korjattu. Syyläri oli finaalissa ja on nyt vaihdettu uuteen. €€



Onpahan nyt ainakin varmasti pitävä kannentiiviste :roll:
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja rille »

oiskohan mun ässässä kanssa mahdollisesti syylari tai joku paikka tukossa.
lorinaa kuuluu kun antaa kierroksia. ilmaus ei tunnu koskaan riittävän. kunnon kaasutuksen jälkeen pukkaa nesteet takasin paisaariin ja tulvii yli.
vai pitaäk uus termari hommata?
Vastaa Viestiin