Turbo jarruremonttiin perjantaina + muuta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
dimebak
"Hölösuu"

Turbo jarruremonttiin perjantaina + muuta

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eipä ole tullu pitkään aikaan "avauduttua" autoremonteista. Sen verran voin laittaa, että perjantaina Turbo menee jarrulevyjen ja -palojen vaihtoon Drive-innille. Onhan ne levyt ja palat pyöriny auton takakontissa ja tallin lattialle vönyny jo puolitoista kuukautta mutta aikaa ei ole ollut vaihtaa. Ja ensiviikolla pitäisi lähteä suuattaan kohti Lappia ja sinne lähde vanhoilla jarruosilla.

Sen verran noista osista, että osat on tieten Lucas-merkkiä, kun minulla ei olee varaa kokeilla kaikkia supamerkkejä läpi mikä olis hyvä. Joten satsasin heti kunnon käyttöosiin. Parempiakin varmasti löytyy kuten EBC jne. mutta jääköön ne tällä kertaa. Lisäksi tallissa on odottaa asennusta Boschin jakajan kansi ja pyörijä, NGK tulpat, Bougin tulpanjohtosarja, Framin ilmanputsari ja Gatesin sekä laturin että tehostajan remmit. Siinäpä se joku ilta meneekin pari tuntia, kun nuo on vaihdettu.

Olen ihmetellyt tuossa Turbossa ollutta nykimistä pintakaasulla. Tulipa sitten kurkattua miten puolitoista viikkoa sitten vaihdetut öljyt on tasoittunu ja huomasin jakajan alipaineletkun olevan poikki. Tein pikaremontin lyhentämällä letkua ja toissa päivänä reilu 38 kuumeessa kävin ostamassa uutta letkua ja viritin sen paikoilleen. Loppu nykimiset ja homman kruunasin mustalla avattavalla nippusiteellä.

99 on pelannu vallan mainiosti sitten laturiremontin. Latausvalo sammuu melkeinpä ennemmin ku auto käynnistyy (sori, "hieman" Lapin-lisää). Aamuisin on kiva mennä töihin vanhalla mutta niin mahtavalla 99:llä ja soittaa raskasta rokkia. Aamuisin 99 starttaa hieman pidempään kuin ennen ja sen uskon johtuvan siitä, että pidän autoa tallinoven edessä luiskalla. Mutta loppupäivänä oli sillä ajettu koska tahansa pamahtaa mylly käyntiin ku unelma. Ja ei sitä Ignitoria ja FlameTrhoweia voi koskaan kehua liikaa, aaahhh sitä nykimätöntä menoa vaihteella ku vaihteella.

Ja pahalta näyttää, että sitä joutuu Turboon ostamaan jonkun soittimen ja kaiuttimet. En nimittäin raaski luopua äänentoistosta 99:ssä. Joten matkarammari pauhaten Lappiin :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pitipä sitä kuvia ottaa vaikka teetättikin vaihdon.

Takajarrut ennen ja jälkeen. Ja etujarrut sekä että.

Mutta entäs tämä? Ei oo mun autosta mutta kyllä on huonoon kuntoon päästetty.
Viimeksi muokannut dimebak, Ma Elo 01, 2005 14:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tetammi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

dimebak kirjoitti: Mutta entäs tämä? Ei oo mun autosta mutta kyllä on huonoon kuntoon päästetty.
Tuosta kuvasta ei näy kuinka ohut on mutta eihän toi pahalta näytä vaikka hieman uraa onkin.
On muuten kulunu tasasesti ja toi näkyvä ruoste on varmasti vaan pinnalla, noi kun tahtoo ruostuu heti kun auto joutuu vähänkin seisoon.

Mulla oli petro-99:stä lasittuneet oikein huolella ja kun vähän niitä oston jälkeen poljin parempien jarrujen toivossa niin jarrupinta irtoili laattoina, kyllä muuten täristi. Vanteen välistä katottuna näyttivät vielä ihan kirkkailta...

Itse vaihdoin kanssa tonnariin takalevyt ja palat kun oli joka pinnalta ruoste syöny vähintään kolmanneksen jarrupinta-alasta ja silti menivät komeasti katsastuksesta läpi.

Tuosta Lucasin jarrukamojen hyvyydestä voidaan olla montaa mieltä, ainakin tm-jarrupalatestissä noi hätyyttelivät peräpäätä, huonompia olivat vain muutamat mulle tuntemattomat palamerkit mitä motonetista taitaa yleensä saada.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos takalevyt ei pysy kirkkaina talviajossa, niin taakse on laitettu liian kovat palat. Jotkut pelotteli minua, että saabin takalevyt ei pysy kunnossa talviajon takia. Hyvinhän tuo palan kovuus näytti sattuvan, kun on niin kirkkaat levyt takapyörissä, vaikka jo useamman talven on olleet. Motonetistä tuli jotkut Woking merkkiset palat. Edessä on AD merkinnällä olevat...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin