Kytkin sökö...APUVA!!!...ei ollut poljin / Vika löytyi!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Zaabbi9000CC
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 08:20

Kytkin sökö...APUVA!!!...ei ollut poljin / Vika löytyi!!

Viesti Kirjoittaja Zaabbi9000CC »

Moikka,

Kun on niin keltanokka tän Tonnarin kanssa, niin kyselen tyhmiä.

Eilen hajosi kytkin. Nyt täältä forumilta selvitettynä vaikuttais kyseessä olevan kytkinletkun. Mutta osa maksaa hulppeat 90 €, eli kysyisin seuraavaa.

Kun kytkimen poljin on ihan irtonaisen tuntuinen, voisiko vika olla siinä??? Eli voisiko olla irronnut jostain pultista tai jotain?? miten se on kiinnitettynä? Eli ikäänkuin jotain olisi painuneena pohjaan ja sitten poljin on ihan lerpallaan???

Jos joku tästä ymmärsi jotain, voisiko hän yst. vastata ennenkuin menen ostamaan osan klo 16.00

Kiitos

T: Untuvikko
Viimeksi muokannut Zaabbi9000CC, Ke Elo 03, 2005 09:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinpoljin

Viesti Kirjoittaja jus »

Zaabbi9000CC kirjoitti:Kun kytkimen poljin on ihan irtonaisen tuntuinen, voisiko vika olla siinä??? Eli voisiko olla irronnut jostain pultista tai jotain?? miten se on kiinnitettynä? Eli ikäänkuin jotain olisi painuneena pohjaan ja sitten poljin on ihan lerpallaan???
Polkimen ja pääsylinterin rakennetta voi kurkkia kuvasta
http://townsendimports.com/Web/transmis ... lsbpg2.gif

Olisiko pääsylinterin tiivisteet menneet? Tuskin se letku ihan yhtäkkiä alkaa antaa niin paljon periksi että kytkin ei irrottaisi tai palautuisi, jos mitään vuotoja letkusta ei näy.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Kyllä se letku menee kerrasta, ainakin minulla meni. Poljin vaan menee pohjaan ja kytkin ei irrota enää. Taho joku liikuttelemaan poljinta ja katsele tuleeko jarrunestettä jostain kohdasta.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Zaabbi9000CC
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 08:20

Viesti Kirjoittaja Zaabbi9000CC »

Kiitos

Nuo auttavat paljon

Z
Zaabbi9000CC
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 08:20

Viesti Kirjoittaja Zaabbi9000CC »

Morjesta,

Nyt sitten tarkastettiin letkut. Mikään ei ole murtunut, letkut ovat siis kunnossa. Myös poljin on ehjä. Laatikon luota kuuluu kitinää, kun polkee poljinta. Poljin on todella löysä. Melkeen polkee tyhjää. Aivan lopussa tarttuu ihan pikkasen kiinni, paitsi käynnissä. Silloin poljin on ihan lötkö. Ilmaa kytkimessä ei ole, vaan ruiskii nestettä iloisesti.

Eli jos joku guru kertoisia mistä nyt voisi aloitaa / jatkaa ennenkuin vie sen pajalle. Kiitos etukäteen.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Oliko jarrunestesäiliössä nestepinta vajonnut kytkinsylinterille lähtevän kammion osalta, vuotaako nestettä jostakin?

Kytkintyölinterin luota ilmausnipastako ruuvia avasit ja totesit että iloisesti ruiskii vai miten?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Pääsylinterin tiivisteet, ei kyllä yleensä ala ihan yhtäkkiä.
Onko kytkimen irrotuksessa aiemmin ollut vikaa / kytkinpolkimessa "tyhjää" esim. pitkän seisomisen jälkeen?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
tertsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 08:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tertsi »

Moro,

Mulla kävi tonnarissa sillain et kytkin polkimen tanko mikä työntää pääsylinterin mäntää meni poikki???? Kummallista mutta totta. otin vain sen tapin irti ja hitsasin sen kasaan ja taas mentiin, aika samanlaisilta kuulostaa tuo sinun ongelma. Kannattee ainakin katsoa se, ota vain se pahvi pois niin näet kunnolla.
Zaabbi9000CC
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 08:20

Viesti Kirjoittaja Zaabbi9000CC »

MacTurbo kirjoitti:Pääsylinterin tiivisteet, ei kyllä yleensä ala ihan yhtäkkiä.
Onko kytkimen irrotuksessa aiemmin ollut vikaa / kytkinpolkimessa "tyhjää" esim. pitkän seisomisen jälkeen?
Pientä oireilua on ollut jo pidempään. Auto on ollut perheessä vasta helmikuusta. Muita kytkimeen liittyviä ongelmia ei ole ollut.

Hytistäkö katselen sitä pääsylinterin mäntää???

Hmmm... mulla on termit totaalisen hukassa. Ruiskiminen tapahtui konetilassa, sinne minne se metallinen kykinletku päättyy. Siitä avattiin sellainen 13 mm:n mutteri ja kun polkaisi niin johan ruiski.

Z
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Zaabbi9000CC kirjoitti: Hytistäkö katselen sitä pääsylinterin mäntää???
Tuo Tertsin mainitsema tanko löytyy hytistä, suoraan kytkinpolkimen yläpuolelta. Kun taas pääsylinteri löytyy akvaariosta.

Tuo pidempi oireilu kyllä viittaisi noihin tiivisteisiin.....
Jos päädyt avaamaan pääsylinterin ja sylinteriputken sisus on syöpynyt, ei sinne kannata laittaa uusia tiivisteitä, eivät kestä edes vuotta vaikka putken hoonaisikin. Kannattaa laittaa kokonaan uusi.
Nimim. kokemusta omasta. :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Et kertonut tarkistitko jarrunestesäiliön nestemäärän, erityisesti kytkimelle lähtevän letkuhaaran kohdalla olevan kammion pinnankorkeuden.

Se, että konehuoneesta kytkimen luota työsylinterin ilmausnippaa avaamalla ja polkemalla tulee nestettä, ei välttämättä kerro, että nestettä olisi tarpeeksi, eikä poissulje sitä, että kytkimessä olisi ilmaa.

Eihän sinne normaalisti ilmaa pitäisi joutua mistään, mutta jos nestettä on hävinnyt jotain kautta, niin sitten kyllä.

Ks. kytkimen ilmaamiseen liittyvät keskustelut täällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mixa-tre
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Su Touko 29, 2005 13:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja mixa-tre »

mulla ruostui kytkinsylinterin pelti irti eli kannattimet (tarkista kunto ja korjaa/suojaa tarpeen vaatiessa ruostuu helposti kun vesi jää sinne makaamaan ) ja tuntui olevan koko helahoito irti.
Haksu
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Entiseen tonnariin tein passatin jarruletkusta uuden toimivan kytkin letkun.
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Eikös pääsylinterin jousen katkeaminen tehnyt jotain tällaista. Juttua oli jossain aikaisemmassa topikissa.
900C -86
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1504
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Mulla kävi kans ton kytkimen kanssa oheiset. Perjantaina oltiin lähdössä reissun päälle viikonlopuks. Niin päästiin hankasalmen kohdalle kun tapahtui seuraavaa. Olin lähdössä ohittaan asuntoautoa ja laitoin kytkimen pohjaan, kun meinasin vaihtaa neloselle. Nopoljin jäi pohjaa ja eipä menny vaihde enää päälle. No ei muutakuin auto tien sivuun ja tutkimaan. No pienet lammikot sinne auton alle tuli jotain nestettä ja sit vaan auto hankasalmen asemalle ja kyytiä soittelemaan.. No tänään käytiin hakeen auto pois ja huomenna pitäis rueta vikaa etsimään..


Kuva
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Vastaa Viestiin