Öljyloukun irroitus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Öljyloukun irroitus

Viesti Kirjoittaja ijw »

Olisi kiva tietää etukäteen mistäpäin kannattaa irrottaa öljyloukku.
Saako sen irrotettua yläkautta irrottamalla "muovikansi" öljyntarkistus/täyttöputken ympäriltä nykäsemällä se pois. Tämän jälkeen polvillaan jossain moottorin tietämillä ja kädet kyynärpäitä myöden imusarjan ympärillä avaten kaksi ruuvia (osanumero 7978190) ja irrotaen letkut osanumerot 9188806, 9172115 ja 9186875.

Kiitokset vastauksista!

#2335
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Juurikin noin, 10mm kannalla olevat 6mm:n ruuvit, ovat pänikän toisella reunalla, tunnustele ne ensin käsikopelolla ja avaat joko kiintoavaimella tai pikkuräikällä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tex Willer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
Paikkakunta: Teksas

Viesti Kirjoittaja Tex Willer »

Minä vaihdoin sen alakautta kun oli ne alapuolen suojamuovit jo valmiiksi irti. Ei ole just tässä käsillä varaosanumeroita kun olen reissun päällä, mutta Saabilla on uusi korjaussarja jossa tuo öljyloukku tulee parin uuden nippelin kanssa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mä olen sen kanssa laittanut pari kertaa paikoilleen alakautta, onnistuu molemmalla tavalla, ne suojamuovit eivät estä operaatiota koska pänikkä on koneen takaosassa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Merkkihuollossa irroittivat sen pänikän alakautta, mutta öljyntäyttöputki oli tiellä ja se piti irroittaa myös...

Eski
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja ijw »

Kiitokset hyvistä vastauksista. Viikonlopuksi on tiedossa pänikkä askaretta.

#2335
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Merkkihuollossa irroittivat sen pänikän alakautta, mutta öljyntäyttöputki oli tiellä ja se piti irroittaa myös...

Eski
Totta, ei kaikkea muista :oops: eli siitä öljyntäyttöaukon juuresta irti se yksi 6mm:n ruuvi (10mm:n kanta) ja sitten vetää putken pois.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

Terve!
Puhdistin juuri sen loukun ja letkut.
Otin sen pois yläkautta.
Ensiksi muoviläppä nostetaan pois imusarjan päältä.
Revitaan kumiletkut pois loukusta ylhäältä 2 kpl (jos lähtee irti).
avataan öljytikun putken kiinnikkeet 2 kpl 10mm avain.
otetaan korkki/tikku ja muoviosa irti. Yritin saada metalli putken pois mutta oli liian tiukassa ja sitä EI tarvitse poistaa. (mahdtuu tulemaan jos on vaan löysällä)
Mutterit on 13 mm ei 10 mm ne sijaitsee ylhäältäpäin katsottuna oikealla laidalla.
Pieni räikkä + 20 cm pidennys toimii hyvin.
avataan ruuvit. Otetaan se alempi letku pois moottorista.
Käännetään yläosa auton takaosaa päin ja nostetaan pois.
Takaisin saa helposti jos ylemmät letkut ovat pois paikalta.
muista letku järjestys.

Mulla ei ollut mitään loukussa?? letkut oli aika likaisia. Olin jo aiemmin työntänyt sähkö kaapelin siihen letkun joka tulee venakopasta ja putsannut sen sillä, tuli aika paljon töhnää mukana.

Aikaa meni noin tunti koko hommaan.
Ai niin ota akkkukenkä pois että ei tule oikareita...
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olen pahoillani, ne ruuvit olivat tosiaankin 13mm eikä 10, hittokun ei jaksa muistaa kaikkea :oops: ja mulla se öljytikku on kiinni vain yhdellä 10mm kannalla olevalla ruuvilla, en tiedä onko joskus ollut kaksi siinä?

Suosittelisin ottamaan sen öljyputken pois, se on ikävästi juuri siinä tiellä, ei se tarvitse kuin nypätä ulos, siellä on vain yksi o-rengas joka sekin oli ainakin mulla, suhteellisen löysä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

Se yksi ruuvi pitää kiinni metalliputken ja toinen sitä korkki osaa.
Mulla se putki oli niin pirun tiukassa...
Vielä lisäksi se alempi letku menee öljyputken vasemalle puolelle.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Tex Willer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
Paikkakunta: Teksas

Viesti Kirjoittaja Tex Willer »

Sen uuden öljyloukun varaosanumero on 55560548 ja siinä tuli mukana nippeli myös huohotinletkun toiseen päähän. Molemmat pitäisi olla valmiiksi porattu oikean kokoisiksi Saabin viimeisten suositusten mukaisiksi.
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja ijw »

Tulipahan tehtyä pänikkäremontti. Oli yllättävän puhdas 8O
Ainoastaan letkuissa oli jonkinverran öljykarstaa (puhdistin). Pänikkään porasin isomman reijän (n. 9mm), kun alkuperäinen reikä oli noin 4mm.
Vaihdoin samalla "takaiskuventtiilin" letkuineen eli osanumero 9399 973 hinta
6,80 euroa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ijw kirjoitti:Tulipahan tehtyä pänikkäremontti. Oli yllättävän puhdas 8O
Ainoastaan letkuissa oli jonkinverran öljykarstaa (puhdistin). Pänikkään porasin isomman reijän (n. 9mm), kun alkuperäinen reikä oli noin 4mm.
Vaihdoin samalla "takaiskuventtiilin" letkuineen eli osanumero 9399 973 hinta
6,80 euroa.
No sehän hyvä, mulla oli ihan ektoplasmassa koko pänikkä, ei meinannut edes puhdistua millään. Porasin sen 6.5mm terällä, luulen että suurennan sen vielä ensisestään ennen talven tuloa jolloin kondensioriski on isompi.
Pölläyttelikö autosi sinistä käynnistettäessä ennen remonttia?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja ijw »

Pölläyttelikö autosi sinistä käynnistettäessä ennen remonttia?

Eipä tuo putkesta savua pöläytellyt en ainakaan huomannut. Silti päätin tarkistella paikkoja kuten myös venttiilikannen kopan.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mukava kuulla että autosi on kunnossa. Se alkuperäinen 4mm:n reikä on kyllä liian pieni.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin