Turbon imuputken irroitus
-
- "Viggen"
Turbon imuputken irroitus
Miten tuon ahtimen imuputken kampikammion tuuletusputkineen oikein saa irti?
Putki on kahdella torx-ruuvilla kiinni mutta en pääse niihin millään käsiksi. Olen koittanut jos jonkinlaisilla avaimilla päästä sinne käsiksi mutta avaimet eivät millään mahdu paikalleen tai jos saan ne paikalleen en pääse niitä vääntämään. Pitäis vaihtaa vesipumppu ja pakosarjan tiiviste mutta tuntuu homma jäävän tekemättä tuon yhden putken takia.
Putki on kahdella torx-ruuvilla kiinni mutta en pääse niihin millään käsiksi. Olen koittanut jos jonkinlaisilla avaimilla päästä sinne käsiksi mutta avaimet eivät millään mahdu paikalleen tai jos saan ne paikalleen en pääse niitä vääntämään. Pitäis vaihtaa vesipumppu ja pakosarjan tiiviste mutta tuntuu homma jäävän tekemättä tuon yhden putken takia.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Jepjep! Se ruuvi on tosi hankalassa paikassa, edestä katsottuna etummainen niistä. Ei saa tahdo saada nyrkkiä väliin ei ylä eikä alakautta, puhumattakaan että sais sitten ruuvia kierrettyä. Taaempi on helpompi,saikohan sen alakautta (?)
Kaikenlaista avainta ja viritelmää mäkin koitin, lopuksi sain sen auki sopivan kokosella torx hylsyllä sormivoimin millikerrallaan pyörittämällä ja vähän putkea heiluttamalla edestakas niin että se on vaan sen yhden varassa. Mutta tuuria tais olla, vaan jos olis ollu tosi tiukassa niin olis jäänyt irrottamatta.
Otan minäkin vastaan ideoita tuon intake putken avaamiseksi ilman ärräpäitä. Mahtasko olla jonku erikoistyökalun paikka...
93t sport?, Hook?
Kaikenlaista avainta ja viritelmää mäkin koitin, lopuksi sain sen auki sopivan kokosella torx hylsyllä sormivoimin millikerrallaan pyörittämällä ja vähän putkea heiluttamalla edestakas niin että se on vaan sen yhden varassa. Mutta tuuria tais olla, vaan jos olis ollu tosi tiukassa niin olis jäänyt irrottamatta.
Otan minäkin vastaan ideoita tuon intake putken avaamiseksi ilman ärräpäitä. Mahtasko olla jonku erikoistyökalun paikka...
93t sport?, Hook?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
-
- "Viggen"
Hylsyn saa tosiaan kiinni mutta räikällä ei mahdu vääntämään ja sormivoimat ei riitä. Alakautta vois ehkä autonosturilla saada auki mutta tunkin varassa ei oikein mahdu tekemään mitään.
Yks mahdolliusuus olis hitsata torx-hylsy 10mm lenkkiavaimeen mutta kun liikevaraa vääntämiseen on yläkautta vain sentin verran ennenkuin avain on pakosarjassa kiinni niin tuntuu vähän turhalta yrittää tuota.
No jätin nyt systeemit auki ja odottelen että sade lakkaa ja tulis jokin hyvä idea...
Yks mahdolliusuus olis hitsata torx-hylsy 10mm lenkkiavaimeen mutta kun liikevaraa vääntämiseen on yläkautta vain sentin verran ennenkuin avain on pakosarjassa kiinni niin tuntuu vähän turhalta yrittää tuota.
No jätin nyt systeemit auki ja odottelen että sade lakkaa ja tulis jokin hyvä idea...
9-5 2.3t Biopower A -08
Arvaa vaan kävikö toi mullakin mielessä, mutta tosiaan liikevara on niin pieni että ei olis hyötyä, saati soveltaa mitään omia varsia eri avaimiin. Koita niin kun mä tein eli se helpompi taaimmainen ruuvi eka irti ja sitten heiluttelee edestakas sitä putkea ikäänkuin avataksesi ruuvia itse putkea apuna käyttäen, toisen käden sormissa hylsy vääntämässä/pitämässä vastaan. Ja varovasti vääntelee putkea eri suuntiin, se voi sullakin löystyä just sen verran että ruuvin saa irtoomaan ihan sormin kiertämällä torx-hylsyllä. alumiinissa voi olla kovassa ettei toi konsti pure...NG900SET -95 kirjoitti: Yks mahdolliusuus olis hitsata torx-hylsy 10mm lenkkiavaimeen mutta kun liikevaraa vääntämiseen on yläkautta vain sentin verran ennenkuin avain on pakosarjassa kiinni niin tuntuu vähän turhalta yrittää tuota.
-
- "Viggen"
No niin. Ei mennyt kuin 2 tuntia niiden kahden ruuvin kanssa. Ensin edestä etummainen lähti kahdella torx 30-hylsyllä joihin teippasin 10mm lenkkiavaimet hieman eri kulmaan. Niillä sitten vuorottelemalla sain ruuvin tunnissa pois. Ei pyörinyt sormilla kuin viimeisen kierroksen!
Toisen ruuvin kanssa taistelin toisen tunnin ja kun sormissa ei enää ollut ihoa ja putken edestakas heiluttelu ei auttanut yhtään niin viimein keksin hakea viilan. Sillä kun työnsi pyöreää torx kantaa niin loppu ruuvi irtosi viidessä sekunnissa. Kyllä kyrsi etten heti keksinyt.
Nyt sitten pakosarja irti ja huomenna irroitan vesipumpun. Samalla olis kyllä pitänyt vaihtaa turbo kun se kerran on nyt jokatapauksessa irti.
Toisen ruuvin kanssa taistelin toisen tunnin ja kun sormissa ei enää ollut ihoa ja putken edestakas heiluttelu ei auttanut yhtään niin viimein keksin hakea viilan. Sillä kun työnsi pyöreää torx kantaa niin loppu ruuvi irtosi viidessä sekunnissa. Kyllä kyrsi etten heti keksinyt.
Nyt sitten pakosarja irti ja huomenna irroitan vesipumpun. Samalla olis kyllä pitänyt vaihtaa turbo kun se kerran on nyt jokatapauksessa irti.
9-5 2.3t Biopower A -08
-
- "Viggen"
En muuten tiedä saanko tuota imuputkea ikinä takasin mutta se on varma että ruuvit vaihtuu kuusiokantoihin kun yritän sitä takaisin. Samoin vaihtuvat vesipumpunkin ruuvit. Viimeksi sain iroittaa lamput ja puskurin että sain alimman vesipumpun kolmesta ruuvista irti.
9-5 2.3t Biopower A -08
Laitetaas viila ja kuusiokolot muistiin 
Olis mielenkiintoista tietää miten ne irrottaa sen merkkihuollossa..
Mistä ostit vesipumpun, moto? Taidan kans vaihtaa sen sit samalla jos edellyttää intaken irrotusta.. alkaa näyttää jo ruosteiselta
Ahtimen vaihdossa, tai lähinnä öljy ja vesi putkien asennuksessa myös muutama ei niin mukava vaihe jossa saattaa tovi jos toinenkin mennä hermoineen, ne perhanan banjot ja kupariprikat, on ne putket niin mitoitettu sopimaan ja ahtaasti

Olis mielenkiintoista tietää miten ne irrottaa sen merkkihuollossa..
Mistä ostit vesipumpun, moto? Taidan kans vaihtaa sen sit samalla jos edellyttää intaken irrotusta.. alkaa näyttää jo ruosteiselta
Ahtimen vaihdossa, tai lähinnä öljy ja vesi putkien asennuksessa myös muutama ei niin mukava vaihe jossa saattaa tovi jos toinenkin mennä hermoineen, ne perhanan banjot ja kupariprikat, on ne putket niin mitoitettu sopimaan ja ahtaasti

-
- "Viggen"
Vesipumppu on motonetista. Olen kuullut hieman negatiivisia kommentteja Motonetin vesipumppujen kestoiästä ja kun vaihto on noin työläs niin olis ehkä kannattanut ostaa PCS:stä alkuperäinen.
Joku edellisistä omistajista on sitten vetänyt yhden pakosarjan pultin poikki. Siitä pakosarjan vuotokin johtuu. Vaatis erikoislyhyen porakoneen (paineilma vehje ehkä ainoa?) että pääsis poraamaan poikkimenneeseen pulttiin reiän ja vetämään vastakierretapilla pois. Tai todennäköisesti joutuu poraamaan koko pultin pois ja laittamaan Helicoilin lohkoon.
Joku edellisistä omistajista on sitten vetänyt yhden pakosarjan pultin poikki. Siitä pakosarjan vuotokin johtuu. Vaatis erikoislyhyen porakoneen (paineilma vehje ehkä ainoa?) että pääsis poraamaan poikkimenneeseen pulttiin reiän ja vetämään vastakierretapilla pois. Tai todennäköisesti joutuu poraamaan koko pultin pois ja laittamaan Helicoilin lohkoon.
