Magneettiventtiilin korjaus
Magneettiventtiilin korjaus
Itselläni jäi entisestä autosta vanha huonosti pelaava vanha magneettiventtiili. Se on ilmeisesti samanlainen kuin OG9-3:sissa? Joten voiko sitä korjata? Se piti ilmeisesti purkaa ja sisäosat huoltaa. Jos ei ole kovin työläs, niin voisin ryhtyäkin sellaiseen urakkaan, kun se voisi tulla vähän ja aika paljonkin halvemmaksi kuin uuden osto.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Magneettiventtiilin korjaamistarina:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8781
Vanhemmanmallisen kaksinapaisen magneettiventtiilin (OG900, vanhatonnari), jossa letkuliittimet ovat vierekkäin saa avattua samaan tyyliin, puukolla vaan kampeaa vaalean kannen irti tummasta runko-osasta. Siinä tosin venttiililautanen on useamman millin paksuinen, tuskin halkeaa
Käämillehän ei kummankaanmallisessa voi tehdä oikein mitään jos käry on käynyt.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8781
Vanhemmanmallisen kaksinapaisen magneettiventtiilin (OG900, vanhatonnari), jossa letkuliittimet ovat vierekkäin saa avattua samaan tyyliin, puukolla vaan kampeaa vaalean kannen irti tummasta runko-osasta. Siinä tosin venttiililautanen on useamman millin paksuinen, tuskin halkeaa

Käämillehän ei kummankaanmallisessa voi tehdä oikein mitään jos käry on käynyt.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
>Pystyy tosiaan korjaamaan jos ei vaan ole käämit menny...allekirjoitan.
Noissa uudemmissa 3-napaisissa kun on se ohut levy käämien välissä niin siinä on yleensä vika...se on joko sälöinä tai puuttuu paloja.
Noissa uudemmissa 3-napaisissa kun on se ohut levy käämien välissä niin siinä on yleensä vika...se on joko sälöinä tai puuttuu paloja.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Näytti olevan laitimmaisten napojen suhde keskimäiseen 3,5 ohmia. Ja laitimmaisten suhden toisiinsa 6,5 ohmia, eli ne taitavat olla kohdillaan.
Ja auto on sen verran uusi eli en usko siellä olevan vikaa, mutta tarkistin ja tulihan sieltä jännitettä ihan hyvin eli jotain 12-14 volttia ainakin toiseen laitimmaiseen napaan suhteessa keskimmäiseen.
Mutta mitä liuotinta kannattaisi ruiskuttaa puhdistukseen tuonne mankkavenaan? Crc ja muut vastaavat vain syövyttävät noita käämejä vain.
Ja auto on sen verran uusi eli en usko siellä olevan vikaa, mutta tarkistin ja tulihan sieltä jännitettä ihan hyvin eli jotain 12-14 volttia ainakin toiseen laitimmaiseen napaan suhteessa keskimmäiseen.
Mutta mitä liuotinta kannattaisi ruiskuttaa puhdistukseen tuonne mankkavenaan? Crc ja muut vastaavat vain syövyttävät noita käämejä vain.

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Kokeilin crc:tä, kun muuta ei ollut, ja näytti pelaavan ihan hyvin. Välillä taasen juuttu kiinni ilmeisimmin, kun ahdot nousivat sinne n. 0,7 baariin. Välillä pelasi taasen asiallisesti ja ahdot oli n. 0,5 baaria.
Auto on muuten pelaillut hyvin kyllä.
Sitten sitä on kysyminen, että luultavammin hieman taisi mennä letkuihin crc:tä ja siten myös turboonkin joku tippa. Eli onko se haitaksi??
Auto on muuten pelaillut hyvin kyllä.
Sitten sitä on kysyminen, että luultavammin hieman taisi mennä letkuihin crc:tä ja siten myös turboonkin joku tippa. Eli onko se haitaksi??
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
9-5:n edellinen mankkuvena meni kahdeksi osaksi kun irrotin sitä kumikiinnikkeestään, näytti että sitä oli väännelty auki ruuvimeisselillä jne, ja lisäksi se jousi pyöri jonnekin, heitin aparaatin roskiin ja hain uuden. Uusi ainakin toimii suuremmalla todennäköisyydellä kuin tuollainen tee-se-itse -korjattu.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
T7-koneissa taitanee olla erilainen mankkavena kuin näissä T5:sissa. Joka tapauksessa on aika vaikea korjata tuota osaa, joten jossain vaiheessa pitänee tilata uusi. Uusi on ainakin tässä tapauksessa parempi kuin tee-se-itse -korjaus. 

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Itse olen käyttänyt auki pari niitä uudemman mallisia venoja, siis niitä mustia joissa on letkujen lähdöt alekkain. Puukolla vaan varovasti saumasta auki ja katsoo ettei katko piuhoja sisältä! Pikaliimalla olen kasannut ja hyvin ovat pelanneet!
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic