Otsikko kertookin jo kaiken. Selkeä ohje olisi nyt tarpeen.
-soossi-
Miten saan kuupan takapyöränlaakerin irti?
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 185
- Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
En ole itse vaihtanut laakeria Saabiin, mutta ohjekirjasta lyhennellen se menee näin:
1. Pyörä irti, navan mutteri (sieltä suojakupin alta) irti (vaatii todella ison hylsyn, oliko se 38 mm)
2. ulosvetäjän haarukat jarrurummun reunoihin ja keskitappi akselissa olevaan koloon ja vääntöä, jarrurumpu lähtee laakereineen
3. Irrota laakerin stefa ja lukkorengas, huomioi sen asento .Laakerit pitää puristaa irti jarrurummusta. Molemmat lähtevät samalla, koska niiden välissä on holkki. Usein nämä hommat onnistuvat kotikonsteinkin jos omistaa järeän ruuvipuristimen ja valikoiman tukevia pyöreitä osia, esim. isoja hylsyjä
4. Rasvaa uudet laakerit
5. Purista uusi pienempi laakeri paikalleen jarrurummun ulkopuolelta, ULKOkehältä painaen
6. Täytä laakerien välinen tila puoliksi voiteluaineella (älä laita liikaa, voi valua jarrukengille)
7. Laita se väliholkki paikalleen
8. Purista uusi isompi laakeri paikalleen jarrurummun sisäpuolelta, ulkokehältä painaen
9. Asenna lukkorengas oikeaan asentoon ja uusi tiiviste
10. Paina höskä akseliin kiinni, napamutterin aluslevy ja sitten se mutteri momenttiin 9 kpm
11. Napamutterin sokka ja loput osat kiinni.
Noin se siis meni ohjekirjan mukaan, tietääkö joku käytännössä kokeillut lisäneuvoja?
1. Pyörä irti, navan mutteri (sieltä suojakupin alta) irti (vaatii todella ison hylsyn, oliko se 38 mm)
2. ulosvetäjän haarukat jarrurummun reunoihin ja keskitappi akselissa olevaan koloon ja vääntöä, jarrurumpu lähtee laakereineen
3. Irrota laakerin stefa ja lukkorengas, huomioi sen asento .Laakerit pitää puristaa irti jarrurummusta. Molemmat lähtevät samalla, koska niiden välissä on holkki. Usein nämä hommat onnistuvat kotikonsteinkin jos omistaa järeän ruuvipuristimen ja valikoiman tukevia pyöreitä osia, esim. isoja hylsyjä
4. Rasvaa uudet laakerit
5. Purista uusi pienempi laakeri paikalleen jarrurummun ulkopuolelta, ULKOkehältä painaen
6. Täytä laakerien välinen tila puoliksi voiteluaineella (älä laita liikaa, voi valua jarrukengille)
7. Laita se väliholkki paikalleen
8. Purista uusi isompi laakeri paikalleen jarrurummun sisäpuolelta, ulkokehältä painaen
9. Asenna lukkorengas oikeaan asentoon ja uusi tiiviste
10. Paina höskä akseliin kiinni, napamutterin aluslevy ja sitten se mutteri momenttiin 9 kpm
11. Napamutterin sokka ja loput osat kiinni.
Noin se siis meni ohjekirjan mukaan, tietääkö joku käytännössä kokeillut lisäneuvoja?
älä hyvä mies
heitä hukkaan sitä haljennutta jarrurumpua,on meinaan harvinainen nähtävyys,kukaan ei ole tietojeni mukaan koskaan saanut jarrurumpua halki.
tuo ihmeessä se seuraavaan klubitapahtumaan näytille.
tuo ihmeessä se seuraavaan klubitapahtumaan näytille.