9-5 2.3t Biopower A -08
Mulla oli kanssa oikean (edestä katsoen) puoleinen pultti poikki, eli ihan itsestään mennyt sillä niihin ei oltu ennen peltisatsin vaihtamista koskettu.NG900SET -95 kirjoitti:Vesipumppu on motonetista. Olen kuullut hieman negatiivisia kommentteja Motonetin vesipumppujen kestoiästä ja kun vaihto on noin työläs niin olis ehkä kannattanut ostaa PCS:stä alkuperäinen.
Ota flekti pois, irroitus todella helppo, näin saat 10cm lisätilaa, ja mulla mahtui normaali pora sitten sinne ja sain vastakierretapilla poikki menneen pultin pois

Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-
- "Viggen"
Sama pultti mullakin. Mulla on kanssa muistikuva että pultti olisi vielä viimekesänä ollut paikalla. Kai pakosarja vaan on lämennyt niin paljon että se on vetänyt itsensä käyrään ja vetänyt samalla pultin poikki. Jäähdyttäjän puhallinta olen nyt irroittamassa ja yritetään sovittaa poraa paikalleen. Bilteman vastakierretapit eivät vaan herätä luottamusta. Taitavat katketa sisään...93t sport kirjoitti:Mulla oli kanssa oikean (edestä katsoen) puoleinen pultti poikki, eli ihan itsestään mennyt sillä niihin ei oltu ennen peltisatsin vaihtamista koskettu.
Ota flekti pois, irroitus todella helppo, näin saat 10cm lisätilaa, ja mulla mahtui normaali pora sitten sinne ja sain vastakierretapilla poikki menneen pultin pois :)
9-5 2.3t Biopower A -08
-
- "Viggen"
Pultti lähti helposti. Ensin 10mm terällä (pinnapultti 8mm) hieman alkuun että sai keskireiän ja sitten 4mm terällä reikä. Lähti jopa bilteman vastakierretapilla eikä tarvinnut paljoa vääntää. Ei siis ollut yhtään tiukassa...
Toissuuntainen poranterä olis hyvä mutta ovat aika harvinaisia.
Toissuuntainen poranterä olis hyvä mutta ovat aika harvinaisia.
9-5 2.3t Biopower A -08
Nöyryytetään nyt sitten rempan tehneitä ihmisiä joilla sormet verillä turhasta (?) työstä (tai todistan tyhmyyteni). Miksi ihmeessä irroitatte huohotusputken ahtimesta?
Olen kahdesta NG900 2.0T:stä irroittanut pakosarjan katkenneiden pulttien takia ja vielä ei ole tarvinnut huohotusputkea irroittaa ahtimesta. Vaatiiko vesipumpun vaihto tuon irroituksen? Wissin mukaan ei tarvitse irroittaa vesipumpun vaihdon yhteydessä.
Katkenneet (yllättäen laitimmaisia..) pultit olen saanut pois tavallisella ruuvi meisselillä.
Olen tehnyt dremelin noin 1.5-2mm pallopää jyrsinterällä viillon sisälle katkenneeseen vaarnaan. Sitten vain ruuvarilla ulospyöritys. Tämä on toiminut kaikille vastaantulleille (3kpl) lukuunottamatta yhtä jota oli kaveri yrittänyt poistaa (pakosarjan paikallaan ollessa) vastakierretapilla, mutta oli katkennut sisään. Tämän kanssa oli sitten oma tappelunsa.. Mitkään poranterät eivät tähän tehonneet vaan niistä tuli samantien entisiä... Oli sen verran kovaa ainetta tuo tappi.
Tappi saatiin "porattua" akkuporakoneella pois 6mm laadukkaalla pallopääjyrsinterällä, jonka jälkeen ruuvarilla pääsi pyörittämään tapinjämän pois.
Hook
Olen kahdesta NG900 2.0T:stä irroittanut pakosarjan katkenneiden pulttien takia ja vielä ei ole tarvinnut huohotusputkea irroittaa ahtimesta. Vaatiiko vesipumpun vaihto tuon irroituksen? Wissin mukaan ei tarvitse irroittaa vesipumpun vaihdon yhteydessä.
Katkenneet (yllättäen laitimmaisia..) pultit olen saanut pois tavallisella ruuvi meisselillä.

Tappi saatiin "porattua" akkuporakoneella pois 6mm laadukkaalla pallopääjyrsinterällä, jonka jälkeen ruuvarilla pääsi pyörittämään tapinjämän pois.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.