b-moottorin kolinat vesipumppu tai nokkaketju
tää rojekti etenee hitaasti kun tekevät autoa korjaamolla sivuhommina. mut en ole vissiin vielä tänne palstalle kertonut sitä uutista, että motonetin korjaussarjan ratass oli valmistusvikainen ja vuoto johtui siitä. eli pumppu revittiin taas auki ja aiotaan kasata alkuperäisellä rattaalla. ja tarvittiin tietty uus tiivistesarja kans, sen ostin eri paikasta, ehkä tyhmää koska oli kalliimpi kun motonetin pelkkä tiivistesarja.lucaf kirjoitti:joo ostin motonetin korjaussarjan johon kuului noi kaikki mainitsemasi. tavallaan nolo ja kiusallinen tilanne alkaa vääntämään saab-huollon kanssa kättä tästä, varsinkin kun en itse osaa perusteella niille että vika olisi heidän työssään. yritän vain vihjaista että "minulle sanottiin näin..."...ääh, mihinköhän tämäkin johtaa
en ole vielä päättänyt mitä teen tuon jakopään kanssa, laitoin autosta myynti-ilmoituksen viime viikolla myyntipalstalle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vuotiko pumppu "juorurei'ästä" korjauksen jälkeen? Sen käsittääkseni pitää hieman vuotaa, kun hiilitiiviste "hioutuu" tiiviiksi. Omaan 99:iin teetätin talvella vesipumppurempan, kun siitä laukesi tiivisteet ja rempan jälkeen pumppu vuoti hieman nestettä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
niin, minähän sain tämän auton takaisin korjaamolta reilu viikko sitten. hivenen epäselväksi mikä siinä vesipumpunvaihdossa mätti, motonetin ratas jätettiin sinne kuitenkin, hiilitiivistettä ei vissiin ekalla vaihtokerralla saatu istumaan, ja käytettiin toista tiivistesarjaa autosportista ostettua. ja tämähän oli kaikki sitä turhaa työtä
, alkuperäinen vika, kolina, joka kuuluukin jakopäästä vaikka heijastuu mukavasti vesipumpun kanteen, on edelleen tallella ja mielestäni voimistunut entisestään kun taas tuli 200km ajettua tuolla. sentään venttiilikopan ruuvin kierre saatiin korjattua ja tiiviste vaihdettua, eli jotain pientä edistystä 
nyt kun sais tuolle jakopäälle edullisen korjaajan...ei kellään ole ylimääräistä intoa nostaa yhtä b-moottoria sijoiltaan ja pistää ketju+kiristin kondikseen? hinta tietysti sopimuksen mukaan, tai osakorvauksena voisin jättää auton fiilistelykäyttöön?


nyt kun sais tuolle jakopäälle edullisen korjaajan...ei kellään ole ylimääräistä intoa nostaa yhtä b-moottoria sijoiltaan ja pistää ketju+kiristin kondikseen? hinta tietysti sopimuksen mukaan, tai osakorvauksena voisin jättää auton fiilistelykäyttöön?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
dimebak: en tiedä, hiilitiivisteen istuvuudesta ne puhuivat...mä olen valinnut sen tien että luotan siihen mitä valtuutetussa saab-huollossa tekeävät. lompakkoni ei aina tykkää tästä valitsemastani tiestä mutta...
on ollut paljon keskustelua siitä että yläkautta tohon ei pääse (eivät ainakaan vähämaan autolla saaneet tehtyä asialle mitään), ja taas rajuin väite mitä olen kuullut, että olis "puolen tunnin homma yläkautta" (ja nimenomaan b-moottoriin).
edit: nyt on virallinen ostoilmoitus korjaustyöstä ja/tai/ehkä vaihtomoottorista
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=25667
tähän mä kaipaisin vielä lefan päivityksen että mites se asia olikaan. mainitsit jossain ettei korjautunut lopullisesti?lefa42 kirjoitti:Jeps, täytyy ottaa tänään kuvia omasta "erikoistyökalusta" eli pidennetystä ja taitellusta 13mm lenkin ja jatkovarren yhdistelmästä, jonka saa ujutettua venakopan avauksen jälkeen laahaimen pultinkantaan, sitä löystytin, sitten laahainta ketjua kohti ja kiristys
Sotkuinen, hermojaraastava ja hyttysenpuremia sisältänyt operaatio, mutta onnistunut
on ollut paljon keskustelua siitä että yläkautta tohon ei pääse (eivät ainakaan vähämaan autolla saaneet tehtyä asialle mitään), ja taas rajuin väite mitä olen kuullut, että olis "puolen tunnin homma yläkautta" (ja nimenomaan b-moottoriin).
edit: nyt on virallinen ostoilmoitus korjaustyöstä ja/tai/ehkä vaihtomoottorista
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=25667
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Voi olla, että olen ymmärtänyt kuvatun korjaustavan väärällä tavalla, mutta...lucaf kirjoitti:tähän mä kaipaisin vielä lefan päivityksen että mites se asia olikaan. mainitsit jossain ettei korjautunut lopullisesti?lefa42 kirjoitti:Jeps, täytyy ottaa tänään kuvia omasta "erikoistyökalusta" eli pidennetystä ja taitellusta 13mm lenkin ja jatkovarren yhdistelmästä, jonka saa ujutettua venakopan avauksen jälkeen laahaimen pultinkantaan, sitä löystytin, sitten laahainta ketjua kohti ja kiristys
Sotkuinen, hermojaraastava ja hyttysenpuremia sisältänyt operaatio, mutta onnistunut
on ollut paljon keskustelua siitä että yläkautta tohon ei pääse (eivät ainakaan vähämaan autolla saaneet tehtyä asialle mitään), ja taas rajuin väite mitä olen kuullut, että olis "puolen tunnin homma yläkautta" (ja nimenomaan b-moottoriin).
Tuollainen korjaus kuulostaa hieman ns. myyntikunnostukselta. Kun ketju on venynyt tarpeeksi, ei kiristimesssä enää riitä liikevara löysien poistamiseen, mikä kuullaan ketjun rallatuksena. Jos nyt laahainta liikautetaan, saadaan kyllä ääni häipymään, mutta heti ketjun venyttyä pikkasen palaa äänikin. Ja ketju on taas hieman pidempi, mikä johtaa jakovälin huonompaan istuvuuteen rattaiden kanssa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03