Käynnistyssavut

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Mitä seuraavaksi...


Pidin melko varmana että satunnaiseen tuprutteluun olisi syynä turbo.
Mutta kun putket näyttävät tältä niin on 100% varmaa että turbo se ei ainakaan ole. Putket olivat lähes rutikuivat, hiukan sain sormenpäähän kiiltoa kun oikein yritin.... :lol:

Ilmeisesti katse kääntyy nyt siihen öljyloukkoon vai kuinka....
Entäs venttiilinvarren kumit, ei jotenkin sovi kyllä saabin kanssa yhteen minun mielestäni, mutta kaikkea kai se on pakko ajankuluksi tarkastella....heheh
Ahtoputkien kuvat täältä
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

voi se olla turbo !
Pakopuolen tiivisteet vuotaa ja öljy palaa kun käynnistät auton?
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Mileo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 20:24
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Mileo »

Vähän vanhemmissa Saabeissahan se oli tyyppivikana, että venttiilinvarren kumit irtoilivat. En sitten tiedä, onko siitä vaivasta päästy eroon noissa B2x5 koneissa.
Ainakin NG900:ssa ja loppupään tonnareissa oli niiden kanssa ongelmia ( omaan vm 97 tonnariini tehtiin kyseinen remppa 130 tkm kohdalla )

Oireethan kyllä passaavat.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

nef kirjoitti:voi se olla turbo !
Pakopuolen tiivisteet vuotaa ja öljy palaa kun käynnistät auton?

Sitä ajattelin itsekkin, mutta jos savua tulee niin se tulee ihan välittömästi, kun auton käynnistää. Eli ensimmäinen mitä putkesta näkyy on se sininen pöläys. Jos menisi pakopuolelle niin ei palaisi kyllä niin nopeasti.... Täytyypä yrittää selvittää tuota öljyn valumista venttiilienvarsista. Savutusta tuntuu olevan sitä enemmän jos esimerkiski auto siirtää pihassa monta kertaa. Tällöin kone on nostanut öljyt kanteen monta kertaa, mutta ei ole kuitenkaan polttanut kaikkea pois...

Töistä lähtiessä savutusta ei ole ollut kertaakaan.... Useasti viimeaikoina olen laittanut auton ensin tulille ja siirtynyt sitten taakse katselemaan.
Vielä ei ole savua näkynyt.... Kumma juttu....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

kun mun turbo oli paskana niin siinä oli samanlaisia oireita kun sulla.
Kylmällä tuli huomattavasti useammin savua, jos oli seissyt kauemmin niin silloinkin tuli savua.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

No alkoihan se tuskan hiki valua täälläkin. Keskiviikkona töistä lähtiessäni huomasin käynistyksen jälkeen siniset savut (ei varmaankaan ensimmäiset). Torstaina sitten illalla päätin tutustua asiaan tarkemmin ja huomasin venakopasta lähtevän letkun haara(se onnettoman pieni reikä) oli totaalisesti tukossa. Itse loukko ja letkut olivat puhtailta. Savuttelua ei ole puhdistus operaation jälkeen näkynyt(vielä) ja toivottavasti ei näykkään. Auto on -98 ajettu 166tkm ja öljyt aina vaihdettu kympin välein.

Nolointahan tässä oli se että työkaveritkin huomasivat sauhut ja siitähän sai taas kuulla, kun saappini on ainokainen työpaikallani eikä tietenkään vedä vertoja opeleille ja pösöille.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

white9-5 kirjoitti:No alkoihan se tuskan hiki valua täälläkin. Keskiviikkona töistä lähtiessäni huomasin käynistyksen jälkeen siniset savut (ei varmaankaan ensimmäiset). Torstaina sitten illalla päätin tutustua asiaan tarkemmin ja huomasin venakopasta lähtevän letkun haara(se onnettoman pieni reikä) oli totaalisesti tukossa. Itse loukko ja letkut olivat puhtailta. Savuttelua ei ole puhdistus operaation jälkeen näkynyt(vielä) ja toivottavasti ei näykkään. Auto on -98 ajettu 166tkm ja öljyt aina vaihdettu kympin välein.

Nolointahan tässä oli se että työkaveritkin huomasivat sauhut ja siitähän sai taas kuulla, kun saappini on ainokainen työpaikallani eikä tietenkään vedä vertoja opeleille ja pösöille.

Hyvä, että savuttelu loppui. Pitäis varmaan itsekkin vielä tarkista nuo letkut.
Itsellänikin töissä on hiukan sellainen suuntaus, että A*dit ovat autoja ja muut kulkuneuvoja... No aika hyvin hiljeni autokeskustelut kahvipöydässä sen "Case-Audi" jutun jälkeen, jota jakelin ahkerasti sähköpostilla. Ja yksi niistä jannuista jaksoi jauhaa kuukauden kuinka sen vanhalla bensakone satasella oli ajettu jo pian 500k, piti sitten vilauttaa sille kuvaa missä enolta perityn nopan mittarissa komeili 420k ilman mitään "koneremontteja"..... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mileo kirjoitti:Vähän vanhemmissa Saabeissahan se oli tyyppivikana, että venttiilinvarren kumit irtoilivat. En sitten tiedä, onko siitä vaivasta päästy eroon noissa B2x5 koneissa.
Ainakin NG900:ssa ja loppupään tonnareissa oli niiden kanssa ongelmia ( omaan vm 97 tonnariini tehtiin kyseinen remppa 130 tkm kohdalla )

Oireethan kyllä passaavat.
B2x5 -koneissa nuo venenvarsien kumit ovat venttiilien jousien alla, eivät pääse irtoilemaan, ovat sellaiset ohjurien päälle muotoillut metallikupit, joissa on kumia ainoastaan pieni osa siinä varsien ympärillä. Jos koneessa on öljysotkua, sitä kerääntyy noiden varsien alle kuten tuossa näkyy:
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebo ... hotoID=185

Vaihdoin nuo "kumit" uusiin, vanhatkaan eivät olleet päästäneet öljyä läpi vaikka olivatkin täynnä tuota mönjää 8O
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Ongelma ei ihan ratkennut tuon savuttelun osalta vielä, muutamia kertoja on tullut käynnistyksen jälkeen hieman sinertävää savua. Siinä imu puolen alumiini putkessa oli lievästi kostea sisäpinta silloin viime viikolla kun katselin sitä, mutta eilen ei ollut kostunut uudestaan. Käytin myös turbosta pakoputken irti ja turbo oli täysin kuiva(vain hieman nokinen). Voiko pölläytykset johtua johonkin jääneestä öljystä vai voiko turbossa edelleen olla vikaa? voisko jonkin muunkin paikan vielä tarkistaa?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko sulla White9-5 öljyloukko alkuperäisessä kuosissaan, eli ei ole suurennettu niitä reikiä? Se mod.2 on hyväksi todettu ratkaisu, eli kopan nipan pikkureiän suurentaminen 3mm:iin ja pöntön reikä 6-7mm:ksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Se pikku reikähän oli tukossa ja samalla isonsin sen 3 milliseksi, mutta sitä pöntön reikää en ole isontanut (oli täysin puhdas). Tarvis varmaan isontaa sekin. Käytin äsken sen coolerilta lähtevän ison letkun irti sieltä alhaalta ja laskin vähäiset öljyt pois coolerista(n. 5cm halk. lammikko). Alkaa jo itsellä ideat loppua.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niin suosittelisin suurentaman myös sen pöntön reiän, ainakin silloin huohotus paranee. Voi tietty olla turbo huollon tarpeessa jos öljyrengas on palanut kiinni karstaan tms.
Jos savutus ei lopu niin turbo purkuun, ja jos ei ole suurempaa kulumaa akselilla eikä siivistä puutu kovin isoja paloja niin korjaussarja (ei tarkoita mäyräkoiraa :wink: ) sisään.
Oletko tarkistanut että se pikkuletkun takaiskuventtiili on ehjä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

joo tarkistin sen takaiskuventtiilin vaikutti ehjältä.
Täytynee seurata seurata savuttelua, lisääntyykö vai väheneekö :roll:
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Isäukko huomasi saman "pölläyttelyn" noin vuosi sitten. Sillä oli autossa mobilin öljyt. Seuraavan öljynvaihdon jälkeen siirtyi takaisin shellin öljyyn ja siihen loppui savuttelu. Auto on -98 9-5 2.3t ajettu jotain 130tkm. Venakoppa avattiin tässä alkukeväästä ja oli kuin uudessa autossa. Oljyt vaihdettu 10tkm välein.

Toivottavasti tämä auttoi edes vähän siihen hikoiluun :D
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Heko heko, öljyn valmistajalla tuskin oli vaikutusta tähän, paitsi jos faijasi käytti ennen esim 20w50 Mobilin -mineraalia, ja sitten siirtyi Shellin 0W40:een(mikäli Helixiä on niin ohuena).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin