Tervehdys kaikille!
Mielenkiinnolla olen seurannut tätä palstaa onnellisena 900 i 16 5D -89 kohtuullisen tuoreena omistajana. Keväällä alkoi konehuoneesta kiva ujellus, jonka arvelin tulevan oireiden perusteella painelaakerista. Lueskelin täältä kaikki mitä löysin kytkimen vaihdosta ja nyt lomareissun jälkeen aloin hommiin. Siis auto on seissyt kesän ja lomareissu tehtiin perheen toisella ajokilla.
Kiitos teidän ohjeiden kytkimen vaihto sujui ihan kivasti. Paineasetelma tuli kohtuudella pois ja uuden sain paikoilleen uuden levyn ja painelaakerin kera, kun ensin saatiin panta rautakangen ja vaimon suosiollisella avustuksella uuteen asetelmaan paikoilleen. Painelaakeri oli tosi likainen ja sökön oloinen. Likaisuuden vuoksi vaihdoin myös akselin stefan ja O-renkaita työsylinteriin. (jälleen täältä saatujen ohjeiden mukaisesti, kiitos!)
Jep, jep, jostakin se aina tahtoo jäädä sitten kanittamaan. Eli tässä tapauksessa ei kytkinakseli mene takaisin paikoilleen, ei sitten millään ilveellä. Kaikki muu olisi kasassa, mutta tuo ... akseli. Onko mitään vinkkejä miten edetä? Akselista jäi esille noin senttimetri tai hieman toista, eli se meni suurin piirtein siihen poikittaiseen uraan saakka. Ajattelin seuraavaksi ottaa jäähdyttimen pois, että saisin hieman lisää tilaa. Jospa se sitten hieman voimaa ja vasaraa käyttämällä menisi. Pois ottaminen oli myös alussa varsin tiukkaa, joten voi odottaa, että takaisin laitto on vaikeaa.
Kytkinremppaa, 900 i 16
Kytkinremppaa, 900 i 16
Saab 900i 16V -89
Asetelma ja työsylinteri on kiinni, mutta panta on vielä paikoillaan. Joten eikös levy silloin vielä pääse liikkumaan ainakin jonkin verran? No, pitää kokeilla vielä aukaista asetelman pultteja ja kokeilla. Varmaan se on vain pienestä kiinni. Huomenna nähdään, miten äijän käy.mikkoimp kirjoitti:vinkkinä että se akseli kuuluu laittaa jo silloin sinne kun asetelma ei ole kiinni, eli nyt levy on sivussa.
jos se jo muuten on kasassa niin toinen painamaan kytkintä että levyä saa liikuteltua asetelmassa.
Saab 900i 16V -89
Yup. Sinne meni ja nyt on jo koeajot tehty
Virheeni oli, että kiristin asetelman ensin ja sitten vasta yritin kytkinakselia paikoilleen. Vaikka panta oli koko ajan vielä paikoillaan asetelmassa, niin levy ei liikkunut riittävästi. Nyt kun löysäsin asetelman pultit, niin ei tarvinnut voimaa juuri ollenkaan. Hieman vasaralla naputtelemalla meni perille saakka. Huh, huh...
Voisin rohkaista muita aloittelijoita, että kyllä tuo kytkimen vaihto onnistuu, kun vain noudattaa tarkasti täältä löytyviä ja korjausoppaissa olevia ohjeita. Jäähdytin kannattaa suojata jollakin levyllä, ettei käy hassusti. Ja konepelti heti kättelyssä pois. Jos kyseessä on perheen ainoa käyttöauto, niin kannattaa varata aikaa sopivasti, ettei tule kovin kiivasta perheneuvottelua. Vara-auto kannattaa olla käsillä. Minä kävin vain kolmesti hakemassa lisää tarvikkeita
Kiitokset Passi ja Mikkoimp vinkeistä.
T. Seppo

Voisin rohkaista muita aloittelijoita, että kyllä tuo kytkimen vaihto onnistuu, kun vain noudattaa tarkasti täältä löytyviä ja korjausoppaissa olevia ohjeita. Jäähdytin kannattaa suojata jollakin levyllä, ettei käy hassusti. Ja konepelti heti kättelyssä pois. Jos kyseessä on perheen ainoa käyttöauto, niin kannattaa varata aikaa sopivasti, ettei tule kovin kiivasta perheneuvottelua. Vara-auto kannattaa olla käsillä. Minä kävin vain kolmesti hakemassa lisää tarvikkeita

Kiitokset Passi ja Mikkoimp vinkeistä.
T. Seppo
Saab 900i 16V -89