Peruspaineiden säätö?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Peruspaineiden säätö?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Onko mulla tiedot ihan hatusta tempaistuja, jos luulen peruspaineiden menevän kutakuinkin näin:

- esim. haaroituksella imusarjasta lähtevään ahtopainemittarin letkuun painemittari kiinni (joka olisi ihan nastaa jättää kiinteästi konetilaan)
- katsotaan painemittarin lukemaa tyhjäkäynnillä ja säädetään tarvittaessa aktuaattorin/hukkaportin akselilta

Sitten tärkeät kysymykset. Meniko sinne päinkään? Paljonko 900 Turbo16V M1992 on peruspaineet? Onko kellään mitään hajua, kun säädetään peruspainetta kuinka paljon esim. kierros nostaa tai laskee painetta?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Itsekin tossa tsekkasin sen 900S:n kansirempan yhteydessä ahdot. Mittarin kytkentä imusarjaan paljasti heti imuvuodon, vaikka olin jo monta vuotopaikkaa korjannut sitä ennen. by-pass venahan se siellä vuoti. Letku väliaikaisesti tukkoon ja sain imusarjaan jopa siedettävät alipaineet tyhjäkäynnillä. Sitten vaan baanalle kokeilemaan, että onko vastaavasti ahtojakin koneessa. :)

Mietin vaan, että onko Lucas-ruiskussa mitään "sopeutusta"? Olisiko syytä nollata ruiskua irroittamalla akkukaapeli esim. tuossa välissä, kun vaihdan uuden by-passa venan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä Lucas siinä mielessä sopeutuu, että se on lambda-säätöinen ja tallettaa muistiin muuteltuja arvoja. Itsellänihän kävi juuri niin, että bypassin alipaineletku oli irronnut ja sen jälkeen kun kiinnitin sen takaisin niin tyhjäkäynti hävisi kokonaan. Nollaamalla boksin akkukaapelin irrotuksella alkoi taas tyhjäkäynti löytymään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Juu, kyllä tuokin köhi vähän aikaa, kun tukin letkun. Sitten löysi oikean "sävelen" taas. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pitääpä laittaa tuo linkki talteen. Tarkoitus olisi tarkistaa paineet jahka on jarrut ajettu sisään ja ennen kaikkea kun on aikaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuohan ei tuo Turbon ahtopainemittari ole mikään tarkkuusmittari mutta eikä ole niin, että valkoisen ja keltaisen alueen välillä oleva viiva on noin perusahtopaine? Näin olen ymmärtänyt. Tätä kyselen siksi, koska kävin kokeilemassa tuota 3. vaihteella kiihdytystä 1500rpm:stä 3000rpm:ään + se jarrutus 3000rpm kohdalla. Tuli kokeiltua tasaisella, ylä- ja alamäessä ja mittari nousi joka kerta ko. viivalle. Itse asiassa viiva jää viisarin alle, jos oikein tarkoiksi aletaan.

Niin ja tuli samalla "poistettua" etujarrupaloista varastorasvat. Että tais olla siinä se uusien levyjen ja palojen sisäänajo :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Meinaan tuota tässä kuvassa näkyvää viivaa valkoisen ja keltaisen välissä. Nollapaineen viiva on viisarin alla, kuten pitää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Turbosatkun mittaristo ei ole minulle mitenkään tuttu, mutta jotenkin tuntuu, että normaalin ilmakehän paineen ja perusahtopaineen ~0,4 bar väli ei mitenkään kuuluisi sopia keltaisen alueen alkuun tai rajamaille.

Tonnarissa perusahtopaineet 0,4 bar on keltaisen puolivälissä.

Selvyyttä tilanteeseen saisi asteikollisella mitttarilla.

Onko valkoisen ja keltaisen välillä olevat viivat ainoastaan mittarin epätarkuuuden osoittamista varten, vai onko tosiaaankin "viivalla valkoisen ja keltaisen välissä" se 0,4 bar?
http://www.900aero.com/images/gauges/wh ... ro_com.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Timbe
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 20:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Timbe »

Kyllä ne peruspaineet (0,4bar) on siellä keltaisen alueen puolenvälin tuntumassa.
Saab 900 T16 4d -90
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep, valkoinen on aina alipaineen puolella. Valkoisen ja keltaisen välissä oleva alue on nolla (ilmakehän paine), keltainen on paineen puolella ja keltaisen puoliväli on peruspaineen normaalipaikka. Maksimiahdot pitää löytyä vakiossa keltaisen ja punaisen rajalla. Vielä ettei jää epäselväksi, normaalisti toimivalla myöskin sammuttaessa neula jää valkoisen ja keltaisen väliin (tietysti), tyhjäkäynnillä neula on noin valkoisen puolivälissä (-0.6 bar), ja voimakkaalla moottorijarrutuksella melkein valkoisen alussa (-0.9 bar).

Mittarisi näyttää päin persettä, jos tuo kuva osoittaa tilanteen sammuksissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Todellakin kuva on otettu auto sammuksissa. Elikkäs pitää ruuvata jonkin asteinen mittari tuohon painekytkimen kanssa rinnan ja johtaa letku kajuuttaan ja käydä kokeilemassa kuinka ne paineet nousee.

Ja, jos tuo niin on kuten jusin ja Timben kautta päästään jcarlsoniin niin mitäs sitten? Jos baarimittarilla peruspaineet on ne kattimallille säädetyt 0.35 baaria plus miinus mitä piti niin otanko vaan raakasti viisarin irti ja laitan lepotilassa oikeaan asentoon. Näin olis ainakin enemmän sinnepäin mitä pitää.

Onko nuo 240km/h mittaristot muuten kaikki samanlaisia eli käykö ne vuosimallista huolimatta toiseen? Tuli vaan mieleen ku tuossa Turbossa oli talvirenkailla 8% luokkaa mittarivirhe ja sen kokoisilla renkailla pitäis olla luokkaa 3%. Tuli mieleen, että onkohan tuo mittaristo vaihdettu joskus.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kai sen viisari irroittamalla ja keltaisen ja valkoisen rajalle takaisin laittamalla ainakin pitäisi hiukan enemmän sinne päin näyttää!

nopeus mittereissa on se W arvo jonka täytyy olla sama..
niin onko sulla siis aina ollut tuo uudemman mallin mittaristo vai nytkö sen vasta laitoit? minkä vuotinen auto on?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Auto on -92 vuosimallia ja oli ostettaessa jo tuo mittari. Ilmeisesti on ollut alkuperäisenä jo. Mulla on muistikuvaa, että -92 Turboissa olis ollu ekana tuo mittaristo, vai oliko?

Illasta olis tarkoitus tarkistaa putkistojen lemmarit (ei pakoputken kuitenkaan :lol: ) onko löysillä mikään ja tarkistaa konehuoneen puolelta ylipainekatkaisijalle ja mittarille menevien letkujen lähdöt. BTW: Lähteekö imusarjasta yksi vai kaksi letkua ohjaamoon eli ahtopainemittari ja ylipainekatkaisin omilla letkuilla vai haaroitettu samasta?

OT: http://www.saabnet.ru/vin.htm

Mun Turbon VIN:llä antoi seuraavat tiedot ja paljastu, että tuohan perkules suomalainen niin ku 99:kin :D

VIN: YS3AD55LXN7008753
Manufacturer: Saab Automobile AB
Product line: SAAB 900
Body type: 5-door Combi Coupe
Gear box: 5-Speed Manual
Engine type: B202 16V turbo with intercooler
Model year: 1992
Assembly plant: Nystad, Finland
Serial number: 008753
Control symbol: Passed
SRS: none
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

yksi letku sinne vain lähtee, toinen letku joka sinne tulee on vakionopeuden säätimen.

taisi se niin olla että tuossa pitäisi jo tuo uusi mittari olla... mutta mikähän sen on noin saanut väärin näyttämään???
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin