99 -84 öljyn seassa harmaata...jäähdytys...tulpat!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Ite vaihdan 10 tkm välein ja aina on mustaa ollu :)
Tuohon auttaa jo sekin kun joskus vaihtaa yhden ylimääräisen kerran, eli ajaa vaihdon jälkeen vaikkapa 500km, sitten vaihtaa taas, senjälkeen pysyvät taas puhtaina pitkään.
tai sitten ajaa forte-käsittelyn? :)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

tai sanotaanko niinpäin, että jos öljyt vaihtaisi aina värin perusteella, mun/lefan tapauksessa tiheämmin kun 10tkm, niin vältyisi forte-käsittelyn tarpeelta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Täytynee ruveta vaihtamaan useammin, perheen pakuun ('88 Nissan Urvan) on vaihdettu aina 7tkm välein, ja eipä vie 400tkm ajettu edes öljyä, kuten noilla on tapana viedä..

Kun nyt vaan sais yhden auton baanalle täydessä iskussa :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nuo nykyöljyt ovat kyllä senverta peseviä itsessäänkin että kyllä sieltä tulee pelkällä öljylläkin aika paljon likaa pois, toki vaikutusta voi tehostaa noilla pesulitkuilla.
Kyllä yli 200tkm ajettu kone on väkisinkin likainen, vaikka olisi öljyt vaihtanut 5tkm:n välein.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

oma ykkös satku on 335tkm ajettu ja lähes joka öljyn vaihdossa on tullut tehtyä forte käsittely. on se hyvä jos aine tosiaan vaikuttaa noinkin huomattavasti sillä öljy on sellaista tumman ruskeaa kun kyppitonnin on ajanut. ne öljyt voi käyttää vielä pelto rassissa. öljynä muuten käytän mobilin 1 ralliformulaa 5w-50 kesällä ja 0w-40 talvella. toinen hyvä öljy jota olen käyttänyt volvoissa on shellin ultraa jos muuten kone syö öljyä niin ultraa kun käyttää se syö selvästi sitä vähemmän.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

sen verran tämä keskustelu nyt poiki, että päätin ajaa toisen saabini, seiskaykkösen taas öljynvaihtoon, vajaan kahden kuukauden ja kolmen tuhannen kilsan jälkeen edellisestä vaihdosta. on niin pirun mustat öljyt ja jotenkin vetisen näköiset, ja saa jatkuvasti lisätä. auto on ekaa kesää ajossa sitten vuoden 2001 ja yleensäkään minun käytössäni...tiedä mitä tuolle moottorille on joskus syötetty.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös B-moottorillisen vesipumppuvikaisen oireisiin kuulu mahdollisesti veden ja öljyn sekoittuminen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

jus kirjoitti:Eikös B-moottorillisen vesipumppuvikaisen oireisiin kuulu mahdollisesti veden ja öljyn sekoittuminen?
Kyllä kuuluu. Ensin pettää hiilitiiviste, jolloin alkaa kusta lohkon kyljestä olevasta vuoto reijästä. Sen jälkeen menee alempi stefa. Jos pumpun laakeri pitää ääntä, ei stefakaan yleensä kauaa kestä. Alemman stefan pettäessä öljyr ja vedet menevätkin sitten sekaisin oikein kunnolla. kovin kauaa ei tarvitse rikkinäisellä pumpulla ajaa, kun kaikki moottorin laakerit ovat saaneet oikein perusteellisen vesivoitelun, ja muuttaneet värinsä mukavan oranssiksi. Vesipesun jälkeen laakerit on luonnollisesti kaikki paskana ja aika täydellinen koneremppa on edessä. Että semmosta. Kokemusta on valitettavasti. Yhden konerempan olen edellä mainitun syyn vuoksi tehnyt.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

KÄÄK!! ja mä kun ajattelin että eiköhän tolla voi vielä aika huoletta ajaa....!!! :(

olipa hyvä että tulin puhuneeksi "ääneen" täällä asiasta!

mut vettä ei kuluta yhtään...vielä
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ok, jos palataan taas otsikon autoon, eli 84 vuosimallin punainen tuplis. tulin siis siihen tulokseen että valkoinen vana öljytikussa oli hetken oikku, nyt on ajettu satoja kilsoja eikä enää mitään valkoista näy siellä, eikä paisarissa mitään muuta kuin jäähdytinnestettä.

epäilen onko tossa jäähdytin tukossa. ostin kätyetyn, puoli vuotta toisessa autossa kiinniolleen jäähdyttimen ja lämmöt ei sen jälkeen ainakaan alempana ole pysyneet. flekti käy taajama-ajossa tosi tiuhaan, tosin lämmöt ei ikinä pääse punaiselle rajalle, "lähellä" toki käy mutta näyttäis ainakin mittarissa olevan turvallisen etäisyyden päässä punarajasta. joskus kun sammuttaa kuumana ja käynnistää hetken päästä, niin mittari on melkein punarajalla kunnes laskee heti kun vesi pääsee alkaa taas kiertämään, tietysti.

auto on alkanut tekemään sitä, että jos seisoo pari päivää, sen jälkeen käy ekat 5 minsaa kolmella pytyllä. tämähän ei oikeastaan voi viitata muuhun kuin kansipahvin lievään vuotoon?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

autolla on ajettu lähes päivittäin sitten viimeisen kirjoituksen, eikä oireet ole pahentuneet. aavistuksen lisäsin jäähdytysnestettä, nesteen väri on terve. myöskin moottoriöljyn väri on ihan tervettä. kylmänä kun käynnistyy, potpottaa oudosti mut ei se aina tunnu siltä että pytty olisi pelistä pois koska esim. eilen siinä oli heti kaikki hevosvoimat mukana vaikka kone piti hassua röpötystä kylmänä.

lämmöt tuntuis pysyvän kuitenkin sillä tavalla kurissa, etteivät ne punaiselle mene vaikka on kuumia päiviä, mut flekti siinä käy taajamassa lähes koko ajan. pitäsköhän ens kesäks vaihtaa toinen syyläri vaikka toi on päällepäin lähes uudennäköinen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

noniin lisätietoja taas otsikon autosta. huolenihan alkoi siitä että joskus kesällä näin öljytikun seassa vähän valkoista. no se olikin vain hetkellistä. seuraava huolenaihe oli kun kone alkoi vähän prötpröttämään, varsinkin kylmänä. eilen sitten mulla lopullisesti välähti: olen omistanut auton vuoden verran, ajettu 20tkm, enkä ole koskenut tulppiin vieläkään!

sieltähän se "vika" löytyi, yks tulppa oli löysällä, kahdesta jengat menneet, ja kaks tulpanjohtoa vaihtokunnossa. autossa oli bilteman tulpat ja sekajohdotus mitälie-merkkisiä. no, kaksi tulpaa siis vaihdoin, ykköstulpan sain pois mutten saanut uutta tilalle. sain vanhan tulpan ruuvattua takaisin ehkä puoleen väliin. nelostulpassa huomasin ettei sekään aukea suosiolla, jätin paikallensa. mitä tehdä noiden kahden tulpan kanssa??

kolmos ja nelostulpan johdot oli rikki, uusin ne, auto käynnistyi tosi nätisti ja kävi välittömästi tosi tasaisesti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

jus kirjoitti:Eikös B-moottorillisen vesipumppuvikaisen oireisiin kuulu mahdollisesti veden ja öljyn sekoittuminen?
Jep! Viime talvena hajosi tiivisteet ja meni nesteet öljyjen sekaan. Vian tultua auto oli ajossa jo parin päivän päästä, huollettuna tietenkin ja öljyjen vaihto tuli melko pian uudestaan. Elikkäs öljyllä puhdistus tuli tehtyä.

Ja kaikista korneinta B-moottorin vesipumpussa korjauksessa tai vaihdossa on se, että se saattaa vuotaa hieman remontin jälkeen. Itse nimittäin menin remontin jälkeen sanomaan, että sieltä tulee nestettä ulos joka oli kuulemma ihan normaalia. Voi kestää aika kauankin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin