OG900 turbo+aut. Millainen yhdistelmä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Joel S.
"Kaasari"

OG900 turbo+aut. Millainen yhdistelmä?

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Tuollaista yhdistelmää olen alkanut himoitsemaan. Tavis ruiskuautomaattia olen joskus testannut, moottoritiellä alkaa moottori huutamaan. Kaupungissa oli kyllä tosi mukava. Turboissa on ilmeisesti pidemmät välitykset? Rokottaako automaatti kuinka paljon suorituskykyä? Kokemukset vuosimalleista 88-93 kiinnostaa.
VW Polo 1.4 -05
MB 200D -91
ex Saab 900i -88
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kävin koeajaa vm. 90 T16 automaattia. Kolmelovinen laatikko tuntui nykyliikenteeseen liian raskaalta ajettavalta ja 120 vauhdissa kierrokset oli turhan korkeat vaikka olikin T16 automaatti (sikäli mikäli niissä on välityksissä eroa?). Kaupunkiliikenteessäkin tuntui, että saisi olla vähän enemmän pykäliä, että osuisi 50-60km/h:n vauhtiin joku miellyttävä.

Tämän ainoan kerran OG900 automaattia kokeiltuani totesin ettei sovi ainakaan minulle. Lähinnä korin takia kävin autoa katsomassa.
petteri75
"Hölösuu"

MItä mitä mitä?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Missä ja millainen T16-automaatti oli, lisätietoja (vaikka YV:nä)??

Kyllähän 900T8A ainakin omien kokemusten mukaan (haulla aikaisemmin kirjoittamiani) on kortteliajossa mukava, mutta maantiellä sitä kaipaa 4. ja 5. vaihdetta - kierroksia on aivan liikaa mukavaan matka-ajoon. Ex 900T8A:ni kuumeni moottoritienopeuksilla (esim. 130 km/h) jopa talvipakkasilla, kun kierroksia oli yli 3000.. Moottorin 145/155 hv antaisivat kyllä varaa nopeampaan & mukavampaan maantieajoon.

Mutta korttelipyörityksessä automaatti on yliveto, jopa tuollaisena vanhanaikaisena 3-vaihteisena konstruktiona. Liikennevaloista se poistuu ehkä kaikkia nopeimmin, kun vaihtoihin ei kulu aikaa & hyvinharjoiteltua refleksiliikehdintää. Kuminauhamainen, mutta mukava. Cruisailuun.

Hyväkuntoisia turbotomaattipystykeulasatkuja saa antaa ilmi, jos joku haluaa luopua omastaan. Tosin ilmastointiremontin jälkeen voi olla jälleen kerran pientä ja vähän isompaakin likviditeettirajoitusta, mutta minkäs teet..sellainen olisi vain saatava :)
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Millaisia vääntölukemia tuollainen laatikko kestää? Itse olen haaveillut automaatista, mutta kun pitäisi saada ne vääntölukemat lähes tuplattua normaaliin T8:iin nähden.. :oops:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
tomaatti
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Käsittääkseni turbossa on ihan sama loota.Ei todellakaan kiva moottoritienopeuksissa.Pykälän kun saisi siihen lisää niin olis jo auto.Laiskoja ne on paikaltaan lähtemään ellei pidättele jarrulla ja niin yritä edes vähän saada ahtoja ylös.
Pekka Valtanen
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Myrkky kirjoitti:Millaisia vääntölukemia tuollainen laatikko kestää? Itse olen haaveillut automaatista, mutta kun pitäisi saada ne vääntölukemat lähes tuplattua normaaliin T8:iin nähden.. :oops:
Kysyin kerran vapari BW37:n väännönkestävyyttä Pentti Hietaharjulta, yli 20 vuotta laatikoita korjanneelta asiantuntijalta. Hän kertoi luiston lisääntyvän momentinmuuntimessa kun mennään yli 200 Nm. Tämä johtaa lämpöongelmiin ja sitä kautta öljyn voiteluominaisuudet ja laatikon toimintaa ohjaavat öljynpaineet muuttuvat ei toivotuiksi.

Turbon laatikossa momentinmuunnin on hieman jyrkempi, mutta paljoa sekään ei auta. Laatikon jäähdytystä voi parantaa asentamalla moottoriöljyn ilmalla toimiva jäähdytin. Eikä niitä yli 200 Nm vääntöjäkään käytetä koko aikaa...
tomaatti kirjoitti:Käsittääkseni turbossa on ihan sama loota.
Turbon laatikossa on ainakin erilainen momentinmuunnin ja eri välitykset. Joidenkin lähteiden mukaan myös hieman leveämmät jarrupannat.

Saabissa käytetyissä BW37:ssa löytyy kolme eri ensiövetovälitystä ja kahta perävälitystä. Nopeus 3-vaihteella 1000 kierroksella vaihtelee 30-36 km/h.
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

Täällä on vieläkin myynnissä yksi automaateista joita kävin katsomassa:

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... earch=Etsi

Myyjä oli vielä kuukausi sitten yksityinen ja auto maaseudulla. Auto on näköjään päätynyt takaisin kotiseudulleen. Edellisellä myyjällä ollut vajaa vuoden. Hintaa silloin oli 1500e. Hyvää autossa oli ainakin pölykapselit, jotka olivat ehjät. Pelleistä kattoluukku taisi olla myös ehjä.

Yksityisviestillä saa lisätietoja, jos joku on menossa katsomaan kauempaa.
Vastaa Viestiin