huomasin eilen kun oli jo vähän kosteaa,niin puhaltimen moottori ei toiminut kun 4 asennossa. 1,2,3 asennot eivät pelitä. mistä lähtisin etismään vikaa.
9000 cs 2.3 t -92
lämppärin moottori
Lämppärin moottori
Ylilämpösuoja on lauennut johtuen moottorin ottamasta liian suuresta virrasta, joka taas johtuu loppuunkuluneista hiilistä, kuivista roottorin liukulaakereista ja mahdollisesti huonokuntoisesta kollektorista.
On korjattavissa jos hiiliharjoissa on vielä kulumisvaraa ennenkuin häntäpäässä oleva johto alkaa rajoittamaan ja jos intoa korjaamiseen riittää.
Eli puhallin pois autosta, moottori irti puhaltimesta, moottorin pääty auki (varovasti), kollektorin sorvaus, ja liukulaakerit (puslat) lämpimään öljyyn noin 1 vrk:ksi.
Kasaus, ylilämpösuojan (vastuspaketin vieressä oleva diodin näköinen noin 4x12 mm sylinterimäinen osa jossa hyvällä tuurilla näkyy kyljessä vielä lämpötilamerkintä) uusinta. Ylilämpösuojaa löytyy elektroniikkaliikkeistä noin 2 euron hintaan.
Itselläni oli juuri em. tapaus ja taas toimii.
Helpommalla pääsee ostamalla Motonetistä puhallinmoottorin ja uusimalla lämpösuojan.
Vastuspaketti on kyllä myös hyvä mitata että se on kunnossa.
On korjattavissa jos hiiliharjoissa on vielä kulumisvaraa ennenkuin häntäpäässä oleva johto alkaa rajoittamaan ja jos intoa korjaamiseen riittää.
Eli puhallin pois autosta, moottori irti puhaltimesta, moottorin pääty auki (varovasti), kollektorin sorvaus, ja liukulaakerit (puslat) lämpimään öljyyn noin 1 vrk:ksi.
Kasaus, ylilämpösuojan (vastuspaketin vieressä oleva diodin näköinen noin 4x12 mm sylinterimäinen osa jossa hyvällä tuurilla näkyy kyljessä vielä lämpötilamerkintä) uusinta. Ylilämpösuojaa löytyy elektroniikkaliikkeistä noin 2 euron hintaan.
Itselläni oli juuri em. tapaus ja taas toimii.
Helpommalla pääsee ostamalla Motonetistä puhallinmoottorin ja uusimalla lämpösuojan.
Vastuspaketti on kyllä myös hyvä mitata että se on kunnossa.
Kuvitusta ja ylilämpösuojan speksejä vanhasta keskustelusta:
http://www.eeuroparts.com/images/saab/4634564.jpg
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10814
http://www.eeuroparts.com/images/saab/4634564.jpg
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10814
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Liukulaakerit (puslat) ovat sintrattua (=huokoista) metallia. Öljy imeytetään puslan huokosiin. Kokeiltavissa siten että otetaan öljyä täynnä oleva pusla vaikkapa etusormenpään ja peukalonpään väliin ja puristetaan. Paineen vaikutuksesta öljy tulee puslan ulkopuolelta metallin läpi. Tätä koetta ei tietenkään voi tehdä kuin irtonaisella puslalla, normaalistihan pusla on asennettuna "raudan sisään" ja ulkopuolta ei näe.
Luulisin että kyllä 10-30 min kuumassa öljyssä on riittävä. Lämpimällä öjyllä on pienempi viskositeetti joten, se kapillaari-ilmiön avulla imeytyy huokosiin helpommin.
PS! Noin niinkuin yleisesti; puslan sisäreiän koneistushan ei ole sitten sallittua, koska se tukkii juuri em. huokoset.
Luulisin että kyllä 10-30 min kuumassa öljyssä on riittävä. Lämpimällä öjyllä on pienempi viskositeetti joten, se kapillaari-ilmiön avulla imeytyy huokosiin helpommin.

PS! Noin niinkuin yleisesti; puslan sisäreiän koneistushan ei ole sitten sallittua, koska se tukkii juuri em. huokoset.

Saab 99 -74, Saab 900 -85
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07