Kunnon intercoolereita Saabiin!

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
kari
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja kari »

Putki ja boxi kuulostas kyllä oikeen kivalta.

Tää menee vähän ohi aiheen, mutta kaverin kaveri (kuulostaapa lupaavalta ja on vielä ruotsalainen) ohjelmoi ite noita saappaan boxeja. Tohtiiko tollasta kokeilla? Kyllä se varmaan hommansa osaa (9000, mitattu 575hp renkaasta, ei ehkä pelkällä boxin viilauksella :D )
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
900S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 900S »

9kTA kirjoitti: En malta odottaa kevättä. (Tosin joudun varmaankin ulkomaille töihin ja saabi jää kotisuomeen emännän käyttöön, ei se kyllä sitä cooleria siihen kuitenkaan laita kiinni.)
?
MITÄ? Annat emännälle coolerin käteen! "Sä voitkin mun poissaollessa laittaa tuon paikoilleen"...

Se voisi olla vaikkapa takaluukussa kotiin palattuasi :lol:
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
9kTA
"Aero"

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

No voihan sen sille antaa käteen ja takakonttiin se todennäkösesti sen laittais pois tieltä, ei se sitä paikoilleen osais edes laittaa. Hyvä puhua sille, että tarttee autoon paremman coolerin ja mitä kaikkee nyt sitte tarviikan kun ei ole edes autotekniikan alkeet emännällä hallussa. Viimeks tänään tartti apua oman autonsa (tai kulkuneuvonsa) tankkaamisessa.
Rengaspaineitten tarkastuksen se halus joskus opetella ja oon näyttäny kädestä pitäen jo pari-kolme kertaa eikä se vieläkään onnistu. Öljyt se halus vaihtaa autoonsa ite (niin että neuvon miten se tapahtuu) eikä siihen menny kun muutama tunti, kun en saanu auttaa ollenkaan. Loppujen lopuks sain kuitenkin auttaa öljynsuodattimen vaihdossa sen verran että kiersin sen alulle kun ei sillä voima/puristus riittäny.
Pitänee mainita siitä öljynvaihdosta vielä sen verran, että ei niitä oltu ainakaan pariin vuoteen (eli sinä aikana kun auto on ollu emännällä) vaihdettu, eikä se sitä huolettanu. Suostu vaihtoon kun riittävästi yllytin...

Oli kai tuolla off-topic osastolla aika osuvaa juttua autoilusta ja blondeista :wink:
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tossa TURBO kaupassa ollaan täysillä mukana :D :D :D :wink:

Tahtoo 9-5:seen uuden isomman turbon :evil: :evil: :evil:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
johniemi
"Aero"

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Ja jos palattais takaisin asiaan niin tässä olis ensimmäinen tarjouspyynnön vastaus:

"Tervehdys! Asennukseen tulevat autot: cooleri 500e + putkisto160e + as.työt 80e =740e

Kimppatilaus tuotteet :cooleri 400e + putkisto 120e

Pro Turbo Systems Oy
Harri Sato-Hunsala"

Eli siis 520 euroa maksais koko satsi, ja pelkkä cooleri 400 euroa. Tämä siis Pro Turbon Porin liikkeessä. Asennustyöt 80 euroa, ei paha sekään. Tässä koko ajan pyörii tosin mielessä että kuka meistä satkumiehistä "suostuu" tuohon asennukseen? Mun budjetti on ainakin ihan suoraan sanoen niin tiukka että en pysty repimään enää ylimääräistä 80 euroa asennukseen, tämän takia asennan sen itse. Mut jonkun ois mentävä tekemään se ensimmäinen asennus että ne saa mitat kohdalleen, muuten ei kukaan saa cooleria tai putkia... Tai ei saa ainakaan oikean kokoisina :P

Niin ja selvennykseksi vielä että vaikka höpötän koko ajan og satkuista, niin tuo ylläoleva hinta koskee siis kaikkia coolereita, tonnariin, satkuun, viggeniin tai zetoriin :)

Kysyn vielä mitkä on coolerin maksimimitat noilla hinnoilla ja ilmoitan tähän viestiin.

-John

EDIT: Luin tuon viestin nyt uudestaan, ja siis se ekan auton asennus maksaa 740 euroa, jonka jälkeen koko satsia voidaan myydä hintaan 520 euroa.

Eli ekan kappaleen ottava joutuis maksamaan 220 euroa 8O enemmän kuin muut. Mites tää voitais järkätä? Oisko paha jos jotenkin sovittais sitten tuon pajan kanssa että tuon ekan coolerin hinnasta tiputettais jonkun verran ja muihin lisätään hieman hintaa, SITEN ETTÄ JOKAINEN MAKSAA YHTÄ PALJON COOLERISTAAN. Muutenhan tää homma ei oikein toimi jos eka ostaja saa maksaa 220 euroa enemmän kuin muut...

Tämä kaikki siis sillä oletuksella että kukaan muu ei tee parempaa tarjousta, mutta luulenpa että halvempiakin tarjouksia tulee.
Japso
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Japso »

johniemi kirjoitti:
"Tervehdys! Asennukseen tulevat autot: cooleri 500e + putkisto160e + as.työt 80e =740e

Kimppatilaus tuotteet :cooleri 400e + putkisto 120e

Pro Turbo Systems Oy
Harri Sato-Hunsala"
Eli mihis noita putkia tarvii, eikös coolerin lähdöt olekkaan samalla paksuudella kuin originaalit?

Tonnareihinhan on kahta erilaista cooleria, vanhemmassa on 90-lähdöt suoraan taaksepäin ja uudemmissa sivuille..onko tuo uudemman mallinen sovitettavissa helposti vanhempaan?
Foxbody turbo
900aero-84
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Og satkun syylarin eteen jäävään tilaan mahtuis tän kokoinen cooleri:
60cm leveys, 6cm paksuus ja korkeus n.35cm.

Kävin just äsken mittaamassa, mut korkeus ja putkien paikat varmaan joutuu leikkaamaan. Meinasitteko kummanlaisilla päädyillä ottaa niitä?

Katoin äsken niin:

vm.85-89 lähdöt alhaalla ja 90astetta taakse päin
vm.90-93 ei kovin suuria eroja edelliseen, ainakaan ulkosesti
vm.94-98 lähdöt alhaalla ja alaspäin.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
johniemi
"Aero"

Viesti Kirjoittaja johniemi »

to4 kirjoitti: Eli mihis noita putkia tarvii, eikös coolerin lähdöt olekkaan samalla paksuudella kuin originaalit?

Tonnareihinhan on kahta erilaista cooleria, vanhemmassa on 90-lähdöt suoraan taaksepäin ja uudemmissa sivuille..onko tuo uudemman mallinen sovitettavissa helposti vanhempaan?
Meitä 900s omistajia on kolme, ja meillä kenelläkään ei ole cooleria alkuperäisenä. Eli ainakin multa puuttuu kaikki putket yms. en tiedä onko muilla ässämiehillä coolereita paikallaan?

-John
900S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 900S »

No nyt puhutaan taas asiaa pitkästä aikaa :) Mulla ei ainakaan ole minkään valtakunnan cooleria omassa ässässä ja vaikka siinä sellainen pieni alkuperäinen olisikin, niin se ei paljon lämmittäisi. Ja sellaisen putkistahan ei tässätapauksessa olisi mitään hyötyä..!?

Tuota pro turbon hintaa ihmettelen siinä mielessä, että viime kesänä ne sanoivat sen olevan 500:lla eurolla paikoillaan! Mutta ei takerruta pikkuasioihin. Tuo pro turbon kauppa sopisi minulle (ja siinä samassa hyötyä muillekin og satkun omistajille) sen takia, että asun itse Porissa, niin minä voisin periaatteessa olla se "koekaniini", MUTTA minunkin rahapuussa on huonosti satoa, joten aikataulusta en pysty sanomaan mitään! Mutta muuten John tuo sinun ehdotuksesi oli hyvä, että siitä ensimmäisestä vähenneittäisinn hieman ja jaettaisiin kaikkien kesken.
Mutta edelleen ehkä vielä turhaa miettiä noin pitkälle, kunhan nyt ensin saadaan halvin/paras putiikki selville.
Ps. eikös se TurboJannen (vai mikä hän oli) putiikki luvannut kennon 350:llä eurolla. Siinä on jo heti halvempi, ainakin pelkän kennon osalta.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Milli
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mulla ainakin tonnariin olis "helppo" :oops: vaihtaa cooleri ton alkuperäsen paikalle.Jos siitä coolerista tulee lähellekkään samanlainen kuin speedpartsilla ni menee "heittämällä" :oops: paikalleen.Putkien paikat ois "nätisti" :oops: kohillaan. :oops: 8O
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Japso
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Japso »

Onkos kellään huolto-aseman baaritietoutta tai omaa kokemusta eri viri-coolereiden virtausvastuksista? Itse olen lukenut joltain sivustolta, että eri valmistajien väläreissä saattaa olla melkoisia eroja virtauksen suhteen. Pro-Turboa oli kehuttu tuossa yhteydessä..
Foxbody turbo
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Frostgrey kirjoitti:Tossa TURBO kaupassa ollaan täysillä mukana :D :D :D :wink:

Tahtoo 9-5:seen uuden isomman turbon :evil: :evil: :evil:
No sun kannattais ehkä hommata autoosi se Mitsun TD04-15T.

Mitä mä haluaisin seuraavaksi autooni, olisi clamppi, joka tukevoittaa ja tarkentaa ohjausta, sekä eliminoi 50% vetelystä, sekä differentiaalijarru, jotta molemmat etupyörät vetäisivät (lukko) epätasaisellakin pinnalla tasaisesti.

Clampin tod.näk. hommaan jossain vaiheessa, mutta toi differentiaalijarru on sen verran arvokas, etten taida sitä enää hommata :evil:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Clampin tod.näk. hommaan jossain vaiheessa, mutta toi differentiaalijarru on sen verran arvokas, etten taida sitä enää hommata :evil:

Onko kenelläkään tietoa mitä oheisilmiöitä tuo clamppi tuo tullessaan. Monella palstalla olen lukenut, että clamp on hyvä, mutta se rikkoo rintapellin kiinnityspisteen kohdalta. Jos näin on niin ongelma siirtyy vain eteenpäin.
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa mitä oheisilmiöitä tuo clamppi tuo tullessaan. Monella palstalla olen lukenut, että clamp on hyvä, mutta se rikkoo rintapellin kiinnityspisteen kohdalta. Jos näin on niin ongelma siirtyy vain eteenpäin.
No se yks hemmohan asensi PCS:ssä 9-3:eensa Viggen Rescue Kitin ja polyuretaanipuslat, mutta ei oo tullut tälle palstalle kertomaan kokemuksistaan. Eli jos tunnistat itsesi, niin tulepa kertomaan kokemuksia siitä Viggen Rescue Kitistä!
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jupe
"Kaasari"

Re: Kunnon intercoolereita Saabiin!

Viesti Kirjoittaja Jupe »

Turbo Sensonic kirjoitti:Tässä linkki ruotsalaisen Kylarjonson AB:n webbisivuille.

http://www.kylarjonson.se/

Heiltä löytyy valikoimistaan esim. cooleri, joka mulla on autossa (ks. Saabisti no. 52):

Kuva

leveys 540 mm, korkeus 220 mm, syvyys 62 mm.

Kylarjonsonilta intercooleri Saabiin, jos AMWorksin 75 mm:n paksuinen kenno ei meinaa mahtua! :wink:
Kyllä AM-Worksin kenno mahtuu saabin keulalle ihan hyvin.
Minulla on 9-3 Aeron keulalla AM-Worksin cooleri ja hyvin pelittää..
Käykää katsomassa AM-Worksin:n sivuilta kuva 9-3 Aeron coolerista.
http://www.amworks.com/gallery/fin/intercoolers2.htm
Virtaus on myös kohdallaan coolerissa jos vertaa vakio cooleriin.
Ahdot nousee nyt todella nopeasti, sekä cooleri on työn laadultaan
erinomainen. Ja mikä tärkeintä ahtoilman lämpötilat tippuivat todella
paljon.
Vastaa Viestiin