Tulipa moinen nähtyä
-
- "Aero"
- Viestit: 404
- Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
- Paikkakunta: Jyväskylän MLK
Tulipa moinen nähtyä
Käyttöautolla Jyväskylässä oli korjattavana sveitsiläispapan -70 luvun alun Transit asuntoauto jossa oli Saabin V4 kone!!! ??? Mahtaa olla kiva kurvailla alpeilla...
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
-98 Volvo V70
-
- "Aero"
- Viestit: 404
- Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
- Paikkakunta: Jyväskylän MLK
Olihan noita Taunus 20M mallissa kaksilitraisenakin.koshh kirjoitti:kyllähän noita oli "possu" transitissa 1.7.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus_V4_engine
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Eiköhän nuo 2.3 ja 2.6 olleet V6:sia Fjordeissa! Tuosta V4 2.0:sta en ole kuullutkaan tehdas tekoisena? V6:sena tuota 2.0:laa oli ainakin.
V-M
V-M
Viimeksi muokannut V-M, Su Heinä 24, 2005 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Onkos se 2-litrainen V4 siis alunperin tämä: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V4_engine
"This engine was used on the Ford Corsair, Capri Mk I, Consul/Granada Mk I, Ford Zephyr 4 Mk IV and certain models of the Ford Transit van."
Tästä http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus_V4_engine saisi sen käsityksen, että myös Kölnissä olisi kasattu V4:sta kaksilitraisena.
"The German V4 was built in the Cologne plant and powered the Ford Taunus and German versions of the Consul, Granada and Transit."
Vai meneekös minulla nyt puurot ja vellit sekaisin? Kertokaapa V4 gurut.
"This engine was used on the Ford Corsair, Capri Mk I, Consul/Granada Mk I, Ford Zephyr 4 Mk IV and certain models of the Ford Transit van."
Tästä http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus_V4_engine saisi sen käsityksen, että myös Kölnissä olisi kasattu V4:sta kaksilitraisena.
"The German V4 was built in the Cologne plant and powered the Ford Taunus and German versions of the Consul, Granada and Transit."
Vai meneekös minulla nyt puurot ja vellit sekaisin? Kertokaapa V4 gurut.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Eikös tuo Kölniläinen 2.0 V4 käy silloin myös kajakkiin?

(Cologne = Köln)The 2.0 L (1996 cm³) Taunus V4 used a 93.66 mm bore and 72.42 mm stroke. Output was up to 85 hp (63 kW) and 109 ft·lbf (148 N·m).
Applications:
* 1966 Ford Taunus 20M
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
V4 oli suosittu moottori aikoinaan ja malleja oli runsaasti. Ajelin itse 1968 Fordin Zephyr esitelyautolla, joka oli Zodiacin karvahattumalli, huomattavan pitkänokkainen. Siitä karvalakkimallista irvailtiin, että "mitä pitempi nokka sitä lyhyempi moottori", koska V4 vei vain osan pellin alusesta tilasta.
Saabien moottorit tulivat pääosin Englannista, ainakin Uuteenkaupunkiin, tosin ne kulkeutuivat Saksan kautta saadakseen parempaa mainetta, näin olen kuullut tehtaan väeltä.
Olisi hauska tutkia oliko moottoreissa sekaisin milli- ja tuumajärjestelmää, vai oliko erikseen tuuma- ja millimitoitetut versiot.
Saabien moottorit tulivat pääosin Englannista, ainakin Uuteenkaupunkiin, tosin ne kulkeutuivat Saksan kautta saadakseen parempaa mainetta, näin olen kuullut tehtaan väeltä.
Olisi hauska tutkia oliko moottoreissa sekaisin milli- ja tuumajärjestelmää, vai oliko erikseen tuuma- ja millimitoitetut versiot.
Kyllä se saabin v4 on nimenomaan saksalainen cologne sarjan moottori. Siitä ei ole 2.0 versiota vaikka http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus_V4_engine niin väittää. Sivuilla annetut iskunpituus ja poraus ovat V4 essex moottorista. 20m "taunukset" eli p-sarjan fordit olivat 2.0 V6 moottoreilla. Cologne moottoreissa ei ollut yli 90mm porausta kuin vasta 2.8 moottorissa. 2.0 V6 on 84mm porauksella ja 58.86 mm iskulla. 2.3 on samalla kampiakselilla mutta 90mm porauksella. 2.6 on 90mm porauksella ja 66.8mm iskulla. Eli 1.5V4 ja 2.3V6 koneissa on sama poraus ja isku, kuten myös 1.7V4 ja 2.6V6 moottoreissa. V6 on jatkettu V4. Saksalaiseen tapaan cologne koneet (saabin v4) ovat tietenkin millimitoituksella.
Transiteissa kuten myös muissa eurofordeissa on käytetty sekä saksalaisia (cologne) että britti (essex) V-moottoreita. Suomeen vaan on tuotu autoja molemmista maista.
On muuten mun kajakista tuon wikipedian kuva "SAAB 96 with V6".
Transiteissa kuten myös muissa eurofordeissa on käytetty sekä saksalaisia (cologne) että britti (essex) V-moottoreita. Suomeen vaan on tuotu autoja molemmista maista.
On muuten mun kajakista tuon wikipedian kuva "SAAB 96 with V6".

Jep tämmönen mullakin on muistikuva asiasta. Ja vähän tuota tehdastekoista 2.0L ihmettelin? Tein aikanaan (-81) kone rempan tommoseen 12 TS:ään tais olla -62:nen tsjp.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
No niin uskotaan.
Nettiä kaivelemalla löytyi vielä tämäkin:
"COLOGNE V4/V6
The V4 engine was originally designed in the USA for a new car that was cancelled before it reached production. This engine was then fitted to a number of German Ford models, but was not fitted in any Ford model produced for the UK market. It was available in capacities of 1183cc, 1288cc, 1305cc, 1498cc and 1699cc. The V6 engine was introduced later in sizes of 1812cc, 1998cc, 2293cc, 2551cc and 2792cc. The 1.8, 2.0 and 2.6 V6 engines were only fitted in German Ford models, not UK models. "
Kuupassakin on siis alkuperältään amerikkalainen vinkkeli
Tuo 1,8 litrainen kutonen kuulostaa mielenkiintoiselta.

Nettiä kaivelemalla löytyi vielä tämäkin:
"COLOGNE V4/V6
The V4 engine was originally designed in the USA for a new car that was cancelled before it reached production. This engine was then fitted to a number of German Ford models, but was not fitted in any Ford model produced for the UK market. It was available in capacities of 1183cc, 1288cc, 1305cc, 1498cc and 1699cc. The V6 engine was introduced later in sizes of 1812cc, 1998cc, 2293cc, 2551cc and 2792cc. The 1.8, 2.0 and 2.6 V6 engines were only fitted in German Ford models, not UK models. "
Kuupassakin on siis alkuperältään amerikkalainen vinkkeli

Tuo 1,8 litrainen kutonen kuulostaa mielenkiintoiselta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21